Hjälm-märken

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Har varit borta från mc världen ett tag (små barn). Undrar om det är Shoei, agv, arai som är bästa hjälmarna än eller om andra märken kommit ifatt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan kika på sharp.direct.uk.gov på specifika modeller, men de flesta tillverkarna har väl rätt hyfsade hjälmar vad avser skydd, sedan är det passformen som är olika så om du hittar ett märke med vettig form för din skalle är de ju att föredra.
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Jo jag kommer ihåg det där med passform :) Har ju alltid haft Shoei innan och de hjälmarna har suttit perfekt. Tack för länken kan vara bra att jämföra när man provar hjälm I butik!
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Jo jag kommer ihåg det där med passform :) Har ju alltid haft Shoei innan och de hjälmarna har suttit perfekt. Tack för länken kan vara bra att jämföra när man provar hjälm I butik!

Har Shoei passat förut så kommer de göra det nu också - bara mäta runt pannbenet så du får rätt storlek enkelt :tummenupp
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Är väl mest nyfiken på om andra märken anses vara lika bra nu. När jag började köra hoj var det ju otänkbart att ex köpa Nollan (var ju moppe hjälm).
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Mitt tycke, schubert känns för plastig och raslig och sitter inge bra på mig i varje fall, Avg ja en schyst hjälm men du får gå upp i pris klass för att det ska vara något att ha. HTC känns som en moppe hjälm, Arai, ja vad ska man säga bra hjälm namnet talar för sig själv, Shoei min favorit hjälm kvalitet sitter grymt bra på mig. Allt handlar ju egentligen om känslan och hur den sitter, har man hittat ett märke som man tycker är bra och framför allt att den sitter bra så går man inte gärna inte ifrån det märket. Jag har nyss köpt en ny Shoei men provade en hel skog med hjälmar när jag ändå skulle ha en ny blev en Shoei som vanligt.:tummenupp
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Okej tack ska du ha Lillencb :) Alltid kul att höra vad andra tycker! Blir säkert en Shoei igen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Shoei gör ju hjälmar av god byggkvalité vilket priset också speglar, tyvärr är de för dåliga på säkerhet för min smak, Annars hade jag nog köpt en GT-air direkt då den satt redigt skönt när jag prova i butik, men brister tyvärr i säkerhet (uppfyller ju alla internationella mini-krav, men brister i jämförelse med andra märken)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
enda jag har hört ang shoei va att deras gamla xr1000 eller va den nu hette va för liten skalmässigt så för att klara nått test så gjorde de ju xr1100 större. nu e ju nxr den som ersätter xr1100 å vad jag vet så har inte nxr presterat dåligt. Shoei å arai e la de två märkerna som man inte kan gå fel när det gäller säkerhet vad jag vet iaf.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Shoei å arai e la de två märkerna som man inte kan gå fel när det gäller säkerhet vad jag vet iaf.

Tittar man på de 10 Arai och de 10 Shoei-hjälmar som sharp testat så är det ganska spridda skurar. Vissa har ju full pott som t.ex xr1100 men anledningen att jag var inne på en GT Air (tills jag kollade testresultaten) var det inbyggda solvisiret, vilket är något jag saknar på min nuvarande marushin och gärna hade haft.

Lutar nu åt en x-lite 702GT för nästa säsong (provat i butik och den passar helt OK, men GT air kändes snäppet skönare. Väldigt få hjälmar som passar mig tyvärr så de flesta går bort pga det) vill inte stjäla tråden men om nån har erfarenhet av 702GT eller vet nån annan hjälm med inbyggt solvisir, bra säkerhet och hyffsat lätt som jag bör prova får ni gärna nämna det
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jag hade inte köpt en hjälm med ett sådant extra nerfällbart solvisir iaf. Nu har jag inte sett testesultaten från alla med den funktionen men har alltid blivit avrådd från att köpa just sådana pga just att de ska va sämre säkerhetsmässigt å rätt så tunga. Vet inte om det e ute men såg nått om visir som kunde ändra toning vid behov. hade hellre valt en sådan lösning, om det nu finns ute så att säga och inte bara nån prototyp som man såg.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
jag hade inte köpt en hjälm med ett sådant extra nerfällbart solvisir iaf. Nu har jag inte sett testesultaten från alla med den funktionen men har alltid blivit avrådd från att köpa just sådana pga just att de ska va sämre säkerhetsmässigt å rätt så tunga.

Låter som du pratat med en säljare på Johans då de brukar försöka pracka på en överprisad skit de har på hyllan i sitt mediokra utbud ;)

Allting väger ju så självklart hade det gått att göra en hjälm ännu några gram lättare utan solvisir, men 702 får högsta betyg i slag mot pannan och 1300gram tycker jag är en helt acceptabel vikt http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-x702

Även GT-air klarar slag mot pannan (där solvisiret är) bra men har dåligt resultat vid slag i sidan
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
1300gram e lättare än min sketna x-spirit 2 men den dära sharp testet e inte så super. har blivit kritiserat både här å på andra forum. Men håller man sig till kända å stora märken så e man i princip garanterad en säker hjälm. synd bara att det e inte så många hjälmmärken här i sverige, iof håller det på att ändras lite men håller man sig till de stora märkerna e man "good to go" så att säga.
 

moddlaren

Guest
Jag köpte min nya hjälm på nätet 368:-inklusive extra tonat visir och frakt sitter underbart på mitt huvud.

Ebay Runes��
 
Last edited:

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Härligt att det blev lite diskussion I tråden. Hur många tester man än läser så tycker jag det ger mer med personliga erfarnheter.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Härligt att det blev lite diskussion I tråden. Hur många tester man än läser så tycker jag det ger mer med personliga erfarnheter.

Personliga erfarenheter är bra för mycket, man kan bedöma kvalitetskänsla, hur bra visir/ventilation och dyl fungerar. Man kan även i viss mån bedömma ljudnivå och turbulens även om de 2 sakerna också beror mycket på hoj och förare då alla sitter lite olika. Vad som är riktigt svårt att bedömma med personliga erfarenheter är just säkerheten.

Jag har personligen crashtestat 1st Lazer och 2st marushin. Med lazer-hjälmen fick jag hjärnskakning och med marushinhjälmarna fick jag inte ens huvudvärk. Jag litar mer på marushin än Lazer i en crash för det är min magkänsla, men sen var ju de crasher jag gjort knappast identiska så blir ju ingen vetenskaplig eller ens rättvis jämförelse.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det dära med säkerhet får man la försöka så klart läsa sig till men sen kan ju inte hjälmen skydda mot allt så klart. Men resten e ju så klart lite svårare, typ om hjälmen sitter bra i affären så kanske den inte gör det när man har den på i nån timma. har just det problemet. vissa affärer låter en ta ett demo ex å köra med men då e det la kanske ca 15 min elelr så vilket inte räcker för mig att avgöra om den kommer att medföra värk efter en längre sträcka eller ej. sen e ju det dära med ventilalion å så viktigt, spec när man kör tidigt på våren elelr på hösten. pinlock is a mirakelräddare så att säga. En annan viktig fråga e ju hur mycket oväsen hjälmen för å hur bra aerodynamik den har. Nu efter att ha testat på att köra med en shoei hjälm så måste jag säga att det enda som imponerar e att man ser mer ut genom visiret spec när man ligger på tanken gömd bakom kåpan å tittar snett ut. resten suger. väsnas som fan och vinden tar tag i hjälmen pga vingen. nä fan rund å klassisk hjälm e att föredra här, ibland stirrar man sig blind på vad motogp stjärnorna har å så tänker man att det de kör med måste vara guld men sen när man själv sitter på en mickromoppen med pyttekåpa å det blåser å nacken flyger fårn sida till sida då blir man fan tokig.

det har nog inget med shoei att göra i mitt fall utan att man inte ska köpa en rejshjälm för gatåkning :p
inget att göra just nu så jag blaffa lite i tråden :p God jul :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag köpte en Shoei GT Air . Den satt bra i butiken, men när man körde var den kass.
Med en framåt lutad sittställning satt den illa , bullrade, samt att visiret immade mitt på sommaren osv...( under 200km/h)

(den kanske funkar på en offf-road eller custom-hoj.
solvisiret var bra när man körde på höstkvällar , då man hittade hem utan mörkt visir, men det var ju imma på insidan så man fick ju köra med öppet visir än då:huvet

Det blir noh en HJC till nästa säsong, -de funkar ju i alla fall:tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
AGV Corsa eller Pista GP. Fantastiskt skön och aerodynamiskt stabil. Man tänker inte på att den är på huvudet oavsett fart. Love it!! Ibland immar den en del men pinlock medföljer så...

agv_Corsa_Velocity-red.jpg
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Haha jag tyckte med det var så med Shoei men jag vet ju att den skyddar det lilla man har I huvudet vid vurpa. Jag har testat två gånger, kommer inte ihåg riktigt vad hjälmen hette kan ha varit Shoei Raid. Men funkar hjälmarna för GP så funkar det ju säkert för en annan med :gnissla
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top