Fz1 ?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag är ute efter mer eller mindre samma.

Tänker använda hojen i sommar för att ta mig till och från kunder när vädret tillåter (5-15mil radie) och då tror jag en FZ1-S gör det jobbet bra. Var först inne på en FJR1300 men det hade nog blivit för tråkigt i längden.

Med moddar som flashad ECU, rensad kat och 16t drev så tror jag även den kommer att tillfredsställa mina behov när jag vill mangla på lite på kurviga vägar.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag är ute efter mer eller mindre samma.

Tänker använda hojen i sommar för att ta mig till och från kunder när vädret tillåter (5-15mil radie) och då tror jag en FZ1-S gör det jobbet bra. Var först inne på en FJR1300 men det hade nog blivit för tråkigt i längden.

Med moddar som flashad ECU, rensad kat och 16t drev så tror jag även den kommer att tillfredsställa mina behov när jag vill mangla på lite på kurviga vägar.
Ja power wheelies på första och andra växeln är väldigt underhållande :-D

/Arn
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ja power wheelies på första och andra växeln är väldigt underhållande :-D

/Arn

Powerwheelies är alltid kul :=) Tycker bara att det är rätt kass av Yamaha att den inte gör det från början.
Alla literhojar med minsta uns av sport i sig ska klara av att powerwheela på 1:an o 2:an (tycker jag iaf) :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Powerwheelies är alltid kul :=) Tycker bara att det är rätt kass av Yamaha att den inte gör det från början.
Alla literhojar med minsta uns av sport i sig ska klara av att powerwheela på 1:an o 2:an (tycker jag iaf) :)
Ja den saknar en hel del effekt i originalutförande. Min reste på 1an men det var typ vid 10000 och på 2an var det inte ens nära.

Finns två "basic" mods kvar att göra på min nu (Flash och yoshimura r77 helsystem) och om jag inte säljer hojen nu så kommer jag göra dem.

Powerwheelies på 3an kanske med tanke på att flashen tar bort restriktionerna som finns på 1-3 växeln? Känns som det är nära redan nu då det är jätteenkelt att bara dra till lite lätt i styret på 3an :)

/Arn
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ja den saknar en hel del effekt i originalutförande. Min reste på 1an men det var typ vid 10000 och på 2an var det inte ens nära.

Finns två "basic" mods kvar att göra på min nu (Flash och yoshimura r77 helsystem) och om jag inte säljer hojen nu så kommer jag göra dem.

Powerwheelies på 3an kanske med tanke på att flashen tar bort restriktionerna som finns på 1-3 växeln? Känns som det är nära redan nu då det är jätteenkelt att bara dra till lite lätt i styret på 3an :)

/Arn

Ok,

Vad exakt har du gjort med din fram till nu? Om du flashar ECUn, vart kommer du att skicka den?

Har du kollat upp vart man köper helsystem till bäst pris? Jag har kollat lite kvickt på ebay och man får ju hosta upp dryga 12k för ett Akra helsystem. Lite saftigt tycker jag.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ok,

Vad exakt har du gjort med din fram till nu? Om du flashar ECUn, vart kommer du att skicka den?

Har du kollat upp vart man köper helsystem till bäst pris? Jag har kollat lite kvickt på ebay och man får ju hosta upp dryga 12k för ett Akra helsystem. Lite saftigt tycker jag.
Arrow-slipon, borttagen katt, Lars luftbox-mod, borttagna sekundärspjäll, kn-filter, blockad egr, 16t framdrev, pcv med en custommapp.

Jag som redan har pc5 kommer isåfall att skicka till ivansperformance. Ivan har ett väldigt gott rykte om att vara bäst på just FZ1. Han tar 350dollar men han lägger inte in bränslekorrigering i ecu:n. Han skickar med bränslemapp till powercommanden ist för att på så sätt lättare kunna korrigera om du byter mer grejer på hojen efter flashningen. (Med hans flash så bör sekundärspjällen vara original så jag kommer att montera mina igen om jag gör flashen.)

Kolla på Yoshimura ist. Ivan var med när yoshimura gjorde sitt TRC och R77 system. R77 kostar ca 8000:- på ebay och det är det system som ger bäst effektkurva.

/Arn
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag var bara nyfiken... Jag har tidigare ägt R1, GSX-R 1000 och Fireblade. Klart som f*n att dom är bättre på ligga ner i kurvor och känns kvickare, smidigare och allmänt rappare än vad en FZ1 gör. Det är supersport hojar och är bra på just det.

Nu är jag personligen klar med att sitta som en fällkniv på hoj, och då passar mig en FZ1 bättre. Hade jag haft råd (eller snarare en fru som tyckt det var ok med 2st hojar) så hade jag gärna haft en Gixxer eller R1a som jag kunde köra av mig på när jag känner att hornen börjar växa ut :)

Jag ska inte tjafsa mer om detta men vi pratade aldrig sporthojar utan nakna hojar. Då är fz-1 sämre på de sportigare delarna än SD, touno och triple men säkert en trevligare tourer.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Lyckan blev inte långvarig :( Har precis suttit och läst en del negativa saker om vcyclenuts ECU flash med inbyggda bränsle mappar. Skit som att vissa hojar inte ens startar bla Sedan har tdl Ivan uttalat sig om det sättet som vcyclenut flashar och ändrar bränsle, nått om mjukvaran han använder ?!

jag som trodde jag skulle kunna ersätta både flash och PowerCommander med en 200USD flashning!


En annan skum sak jag märkte precis var att jag verkar ha min exup ventil kvar (med vajrar och allt)
Har ett BSM Titan slipon, men EXUP ventilen verkar sitta kvar på röret en bit ner. Är det ett bolton som sitter på min hoj då kanske ? Vad gör jag åt det?

Är det någon som testat vcyclenut ? Bör jag välja nått annat? Hur funkar ECUunleashed? Är det samma sak? eller behöver jag en PC till den ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Detta är min personliga åsikt men jag hade använt mig av en svensk firma typ YC Helsingborg än de andra. Där får du iallafall garanti på arbetet antar jag samt att du har någon att tala med i person om ngt mot förmodan går åt helvete med t.ex. motor eller ecu. För mig är det klart värt 5000.

De kanske inte utför samma typ av åtgärder som denne vcycle kom jag på? :va
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Det blir YC i Helsingborg, ringde precis och snackade med Daniel. Jag bor ju i Helsingborg så det passar ju bra.

Dom lägger även in en anpassad bränslekurva så det verkar som ECUunleashed gör samma sak som vcyclenut.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja men det blir ju toppen! Vilka mods har du tänkt dig nu då? Blir det bara flashen eller även annat?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Annars kan man alltid göra som denna stollen och använda motorn från r1an istället. Haha fan vad det går! :crash


 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ja men det blir ju toppen! Vilka mods har du tänkt dig nu då? Blir det bara flashen eller även annat?


Det får bli ECUunleashed på Yamahacenter, Lars Luftburkmod + kn filter, blockad AIS, rensad cat och 16t drev.

Gissar på att notan kommer landa nånstans runt 7000:-

Skulle gärna vilja ha ett Akra eller Yoshi helsystem också men det blir för mycket pengar. Får hålla tillgodo med mitt BSM Titan slipon. Ska bara försöka klura ut varför EXUP ventilen sitter kvar och hur jag smidigast får bort den.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Bra ös! Märks dock att Fz1 har lite längre hjulbas och är lite tyngre då den verkar spinna istället för att wheela?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jodå, nu har jag kollat lite närmre på mitt slipon. Det är ett tyskt slipon, BSM Future Titan. Där sitter en EXUP ventil monterad röret (lite ner på röret än vad den sitter på originalpipan) Vajrarna sitter där och är kopplade till servon under sadeln.

Snackade med Yamahacenter idag ang ECUunleashed och dom sade att jag skulle plocka av EXUP ventilen innan flashning.

Hur gör jag lättast? Plockar av vajrar och ventil? Ta med rörbiten in till någon mekanisk verkstad och be dem svetsa igen hålet?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jodå, nu har jag kollat lite närmre på mitt slipon. Det är ett tyskt slipon, BSM Future Titan. Där sitter en EXUP ventil monterad röret (lite ner på röret än vad den sitter på originalpipan) Vajrarna sitter där och är kopplade till servon under sadeln.

Snackade med Yamahacenter idag ang ECUunleashed och dom sade att jag skulle plocka av EXUP ventilen innan flashning.

Hur gör jag lättast? Plockar av vajrar och ventil? Ta med rörbiten in till någon mekanisk verkstad och be dem svetsa igen hålet?

har aldrig sett ett slipon med plats för exupventilen. Skiten ska bort iaf men låt servot va kvar annars får du felkod
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det blir YC i Helsingborg, ringde precis och snackade med Daniel. Jag bor ju i Helsingborg så det passar ju bra.

Dom lägger även in en anpassad bränslekurva så det verkar som ECUunleashed gör samma sak som vcyclenut.
Och vad kan man vänta sig få ut ur en sådan operation då ungefär? Stor skillnad mot att powercommanda?

Och en annan sak, om man slopar caten går det då att besiktiga? Orkar ju inte hålla på och byta och ha sig..
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
har aldrig sett ett slipon med plats för exupventilen. Skiten ska bort iaf men låt servot va kvar annars får du felkod

Nej vanligast är ju säkert slipon utan exup hål. Givetvis sitter där ju ett slipon med exup på min :(

Jag ska skruva av skiten imorrn och fara in till nån verkstad som kan svetsa igen hålet.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Och vad kan man vänta sig få ut ur en sådan operation då ungefär? Stor skillnad mot att powercommanda?

Nu är jag ju grymt novis på detta men... Vad jag förstått så ger den här typen av ECU-Flash tar ju för det första bort alla "restriktioner" som ligger i mjukvaran från fabrik. Skit som tex Fuel Cutoff, aggressivare öppning av sek spjäll m.m. Som en bonus kan man även be dem lägga in en alternativ bränslekurva, dvs mer eller mindre samma sak som en PowerCommander gör.

Vad jag läst så är det absolut bästa att först flasha ECUn för att bli av med skit tillverkaren tvingats lägga in pga lagkrav (buller, miljö m.m.) och sedan sätta dit en Powercommander + bänka i Dyno.

Nu känner väll jag att det räcker (kostnad) med 5000:- för en ECU Flash ink ändrad bränslekurva mot att lägga 8-9000 till ovanpå dom 5000 för att få ut det absolut sista i en Dyno

Det billigaste alternativet ser ut att vara vcyclenut i USA som tar 200USD för en liknande ECU Flash. Efter att ha läst om en del strul med hans flash, som att hojen inte ens startar tex, så har jag bestämt mig för att betala några tusen till och göra det inne på Yamaha center i Helsingborg som är återförsäljare för ECUunleashed. Dom har tydligen utrustning på plats för att skriva mjukvaran till ECUn. Man tar med sig ECUn in till dem, talar om vilja mods man gjort på sin hoj och sedan beställer dem rätt mjukvara/bränslekurva från ECUunleashed.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top