Fz1 ?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag fick mitt hojkort i år och min första hoj blev en fz1 n från 2012 uttagen 2014.
Har bara possetiva saker att säga om den. I originalutförande var den lite trött i mellanregistret men efter borttagen katt, moddad luftburk, kn filter, borttagna sekundärspjäll, arrowslipon, 16t drev och mappad med pc5 så går den som ett as. Äldre sportmaskiner (00-05) hakar inte på till 200+.
Jag är nybörjare och får upp den på 4an med hjälp av kopplingen. Första och andra växeln reser den sig även om man hänger över tanken och på 3an räcker det med att vrida fullt och dra lite i styret.
Så enligt mig är den skitbra som busmaskin och de senare modellerna har inte problemet med ryckig gas.
Min är till salu då jag vill testa min drömhoj till i sommar (gixxer).
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
kom o tänka på att visa på tex blocket säljer sina fz1or med slip on/helsystem men dom skriver inte ifall dom är bänkade. måste man bänka samt sätta in en powercommander när man byter slip on, samt om man både borrar ur cat och sätter på slip on?

Om man vill ha ut max effekt bör man absolut montera pc. Men jag vet många som åker med slipon, utan cat eller tom helsystem utan pc eller bänkning och det verkar fungera. Själv skulle jag bara köra slipon utan pc.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag fick mitt hojkort i år och min första hoj blev en fz1 n från 2012 uttagen 2014.
Har bara possetiva saker att säga om den. I originalutförande var den lite trött i mellanregistret men efter borttagen katt, moddad luftburk, kn filter, borttagna sekundärspjäll, arrowslipon, 16t drev och mappad med pc5 så går den som ett as. Äldre sportmaskiner (00-05) hakar inte på till 200+.
Jag är nybörjare och får upp den på 4an med hjälp av kopplingen. Första och andra växeln reser den sig även om man hänger över tanken och på 3an räcker det med att vrida fullt och dra lite i styret.
Så enligt mig är den skitbra som busmaskin och de senare modellerna har inte problemet med ryckig gas.
Min är till salu då jag vill testa min drömhoj till i sommar (gixxer).

En fråga... Lämna du in för att få allt gjort? Jag sitter på en äldre FZ1 (06a) med endast slipon. Går själv i tankarna på att klämma ut lite mer prestanda till sommarn.

Har fått ett pris på 8500:- för en PC 5:a, modda luftburk och några timmar i Dynon för att ställa in det hela.
Är det vettigt pris eller kan man få det billigare?

Hur vet man om katten är kvar? vart sitter den? Sekundärspjäll, ska dom också bort? Vart sitter dem? :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
En fråga... Lämna du in för att få allt gjort? Jag sitter på en äldre FZ1 (06a) med endast slipon. Går själv i tankarna på att klämma ut lite mer prestanda till sommarn.

Har fått ett pris på 8500:- för en PC 5:a, modda luftburk och några timmar i Dynon för att ställa in det hela.
Är det vettigt pris eller kan man få det billigare?

Hur vet man om katten är kvar? vart sitter den? Sekundärspjäll, ska dom också bort? Vart sitter dem? :)
Jag gjorde det mesta själv men mappningen fixade Motospeed i Västerås. Jag tog hjälp av den här videon bland annat.
http://m.youtube.com/watch?v=sKpobkmydRY

Om du stör dig på att det smäller massor ur avgassystemet vid avsläpp så blockera AIS:en (egr:en) som visas i videon. Jag gjorde det, höll på att bli tokig på allt smällande.

Har du en 06:a så har du den modellen med mest problem med ecu:n. Många beskriver att motorn hackar mellan gas och avsläpp och att motorkarraktären inte är linjär mm. Har du det problemet så tycker jag att du ska flasha din Ecu istället. Finns många som gör det och du får många fler fördelar. Förutom att problemen jag beskrev försvinner så får tas alla restriktioner bort och tändningskurvorna optimeras mm vilket inte kan göras med Power commandern. Vissa personer ändrar även bränslekurvan efter vad för mods du har gjort och då behövs ingen Power Commander alls. Ivan Performance är nog den personen i världen som kan dessa hojar best och han flashar ecu:n och använder Power Commander. Ivans metod är lite dyrare eftersom du måste betala både för flashningen och köpa Power Commander men mängder med människor runt om i världen rekommenderar hans Flash.

Angående sekundärspjällen så kan man antingen plocka bort dem helt men då kommer hojen svara dåligt vid snabbt gaspådrag men vid mappning försvinner fenomenet. Annars kan man göra som killen på filmklippet men då försvinner ju alternativet att kunna göra hojen original igen då man klipper bort några millimeter. Eller om man ändå ska flasha ecu:n så ändras öppningstiderna på sekundärspjällen och då har man kvar dem original.

Är inte säker men jag tror inte pc5 används till 06. Tror det är pc3 som används då men är inte helt säker.

/Arn
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
En fråga... Lämna du in för att få allt gjort? Jag sitter på en äldre FZ1 (06a) med endast slipon. Går själv i tankarna på att klämma ut lite mer prestanda till sommarn.

Har fått ett pris på 8500:- för en PC 5:a, modda luftburk och några timmar i Dynon för att ställa in det hela.
Är det vettigt pris eller kan man få det billigare?

Hur vet man om katten är kvar? vart sitter den? Sekundärspjäll, ska dom också bort? Vart sitter dem? :)

Googla copperdawg. Där finns videor. Tycker det låter lite dyrt. Sen tror jag som föregående att det är pc3 till 06. Modda luftburken kan du göra själv. Och ta bort katten om det inte är gjort innan du lämnar in den!!
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Tack för utförligt svar. Ang PowerCommander så kan man tydligen använda både 3 och 5, båda har stöd FZ1 -06

Behöver man sätta PowerCommander även om man flashar ECUn? Vad är ECUunleashed? såg att någon rekommenderade det tidigare i tråden.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tack för utförligt svar. Ang PowerCommander så kan man tydligen använda både 3 och 5, båda har stöd FZ1 -06

Behöver man sätta PowerCommander även om man flashar ECUn? Vad är ECUunleashed? såg att någon rekommenderade det tidigare i tråden.
Det beror som sagt på filmen firma som flashar ecu:n.

Om du vänder dig till vcyclenut så behöver du inte powercommander. Han lägger in ändrade bränslekurvor beroende på vad för trim/mods du har.

http://www.vcyclenut.com/store/p22/2006-14_FZ1_custom_flash.html

Kostar 200 dollar vilket är mycket billigare än att använda powercommander, flash och en custommappning.

Att flasha och sen mappa i bänken med ett powercommander blir ju såklart allra bäst men allt handlar ju om hur mycket pengar du vill lägga.

Här är en video om hur du tar bort katten
http://m.youtube.com/watch?v=om3ZvUqKnfQ

Här är om sekundärspjällen
http://m.youtube.com/watch?v=tr0o7cmFKzM

16t framdrev gör stor skillnad, du tar då drevet från gen 1 fz1 (fazer1000) 2001-2005.

Ecunleashed kan också lägga in ändrade bränslekurvor direkt i Ecu:n. Yamaha Center i Helsingborg är vad jag vet det ända företaget i Sverige som samarbetar med Ecunleashed. Ring och prata med dem. Dom tar ca 5000kr för det.

/Arn
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Det beror som sagt på filmen firma som flashar ecu:n.

Om du vänder dig till vcyclenut så behöver du inte powercommander. Han lägger in ändrade bränslekurvor beroende på vad för trim/mods du har.

http://www.vcyclenut.com/store/p22/2006-14_FZ1_custom_flash.html

Kostar 200 dollar vilket är mycket billigare än att använda powercommander, flash och en custommappning.

Att flasha och sen mappa i bänken med ett powercommander blir ju såklart allra bäst men allt handlar ju om hur mycket pengar du vill lägga.

Här är en video om hur du tar bort katten
http://m.youtube.com/watch?v=om3ZvUqKnfQ

Här är om sekundärspjällen
http://m.youtube.com/watch?v=tr0o7cmFKzM

16t framdrev gör stor skillnad, du tar då drevet från gen 1 fz1 (fazer1000) 2001-2005.

Ecunleashed kan också lägga in ändrade bränslekurvor direkt i Ecu:n. Yamaha Center i Helsingborg är vad jag vet det ända företaget i Sverige som samarbetar med Ecunleashed. Ring och prata med dem. Dom tar ca 5000kr för det.

/Arn

Gott mos! :)

För att komma billigast undan tänker jag mig nedan. Jag har som sagt slipon.

- Plocka bort cat
- Sätta dit ett AIS block kit (ny platta utan hål)
- Köpa ett flies-kit (sek spjäll)
- Skicka in ECUn till vcyclenuts för en flashning ink nya brännslekurvor.
- Montera ett 16t framdrev

Med ovan relativt billiga mods borde den gå rätt så mycket bättre?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har precis mailat vcyclenut ang att skicka in min ECU. Om inget har nåt att invända eller tips på nått annat så kommer jag nog ordna det jag skrev i förra posten nu över vintern :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Denna vcycyclenuts mappar alltså rätt in i ECU:n eller vadå? Man behöver alltså inte powercommander-strula och bänka och hålla på?
Kostar det bara 200 dollares så är det ju en jävla skillnad mot 7000-8000 för skräddarsydd mappning
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Gott mos! :)

För att komma billigast undan tänker jag mig nedan. Jag har som sagt slipon.

- Plocka bort cat
- Sätta dit ett AIS block kit (ny platta utan hål)
- Köpa ett flies-kit (sek spjäll)
- Skicka in ECUn till vcyclenuts för en flashning ink nya brännslekurvor.
- Montera ett 16t framdrev

Med ovan relativt billiga mods borde den gå rätt så mycket bättre?
Låter som ett klokt val. Men hoppa över Flies-moden. I vcyclenuts mjukvara så ändras tiderna så de öppnas fortare och tidigare. Du vinner alltså ingenting på att sätta dit mindre flies vid Flash. :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Denna vcycyclenuts mappar alltså rätt in i ECU:n eller vadå? Man behöver alltså inte powercommander-strula och bänka och hålla på?
Kostar det bara 200 dollares så är det ju en jävla skillnad mot 7000-8000 för skräddarsydd mappning
Ja det är precis vad han gör, eller igentligen så är det ju i princip som en "chippning" med förbestämda värden.

Det bästa är med flashen är att den gör så mycket mer än vad enbart ett powercommander gör. :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja det är precis vad han gör, eller igentligen så är det ju i princip som en "chippning" med förbestämda värden.

Det bästa är med flashen är att den gör så mycket mer än vad enbart ett powercommander gör. :)
Låter ju strålande det. Och dom funkar på europeiska motorer osv med?
Skickar man den fysiska ecu:n till dom då eller?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Låter ju strålande det. Och dom funkar på europeiska motorer osv med?
Skickar man den fysiska ecu:n till dom då eller?
Ja det ska funka utan problem enligt vcyclenut själv.

Ett tips om man vet att man ska dreva om hojen och inte vill lägga en 1000lapp på en speedohealer så kan man också be vcyclenut att ändra i ecu:n så hastighetsmätaren visar rätt. Kom ihåg att säga till honom att vi kör ned km/h bara :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja det ska funka utan problem enligt vcyclenut själv.

Ett tips om man vet att man ska dreva om hojen och inte vill lägga en 1000lapp på en speedohealer så kan man också be vcyclenut att ändra i ecu:n så hastighetsmätaren visar rätt. Kom ihåg att säga till honom att vi kör ned km/h bara :)
Silken jävla kille då. Grymt :)
Kan man läsa någonstans om såna som har gjort detta för referenser?

Och som sagt, man skickar sin fysiska ecu-box till honom då eller?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag fick mitt hojkort i år och min första hoj blev en fz1 n från 2012 uttagen 2014.
Har bara possetiva saker att säga om den. I originalutförande var den lite trött i mellanregistret men efter borttagen katt, moddad luftburk, kn filter, borttagna sekundärspjäll, arrowslipon, 16t drev och mappad med pc5 så går den som ett as. Äldre sportmaskiner (00-05) hakar inte på till 200+.
Jag är nybörjare och får upp den på 4an med hjälp av kopplingen. Första och andra växeln reser den sig även om man hänger över tanken och på 3an räcker det med att vrida fullt och dra lite i styret.
Så enligt mig är den skitbra som busmaskin och de senare modellerna har inte problemet med ryckig gas.
Min är till salu då jag vill testa min drömhoj till i sommar (gixxer).

Jag vet inte vilka literklubbor du kört mot men du får garanterat stryk av de flesta 03:eek:r och från 04 finns ingen du spöar. Att ens hävda att den har samma motor som r1 är dumt då alla som kört en vet att det inte stämmer.

Att den kommer upp som bushoj är bara det förvånansvärt då SD och speed triple är det från början utan moddar.

Kan inte riktigt se varför ts ska byta till en annan nakenhoj för att alla hastigheter över 140 är en pina på dom så mer hk är inte direkt avgörande.
 
Last edited:

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Jag vet inte vilka literklubbor du kört men du får garanterat stryk av de flesta 03:eek:r och från 04 finns ingen du spöar. Att ens hävda att den har samma motor som r1 är dumt då alla som kört en vet att det inte stämmer.

Att den kommer upp som bushoj är bara det förvånansvärt då SD och speed triple är det från början utan moddar.

Kan inte riktigt se varför ts ska byta till en annan nakenhoj för att alla hastigheter över 140 är en pina på dom så mer hk är inte direkt avgörande.
Nu börjas det :p Pratar om egna erfarenheter sen i somras då jag och kompisarna körde på björkvikring. Körde då mot en kompis Honda Fireblade 954rr 03 med helsystem och powercommander. Vi körde både stillastående och rullande start ifrån 50km/h till 1km. Vi körde många race och han passerade mig inte en gång innan kilometermarkeringen. (ska nämnas att jag är 10kg lättare än den andra föraren) Körde även mot flera gixxers ca 09-11 och till 400metersmarkeringen hade ingen åkt ifrån mig men efter det så flög dom givetvis om. Över 200km/h så finns det ingen nakenhoj som hakar på en racehoj såklart.
En annan kompis har en 2012 Honda cbr1000 och den hänger jag på tills han slår i 2:a växeln ca 170blås sen försvinner han.
Försöker inte inbilla någon att FZ1:an är den värsta hojen man kan ha men tror inte man kan få så mycket mer nakenhoj för pengarna.

Jag har ingen erfarenhet av speed triple och vet inte vad för hoj du menade med SD? Men bushoj är fz1:an absolut och den är underskattad. Yamaha FZ09 och Honda CB1000R som är populära nakenhojar hamnar långt bak i spegeln när vi testar.

Jag har inte sagt att det är samma motor som i R1:an? Däremot baseras fz1:ans motor på R1 motorn från 2004-2006. Men det är tyngre vevparti, kompförhållandet är lägre, andra kammar mm. Men upp till 10 000 varv så ger fz1 mer effekt än R1:an och R1:an ger bara ca 10hk mer i peak än en fz1.

Gillar man sittställning mm på en nakencykel så är det klart att mer effekt kan locka. :)

/Arn
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har ingen erfarenhet av speed triple och vet inte vad för hoj du menade med SD? Men bushoj är fz1:an absolut och den är underskattad. Yamaha FZ09 och Honda CB1000R som är populära nakenhojar hamnar långt bak i spegeln när vi testar.

Där håller jag inte riktigt med dig. FZ1an är för tung och klumpig för att vara en riktig bushoj i min bok. Jag får känslan av att det är antal hästkrafter som avgör om så är fallet eller ej för dig?
En B-King går som satan men en bushoj är den inte för mig.
SD är en KTM 990 SuperDuke alt den nya 1290 Duken. DET är bushojar. Detta trots att 990n inte är alls lika snabb rakt fram som en FZ1a. Däremot kör KTMen cirklar runt yamahan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top