Fz1 ?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jo vi hade typ 28. Den förra fz1 jag hade gav 139 på samma bänk under liknande väder. På kvällar och speciellt framåt hösten så gick den mycket bättre. :) Men huvudsaken med mappningen var ju att få till en så jämn kurva som möjligt :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Såklart, toppeffekt lider dessa saker verkligen inte av ?
Tog flashen bort gasryckigheten för dig förresten?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Såklart, toppeffekt lider dessa saker verkligen inte av ?
Tog flashen bort gasryckigheten för dig förresten?
Jag upplevde inte så mycket ryckighet innan heller men min hade ju pc5 och en mappning vilket kanske hjälpte. Det finns iaf ingen ryckighet alls nu. Går som en klocka men samtidigt som ett helvete

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Byggde om till Rizoma Fatbar idag. Vilken skillnad på utseendet. :)
3f491eeb936aa24298dad0937ea20174.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Väcker tråden lite. Hur gick det med era hojar? Jag åker Fz1 jag med och är mycket nyfiken på detta tänkte göra samma mods
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Väcker tråden lite. Hur gick det med era hojar? Jag åker Fz1 jag med och är mycket nyfiken på detta tänkte göra samma mods
Hejsan,
Kört drygt 700 mil med min fz1 nu, varav kanske 600 av dom är efter jag gjorde alla mods i juli förra året. Hojen går fantastiskt. Hade tidigare lite problem med ojämn tomgång, men detta löstes.
Då jag nu kört merparten av mina mil efter mods så kommer jag knappt ihåg hur den var innan, bara att jag tyckte gasen var så helvetes ryckig, vilket den knappt är alls idag efter flashen

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Hejsan,
Kört drygt 700 mil med min fz1 nu, varav kanske 600 av dom är efter jag gjorde alla mods i juli förra året. Hojen går fantastiskt. Hade tidigare lite problem med ojämn tomgång, men detta löstes.
Då jag nu kört merparten av mina mil efter mods så kommer jag knappt ihåg hur den var innan, bara att jag tyckte gasen var så helvetes ryckig, vilket den knappt är alls idag efter flashen

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Okej! Men du lämnade hos finn med och körde samma spec som arn87? Jag stör mig också på gasen när man ska gå på igen efter motorbroms. Hur stor skillnad blir det på 1,2 och trean då? ???? En polare till mig ska göra samma med sin men han har pc5 tänkte man kunde få tag i mappen ????.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Okej! Men du lämnade hos finn med och körde samma spec som arn87? Jag stör mig också på gasen när man ska gå på igen efter motorbroms. Hur stor skillnad blir det på 1,2 och trean då? ???? En polare till mig ska göra samma med sin men han har pc5 tänkte man kunde få tag i mappen ????.
Lite i sista minuten så skickade jag till ecunleashed istället, är yamahacenter i Helsingborg som är återförsäljare av dom i Sverige. Snabbare och smidigare.
Jag hade ju bara slipon och nerdrevning på min hoj innan, så med modsen (luftboxmod samt bortknackad katalysator) jag gjorde i samband med flashningen så märktes det ju rätt rejält. Prestandan är dock inte allt, ljudet blir magiskt utan katalysator och insugsljudet är mumma :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nu blev jag lite fundersam...
Snackade precis med yamahacenter i helsingborg om att köra en ECU-unleashed på min FZ1-2010.
Enligt mannen jag snackade med så fanns det inga strypningar på lägre växlar på FZ1 för den har inte elektronisk gas ( antar att han menar fly by wire ). Han stod på sig när jag nämde att jag läst om att den ska vara strypt på 1-3... Är det någon som _VET_ hur det ligger till? För enligt den här killen så skulle det bara bli som en vanlig mappning om jag lämnade in min ECU till dom. Jag vet inte om jag känner att det är värt fem loppor bara för att mappa den då jag egentligen inte gjort något alls åt andningsvägarna på hojen. Men visst fasen är det väl så att "förspjällen" eller butterfly spjällen ( vad heter dom egentligen? ) som är elstyrda inte öppnar fullt på lägre växlar?
//Tobbe
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nu blev jag lite fundersam...
Snackade precis med yamahacenter i helsingborg om att köra en ECU-unleashed på min FZ1-2010.
Enligt mannen jag snackade med så fanns det inga strypningar på lägre växlar på FZ1 för den har inte elektronisk gas ( antar att han menar fly by wire ). Han stod på sig när jag nämde att jag läst om att den ska vara strypt på 1-3... Är det någon som _VET_ hur det ligger till? För enligt den här killen så skulle det bara bli som en vanlig mappning om jag lämnade in min ECU till dom. Jag vet inte om jag känner att det är värt fem loppor bara för att mappa den då jag egentligen inte gjort något alls åt andningsvägarna på hojen. Men visst fasen är det väl så att "förspjällen" eller butterfly spjällen ( vad heter dom egentligen? ) som är elstyrda inte öppnar fullt på lägre växlar?
//Tobbe
"strypningen" på de tre första växlarna beror på ignition timing retardation, vettefan på svenska vad det heter. Finns dynografer om du googlar runt som visar på effektskillnaden på växlarna. Den är som störst på ettan, lite mindre på tvåan, ytterligare lite mindre på trean, sen resten fullt.
Spjällen öppnas också tidigare vid flashen.
Jag kan starkt rekommendera att flasha fz1, den svarar oerhört bra på det

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
"strypningen" på de tre första växlarna beror på ignition timing retardation, vettefan på svenska vad det heter. Finns dynografer om du googlar runt som visar på effektskillnaden på växlarna. Den är som störst på ettan, lite mindre på tvåan, ytterligare lite mindre på trean, sen resten fullt.
Spjällen öppnas också tidigare vid flashen.
Jag kan starkt rekommendera att flasha fz1, den svarar oerhört bra på det

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Ja, jag grävde lite på ECU-U:s sida och där finns ju specat rätt bra vad deras fil gör med ECUn. Känns som att jag fick tag på en antingen stressad eller mindre kunnig människa på just dom här hojarna.
Fritt tolkat så känns det som att den helt enkelt har en mjukare/senare tändkurva på lägre växlarna. Jag vill ogärna plocka bort katalysatorn pga ljudnivån då jag vistas en del på banor. Så frågan är om det gör så stor skillnad på en hoj som är i princip orginal förutom slipon och pluggad AIS.
//Tobbe
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, jag grävde lite på ECU-U:s sida och där finns ju specat rätt bra vad deras fil gör med ECUn. Känns som att jag fick tag på en antingen stressad eller mindre kunnig människa på just dom här hojarna.
Fritt tolkat så känns det som att den helt enkelt har en mjukare/senare tändkurva på lägre växlarna. Jag vill ogärna plocka bort katalysatorn pga ljudnivån då jag vistas en del på banor. Så frågan är om det gör så stor skillnad på en hoj som är i princip orginal förutom slipon och pluggad AIS.
//Tobbe
Katalysatorn dämpar inte ljudet nämnvärt. Har knackat bort min och kört på bana, så länge db-killern är i så klarar den det. Samma gäller besiktning. Gjorde det förra veckan på min, gick igenom utan några som helst problem med db-killer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Katalysatorn dämpar inte ljudet nämnvärt. Har knackat bort min och kört på bana, så länge db-killern är i så klarar den det. Samma gäller besiktning. Gjorde det förra veckan på min, gick igenom utan några som helst problem med db-killer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Aha... hm... då ryker nog den så småningom på min med gissar jag :hihi
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Nu blev jag lite fundersam...
Snackade precis med yamahacenter i helsingborg om att köra en ECU-unleashed på min FZ1-2010.
Enligt mannen jag snackade med så fanns det inga strypningar på lägre växlar på FZ1 för den har inte elektronisk gas ( antar att han menar fly by wire ). Han stod på sig när jag nämde att jag läst om att den ska vara strypt på 1-3... Är det någon som _VET_ hur det ligger till? För enligt den här killen så skulle det bara bli som en vanlig mappning om jag lämnade in min ECU till dom. Jag vet inte om jag känner att det är värt fem loppor bara för att mappa den då jag egentligen inte gjort något alls åt andningsvägarna på hojen. Men visst fasen är det väl så att "förspjällen" eller butterfly spjällen ( vad heter dom egentligen? ) som är elstyrda inte öppnar fullt på lägre växlar?
//Tobbe

Du verkar tyvärr ha pratat med fel person för det blir en väldig skillnad på de lägre växlarna när det är gjort. T.ex. Ivan i USA nämner det som första punkt på sin hemsida och han är nog den som har bäst koll på dessa hojar (han tar också bäst betalt :)). Jag har själv fått min ECU flashad av Vcyclenut i USA och det är stor skillnad. Hojen går helt enkelt på upp på ett hjul där den inte gjorde det tidigare vilket gör den bra mycket roligare att köra. Tidigare kunde jag känna hur den höll igen på de lägre växlarna. Numera tvekar den inte alls.

Gällande gasreponsen så tror jag att min blev bättre efter flashningen men jag upplever dock inte den enorma skillnad som många andra gör. Jag har pratat med Vcyclenut som tipsade om att synkronisera mina gasspjäll vilket jag försökt men det blev nog inte helt korrekt utfört. Ska ta tag i det igen så fort det är väder till det. Förhoppningsvis är det inte så lång tid kvar nu :)

Kan rekommendera dig att öppna upp andningsvägarna och justera mappningen för det samt flasha ECU:n, förslagsvis samtidigt vilket är den billigaste och enklaste lösningen.
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Hej! Jag funderar på att skaffa en fz1! Åker street triple idag och älskar att den är så lätt att busa med.
Är det nogon I Stockholmsområdet som har en hoj som jag kan få kolla på? Då hojen jag är intresserad av är I Norrland.
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Hej!

Väcker liv i en gammal tråd. Precis införskaffat mig en FZ1N -08 som rullat drygt 2000 mil.
Har redan börjat planera mindre förändringar. :)
Hojen är prestandamässigt helt original förutom ett Arrow-slipon (db-killern sitter i). Jag går i tankarna att göra en ECU-flashning. Är det lönt med min setup?
Jag skulle vilja bli av med begränsningarna som finns med från fabrik, begränsningen på växel 1-3, fuel-cut osv. Att fläkten går igång tidigare, högre varvstopp m.m. ser jag som en bonus.
Men frågan är alltså, är det lönt att göra detta utan övriga modifikationer? Är egentligen nöjd med prestandan som den är, vill bara ha bort restriktionerna som håller den tillbaka från att gå så bra som den kan.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej!

Väcker liv i en gammal tråd. Precis införskaffat mig en FZ1N -08 som rullat drygt 2000 mil.
Har redan börjat planera mindre förändringar. :)
Hojen är prestandamässigt helt original förutom ett Arrow-slipon (db-killern sitter i). Jag går i tankarna att göra en ECU-flashning. Är det lönt med min setup?

Tjena.

Jag har gjort ECU-Flash på min FZ1n-07. Det gjordes på Yamahacenter i HBG. Tror de tog 5000 kr om man kom in med Ecun separat. De vill dock veta vilken setup du har så de kan lägga in rätt koder mm.

Min setup var inget annat än ett yoshimura slipon, (utan db-killer i. Det ska låta lite...) som från början bevisats ha rätt stor positiv påverkan på effekten.
Det jag var ute efter är precis det du söker. Frisläppt effekt på första växlarna mm.

Resultatet var som väntat mycket bra. Upplever den som klart rappare i svaret på de första växlarna osv. Den tvekar inte utan kommer direkt. Jäkla drag i den kan man ju säga att det är från början men bättre nu. Tror Yamaha snacka om att det frisläpps ca 20% mer effekt på 1-3ans växel.

Mitt nästa ingrepp är att dreva om den med större bakdrev men det får bli när jag kört slut på nuvarande drivpaket.

Sammanfattat så tycker jag det är värt det om du ska behålla bågen ett par år minst. Med tanke på vad cyklarna säljer för så är det en stor summa pengar man inte får tillbaka om man säljer den igen samma år.

Jag kommer behålla min ett bra tag till. Är ju flera här inne som passerat 8000 mil med sina och de rullar på hur fint som helst.

Just do it!! :fakta:hihi
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Att höja varvstoppet låter som en dålig ide' dock. Allt annat låter fint förutom möjligen priset då
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top