Fz1 ?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Vilket fbolag har ni eran fz1 på? Har bara kollat lite snabbt o svedea är bäst hittills
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
De som skriver ned FZ1:an har så konstiga argument tycker jag, som att den har MYCKET throttle snatch, för bred tank, för lite bottendrag och en karaktärslös motor. Hojar med massa "karaktär" är inte alltid så positiva i längden:) jag kom dock från Fz6 så jag fick lite samma lika fast mer av allt det goda.

Det är ofta glassätare med ömma handleder,
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Svedea, 6400 hel/hel, 35 strax utanför STHLM, har inte ABS vilket påverkar en del.

Vill nog inte kalla fz1 karaktärslös, tycker att maskinen har ett fantastiskt ljud både på lägre och högre varv, då kör jag ändå med orginaldämpare.
Tror mkt av de negativa skriverierna bottnar i att den är högt växlad, gäller i synnerhet N versionen då det inte riktigt passar en "fighter", mer touring som ngn skrev. Men det är lätt att tro den är slö på låga varvtal om man läser allt som skrivs, det är den inte - det är bara det att den går så in i bomben när man passerar 8000 rpm. Tänk 600 cc på anabola så förstår du karaktären.
Ska jag vara lite kritisk så är min -09 lite ryckig i insprutningen på låga varv. Löser ECU unleashed det problemet? Finns det nån i sverige som utför det?

Vid 100 kmh ligger varvtalet på ca 4000 rpm på högsta växeln. Upplever den inte som surrig om man håller momsad motorvägsfart.

Men till TS undrar jag ändå om det är rätt hoj då du verkar vilja ha en riktig bushoj till karaktären?
Hur som haver är jag riktigt nöjd med min, den roligaste hojen jag ägt som fungerar till det mesta.
9721430374.jpg
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Löser ECU unleashed det problemet? Finns det nån i sverige som utför det?

Ring och prata med Daniel på YC Helsingborg.
Min har rullat 6500 mil med ECU unleashed utan några som helst problem och det var den Första FZ1 som det någonsin provades på.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En riktigt bra och pålitlig hoj som funkar till allt. Buskörning som långåka. Köra 40-50 mil på en dag går bara bra.
Haft min fz1n (07a) i två år nu och är helnöjd. Den funkar bra på låga varv och är brutal efter 8000 varv. Som flera sagt så behöver den lite varv för att komma igång. Har satt dit en yoshi-pipa och ljudet är endast awesome. Försäkringen är riktigt bra för hojtyp och effekt. Den klassas som tourer har jag förstått.
Bra val! :tummenupp
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Men till TS undrar jag ändå om det är rätt hoj då du verkar vilja ha en riktig bushoj till karaktären?
View attachment 425917

en ren bushoj hade ju varit kul, har kollat en del på ktm superduke 990 också men med tanke på att ja åker några mil till extrajobbet ibland samt vill nöjesåka med polarna som kör glidare så är nog inte superduken något att tänka på + att den saknar tankmätare haha de stör mig något kolossalt :D

åker mestadels lugnt inne i stan, blir såklart en del bakhjul i mellan trafikljusen om trafiken tillåter det, men mt07an är för slö på landsvägarna o motorvägen.
med tanke på all kritik om dåligt mellanregister och många skriver även att bakhjulsåkning är bara att glömma med denna hoj så blir man ju fundersam, måste den verkligen upp i höga varv för att få upp framhjulet eller är de bara kritikerna som är dåliga bakhjulsåkare?. med tanke på era svar här så tror ja på kassa bakhjulsåkare.

okej 4000rmp i 100 låter ju bra, någon som har koll på va den hamnar på efter drevning?
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Jag har en -10 uttagen 2011 som närmar sig 8000 mil. fortfarande Garanti kvar och det som byts är Kopplingswire och Batteri, ja och ett hemult antal däck och några par frambelägg.

Ja den är en slitvarg iaf och jag är mycket nöjd.


8000 mil på 5 år :Bugar
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
en ren bushoj hade ju varit kul, har kollat en del på ktm superduke 990 också men med tanke på att ja åker några mil till extrajobbet ibland samt vill nöjesåka med polarna som kör glidare så är nog inte superduken något att tänka på + att den saknar tankmätare haha de stör mig något kolossalt :D

åker mestadels lugnt inne i stan, blir såklart en del bakhjul i mellan trafikljusen om trafiken tillåter det, men mt07an är för slö på landsvägarna o motorvägen.
med tanke på all kritik om dåligt mellanregister och många skriver även att bakhjulsåkning är bara att glömma med denna hoj så blir man ju fundersam, måste den verkligen upp i höga varv för att få upp framhjulet eller är de bara kritikerna som är dåliga bakhjulsåkare?. med tanke på era svar här så tror ja på kassa bakhjulsåkare.

okej 4000rmp i 100 låter ju bra, någon som har koll på va den hamnar på efter drevning?

Alltså jag tycker inte den är dålig bakhjulshoj. Jag är nöjd men den är inte som kTm 1290 där man gasar upp den på 3:an utan vidare. Helt ok och ungefär som jag upplevt andra hojar i samma klass. Möjligt att man får köra lite fortare p.g.a drevning. Jag tror inte du blir besviken
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Då ska väl jag gå emot strömmen lite och säga att jag inte blev nöjd. Jag hade en Fz1n -06. Jag åkte R1 -02 innan och tänkte att Fz1 skulle vara en rolig hoj. Tyvärr tyckte inte jag att den var tillräckligt rolig. Jag förväntade mig lite mer R1a utan kåpor men kände att jag fick en Fjr1300 utan kåpor. Gummiupphängt styre, gummiupphängda fotpinnar, kändes tom som att gasvajern var gjord av gummi. Jag provade 16 framdrev och slipon men tyckte inte att jag blev nöjd. Så jag sålde efter ca 200 mil och köpte en Fireblade istället. Inget fel på hojen egentligen men det kändes inte rätt för mig. Jävligt snygga är dom dock!

Tänk också på innan du byter att om du tycker att din nuvarande hoj blir trött vid 130-140 så vill man ändå inte åka fortare än 150-160 någon längre sträcka på en Fz1n.
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Då ska väl jag gå emot strömmen lite och säga att jag inte blev nöjd. Jag hade en Fz1n -06. Jag åkte R1 -02 innan och tänkte att Fz1 skulle vara en rolig hoj. Tyvärr tyckte inte jag att den var tillräckligt rolig. Jag förväntade mig lite mer R1a utan kåpor men kände att jag fick en Fjr1300 utan kåpor. Gummiupphängt styre, gummiupphängda fotpinnar, kändes tom som att gasvajern var gjord av gummi. Jag provade 16 framdrev och slipon men tyckte inte att jag blev nöjd. Så jag sålde efter ca 200 mil och köpte en Fireblade istället. Inget fel på hojen egentligen men det kändes inte rätt för mig. Jävligt snygga är dom dock!

Tänk också på innan du byter att om du tycker att din nuvarande hoj blir trött vid 130-140 så vill man ändå inte åka fortare än 150-160 någon längre sträcka på en Fz1n.

jo fast de är väl inte konstigt om du blir missnöjd om du gick ifrån R1, många skriver att fz1 har samma motor fast lite klenare men vad ja förstått så stämmer de inte alls. sen är de ju inte alls samma stabila ram.

ne åka fort på nakenhoj en längre tid är ju inge vidare, inte ofta ja ligger över 110 när de hällar transport ifrån A till B. men kan ju va kul med mer klös när man vill ha det.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kom o tänka på att visa på tex blocket säljer sina fz1or med slip on/helsystem men dom skriver inte ifall dom är bänkade. måste man bänka samt sätta in en powercommander när man byter slip on, samt om man både borrar ur cat och sätter på slip on?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
jo fast de är väl inte konstigt om du blir missnöjd om du gick ifrån R1, många skriver att fz1 har samma motor fast lite klenare men vad ja förstått så stämmer de inte alls. sen är de ju inte alls samma stabila ram.

ne åka fort på nakenhoj en längre tid är ju inge vidare, inte ofta ja ligger över 110 när de hällar transport ifrån A till B. men kan ju va kul med mer klös när man vill ha det.

Jo det var ju dumt att byta ut R1an, men Yamaha marknadsförde Fz1an som att den var väldigt nära släkt med R1an och jag var sugen på att prova kåplöst. Att man inte vill åka fortare än 150-160 är ju dessutom oftast en fördel. Billig försäkring hade den också.
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Om du funderar på en hoj som är bakhjulsbenägna så kolla på superduken eller speed triple :yoparty
Riktigt bra hojar båda 2
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jo har kollat superduke men den verkar inte vara så värst bekväm om man ska åka längre sträckor o normala hastigheter. skulle ja haft råd med två cyklar så hade superduken varit ett självklart val :)

har även kollat på speed triple, men med risk av bli hatad så måste ja tyvärr säga att de är en av de fulaste cyklar ja sett haha :p annars verkar de ju vara en sjukt rolig hoj.

hade en ktm 530 exc-r innan så motard har ja prövat på, galet rolig inne i stan men för hög och ostabil som pendlarhoj tyvärr.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Min 990 SM är klart bättre tourer för mig än min FZ1-S va. Undantaget högfartstouring på motorväg. Men motorvägar suger ju oavsett. Sen är KTMen jävulskt mycket roligare också.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
690 0 990 sm är säkert mycket stabilare än vad min 530 var i högre farter, men min 530 va direkt otrevligt att åka på i farter över 130, min mt-07a är stabilare i 190 vilket är maxfart haha.

gillar inte riktigt höjden som kommer med motard heller, men ja kmr nog skaffa mig en motard igen när man har garage o ha den i samt när man blivit äldre så att försäkringen går ner.

ingen som har koll på bänkningsfrågan ja skrev lite högre upp på sidan?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top