Fz1 ?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
dom flesta trådarna ja hittar är gamla så startar en ny :)

är lite sugen på att byta hoj och har kollat en del på yamahas fz1n
ja söker er som äger/har ägt eller provkört (rejäl provkörning) en fz1, vill höra era åsikter.

idag kör ja en mt-07a och är faktiskt riktigt nöjd. rolig i stan med kraften tidigt och powerweelies på 1an o 2an går nästan inte att undvika om man kör lite aggresivare, koppla upp på 3an har ja lyckats med upp till 90km/h.
Men anledningen till att ja vill ha något med mer pulver i är att efter 130-140 på landsvägarna så blir den trött som tusan.

kravet är nakenhoj, sätter mig inte på en med kåpor, gillar varken utseendet lr sittställningen :/ och att byta till tex kawa z750 känns lite onödigt, lika bra att mosa på direkt med ännu mer hk :)

att fz1 går bra i högre hastigheter är ju helt klart, jämför inte med R1 nu bara en sådan vill ja inte ha ändå :) man måste inte vara värst jämt hehe.

de ja funderar mest på är hur fz1an är i lägre hastigheter, älskar ju att åka bakhjul på vägar annat än motorväg. kräver fz1an höga hastigheter för att komma upp på slangen?
både powerwheelies och koppling då såklart, har ju läst att många tycker att mellanregistret är för klent.

har kollat på alla nakenhojar man får för runt 50tkr o de ända som ja gillar är fz1n och kawa z1000 men verkar som att alla som kört båda föredrar yamahan.

ska såklart få till en provkörning innan ja gör något dumt, men era erfarenheter är viktiga dom med, man lär ju inte känna en hoj under en provkörning direkt.
skriv gärna av er så mycket ni orkar om varför ni äskar/hatar denna cykel.
 

trailboss

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
STHLM
Hoj
fz1-n 07
Har haft min f1 sen 4år tebax bästa hojjen jag haft, lätt å slanga med både i högre å lite långsammare fart, gasa upp på 2an eller koppla upp den på 3an 4an.
aldrig haft ett enda problem med den å då pendlar och helg körs den friskt, smidig men endå lite drag, pc3 gjorde dock stor skillnad i mellan registret, kan kännas lite ryckig mellan på och avslag men man vänjer sig fort,
enda nackdelen är om man har bråttom och ska köra lite längre sträcka i högre fart så får man hålla i sig lite. men de gäller väll alla naken hojjar,
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
FZ-1 är en suverän hoj, men den är inte så busig som man kan tro om man tittar på effekten.
Utväxlingen är galet hög, ca 130 på ettan. Det gör att FZ-1 mer är en landsvägsmissil, iaf i standardutförande.
Går ju såklart att ordna till viss del med byte av drev.

Som bushoj är MT-09 att föredra, men kanske inte lika mångsidig som FZ-1.

Som helhet tycker jag att FZ-1 är ett komplett paket, samt att med tanke på att det snart är en 10 år gammal design att den står sig mkt väl både i utseende samt prestanda/väghållning.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har en -10 uttagen 2011 som närmar sig 8000 mil. fortfarande Garanti kvar och det som byts är Kopplingswire och Batteri, ja och ett hemult antal däck och några par frambelägg.

Ja den är en slitvarg iaf och jag är mycket nöjd.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hade en i 2 år/2300 mil. Inte ett enda problem.
Men den är lite mer åt touringhållet kan jag tycka. Ettan är stört högt utväxlad. Men 16T fram blir den piggare.
Lätt att skrämma upp 10-20hk till också. Köp N modellen!
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Som dom flesta sagt högt växlad. Min gör absolut inga power wheelies på 2:an utan man får koppla upp eller göra gas släpp gas gas igen metoden :) Fungerar även på 3:an med lite hjälp i högre farter typ 130 - 150.

Min har yoshimura slip-on, annars original. 143 på däcket sa dynon, kändes lite högt men vad vet jag? :banana

Växelindikator har jag monterat vilket var en bra grej, jag är nöjd med min
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
143 på hjulet gav min också med pc, slipon och moddad luftburk.
Saknade definitivt inget mellanregister eller bottendrag. Jämför jag bänkpapperna mellan den R1-12 jag har nu samt min gamla fz1 så ser man att det är först efter 8k som R1an kliver iväg effektmässigt. Minns att FZ1an drog iväg ordentligt på högsta växeln om man låg på 100 (med original drevning som sagt)

Kompisen som drevade ner upplevde sin som surrig på landsväg så att dreva ner har en baksida också.
Upplevde också små ryck vid på/avslag. Min var en 2008.
Det enda jag inte var riktigt överens med var körställningen - tyckte styret satt för nära, misstänker man sitter bättre på den om man är under 1.85.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
143 på hjulet gav min också med pc, slipon och moddad luftburk.
Saknade definitivt inget mellanregister eller bottendrag. Jämför jag bänkpapperna mellan den R1-12 jag har nu samt min gamla fz1 så ser man att det är först efter 8k som R1an kliver iväg effektmässigt. Minns att FZ1an drog iväg ordentligt på högsta växeln om man låg på 100 (med original drevning som sagt)

Kompisen som drevade ner upplevde sin som surrig på landsväg så att dreva ner har en baksida också.
Upplevde också små ryck vid på/avslag. Min var en 2008.
Det enda jag inte var riktigt överens med var körställningen - tyckte styret satt för nära, misstänker man sitter bättre på den om man är under 1.85.

Jag satt skitbra men med böjda ben. Är 196.
Och ja du har en poäng med neddrevningen. Jag letade konstant efter 7e växeln efter 16T fram.
Grejen är att den blir en bättre fighter nerdrevad.....på bekostnad av touringen
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag satt skitbra men med böjda ben. Är 196.
Och ja du har en poäng med neddrevningen. Jag letade konstant efter 7e växeln efter 16T fram.
Grejen är att den blir en bättre fighter nerdrevad.....på bekostnad av touringen

Oki ja benen hade jag inga problem med, mest armarna som var för långa. Tänk dig känslan av att ha styret 5 cm från höften, ungefär så kändes det :)
Edit: Jag är ca 1.89
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
FZ1-N är en grym hoj, men det är absolut ingen hoj som flyger upp på bakhjulet med rent gaspådrag.
Den behöver mycket varv innan den börjar leverera. Så! det var det enda minuset jag kunde komma på:)
Den är snabb, skön och pålitlig, köp!:tummenupp
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
När jag köpte min Fz1 så kände jag direkt att den här kan jag ha i ett antal år. Svårt att klaga på vad man får för pengarna och försäkringspengarna Också. Glöm inte att köpa en med ABS om du kan.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
10-20hk ? Är det med slipon och pc då? Har nämligen precis varit och köpt mig en FZ1-S med endast slipon monterat.
Funderar på att slänga på en PC för att få lite mer pulver, framförallt på låg och mellan.

Vad kan man förvänta sig i ökat effekt och körbarhet med en PC och slipon ? Nått mer man kan göra (till vettiga pengar)?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Räcker inte 150 hk ? :D
Jag har den äldre modellen som i Sverige kallas FZS 1000 Fazer, och det saknas minsann aldrig kraft, jag kör både bakhjul och touring och bana.

Det är klart, på rakan på Mantorp skulle man kunna ha några hästar till men... :tungan

FZ1 är en riktigt fin hoj. Fast jag föredrar modellen med halvkåpa, skönt vid touring, och snyggt :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
10-20hk ? Är det med slipon och pc då? Har nämligen precis varit och köpt mig en FZ1-S med endast slipon monterat.
Funderar på att slänga på en PC för att få lite mer pulver, framförallt på låg och mellan.

Vad kan man förvänta sig i ökat effekt och körbarhet med en PC och slipon ? Nått mer man kan göra (till vettiga pengar)?

ECU Unleched.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
10-20hk ? Är det med slipon och pc då? Har nämligen precis varit och köpt mig en FZ1-S med endast slipon monterat.
Funderar på att slänga på en PC för att få lite mer pulver, framförallt på låg och mellan.

Vad kan man förvänta sig i ökat effekt och körbarhet med en PC och slipon ? Nått mer man kan göra (till vettiga pengar)?

Modifierad luftburk. Modifierade (mindre) gasspjäll. Utborrad kat. Slip-on. PC och bänkning.
Räcker inte det så fråga Mr Helmut hur man gör =)

Googla copperdawg kan va en bra ide också
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Va kul att folk är nöjda :) har läst mycket tråkigt om denna hoj men de personer kanske är vana vid värre maskiner.
Absolut ska ja försöka hitta en med ABS. Finns 2 st på blocket men dom ligger dock över min budget men får väl se man kanske hinner spara lite tills risken för snö är borta.

I vilka hastigheter känns den surrig?
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
De som skriver ned FZ1:an har så konstiga argument tycker jag, som att den har MYCKET throttle snatch, för bred tank, för lite bottendrag och en karaktärslös motor. Hojar med massa "karaktär" är inte alltid så positiva i längden:) jag kom dock från Fz6 så jag fick lite samma lika fast mer av allt det goda.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top