Guy Martin på båge genom Indien

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Indien är ett galet fascinerande land. Åker ner o hoppar på hojen i februari tänker jag, sen glider jag ner längs östkusten och provar stränder och curry i några veckor. Fan så gött.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hade varit sjukt kul att göra en sådan resa...
Håller med och var på väg för ett par år sedan. Är förvånansvärt billigt att flyga till Indien och att hyra en enkel mc där. Kanske inte så svårgenomförbart som det kan verka vid en första tanke?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
(magsjuka, trafiksituation, människovärde, klassklyftor på anabola och smuts).

Enligt mig - Guy Martin stod ensam för charmen i dessa program.

:D Welcome to the real life. Jag gillade inte Guy innan jag såg programmen. Tittade på 2:an först och avsnitt ett efteråt. Vem i helvete kan tycka illa om Guy efter ha sett det här? Killen är ju störtskön, det är fan inte lätt att göra dom här prylarna. Hjälmen av för killen alltså, rak och ärlig som någon nämnde innan.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Håller med, underbart "Down-to-earth" kille. Jag skulle gärna göra honom sällskap på väg upp till England.
Var också i Indien för ett antal år sen, men enda stället jag vågade hyra scooter och köra själv var Goa. Resterande Indien var så extremt kaotiskt så vi tog det säkra före det osäkra och hyrde bil med chaufför :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Han såg lite nedslagen ut när ingen svarade när han försökte ringa.
Noterade ni vilka han försökte ringa: mamma, pappa och sin chef. Inga andra. Hmm. Han är nog en betydligt mer komplex kille än de korta klipp man får se i tv antyder, där han nästan alltid säger något glatt och kul.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.guymartinracing.co.uk/latvia-update/nggallery/image/dsc_0616v2/

After the India programmes, that were on the telly earlier this year, the TV bods asked where else I’d like to go a do a travel programme. I’m quite happy in North Lincolnshire, and though I like seeing other places, I have to have reasons to go there. I’ve always wanted to go to Latvia, because my Granddad was from there. Voldemars Kidals is the man who told me, When You Dead, You Dead, that ended up being the name of my book.

The programme was originally going to be me sussing out what Latvia was about, but it turns out there’s an interesting story on my granddad, that we never knew. We knew he was a prisoner of war, but we found out more. He only died ten years ago, but there was loads of stuff he hadn’t even told his own son and daughter.

While I was out there I was looking into the family history, but also travelling around Latvia and meeting the locals, seeing them going about their daily business. It’s very like Lincolnshire. It’s only been out of Soviet control since 1988. Latvia that is, not Lincolnshire.

My mum and Granddad went over there in 1972 and you couldn’t say anything, because walls had ears back then and I like hearing all about stuff like that.

I saw where my granddad grew up and I could see why he settled where he did, near Caistor, where me and most of my family still live.

There are really only two major cities in Latvia, one being the capital, Riga, but the most interesting place we went was Liepaja, on the south-west coast. There are dirt roads between the towns and cities.

It was such an interesting place, and while the country isn’t all anti-Russian, most of it is. There’s still a lot of Russians there.

It’s beautiful. Though maybe that’s not the right word, because it’s not beautiful like New Zealand or the Lake District, but beautiful like North Lincolnshire. Proper.
Blog brought to you by guymartinproper.com
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha ja d e fan illa:D

I’ve always wanted to go to Latvia, because my Granddad was from there.

Alla är vi olika men jag behöver, som Guy, en anledning att åka någonstans. Att det är dyrare eller exklusivare betyder inte att det blir mer intressant...:)

Killen i slummen med morotsfärgade håret var nöjd. Fler borde vara nöjda istället för att vilja ha mer. :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag hade också gärna hakat på Guy Martin på äventyr - Dock inte i Indien, jag ser inget charmigt alls i det jag såg på dessa två avsnitt (magsjuka, trafiksituation, människovärde, klassklyftor på anabola och smuts).

Enligt mig - Guy Martin stod ensam för charmen i dessa program.

alla är olika, jag skall inte försöka övertyga dig, vi funkar/trivs bra i olika situationer. jag hade fixat kaoset o smutsen o fortfarande storm-trivts. även om en städad resa i europa där allt flyter på utan besvär är kul det med. så tror jag att osäkerheten, saker o ting går sönder/saknas man måste vara sådär streetsmart med allt o alla o lösa problem vart hän man kommer för "inget" fungerar, o inget fungerar/flyter som det gör i sverige.ingen vet något, det finns ingen hemsida man kan vända sig till. internet på luren funkar inte ens halva tiden. liksom allt frustration,all glädje som det medför ger liksom resan en extra guldstjärna. blir ofta minnesvärt på nåt sätt
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kan summera min resa till Inden på detta sätt:

Är riktigt glad och jag åkte, det ger absolut ett nyttigt perspetiv. Det som slår hårdast är de otroliga kontraster som finns.
Skulle jag åka igen? Aldrig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Noterade ni vilka han försökte ringa: mamma, pappa och sin chef. Inga andra. Hmm. Han är nog en betydligt mer komplex kille än de korta klipp man får se i tv antyder, där han nästan alltid säger något glatt och kul.

Det såg VÄLDIGT sorgligt ut!!!! Hoppas han ringde någon kompis som svarade efter kameran slutat filma...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det såg VÄLDIGT sorgligt ut!!!! Hoppas han ringde någon kompis som svarade efter kameran slutat filma...

Ja, han såg riktigt nedslagen ut. Det är iofs inte jättekonstigt att ingen av dem svarade, vem svarar på ett telefonsamtal från indien? Men han längtade nog efter nära och kära.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jag tyckte den var tråkig. Alldeles för lite mc. Mer resereportage. Det mest intressanta var när centralstödet behövde fixas men det fick man knappt se.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tyckte filmen var hyfsad, roligt när han direkt slog ner på dålig svetsfog istället för att beundra utsikten, yrkesskada som fler än Guy har.

Men Guy verkar kunna bli vrång också enligt filmen jag såg om TT.

Eländigt med så stora klassklyftor, fattar inte att folk blir arg när man inte ens har ett dass.
Kanske är indierna luttrade av engelsmännens framfart än i dag och har någon typ av motvilja till våld.

Skulle inte själv åka till Indien, alla jag känner som varit där har blivit rejält magsjuka och i vissa fall fått men för livet typ resistenta salmonellabakterier, diabetes och glutenintolerans.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
detta kanske är anledningen till att vissa blivit magsjuka i indien :zpy

http://www.liveleak.com/view?i=341_1451217301

Ser inget vidare ut det där .. Man skulle ju kunna tro att okunskap är boven, men när vi själva anser oss som upplysta ändå i årtionden sett/läst reportage om bl.a Ica butiker som har blivit påkomna med att mala och sälja kött långt efter bäst före datum. Butiker där d bl.a hittats flera år gamla varor i kylrum etc etc .. En sanning är möjligen glasklar, den att vi tyvärr ibland inte är ett skit bättre
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Guy Martin kunde lika bra ha åkt buss, tåg eller vandrat i Indien, att han körde motorcykel märktes knappt, det var snarare Guy Martin semestrar i Indien.
Hade det varit någon annan som inte sysslade med mc-racing skulle programmet troligtvis inte nämnts här på sporthoj.com, även om personen åkte motorcykel i Indien.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Guy Martin kunde lika bra ha åkt buss, tåg eller vandrat i Indien, att han körde motorcykel märktes knappt, det var snarare Guy Martin semestrar i Indien.
Hade det varit någon annan som inte sysslade med mc-racing skulle programmet troligtvis inte nämnts här på sporthoj.com, även om personen åkte motorcykel i Indien.
Visst kommer jag ihåg kurvorna på Grossclockner eller Stelviopasset, men ska jag återberätta min resa så blir det pausen uppe på dessa berg och inte kurvorna,
Dom mysiga vägarna ner till Italien men det jag ändå berättar om är Den guidade turen inne hos Moto Guzzi.
Hur kul du har mellan A till B är inte bra TV och inte heller bra att berätta när du delar historien med någon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top