Barnfinds eller ladefynd (eg: ladugårdsfynd)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag snurrfade runt på advrider och hittade där en länk till denna:
http://www.morebikes.co.uk/scoop-a-...riors-found-in-cornwall-going-up-for-auction/

Det är alltså åtta(8!) Brough Superior i varierande originalskick, som stått orörda i en lada i 50år.

Hur händer sånt här, hur glöms åtta (8!) Brough Superior bort i en lada?
Artikeln menar att det har varit en levande myt i grevskapet men att de inte har vetat om placeringen exakt (duh).
Är det en ploj med hälsning från 50-talet? Någon motorintresserad som ville spara dessa till eftervärlden?

Finns det uppgifter om såna här händelser i Sverige?
Alla lade-"fynd" jag själv sett i Sverige har varit placerade i gödselhuset och bortom räddning och det har mest varit rödmyror, mopeder el. liknande.

Spekulera och informera. Det behöver inte vara några Broughs för att det skall vara intressant, även rödmyror och liknande är ju kul att höra om.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm... HAr för mig att det var nån i mina ursprungstrakter som hittade en gammal bil ståendes i en hölada, under en försvarlig mängd hö men jag litar inte alls på mitt minne så jag kan minnas något jag läste om nån gång på 90-talet.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Har en härlig historia om just "Bortglömt i en lada"

Farsgubben vurpade sönder en -52 Norton 500 på Hedemora TT nån gång på 50talet.
Det skamliga var att det inte ens var under tävlingen hihi... Dom hade fultrimmat & skulle testa på nån småväg, när motorn nöp och highsiden var ett faktum.

På den tiden bodde han i Kiruna & hyrde in sig hos en bonde utanför Hedemora under tävlingen, så hojen kördes dit till bonden. Avsaknad av pengar & tid samt skadorna från vurpan, ställdes den in i en lada "som den var" och blev bortglömd....

1968 gick flyttlasset från Kiruna till Norberg (i närheten av Hedemora) och givetvis hade dom kontakt med bonden, som vid det här lager blivit en riktigt god familjevän.
Men hojen var alltjämt bortglömd, tills den dagen bonden sålde gården och efter storstädning hittat den stående under en filt, längst in i ett hörn i ladan.... Bör ha varit nån gång 98-99.
Så dom ringer pappa & frågar om han kommer ihåg hojen.

Vi drar dit med släpan & förväntar oss en redig rosthög efter 40+år i en lada, men den har stått torrt & var i riktigt skapligt skick.. Visst hade vurpan & åren i ladan satt sina spår, men efter ha gått igenom motorn så startade den.

Pappa jobbade hela vintern med att putsa, måla, mecka ..... så till sommaren 2000 var den i nyskick :yoparty
Han fick visst bråka en hel del för att få in den i registret igen, men på nått sätt löste det sig.

Han körde med den fram till 2012, då han inte klarade av att kicka igång den längre.
(Nu kör han en Suzuki 500 -76 med elstart..... 82år gammal :yoparty)

Ska se om jag inte kan jaga rätt på bilder... (Vet det finns en härlig s/v bild från TT tiden)
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Den tre hjuliga hojen var ju skit fräään :tummenupp

Dom kunde bygga fräcka moppa di där gubbarna :Bugar
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kommer dom verkligen få mellan hundra tusen och en miljon styck för dom här gamla hojarna?
Motorcyklarnas Rolls Royce, visst, men det är ju mer rost än stål i vissa exemplar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte för länge sedan en bil som stod i ett plasttält, inuti en lada. Tyckte det var ett riktigt "barn find" men det var nog bara riggat för att lura köpkåta Stockholmare, den var helt upprostad under.

När jag var typ 10 år var gamla moppar 50-60-70 tal tydligen värdelösa, för varje år dumpades det en handfull i containern som ställdes upp på vårt sommarstugeområde. Vissa gick att starta direkt på plats! Det var ju ett slags fynd.

En porsche som tävlade på Gelleråsen på 60 talet hamnade i ett dike på väg till Tysklandsfärjan. Tydligen skippade de transportbilen och körde racebilen för att köra in en ny motor eller liknande på vägen till nästa tävling.

Den blev ganska kvaddad, de rensade den på alla värdefulla delar och skänkte vraket till bonden som hjälpte till att bärga den.

Sedan för kanske 10 år sedan letade en Amerikan upp den, den fanns kvar!! Den renoverades och kostade många många miljoner plötsligt:)

En HD Peeshooter från typ -20 talet hittades häromåret på toaletten i en gammal nedlagd gruva i USA, den auktionerades ut för massa pengar.

Under andra världskriget murade några Östtyskar in sina hojar i väggarna, för att slippa att de konfiskerades av staten för krigsanvändning.


I katakomberna under en stad i Italien hittade de hundratals gamla hojar och scootrar som konfiskerats av polisen, eftersom fordonen används för främst cigarettsmuggling på -50 talet.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Under andra världskriget murade några Östtyskar in sina hojar i väggarna, för att slippa att de konfiskerades av staten för krigsanvändning.

Hört historier om att det skulle hänt här i Sverige med, men det var framförallt entreprenadmaskiner som konfiskerades. Ska tydligen finnas ett antal gamla grustag där maskinerna har täckts med grus för att gömmas för staten. Tror dock inte det är mycket kvar av dom om man skulle hitta dom igen.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det märks att en blir lite präglad, tyckte de hade låga förväntningar på priserna. Tror att det kommer bli högre priser än så baserat på vad tidigare Bonhamsauktioner gällande Bruffar i liknande skick har gett.
Priserna är nog lockpriser, att tro att en komplett Brough Superior skulle kosta 3-400 000 kr är nog som att tro att en fin Honda RC30 skulle kosta 25000 kr.
Men visst, priserna är galna, en 100SS basket case gick för 3 miljoner. Se länkar på slutpriser.

https://www.bonhams.com/auctions/22727/lot/201/
https://www.bonhams.com/auctions/22727/lot/252/

Sen innebär detta inte att alla gamla cyklar har detta värde, de flesta gamla knarrar är förvånansvärt billiga, en sidventils femhundra från tjugo eller trettiotalet går knappt att sälja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är bara orolig att när jag dör så kommer sambon tömma boden och sälja ut prylarna till samma pris som jag sagt att jag betalat.







:D Nej, det var ett stulet skämt. Har en ganska tolerant sambo och prisbilden är av en helt annan dimension än i ts länk.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hört historier om att det skulle hänt här i Sverige med, men det var framförallt entreprenadmaskiner som konfiskerades. Ska tydligen finnas ett antal gamla grustag där maskinerna har täckts med grus för att gömmas för staten. Tror dock inte det är mycket kvar av dom om man skulle hitta dom igen.

Måste vara lite tråkig här och sabba en bra historia:

Det svenska krigsplaceringssystemet av fordon (lastbilar/kylbilar, 4x4, kombibilar, motorcyklar, last- och entreprenadmaskiner mm) handlade inte om konfiskering.

Man hade en krigsplaceringsort för sitt fordon, och skulle först bege sig dit för att lämna av fordonet innan man själv drog på sig grönkläderna på sin egen mobiliseringsplats.

På fordonsavlämningsplatsen skulle det finnas - likaledes krigsplacerade - värderingsmän från det civila som gick tillsammans med militära dito och bestämde priser.
Ryktet sade att man skulle få "hederligt betalt och mer ändå" för det fordon man lämnade av, och betalning var kontant på plats: inget knussel.

Antar att det var bästa sättet att snabbt få in de önskade fordonen, och jag har själv haft hojar krigsplacerade back in the days när vi hade ett försvar.
...jag undrade allt vad i jisse namn dom skulle ha min Husqvarna 125a till, med ett effektband smalt som en sytråd.

Somliga hade haft bråda dagar vid en eventuell mobilisering.
En bekant - enbilsåkare, fick lastbilen krigsplacerad, och även sin privata Blazer som stod skriven på frun.
...samt motorcykeln, och hunden dessutom! eftersom han var med i Brukshundsklubben.

Han skulle behöva ett par dar på sig att köra runt och lämna grejer innan han kunde infinna sig själv på sin egen mobplats.


Vassegod: en liten glimt från ett Sverige som var villigt att försvara sig - och betala för det.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Gjort ett antal barnfinds genom åren, tyvärr mest sånt som jag inte var intresserad av. Det bästa jag faktiskt köpte var nog ett par Vincenthojar i delar för nån hundralapp. Tyvärr inget framhjul så jag sålde vidare dom till en Vincentåkare som reservdelar. Det fanns ett antal sägner om bland annat en Cadillac V16 och en Messerschmidt Me109 på olika ställen i Småland. Vore kul och veta om det låg nån sanning i det. Problemet med bra barnfinds är att få loss dom till ett vettigt pris, dom som har dom är ofta väldigt knepiga att ha och göra med. Var inne i en lada för några veckor sen och tittade på ett gäng kul hojar som kanske blir till salu nån gång i framtiden. Så visst kommer det att finnas barnfinds även för er ungdomar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sånt här är inget som glöms men gammalt folk som inte vill sälja, äh! den står ju lika bra i ladan, inte i vägen. håller på med gamla vw luftkylda, här har de börjat bli hysteri!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kommer dom verkligen få mellan hundra tusen och en miljon styck för dom här gamla hojarna?
Motorcyklarnas Rolls Royce, visst, men det är ju mer rost än stål i vissa exemplar.


Nä, dom kommer nog säljas för mycket mer pengar än vad som står där.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
sånt här är inget som glöms men gammalt folk som inte vill sälja, äh! den står ju lika bra i ladan, inte i vägen. håller på med gamla vw luftkylda, här har de börjat bli hysteri!

Pa den har sidan atlanten sa finns de i drivor,,,,
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top