Brutales omväg till Rookie 600

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Lycka till med säsongen, du är som Fordon, ett kämpe! :yoparty
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lycka till med säsongen, du är som Fordon, ett kämpe! :yoparty

Stort TACK !!

Kände ju mig enormt mera taggad för 2mån sedan, men nu ska jag hitta tillbaka, trots lite motgångar i arbetslivet ... men det är upplyftande att det finns folk som pushar lite här å var.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag, ikväll sitter jag fortfarande bara med en lite mobiltelefon, så race report inkl resan till Torpet, träning, kval....Det uteblivna racer och resan hem med allt där omkring kommer ��

Den kommer bli lång och tröstlöst tråkig
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Händer inte mkt här, men imorgon runt middag ska jag få lite Sandvik rostfritt fastskruvat i bäckenet och en gammal soppaslang från en Dakota som man kan putta in lite smärtstillande i, direkt in i knotan.
Sen på fredagen ville dom skruva ihop foten med.

Känns som jag missar Eurovision i år med :yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Händer inte mkt här, men imorgon runt middag ska jag få lite Sandvik rostfritt fastskruvat i bäckenet och en gammal soppaslang från en Dakota som man kan putta in lite smärtstillande i, direkt in i knotan.
Sen på fredagen ville dom skruva ihop foten med.

Känns som jag missar Eurovision i år med :yoparty

Titan är rejsit! ;)
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
EDIT: Om man läser allt från första början så.... Det var inget :glömdet

Händer inte mkt här, men imorgon runt middag ska jag få lite Sandvik rostfritt fastskruvat i bäckenet och en gammal soppaslang från en Dakota som man kan putta in lite smärtstillande i, direkt in i knotan.
Sen på fredagen ville dom skruva ihop foten med.

Känns som jag missar Eurovision i år med :yoparty

Jag har ju förstått att du har kraschat men vad var det egentligen som hände? Jag har nog missat det ifall du redan har skrivit det någonstans.
Hoppas på snabb rehab i alla fall och att du är tillbaks i sadeln snart!
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
EDIT: Om man läser allt från första början så.... Det var inget :glömdet



Jag har ju förstått att du har kraschat men vad var det egentligen som hände? Jag har nog missat det ifall du redan har skrivit det någonstans.
Hoppas på snabb rehab i alla fall och att du är tillbaks i sadeln snart!

Tänkte jag skulle författa en över lång racerapport inkl flyg mm när jag kommer hem... Men krashen kan jag försöka skriva om på min löjligt lilla telefon.

Kval på nya slicks för att känna mera förtroende för dom.
Felet med dom var att jag aldrig åkt på dessa utan bara beg SC 2 slicks som funkat toppen. Nu sladda det redan på utvarvet i utgången på läktaekurvan och Hansen. inbromsning och allt annat funka kanonbra. Första flygande börja jag flytta fram bromspunkter till dit dom ska vara, men ändå långt från rätt, hade på tok för långt kvar till invägning då jag bromsat klart. Sladda ännu mera ur flera böjar. Bla Opelkurvan. Svor i hjälmen som fan över däcken som jag trodde skulle duga mitt långsamma tempo, men nu vet jag att rutinen är för låg bla.
Blev 1 flygande och skulle satt 2 innan depå och dricka vatten, andas och peppas av min SST600 vän.
Svor om däcken i depån, men tänkte att ett par varv till så kanske dom vaknar.
Utvarvet, flytta fram bromspunkten på flygrakan, kändes bra som fan, gott om marginal, fortsatte runt och det fortsatte släppa ur böjar men jag var mega fokuserad, detta första varv låg Sandfållan ca 2-3s bakom och han passera under varvet så jag tänkte jaga lite och kunna kapa mitt PB 1.53 till min drömgräns 1.50.
Varvet va katastrof igen men mkt högre fart in i alla böjar, dock lite väl mkt marginal på inbromsning här och var.
Säkert 10km för låg fart in i karusellen bla. Sladda ut på start och mål där Sandfållan låg ca 200m före.
Bra fart i högern, kanon spår, ser utgången och kurbsen på vänster och trycker ifrån mig hojen så gott jag kan och ner fram med döskallen och vrider på, inte mer än innan tycker jag, men swosch utan förvaring släpper arslet .
Min första och enda tanke " men va fan! Den här erfarenheten behöver jag inte nu.... "
Sen går andras utsagor isär lite, men jag minns inte att jag släppte av eller släppte styret, men den highsidea nog gött och jag rullar runt ihop med cykeln.
Stannar liggandes med fötterna vid framhjulet och skallen vid tanken. Slår av tändningen, blickar upp mot kurvan som är en bra bit bort och ser att tanken är sönderskrapad och det rinner soppa ur den. Helt ok skada, har gas och tillsatsmedel hemma så den tigar vi snart ihop. Tänkte resa på mig men, men då kom jag på att det finns ju ambulans på räserbanor så jag ligger här och ser lite professionell ut.

Några tim senare såg jag att jag kört 1.50.9... Kom några tårar då... För tänk om.......

- - - Updated - - -

Obs.
Ovan va den korta versionen :D
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Grattis till 1.50.x! Surt att klota, men bra att du verkar ha klarat dig någorlunda, hoppas du mår ännu bättre mot slutet av veckan, när de skruvat ihop dig ... :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Grattis till 1.50.x! Surt att klota, men bra att du verkar ha klarat dig någorlunda, hoppas du mår ännu bättre mot slutet av veckan, när de skruvat ihop dig ... :tummenupp

Tack!
Humöret är bättre än på länge... För jag nu vet vart och vad jag kanske kan presentera. :yoparty

Smärtan just nu är inte så farligt, men imorgon vid samma tid har jag ju titan arsle å då ska det va värre säger dom....
Sen massa veckor med smärta i leden och rehab.
Men bara man kommer hem, lappa ihop hojen.
Sen tagga för Bike Week :yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bytte du profil från 55 till 60 bak? Då har du sannolikt förklaringen där. Om du är intresserad av annan anledning än "jävla skitdäck!" då. . . :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Bytte du profil från 55 till 60 bak? Då har du sannolikt förklaringen där. Om du är intresserad av annan anledning än "jävla skitdäck!" då. . . :D

Jag gjorde mer än så... Jag skäms ju rätt mkt över detta just nu. Men till mitt försvar, för det måste man ju alltid ha, skyller jag ju på att flera oberoende av varandra kört 1.13-1.14 tider på Gåsen, och en körde så sent som i helgen 1.47 på Torpet, så jag trodde Metzler CompK skulle duga till mig. Läst en del på amerikanska forum om förare som prisar dom och vissa kallar dom glashala.
I valet och kvalet med tight budget så tänkte jag testa....
Skillnaden mot mina beg Pirelli Superbike Slicks sc2 vart märkbar... Extremt. Trodde inte det var så stor.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag gjorde mer än så... Jag skäms ju rätt mkt över detta just nu. Men till mitt försvar, för det måste man ju alltid ha, skyller jag ju på att flera oberoende av varandra kört 1.13-1.14 tider på Gåsen, och en körde så sent som i helgen 1.47 på Torpet, så jag trodde Metzler CompK skulle duga till mig. Läst en del på amerikanska forum om förare som prisar dom och vissa kallar dom glashala.
I valet och kvalet med tight budget så tänkte jag testa....
Skillnaden mot mina beg Pirelli Superbike Slicks sc2 vart märkbar... Extremt. Trodde inte det var så stor.

Trist med vurpan, kom bakom men såg inte själva highsidern, bara resultatet.

Jag gjorde samma (nästan) miss med däck. Hade köpt på mig Pirelli Suberpike Pro slicks förra säsongen då jag bara skulle mysköra bana. Många som sagt att de kan du inte tävla på, men med min budget så tänkte jag inför helgen att de lär väl duga för mig, så snabb är jag inte.
Men precis som för dig så släppte det ju överallt. Fick inget förtroende överhuvudtaget. Körde ändå fredag och lördag på dessa, men var skitmesig ut ur böjarna då det släppte massor (även om det var snälla slap som gick att parera). Sen på lördag kväll drog jag hem och hämtade mina gamla Supercorsa SP som jag hade när jag körde gata&bana förra året.
Hann inte byta däck till kvalet på söndag, där fick jag tvåhjulssläpp i karusellen...tur med extrakallingar.
Men satte på Supercorsorna till racet och trots att de på pappret borde vara sämre var de mycket stabilare, mycket mindre släpp mm.

Så jag får nog krypa till korset och skaffa SC slicks till nästa tävling...jävla materialsport det här...:tungan
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Trist med vurpan, kom bakom men såg inte själva highsidern, bara resultatet.

Jag gjorde samma (nästan) miss med däck. Hade köpt på mig Pirelli Suberpike Pro slicks förra säsongen då jag bara skulle mysköra bana. Många som sagt att de kan du inte tävla på, men med min budget så tänkte jag inför helgen att de lär väl duga för mig, så snabb är jag inte.
Men precis som för dig så släppte det ju överallt. Fick inget förtroende överhuvudtaget. Körde ändå fredag och lördag på dessa, men var skitmesig ut ur böjarna då det släppte massor (även om det var snälla slap som gick att parera). Sen på lördag kväll drog jag hem och hämtade mina gamla Supercorsa SP som jag hade när jag körde gata&bana förra året.
Hann inte byta däck till kvalet på söndag, där fick jag tvåhjulssläpp i karusellen...tur med extrakallingar.
Men satte på Supercorsorna till racet och trots att de på pappret borde vara sämre var de mycket stabilare, mycket mindre släpp mm.

Så jag får nog krypa till korset och skaffa SC slicks till nästa tävling...jävla materialsport det här...:tungan

Ååå... Lite skönt för min självkänsla att jag inte är ensam om att ha gjort detta.
Har 1 Pirelli Pro fram, för det va lite billigare än CompK :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag gjorde mer än så... Jag skäms ju rätt mkt över detta just nu. Men till mitt försvar, för det måste man ju alltid ha, skyller jag ju på att flera oberoende av varandra kört 1.13-1.14 tider på Gåsen, och en körde så sent som i helgen 1.47 på Torpet, så jag trodde Metzler CompK skulle duga till mig. Läst en del på amerikanska forum om förare som prisar dom och vissa kallar dom glashala.
I valet och kvalet med tight budget så tänkte jag testa....
Skillnaden mot mina beg Pirelli Superbike Slicks sc2 vart märkbar... Extremt. Trodde inte det var så stor.

Det är Inte däckfel, det är handhavandefel! ;) (handhavandefelet är såklart att välja fel däck... :D )


Höjer bakänden, ställer till det med geometrin och viktfördelningen, kan vara ett problem beroende hur man satt hojen innan bytet och hur man kör.
Har inte mätt (kan på begäran) men har för mig att det är 10mm höjning fram när man går från 55-60 bak på pirelli för att kompensera det högre bakdäcket, och jag som tycker 1mm är rejäl förändring i höjd. . . .
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är Inte däckfel, det är handhavandefel! ;) (handhavandefelet är såklart att välja fel däck... :D )



Höjer bakänden, ställer till det med geometrin och viktfördelningen, kan vara ett problem beroende hur man satt hojen innan bytet och hur man kör.
Har inte mätt (kan på begäran) men har för mig att det är 10mm höjning fram när man går från 55-60 bak på pirelli för att kompensera det högre bakdäcket, och jag som tycker 1mm är rejäl förändring i höjd. . . .

Instämmer ��

Lite pinsamt ju.....


Nu är jag opererad, 3,5 tim... Groggy som fasen då jag tappade massa mera än nödvändigt med blod.
Fått en slang in mellan kotorna i ryggen som mynnar ut vid plåten så smärtstillande hamnar precis på rätt ställe!

Nu har jag fått snus, och en paj.
Ska nog sova lite, och inte helt omöjligt att dom ska skruva ihop foten imorgon, dom har inte bestämt sig änna.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Såg att du fick ett släpp i hansenkurvan när jag stod där och kollade, funderade lite på det, men blev inte särskilt mycket smartare av det =)

Du hann fastna på 3 bilder i alla fall.

http://www.wastegate.se/roadracing/2016/SM_Anderstorp/Rookie_600/86/

/Fredrik

Ååå... Stjäl bilderna, som jag letat.
Lite kuligt att någon såg att det släppte iaf, hade ju så i norrkurvan, läktaekurvan, hansenkurvan och ut på startrakan... Dvs dom man saktar ner mest i, tror jag...
Så när det släppte ut på flygrakan så var det surprise
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hallå igen.

Tänkte jag skulle försöka mig på en liten lägesrapport nu ändå.
Efter operationen som gick bra, förutom att jag tappade en del mera blod än planerat och som ju resultera i väldig utmattning så har jag flyttats hem till sjukhuset i Lidköping igen. Själva flytten blev lite ångestladdad då jag fick reda på att jag först skulle flyttas till Skövde, vilket väll är OK, men Lidköping så mycket mera praktiskt. Så kl 8 en morgon kom beskedet att idag ska du köras liggande till Lidköping. Glädjen spruta ut ur ögonen och jag såg fram emot att få krama min dotter igen, kl 14 meddelades det att transport var beställd, och med mitt normala dystra kalkylerande så tänkte jag att senast 18 borde jag vara i Lidköping.
Kl 23.30 lämnade jag jag Mölndals sjukhus. Ja ni förstår mitt missmod kanske. Men jag vill inte belasta varken personalen på ortopeden eller ambulanspersonalen för att det kan bli så, men kanske någon läkaren borde avbrutet transporten och flyttat den till nästa dag istället. Både för mig och ambulanspersonalen som troligen var lite trötta.
Tack ändå till Skaras ambulans, och det är kul att träffa människor man har mycket gemensamt med.

Nu på sjukhuset har jag känt mig ganska stark, och smärtfri fram tills igår då jag med hjälp av ett gåbord, eller vad det heter, släpade mig på ett ben och armar till WC 2 ggr, och det är en svindlande sträcka på 2 meter, satta mig upp och lade mig ner otaliga gånger då det fungerar ok och inte vill ligga på rygg hela tiden, sen kom första riktiga smärtan sen akuten i Värnamo, som mera va kramp, nu äntligen talade höften om att den fanns på riktigt. Men efter att lite läkare tittat så konstatera dom att det var bara pga att jag börjat röra mig. Så massa massa painkillers senare försvann smärtan och jag in i dimman.

Idag har jag vart lite lugnare med springandet på WC och lider bara av utmattning. Som tex i morse skulle jag ta samma fordon som tidigare till mitt handfat och borsta tänderna, men efter ca 150cm så svimmade jag lite.

Nu har jag fått en rullstol istället och det ser ut som hemgång om innan helgen iaf.
Nu gäller det först att få upp blodvärdena så jag kan börja med rätt träning och fortsätta enligt planen.
Tyvärr säger alla att jag inte får stå på höger ben inom 6v från operationen, och gipset på andra foten har fått 6v med.
Känns länge just nu, men jag ska inte ta några genvägar som jag kan ångra senare.

Jag vill återigen tacka alla mina sponsorer som hjälpt mig att kunna få göra nått som är det roligaste jag gjort på många många år, och hoppas snart kunna få skratta och le i en ny hjälm.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack för uppdateringen.. Gött Du är vid gott humör och jag hoppas Du snart är på benen och i sadeln :tummenupp

En liten fråga bara. . Har Arc som arrangerade tävligen hört av sig till dig? Jag tänker personligen att det hör till god sed att på det ena eller andra sättet höra av sig till "skadade gladiatorer" även om det inte står inskrivet i några stadgar etc ..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top