Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Har aldrig åkt på Metzler innan så nu var det väll dags att pröva det...
Blev en liten beställning på Compk slicks, vilket inte är värsta sorten men borde duga till mig på Anderstorp, kanske ?

Innan har jag åkt på Battlax R10 Evo och vart grymt nöjd med dom, Pirelli funka så där med SC1 som jag hade lite svårt att få värme i, och Michelin slicks Typ B funka ju skit på Gelleråsen, men då var det nog för kallt för Typ B ... så ... vi får se.

Känns iag skönt att man handlat lite däck så man inte står där med en knippe nästan utslitna däck i garaget och vet varken ut eller in vilka man ska chansa med...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Annars rekommenderar jag starkt Bridgestone V02 om du känner för att testa något annat däck. Det däcket har jättebra livslängd tycker jag!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hitta det inte i 180 bara... du vet, sätter jag på bredare så stendör en trött 600... Sen vart priset avgörande just nu.
V02 är ju säkert lika R10 som jag gillar bäst
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
NU ÄR JAG LESS,,... haft en jävla idiotisk förkylning i 1v med massa feber och tjafs.
Inte för det är ovanligt att man blir lite sjuk så här års, men man vill ju träna kondition på gymmet i brist på försäsongsträning som alla andra verkar syssla med så här års ....

Sen är jag lite less på att jag inte fått tillbaka mina dämpare från renoveringen ännu, men på söndag med lite tur så ska dom vara klara så att jag hela nästa vecka kan ägna mig åt att återmontera dom och börja naja upp allt snyggt och seriöst.
Kanske skulle börja kladda på lite ny färg på alla plastdelarna i samma veva.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hitta det inte i 180 bara... du vet, sätter jag på bredare så stendör en trött 600... Sen vart priset avgörande just nu.
V02 är ju säkert lika R10 som jag gillar bäst

Du tänker att de blir högre och påverkar på samma sätt som en omdrevning? Standard för räserdäck är ju 180/60 nu istället för gatdäckens 180/55 (även om sportsmart och rosso2 går att få i 180/60), så 190/55 eller /50 blir ju blir knappast någon jättestor skillnad. Snarare till det bättre med en mer snabbstyrd hoj, men det får du ju med metzeler slicksen med som bör vara 180/60
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Få dit det är väll inga problem, men ett 190 torde vara mera tungdrivet ätt ett 180 eller ?

Den dagen du känner av ett eventuellt effekttapp pga 190 däck tror jag aldrig kommer att komma, Därimot kan har du mer gummi i backen med ett 190 och rimligtvis mera tillgängligt fäste.

Halva SST fältet kör 190 däck, Alla som kör Bridgestone kör 190, Dom som kör pirelli kör 180.60

Personligen gillar jag Pirelli lite bättre dock kommer jag köra Bridgestone och försöka hitta samma känsla i dom med hjälp av kunniga och chassie inställningar
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Du tänker att de blir högre och påverkar på samma sätt som en omdrevning? Standard för räserdäck är ju 180/60 nu istället för gatdäckens 180/55 (även om sportsmart och rosso2 går att få i 180/60), så 190/55 eller /50 blir ju blir knappast någon jättestor skillnad. Snarare till det bättre med en mer snabbstyrd hoj, men det får du ju med metzeler slicksen med som bör vara 180/60

Mina Metzler är 180/55 och hojen är inställd för 55 då den byggdes av BRH, men inte med mig som förare så klart. 60 har ju en bättre profil/rundning med all säkerhet, men dom 2 dagar jag åkte med 60 vart den otrevligare än med 55, känndes väldigt instabil vid inbromsningarna.
Säkert bara föraren som är osäker egentligen, men han kände sig bekvämare med 55.
Går säkert att justera rätt allt som alltid, men kunskap och tid är en brist ju....
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Den dagen du känner av ett eventuellt effekttapp pga 190 däck tror jag aldrig kommer att komma, Därimot kan har du mer gummi i backen med ett 190 och rimligtvis mera tillgängligt fäste.

Halva SST fältet kör 190 däck, Alla som kör Bridgestone kör 190, Dom som kör pirelli kör 180.60

Personligen gillar jag Pirelli lite bättre dock kommer jag köra Bridgestone och försöka hitta samma känsla i dom med hjälp av kunniga och chassie inställningar

Jag är garanterat öppen för att pröva :)
Planen är väll att pröva lite olika gummi i sommar och se vad som känns bäst, hittils är det R10 Evo som jag haft bäst känsla med, 180/55 Type 3.
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Hitta det inte i 180 bara... du vet, sätter jag på bredare så stendör en trött 600... Sen vart priset avgörande just nu.
V02 är ju säkert lika R10 som jag gillar bäst

Vi körde ER-6:eek:rna med R10 Type 2, 180-däck, på våra 160-fälgar hela säsongen, bästa fästet du kunde hitta! Körde Type 3, 190, någon gång också och då märkte jag att det var liiiiite sämre fäste allround och ville glida lite extra obehagligt på ett ställe runt Falkenberg. Däcket var en full halvcirkel (helt vertikala kanter) så profilen var HELT off, och först då kunde man känna av det. Men då vet jag inte heller om det var profilen eller mjukheten som ställde till det för mig.

Poängen är iallafall densamma som Sandfållans, inga som helst problem att köra 190-däck på Kawan :tummenupp

Btw, var får du tag på Type 3 180? Som jag förstått det så finns det knappt, vet att Kawasaki inte kunde få tag på det till oss och då samarbetar dem ändå med Bridgestone liksom?? :va
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vi körde ER-6:eek:rna med R10 Type 2, 180-däck, på våra 160-fälgar hela säsongen, bästa fästet du kunde hitta! Körde Type 3, 190, någon gång också och då märkte jag att det var liiiiite sämre fäste allround och ville glida lite extra obehagligt på ett ställe runt Falkenberg. Däcket var en full halvcirkel (helt vertikala kanter) så profilen var HELT off, och först då kunde man känna av det. Men då vet jag inte heller om det var profilen eller mjukheten som ställde till det för mig.

Poängen är iallafall densamma som Sandfållans, inga som helst problem att köra 190-däck på Kawan :tummenupp

Btw, var får du tag på Type 3 180? Som jag förstått det så finns det knappt, vet att Kawasaki inte kunde få tag på det till oss och då samarbetar dem ändå med Bridgestone liksom?? :va

Jag påstår inte att det är fel eller inte går med 190, men samtidigt kan man vända på det och fråga sig varför man ska ha bredare än man behöver? Då det rent teoretiskt inte kan vara några fördel med att ha bredare däck än vad man behöver för det man klarar av att köra, eller tänker jag fel ?
Att jag ev. skulle känna av att det går långsammare tror jag inte heller ha mig tillräcklig erfarenhet av, men att en motor ska vrida rund mera massa brukar vara negativt.....
Tror mera på att hitta rätt medelväg i bredd kontra fäste osv.
Men som du skriver Ödlund, du åkte ju tryggare på Falken med 180 ...Liite iaf :p så det finns nog ingen exakt vetenskap om det utan är individuellt och efter körstil mm

Har inte handlat några nya Type 3 180 tyvärr, åkte på den klasen beg jag fick med bågen i våras... räckte till 4-5 dagar på bana i mitt långsamma tempo. Type 2 o 4 finns ju i Tusklandet iaf.
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Jag påstår inte att det är fel eller inte går med 190, men samtidigt kan man vända på det och fråga sig varför man ska ha bredare än man behöver? Då det rent teoretiskt inte kan vara några fördel med att ha bredare däck än vad man behöver för det man klarar av att köra, eller tänker jag fel ?
Att jag ev. skulle känna av att det går långsammare tror jag inte heller ha mig tillräcklig erfarenhet av, men att en motor ska vrida rund mera massa brukar vara negativt.....
Tror mera på att hitta rätt medelväg i bredd kontra fäste osv.
Men som du skriver Ödlund, du åkte ju tryggare på Falken med 180 ...Liite iaf :p så det finns nog ingen exakt vetenskap om det utan är individuellt och efter körstil mm

Har inte handlat några nya Type 3 180 tyvärr, åkte på den klasen beg jag fick med bågen i våras... räckte till 4-5 dagar på bana i mitt långsamma tempo. Type 2 o 4 finns ju i Tusklandet iaf.

Lät ju som om du sköt ner V02 pga bredden ;) men dåså, då håller jag med! Inte BEHÖVER man ha bredare däck, om däcket i fråga inte bara finns som bredare såklart! Så testa däcken och känn efter, kan man väl säga är poängen. Kan tillägg att personbästa på Falken var med 190-däcket :hihi

Nä dem är det inga problem att få tag på, men fy så illa man körde på type 4! Körde sekunden snabbare på type 2 på alla banor samtidigt som teamkompisen körde lika bra på båda, så känns som man måste testa sig fram själv till vad som passar en bäst.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lät ju som om du sköt ner V02 pga bredden ;) men dåså, då håller jag med! Inte BEHÖVER man ha bredare däck, om däcket i fråga inte bara finns som bredare såklart! Så testa däcken och känn efter, kan man väl säga är poängen. Kan tillägg att personbästa på Falken var med 190-däcket :hihi

Nä dem är det inga problem att få tag på, men fy så illa man körde på type 4! Körde sekunden snabbare på type 2 på alla banor samtidigt som teamkompisen körde lika bra på båda, så känns som man måste testa sig fram själv till vad som passar en bäst.

Typ 4 funkar kanske bra i April :p men när det blir "sommar" så är nog 2an bättre.

Kom att tänka på att jag åkte faktiskt med 190 på Gelleråsen i Oktober... ;)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Okidoki :tummenupp Riktigt bra pris där.. Är de bra i storlek ? Så typ en 45.a är en 45.a ?

Jupp, mina 44 kändes garanterat inte för små, snarare kanske något lite lite stora.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lyckades idag få lite klart med 2 mindre lokala företag som skall stötta mig 2016 iaf.
Det en är ett Bussresebolag som heter Synnergrens Resor samt en lokal webtidning,
www.lidkopingnytt.nu som lovar att publicera tävlingsresultat/reportage från alla tävlingar samt bilder som jag då förser dom med. Jag har ju tidigare då jag lekte med bilar gjort samma deal med några motortidningar, men det är trögare inom MC samt jag ville väll att det skulle synas mera lokalt då jag sattsat det krutet jag har på lokala företag. Så Rash kanske tycker jag gjort rätt ?
Kommer kännas bra att plita ihop lite text på kvällen och även kunna skicka några bra bilder så kommer det ut i stort sett inom några timmar så lokala förtager ser att man gör nått för alla miljarder dom kastar på mig :)
Förhoppningen är ju att det kanske blir lite lättare 2017 att få lokala företagare att hoppa på samma cirkus.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top