Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag ska jag handla ett nytt batteri , 50amp Japansäkring och även byta den lilla 5amp till tändningen.
Strömbrytaren byglar jag bort som innan.

Då är dom 4 saker som kan vara inblandade förändrade, lite som jag gjorde på Bike Week och den plötsligt fungerade igen, och resten av säsongen.

Har ju så klart mätt Japansäkringen flera ggr, vart mkt aggressiv mot den utan att få till någon "glapp" men jag tycker det är värt att testa ett byte ändå.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
NU så !!

Gick ut till det så kallade garaget, där stod hon ju naken och redo att bestigas !
..eller jag tänkte, jag ger det en omgång till med ryck och slit i kablar, kopplingsdon mm samtidigt som tändningen är påslagen.
Kanske den sista idioten är född och det är jag ?

Jag börjar i bak :va där jag har en egentillverkade alu.låda med ECU, batteri och där emellan relä.
Plockar bort tanken helt och gräver mig ner i härvan där under, passar på att ända Cordonan från 14kg till 11 som jag hade på förra, då jag innan tyckte att den var lite för okänslig. Detta är ett annan kapitel ang varför...

Fortsätter med kabelstammen som går på vänster sida, där har jag ju även kablar till Pit-limiter och regnlampan går.
Kabel till regnlampan hade fått ett litet litet skav på ett hölje upptäckte jag i förr går så där har jag lött in en ny.
Kollar likadant på högersida, och kabel till impuslgivaren.

Över på vänstersida igen så kör jag in hande långt in över ventilkåpan och raffsar runt bland tändspolar och får bra tag i härvan och drar om vartannat trycker och ledar i kablar.

Inga omstarter av displayen.

Så ungefär där är man igen, och har gjort så här säker 20 gånger nu inkl Bike Week 2019 då det startade efter jag vart torpederad måndagen 3e passet ut första flygande varvet då jag precis kapat PB passet innan då det blev rödflagga !

Så står jag där och glor med händerna på båda cliponsen, funderar på om jag kanske skulle ta en ny snus?
Pillar lite i kablarna som hänger bakom displayen som inte fyller någon funktion längre, strömbrytaren har jag knackat på säker 10 ggr med skruvmejsel och handtaget på en penhammare.



DÄR VAR DET !!

Lite som jag trorr hela tiden men inte kunnat återskapa.... och efter filmsnutten ovan var det riktigt svårt att få det att hända igen.
Så den är verkligen krånglig.

Jag bytte japansäkringen på 50amp och den lilla 5an och drog på mig skinnstället.
Laddade 3km in till Jung, tillbaka hem igen och INGA missar :yoparty:tummenupp

Så NU äntligen känns det OK igen....
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Åsså kommer nästa sak ...

Mitt hat objekt till buss, den är typ fransk, det har jag aldrig uppskattat !
Fransk ingenjörskonst och jag är oense, helt klart.

I onsdags på vägn in till Lidköping, 2.3mil så dog aset 2 ggr.
Från arbetsplats till motorstadion dog den 3 ggr och hem efter ett riktigt hårt enduropass 2 ggr.
Idag ca 4 mil för att låta dottern varva skiten ur sin TC85a dog den ca 20 ggr, men jag fick talat med en traktor och skördetröskareparatör som det finns gott om på slätta.

Han va nära på 100% säker på att det var stoppsolenoiden som sitter på bränslepumpen, vilket jag med kan tro då motorn stendör utan förvarning och startar bara jag vrider av och på nyckel och lämnar växel i rullande.

Så imorgon blir det att terrorisera lokala Mekonomen så dom får hem 1st snabbt och jag kan komma till Anderstorp till helgen..... för nu ska det ÅKAS MOTORCYKEL !!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Åsså kommer nästa sak ...

Mitt hat objekt till buss, den är typ fransk, det har jag aldrig uppskattat !
Fransk ingenjörskonst och jag är oense, helt klart.

I onsdags på vägn in till Lidköping, 2.3mil så dog aset 2 ggr.
Från arbetsplats till motorstadion dog den 3 ggr och hem efter ett riktigt hårt enduropass 2 ggr.
Idag ca 4 mil för att låta dottern varva skiten ur sin TC85a dog den ca 20 ggr, men jag fick talat med en traktor och skördetröskareparatör som det finns gott om på slätta.

Han va nära på 100% säker på att det var stoppsolenoiden som sitter på bränslepumpen, vilket jag med kan tro då motorn stendör utan förvarning och startar bara jag vrider av och på nyckel och lämnar växel i rullande.

Så imorgon blir det att terrorisera lokala Mekonomen så dom får hem 1st snabbt och jag kan komma till Anderstorp till helgen..... för nu ska det ÅKAS MOTORCYKEL !!


Not a flaw, it's a feature.

Funktionen aktiveras normalt bara under långkörningar, och kallas för "Vaken-Lars" men kopplas in oftare nu under Coronatider eftersom visan den skall alludera till även innehåller hygienreferenser.



För, visst piggnar du till när motorn dör mitt ute på vägen...?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Not a flaw, it's a feature.

Funktionen aktiveras normalt bara under långkörningar, och kallas för "Vaken-Lars" men kopplas in oftare nu under Coronatider eftersom visan den skall alludera till även innehåller hygienreferenser.



För, visst piggnar du till när motorn dör mitt ute på vägen...?

Ja fan !! Man liksom sätter sig blixtsnabbt raklång i den obekväma stolen som man annars brukar på tvären sjunka ner i.
Stirrar på ALLA lampor som blinkar och lyser argt på mig. Kalkylerar snabbt igenom alla kostnader som kan tänkas dyka upp och vad är det för telenr till bärgaren nu igen ?
Innan jag nu lärt mig att med en stor gnutta tur bara vrider av och på tändlåset så kommer jag några kilometer till innan samma scenario upprepas.



Idag stod jag på lokala Mekonomen kl 07:10 och mumlade om olika solenoider innan vi kom fram till vilken det var.
Säljaren skulle leta då dom inte hade det i sitt sortiment, men efter 45 min ringde han upp mig och sa att det var iaf 3v leverans tid. Då tänkte jag att jag kan lika gärna köpa en kina-kopia från tyskland då det var samma JPEG bild hos Mekonomen som hos Autodoc. Slog ändå en signal till Autoexperten som listat som "I lager", men det lagret ligger nog i Nord Korea då dom ville med ha 3v på sig. Reanult handlaren ringde jag aldrig då jag har redan nu nått taket för min kredit hos Swedbank .......

Autodock blev det och ca 250:- längre pris... Nu ska den bara bytas då den anländer, trångt, rostiga Torx .. luft i systemet och allmänt jävligt !
"Näää jag är inte bitter....."

Tillråga på allt fick flickvännen och tillika min dotters mor åka iväg och jobba så fredagsträningen på Anderstorp blir det inget av, men lördagen så satsar jag på och jag börjar nog runt 15:00 dagen innan att putta bussen dom 16 milen till Anderstorp !


Fredagen blir till att närvara vid dotterns skolavslutning.
Vilket jag ju faktiskt gärna gör numera, då jag insett att hon är en bra sak i livet !!

Om än lite väl gasglad i förhållande till erfarenhet


Nu skrev jag en massa meningslös info igen = livet som kommunanställd !
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
o, en avbön efter träningen på Anderstorp skulle ju vara på sin plats då.

Ursprungsplanen var att köra både fredag och lördag, så klart, men då jag insett att jag är ganska vuxen och har en dotter till råga på allt så var jag hemma på fredagen och såg till att hon kom till sin skolavslutningen och hem.

Fasansbussen som haft en period av att dö till och från rullade iväg vid 15 tiden och gick otroligt nog hela vägen till Anderstorp utan att dö, troligtvis pga att misstänkta del fanns som reserv under passagerarsätet på resan.

Väl framme så blåste det så klart, och mitt ena tält är kaputt.

Körningen då ?

Skulle moppen fungera som innan nu eller var det fortfarande massa elfel ?

Dom 2 tidigare banbesöken har resulterat I kanske 10-20 varv utan att ge mig något annat än tankar om vart jag härnäst ska leta elfel.
Men nu funkade den !! Så pass 1 efter något varv lyssnade och stirrande på displayen kunde jag ju försöka hitta tillbaka till det som ändå var rätt ok fart I höstas.
Men ack så svårt det var !
Motvind på rakan med kastbyar och i den ska ”startkurvan”, som har flera andra namn, där hade ju en riktigt otrevlig känsla i framhjulet, så varv efter varv väntade jag bara på att jag skulle tappa fästet och klota.
Till pass 2 så hade jag övertygat mig om att allt berodde på att jag åkte för sakta, för lite gaspåslag mm vilket jag också hade då jag pga att jag bara skulle åka 5 pass inte klämt på ett nytt bak däck utan 1 som gått ca 100 varv på Gelleråsen året innan.
Så pass 2 vart ungefär lika flummigt och otrevlig men kapade väl av ytterligare 1sec till 1.51
Pass 3 så hade jag tur !
På utvarvet vid inbromsningen till Hansen så sa det plipp och vänster clipon gick av... rullade lätt leende in i depån ganska direkt.
DSC_5241 (600 x 337).jpg
Pass 4 ….NU DÅ?!? nja, det var ungefär det samma... nervös och ingen känsla mitt i böj.
Pass 5 .. pöss ur lite luft ur framdäcket för att vara på samma tryck som jag hade förra året, varför hade jag öka ? … ingen aning, men kollade rekommendationer och gick på det.
Så helt plötsligt så kändes det betydligt bättre i böjarna där hojen vart minst sagt orolig innan.
Jag gick lite lite mera på gas ut ur böj för det var ju ändå sista passet för dagen och nått lite släpp i bak tyckte jag nog allt att man ville ha innan man byter kalsonger och reser hemåt. Men nej, inga slapp och inga rekord tider att vara glad över. Men kom under 1.50 med nöd och näppe och då jag såg det på laptimern så sket jag i det och rulla i depån. 1.49.92 för att vara exakt !

Hade innan hoppats på att kunna åka flera 49 och kanske några 48, då hade jag vart mycket nöjd. Men så här i efterhand är jag ganska nöjd ändå, för det är en bra känsla att vara nöjd !


Om jag gör en jämförelse med 2019s fredagsträning innan race då jag hade lika dåligt däck, kört 2 fulla dagar på Gelleråsen innan + 1 träningsdag på Anderstorp innan racehelgen.
Då åkte jag som bäst 1.50.99

Nu blir det att packa om ljuddämparen då jag låg några dB över på Anderstorp.
Få på nya däck, dreva om och satsa på Gelleråsen den 28e Juni !

För dom som vill se fegiskörningen så kan man göra det här:
Själv tycker jag det är intressant att se hur mkt man inte gasar, och hur ofta man svänger in för tidigt mm...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
o, en avbön efter träningen på Anderstorp skulle ju vara på sin plats då.

Ursprungsplanen var att köra både fredag och lördag, så klart, men då jag insett att jag är ganska vuxen och har en dotter till råga på allt så var jag hemma på fredagen och såg till att hon kom till sin skolavslutningen och hem.

Fasansbussen som haft en period av att dö till och från rullade iväg vid 15 tiden och gick otroligt nog hela vägen till Anderstorp utan att dö, troligtvis pga att misstänkta del fanns som reserv under passagerarsätet på resan.

Väl framme så blåste det så klart, och mitt ena tält är kaputt.

Körningen då ?

Skulle moppen fungera som innan nu eller var det fortfarande massa elfel ?

Dom 2 tidigare banbesöken har resulterat I kanske 10-20 varv utan att ge mig något annat än tankar om vart jag härnäst ska leta elfel.
Men nu funkade den !! Så pass 1 efter något varv lyssnade och stirrande på displayen kunde jag ju försöka hitta tillbaka till det som ändå var rätt ok fart I höstas.
Men ack så svårt det var !
Motvind på rakan med kastbyar och i den ska ”startkurvan”, som har flera andra namn, där hade ju en riktigt otrevlig känsla i framhjulet, så varv efter varv väntade jag bara på att jag skulle tappa fästet och klota.
Till pass 2 så hade jag övertygat mig om att allt berodde på att jag åkte för sakta, för lite gaspåslag mm vilket jag också hade då jag pga att jag bara skulle åka 5 pass inte klämt på ett nytt bak däck utan 1 som gått ca 100 varv på Gelleråsen året innan.
Så pass 2 vart ungefär lika flummigt och otrevlig men kapade väl av ytterligare 1sec till 1.51
Pass 3 så hade jag tur !
På utvarvet vid inbromsningen till Hansen så sa det plipp och vänster clipon gick av... rullade lätt leende in i depån ganska direkt.
View attachment 454632
Pass 4 ….NU DÅ?!? nja, det var ungefär det samma... nervös och ingen känsla mitt i böj.
Pass 5 .. pöss ur lite luft ur framdäcket för att vara på samma tryck som jag hade förra året, varför hade jag öka ? … ingen aning, men kollade rekommendationer och gick på det.
Så helt plötsligt så kändes det betydligt bättre i böjarna där hojen vart minst sagt orolig innan.
Jag gick lite lite mera på gas ut ur böj för det var ju ändå sista passet för dagen och nått lite släpp i bak tyckte jag nog allt att man ville ha innan man byter kalsonger och reser hemåt. Men nej, inga slapp och inga rekord tider att vara glad över. Men kom under 1.50 med nöd och näppe och då jag såg det på laptimern så sket jag i det och rulla i depån. 1.49.92 för att vara exakt !

Hade innan hoppats på att kunna åka flera 49 och kanske några 48, då hade jag vart mycket nöjd. Men så här i efterhand är jag ganska nöjd ändå, för det är en bra känsla att vara nöjd !


Om jag gör en jämförelse med 2019s fredagsträning innan race då jag hade lika dåligt däck, kört 2 fulla dagar på Gelleråsen innan + 1 träningsdag på Anderstorp innan racehelgen.
Då åkte jag som bäst 1.50.99

Nu blir det att packa om ljuddämparen då jag låg några dB över på Anderstorp.
Få på nya däck, dreva om och satsa på Gelleråsen den 28e Juni !

För dom som vill se fegiskörningen så kan man göra det här:
Själv tycker jag det är intressant att se hur mkt man inte gasar, och hur ofta man svänger in för tidigt mm...
10:28 :näsblod

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
10:28 :näsblod

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Va det du !!??

Roligast va när Ödlund och Liam kom på alla sidor och såg ut som dom åkte till kiosken för glass...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Han kom ju så "jävla" fort så jag han inte ens kissa på mig :D

Tror det va Liam Dafors faktiskt.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
NU har jag vart redig pöjk och packat om ljudburken... det låg 1-2 db för högt i höstas, och även nu senast.
Så efter 2 år var det dags igen, då ingen klagat innan september 2019.

Ska bli lite intressant att kolla på racet sen om det gjort någon nytta eller om det bara vart onödigt jobb, igen.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En hastig uppdatering innan man däckar efter gårdagens energitömning.

Jag vart till Gelleråsen igen och nu med FUNGERANDE cykel !! Riktigt skönt.

Camperade ihop med Per W som vissa kanske vet åker MV och gjorde några år i SST600 innan det blev paus och tillbaka i R600.

Även Anders Nordlander och hans adept Robert Jönsson som tagit steget från SSP300 till R600 i år stod nästgårds.


Nu skulle jag nöta vidare efter stela körningen på Anderstorp, bara va mjuk o go och åka rätt linjer och inte jaga tider.
Det höll som vanligt tills 2-3 varv gått första passet och sen va det allt man våga, och det är inte mycket det.

Tiderna var astråkiga !! 1,15 första passet ut, vilket kanske iof är lite OK, men inte som jag önskat mig.
Andra passet åkte 1.14 och då var det lite bättre humör för där kändes det som jag borde vara om jag har utvecklat något .... MEN det var samma rookie fel som alltid, att man bromsar kanske på ganska rätt ställe, men istället för att släppa ut lite lite på bromsen och svänga in så bromsar man stenhårt hur länge som helst och precis när man ska svänga in så lättar man ut och står still vid apex och inget är avslappnat i kroppen, man glömmer/vågar inte gå på med tillräckligt med gas osv åsså blir tiderna som dom blir.
Så tredje passet va det 1.15 igen.....

Trött på att va lätt bekymrad över vad som skulle hända om jag gasa på ordentligt ut ur depåböjen mm så nya bakdäcket åkte på som var med för just detta.

Så fjärde passet åkte jag 1.14 tider igen och det var pga att jag jagade Per W som en tok, men han försvan sakta i fjärran med sina 1,13 tider.

Nästa passa så hängde Johan som med åkt SST600 innan men härjar runt i R600 på en Traja in efter mig i Trösen escapen och sa några visdoms ord om att jag åker för sakta in i böj, jo tack, klappa på kutsen och ut vi for för att jaga. Det gick inte fortare för det men jag försökte verkligen få med mig mera fart in och bromsa djupare....

Nog om detta, det kändes helt OK och hade det vart race så hade man troligen bitet ihop och gjort rätt.

Nu har moppen fått en översyn i kväll med rengjorda ok, nya SBS belägg, ny olja och filter, om drevat, klämt på ett nytt däck på extrafälgen mm. Imorgon blir det lite mera sanering, laga tältet så klart, lasta in lite saker i bussen för avfärd på torsdag mot Anderstorp.


Finns en del att önska, men det kommer...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Fredagsträningen över !

Bara 4 passa i år tyvärr, pga flera klasser, men kapade PB andra passet och sista då jag inte trodde det skulle bli av då jag lyckats överhetta framdäcket i början på dagen med lite för lite däckstryck (slavigt).

Spillde i 5 liter bensin innasn sista och tänkte jag lägger 5 varv innan jag ger mig för besiktningen som kanske är kö-fri då.
Gjorde en provstart med Kajsa och Philip och låg efter lite innan jag bromsa om Kajsa och jaga Philip som KAN åka 43or... men nu vill han inte det.
Till slut gasa jag om och snurra på...

https://www.youtube.com/watch?v=72yuua3xgYs
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gött mos alltid kul att läsa om dina bravader :) synd rookie inte sänds, blir att kolla livetimingen i morgon lycka till i rejsen :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Gött mos alltid kul att läsa om dina bravader :) synd rookie inte sänds, blir att kolla livetimingen i morgon lycka till i rejsen :tummenupp

Det är lite tråkigt kan jag med tycka.... när utrustningen finns mm... och att startfältet gärna hade vart dubbelt så stort :( ... det hade vart roligare !! Hoppas jag kan få några fighter i regnet iaf.



Nu blir det en cocktail med painkillers för bäckenet och sen sömn.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Just NU, är jag lite trött och nedstämd pga dubbel nollan i helgen.
Tiderna fanns där men inte flytet kan man påstå...

Lämnar detta som racerapport så länge:
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Alltid lika kul att läsa om dina eskapader!
Kul att någon uppskattar det envisa skrivandet av misslyckanden här :)

Söndagen hade jag ju realistisk chans på pallen, om absolut inte att åka med i Elmerssons tempo som vann, men Johan #57 och Kajsa #22 hade jag kunnat matcha.

Fredagen va allt mycket skönare...

 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Just NU, är jag lite trött och nedstämd pga dubbel nollan i helgen.
Tiderna fanns där men inte flytet kan man påstå...

Lämnar detta som racerapport så länge:
Fick hjärtat i halsgropen vid vurpa ett.. Trodde bara det skulle gå dåligt, inte SÅ dåligt...

Torpederad är aldrig kul. Kanske ännu värre..? :(

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top