Brutales omväg till Rookie 600

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är svårt att träna ensam, man behöver en jeppe som står vid sidan om som är duktig för att få en bra referens.
Men jag lovar att på Sviestad ska jag fasen få till dom bättre, iaf måste jag få till mera spirit att jaga OM jag gör en kass start igen.

Finns en del andra saker jag skall ändra på för att få bättre känsla när det är racetime !


Köp en 600... det kommer ut några då å då som är klart prisvärda, och man kan starta på en lite äldre.

Det blir ju roligare in i första böj med kass start. :D
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är svårt att träna ensam, man behöver en jeppe som står vid sidan om som är duktig för att få en bra referens.
Men jag lovar att på Sviestad ska jag fasen få till dom bättre, iaf måste jag få till mera spirit att jaga OM jag gör en kass start igen.

Finns en del andra saker jag skall ändra på för att få bättre känsla när det är racetime !


Köp en 600... det kommer ut några då å då som är klart prisvärda, och man kan starta på en lite äldre.
Jag har redan en GSX-R600 från 2009, men har inte rätt känsla för att ta steget än. Dessutom måste jag få tillbaka farten igen! Bara hunnit ta licensen sen sist jag hade banhoj, 2012!!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det blir ju roligare in i första böj med kass start. :D

Nja... vill nog påstå motsatsen, men jag förstår vad du syftar på Ulvhamne :D
Lite som när man startar sist i B final på SMC KM... i Trösen står alla och väntar så man behöver inte ha så bråttom dit. :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har redan en GSX-R600 från 2009, men har inte rätt känsla för att ta steget än. Dessutom måste jag få tillbaka farten igen! Bara hunnit ta licensen sen sist jag hade banhoj, 2012!!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Farten kommer så fort du börjar åka med dom som har fart... typ.
Licensträna med andra 600cc är nog iaf bättre än bandagar där det blir varv, men kanske inte ihop med samma typ av åkare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Farten kommer så fort du börjar åka med dom som har fart... typ.
Licensträna med andra 600cc är nog iaf bättre än bandagar där det blir varv, men kanske inte ihop med samma typ av åkare.

He speaks the true-true!
Det gör mycket för farten att kunna ta rygg på någon som är snabbare i några kurvor och se hur de kör. Bandagar är så hemskt varierande stilar och farter, och gärna mer folk på banan så man får svårare att få ett bra flyt i körningen.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
"Monkey see-Monkey do"
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nu vart det läge på lite spam igen, INNAN racet på Sviestad till helgen.

Jag har ju i år försökt att panta alla burkar jag ser, tom kört gamla batterier till Stena Recycling för att få in cash till att träna på kommande banan innan race.
Sagt och gjort, 2 dagar förra veckan på Sviestad och första ggn med Sub5.

För övrigt bra arrangerat.

Innan jag kom dit var mitt PB ( massa ursäkter om feber i 5 dagar, 32-33 grader iskugan osv 2018) pinsamma 1.03.88, och detta satta jag på söndagen efter att han som körde på mig i Torparn passera mig.
Jag kan racka honom för att han passera mig, för då tog lucifer tag i mig på riktigt.


Nu till träningen.
Jag ville köra 2s snabbare, och sedan kanske kapa ytterligare lite på kvalet till helgen.
Nu var ju vädret riktigt tråkigt, så dom 3 första passen första dagen vart blött och upptorkande, samtidigt som jag klämt på nya Pirelli Rain ville jag inte ut och kana med risken att står där med kaputt hoj med få timmar att lägga i garaget inför race. Så det blev att vänta, drick kaffe och frysa.
Ut vid efter lunch och fast besluten att komma över min rädsla in i Torparn, men kastande bakända vid nedväxling och allt det dära.
Det gick inte alls bra !!
Så man fegar genom crossböjen inför det som komma skall, släpper av för tidigt, bromsar för mkt.
Ja pannkaka av allt.
Men då dagens pass som blev 36 flygande varv var över och jag övat på att sitta lite bättre, hänga lite mera ur böj osv så stod laptimern på:
61035948_2395762060705268_6433068227164635136_n.jpg
En kapning på 1.5s säger vi, och detta på bara eftermiddagen, vart nöjd och glad.
På kvällen pratades det en massa skit i vanlig ordning och jag lyssnade på några långt mkt mera erfarna förare ang Torparn. Fick lite input om allt möjligt, så på söndagen beslöt jag mig för att kränga på ett NYTT Pirelli SC2 i bak, glad i hågen skulle jag nu gasa hårdare och sätta nya PB lätt som en plätt.
Men det blev inte så, istället så jobbade jag bara på att sitta bättre, hänga mera och framför allt bli kompis med Torparn, vilket jag nästan blev med. I stort sett alla min problem försvann där, förutom att man kommer för sakta till sista instyrningen så klart. Men jag ökade på min topspeed på bakrakan med 3km/h i stort sett alla varv, vilket borde visa att det blev bättre !

Nu är jag rätt säker på att med SC1 i bak, kval och medvind så kan jag åka 1.01 tider, om inte 1.00 kanske, vilket jag satte som ett ganska tuft mål förra året. Men det kaaanssske går :tummenupp


Ett foto från ingången på Esse av Lotta Kronåker Boström med :
61275636_475802596498221_2979658481000251392_n.jpg

Ska bli kul till helgen, OM det är torrt, och OM jag slutar stirra på avsaknaden av lecahav :D
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tack för härlig läsning såhär på kvällskvisten! Jag förmodar att det inte går att se något av racet via några rörliga bilder? :/

Lycka till !!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tack för härlig läsning såhär på kvällskvisten! Jag förmodar att det inte går att se något av racet via några rörliga bilder? :/

Lycka till !!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Nej. Det är nog tyvärr så att Rookie visas inte.
Från Anderstorp såg man lite statistik från några kameror på ena dagen, utan speakern.

https://youtu.be/jWZaO4G9L48 hoppa fram till 3tim och 20min ungefär ?? där börjar galenskaperna
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
NU borde det komma en seriös racerapport, men det gör det inte.
Istället blir det lite lösrykta tankar så här dagen efter.

Fredagsträning:
Nja, va inte helt nöjd med 2 första passen.
#e och sista vart jag lite sur på mig själv och försökte hitta frivarv att köra SOM JAG VILL, inte leka följa john som det ofta blir för mig.
Således åkte jag min första och enda "etta", 1.01,98

Lördag och kval på förmiddagen:
Kass känsla i kroppen och skallen, som genast visa sig på banan.
Men många klagade på att det var svårt att få fria varv och jag tror fältet var utspritt över hela banan och det blev inte bra för någon efter 25min. Men på 13 varv åkte jag 1st "tvåa" på 1.02.69, vilket nu säkert förstår att jag inte va nöjd med.

Startruta 8 är ju OK, men bara 18 startande så jag hade gärna vart några rutor längre fram på en tight banan.
Men mitt PB från träningen hade även den gett ruta 8 så fine.

Race Lördag:
Jag vet ju att jag gör grymt kassa starter, men dom tar sig, så om 2-3 år kanske dom är rent av BRA.
Tappade 4-5 platser och låg på P11 tills varv 10 då rödflagga kom ut.
Körningen va KATASTROF, inget funka, fel spår, fel fel fel allting.
Men rödflaggan kom som en liten räddning då, paus och fruktstund i Pitlane då hojar och förare bärgades.
Omstart och gjorde väl lite bättre ifrån mig faktiskt.
Sladda i mål på P8 med 0.06s tillgodo på en förare bakom som jag hade kubbats lite med några ggr.
Egentligen borde jag blivit 9a men Johan Bengtsson krasha olyckligt och hårt i sistakurvan sista varvet.

Thats it !
Sova och ladda om hjärnan.


Efter en natt med bra sömn som omväxling så ville jag göra bättre ifrån mig, framför allt i varvtider, men även några placeringar längre fram om det går tack !

Kvalet söndag:
Nu skulle jag föröka vara lite smartare, om jag inte fick flyt eller om det var trafik skulle jag ta en break i escapen.
Detta gjorde jag 2 gånger för att sänka pulsen och hitta bättre harar att följa.
Men taktiken funka inte så bra, jag bara överkörde som man så ofta gör.
Så P9 vilket är årets sämsta startplats på griden om man nu för statistik över denna dumhet.
1.02.20 vart kvaltiden.

Race söndag:
Jag försökte redan innan lunchen gå in i min egna lilla mysiga värld och inte bry mig om andra.
Tyvärr ville inte min väns och depågranne´s Triumph 675 starta och han verkade ge upp, då var jag ju tvungen att ge honom lite pekfinger att ge upp gör man inte. Vi felsökte en stund, men andra var mera behjälpliga och jag drog mig tillbaka in i bussen och fokusera mig en stund då å då.
Hoppa över tung mat i magen och laddade med mest lätta kolhydrater.
Jag ville inte sitta med matkoma igen som hänt förr.

Sen vart vi lite försenade men ut kom vi.
Fast besluten om att inte sova vid lampans slocknande och inte fega så mkt då framhjulet går upp.
Bättre blev det, men INTE bra.
Jag passera samma föraren som på lördagen ut ur Torparn på utvarvet och racet va igång.
Jag jagade på hårt och det mesta flöt på faktiskt.
Trots att min QS-Cordona inte vill fungera på rakan innan crossböjen så sket jag i det och använde kopplingen där i stort sett varje varv , och jo det är bara där i den kurvan på alla banor som den INTE lirar. Det är enda stället.
Nu igongerar jag det och bara kör på som om livet leker.
Det mesta stämmer, men jag fegar ordentligt på flera ställen för jag vill inte vurpa i år.
Sen kommer LJ och bromsar förbi då jag försöker äta upp försprånget Nijo har framför. Ca 1.5s men det såg mökligt ut om jag håll mig på mattan.

Jag och LJ som jag känner bra har en enormt rolig kamp som inte går att se på film speciellt mycket.
Men jag går vinnande ur denna som omväxling och konstigt nog drar vi upp vårat tempo så vid målgång är vi endast 0.74s efter Nijo och LJ gav nog tyvärr upp och va 2.7s efter mig.

Både jag ocj LJ pressa oss till nya PB och mitt blev 1.01.06 och jag körde 9st 1.01 varv, 7st 1.02 och 1st 1.03.
Dom 3 sista var alla 1.01.5 och det ser bra ut då jag kan knyta ihop det på nått sätt.

Min laptimer talade om att best predicted, som jag ofta kollar, blev 1.00.61. Orsaken till att jag vill ha kolla på det dära predicted är, att nästan alltid när jag tränat/tävlat på en banan, så nästa gång jag kommer dit har jag kört bättre än den tiden.
Så nästa år SKA jag åka sub 60 !!!

Filmen, och jag tycker ju dom sista varven är roligast :D



Här närmast ska vi mängd träna 4 dagar på Gotland Ring för där är kul !
Sen blir det förhoppningsvis 5 dagar med träning på Gelleråsen totalt innan race där !



PS.

Jag MÅSTE bygga om min egna lösning på avgassystemet, för när jag flyttade upp fotpinnarna max, så får jag inte in höger fot ordentligt och i alla hårda höger nedlägg duttar tårna i. Detta gör mig minst sagt schizofren och jag fegar således i alla högerböjar, vilket det är en och annan på alla banor jag kört.
Detta ska jag laborerar med på Gotland bla, och att få ordning på överkroppen som inte är där jag vill ha den ännu.
Men det kommer så sakta.

Race PB kapning 2018 vs 2019:
Anderstorp : 3.8s
Sviestad: 2.8s
Gelleråsen: ??
Falkenberg: ??
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då så, ett steg närmare vettig körposition.
..eller iaf inte helt knasig sådan.

Det tog mig hela 11 dagar på bana innan jag noterade att i tighta högerkurvor så tog tåspetsen i titt som tätt.
Detta göra att iaf jag blir lätt schizofren inför varje höger, och det är det ju några på alla banor, ganska många tom.

Egentligen tog det sin start på Falkenberg förra året, då jag noterade att fotpinnarna satt inte i högsta möjliga läge, men tidigare ägare hade ju åkt så där så det ska ju funka. Hojen är uppshimsad 8mm i bak så den är ju ganska hög ändå liksom.
Krasha "lite" och bakramen blev junk !
Ny från Motoholder ram inhandlades, ett fäste frästes i aluminium och tiggades på bakramen, jag skissade på ett snyggt fäste som Järpås Komponenter laserskar och vips va allt supersnyggt. :banana

Åkte 2 dagar med SMS i April i easy tempo, träna på Anderstorp, racehelg Anderstorp, 2 dagar träning på Sviestad och sedan racehelg då jag blev lite konfunderad.

Noterade att jag i vänsterböj har foten UTANFÖR staget för att komma tillbaka med den dit jag vill som förberedelse inför kommande högerböj, och då tog tårna i självklart.

Bild på mitt första fäste som numera är i skrothögen (kapitalreserven):
62243589_376125849915901_8009227130653114368_n.jpg
Här står en tom stövel på pinnen, så i verkligheten har jag nog hälen lite lite högre upp då man ostbågar över tanken.


Den uppdaterade versionen, som kom till efter X antal malla gjorts i 1mm aluminium för att få nått vettigt:
thumbnail_DSC_0862.jpg
Troligen en bättre lösning så jag får tillbaka, och kan vinkla foten som tänkt.



Härnäst blir det 4 dagar nöjesåka på Gotland Ring, öva på allt och försöka putsa PB med en 3-4-5s iaf.
Det borde jag ju kunna lösa med tanke på utvecklingen tidigare i år, men framför allt ha KUL och INTE krascha.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kommer kanske ett längre raljerande då jag är hemma från Gotland, men måste redan nu dela med mig av en filmsnutt från året roligaste körning.

Innan var mitt på hörntänderna PB 1:35:01

https://youtu.be/6sUw4P5cHc4

Ganska bekväm körning med marginaler tycker jag.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då vart det lite dags att reflektera över Gotland med IBF vecka efter midsommar, vilket är den enda körningen jag bränner cash på som inte är planerad träning inför race.
Mitt 4e år där, och Gotland Ring var faktiskt den andra banan, och andra dagen på bana så jag har väll förhållandevis åkt många varv där.
Till i år kände jag ju mig ganska stark, fysiskt och mentalt och ville försöka åka lite ”fort”, iaf skulle mitt PB under 1.35.00, då det förra året stannade på 1.35.01 och gruppindelningen är som så att 1.35 och snabbare är grupp 1. Dvs där dom snabba killarna är (och tjejer). Tony Schrenkh, Tommy Lindqvist och andra Elitlicensierade.

Just därför skulle jag offra ett nytt bakdäck till Öjn, och det skulle på till tisdag morgon då man är uppvärmd efter 1 dag av mysköra.
Måndagen åkte jag med skumt däck i bak, ett Dunlop GP Pro d212 MS4, 2ct och speciellt gjort för Isle Of Man TT. Det räknar man ju lätt ut att jag köpt av BG för att träna på, men det har blivit liggande hela året ut så nu skulle det få testa en annan Ö.
Jag var väll lite nojig och fick inget förtroende för det så jag va glad över att jag skulle klämma av det på kvällen och på med det nya Supercorsa SC2 jag hade med, men efter dag 1 var över hade jag ändå åkt ca 0.5s över mitt PB men mina störta problem var med benen. Hade sjukt ont i framsida lår efter 2-3 varv endast, men jag fattade inte varför! Jag försökte komma på vad jag gjorde annorlunda, bytte lite sittposition men inget hjälpte mig. Ren plåga hela dagen, fram tills sista passet då jag på depåvägen in sträckte ut benen och direkt försvann smärtan. Då slog det mig, att vissa förare har problem delux med armpump då dom har för tighta underställ över underarmen = blodcirkulationen blir lidande. Dom tightsen jag den dagen hade på mig hade jag nog inte åkt i förr, och jag är mindre noga med underställ då jag bara tar några i högen träningskläder som är med till gymmet i vanliga fall.

Dag 2: Testa andra tights, och det vart mycket bättre, men troligtvis hade jag redan förstört massa muskelceller så lite ont/träningsvärk pga detta misstag, MEN jag har återigen lärt mig något nytt.
Efter lunchen så kändes det bra igen, så då klämde jag på mitt nya Supercorsa. Men eftersom grupp 2 har en indelning på 1.35-40 så var det lite mycket trafik och inga fria varv då jag åkte så jag tog tag i det och bytte till grupp 1. Där körde jag om 0 förare men på 1.5 dag blev jag ombromsad av 3st. Jag lyckades putsa mitt PB till 1,31,71 på laptimern, som troligtvis är mera rättvisande än Garmin kameran.
Dag3: Som vanligt är första passet lite uppvärmning för skallen och musklerna, men då dagen var slut hade jag åkt 1,30,8x på laptimern, så till nästa år, då jag måste åka igen då under 1.30 är målet. Jag fick flera goa pass utan trafik och kunder hänga på en del superbike piloter några stunder, men då vi har så olika fart in i böjar så blir det mest olustigt. Då dagen var över va bakdäcket TOKSLUT med den körningen jag har.
Dag4: bytte jag till grupp 2 igen och ville jaga mina vänner, men någon skotta motorn, och dom som startat i grupp 3 vågade inte byta upp till 2. Så jag smög runt på ett lite bättre beg SC2 däck som innan bara gått 64varv å Anderstorp. Det blev en radda 1.32-33 tider och det var i ganska bekvämt avslappnat träningstempo.

Framdäcket då? Jo det var 1st SC2 som innan gått 2 kvar+Race på Sviestad, hade inga issues men sista dagen tyckte jag det börja sagga lite i mitten på böj, men det kan ju vart jag som va trött med.
Nu är hojen servad med rengjorda bromsar, ny olja & filter, kollat över allt så det ser nice ut och nästa vecka blir det Gelleråsen 2 dagar med Rapido MC inför Bike Week !!

Gotland Ring -4,2s känns med bra ! En teknisk bana på 3.2km.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lång jävla krönika om saker jag helst vill förtränga:

Bike Week, det skulle ju bli så bra I år med massa utveckling för mig som förare.
Planerade att träna måndagen med Filip Backlund Trackdays, Onsdagens licensträning och detsamma på fredagen.
Vila tisdag och torsdag och serva hojen med bromsar och vätska, motorolja mm dom dagarna.
Kval och Race lördag och söndag som vanligt med andra ord.

Så for till Karlskoga på söndags eftermiddag och landade på banan vid 16.00 tiden mellan några regnskurar och byggde som vanligt ganska snabbt och metodiskt upp min depå.

Måndagen skulle jag ju fortsätta I samma anda som jag haft då jag lämnade Gelleråsen 2v tidigare och åkte ett bästa varv på 1:13:09 ett pass, men bästa idialtid på 1:11:78 som då I praktiken ska gå med.

STEKHETT !
Så jag tänkte att jag lägger inte mer än 10 varv / pass för att inte köra slut på min gamla kropp.
Första passet ut som ALLTID är stelt mentalt och I kroppen åkte jag konstigt nog ett 1:13:41 varv, helt otroligt bra för att vara jag tyckte jag, kändes supernice I allt.

Andra passet kom jag ut efter Cenneth I Team Wackos, och han har som jag haft och har issues efter en hård crash. Framför honom låg Sofia som drog honom så jag tänkte att jag ligger bakom och spanar på Cenneth lite, jag kanske rent av kan ge honom lite feedback efteråt.
5 varv gick och sen bromsa jag om Cenneth och Sofia på samma varv för att sedan rulla på I “mitt” tempo, men I hårnålen så råkade någon vurpa framför näsan på mig så in I depå direkt.

Döm om min förvåning när jag tittar på laptimern och transpodertid, 1:12:90 !!
BOOM, från ingenstans kom en 12a, på sådan där go myskörning med flow och feeling med mungiporna långt upp vid öronen, som det SKA var !

Nu jäklar, nästa pass ska jag va snabbt ut och försöka va med från början, mina bromspunkter, blickpunkter och allt det andra jag övade stenhårt I 2 dagar med Rapido MC veckorna före funkar kanon. Så ut, kanske som tredje man så rullar jag på, bra fart genom depåböjen som jag I år blivit rätt nöjd med, sen ut på rakan så ser jag ju att ett helt lämmeltåg med hojar kommer ur depån.
Ungefär där passerar första 1000cc mig på högersida och jag slår av I god tid för att det inte ska bli jobbigt nere I Trösen.
Jag har hojar från depån på vänster sida, någon har redan svängt höger snyggt I ytterspåret som man ska men då det är många olicensierade så tar jag det easy och svänger in med marginal och räknar detta varvet som förlorat tidsmässigt, nere och släppt bromsen och ska väl möta med gas då det precis smäller till som satan I min högersida !
Så flyger man som en vante, drar med mig en Honda som va på väg ur depån och allt är skit.
Upp på fötterna, borstar av mig gruset och kollar då den andra killen är OK, och han var nog än mindre medveten om vad som hände tyvärr.

Skamkärra, sjukstuga och kolla hojen.
Såg inte så illa ut först, bobinen va ju borta och skruven som sitter med loctite är avbruten.
Sliter av båten och tar fram en annan bättre beg.
Byter fotpinne, eller rättare sagt sätter dit en ny.
Tvättar lite och monterar båten innan jag skall lossa gaffelkronan så spänningarna där försvinner, gör det och ska krama åt bromsen samtidigt. Då ser jag att det pissar olja ur bromspumpen.
Ja ha, bort med den och fram med en reservpump.
Flyttar över handtagen och sedan massa arbete och kladd för att få ur all luften.
Nu är jag klar !
Rensar framdäcket igen och rullar på däckvärmaren I fram och gör det samma I bak då jag ser att fälgen är rejält smälld med ca 10-15cm rak fälgkant.
Där var det inte kul en stund, så jag sliter av hjulet och byter däck på min regnfälg.

Kommer ut precis till sista passet efter att hojen besiktigats om.
12 varv som var stela I skallen, men armbåge, höft och ryggslut var lite ömmande.
Tiderna ska vi inte prata om men åkte 1:14 ett varv.

Tisdag.
Sovmorgon efter jag smärtorna I ryggslutet tilltog undernatten så var sömnen lite halvkass men vad gjorde det när jag idag bara skulle byta belägg och bromsvätska.
Gjorde detta ihop med rengöring av oken och vätskan bytte jag ju I stort sett dagen innan så jag putsa bort lite mera damm mest.

Onsdag.
Licensträning I grupp 3 där man skall åka mellan 1:12-1:15 kändes rätt.
Ut f örsta passet och fortfarande väldigt stirrig I blicken och ont I ryggen men dom första 9 varven jag la va ju bara uppvärmning utan krav. 1:14:98 och jag var väl inte jätteglad över känslan som fanns.
Andra passet ut 1:13:78 och mådde väl lite bättre men blicken och känslan va yxig minst sagt.
Tredje passet så såg jag några bekant efter att jag tog en runda ut I escapen och tänkte att dom ska jag jaga då jag sett att dom åkt långsammare än mig dom 2 första passen, så in I hårnålen skall jag bromsa om Murveln men släpper inte ut bromsen tillräckligt och ihop med ett för tight spår så sticker framhjulet adjös så klart !!!
Årets andra krasch var spikad. Va inte så allvarligt så jag va inte direkt nedslagen av det, för nu har jag ju provat det med.
Fick hjälp att putta hojen in I depån, sjukstuga, tvätta, släppte kronorna igen och kolla över allt.

Sen började elfelet bråka, ut och in I depån så dog hojen I depågatan, tittade ner och displayen var död men startade om och jag starta cykeln och tänkte att det var nog bara ett troll, inte för jag tror på sådant men man kan ju ibland önska det.
Nästa pass började den missa sjukt mycket efter några varv och jag ser att displayen startar om fler gånger så jag avbryter och rullar in I depån.
Bort med ALLA kåpor och står med tändningen på då jag rycker, drar och skakar I alla kablar jag kan komma åt. Hittar inget glapp som får displayen att starta om.
Skruvar ihop allt och ut sista passet schemalagda passet för dagen och det verkar ok några varv, men då jag ser på start o målrakan att displayen startar om så avbryter jag passet och in igen.
Av med alla kåpor igen och gör samma procedur utan att finna något glapp, har hojen igång och testar allt jag kan komma på för att återskapa det som får motorn att bryta och displayen att starta om.
Men NOLL resultat.
Vi får ytterligare 10min I slutet på dagen men jag missar det för jag är så rörig I skallen med tankar på vad som kan orsaka detta fel.

Torsdag.
Byta motorolja och filter va planerat, men jag ägnar många timmar till att leta fel under hela dagen.
Det finns eller fanns mig veterligen 3 saker på min hoj som bryter strömmen till displayen och motorn samtidigt, det är självklar strömbrytaren som är istället för nyckel. Huvudsäkringen på 30amp om jag minns rätt och en lite 5amp säkring som jag tror är tändning, eller märkt så iaf.
Bytte dom 2 säkringarna och istället för strömbrytaren som jag för övrigt mätt, knackat, ryckt och “joklat” med så hårt jag bara kan byttes mot en loop som jag lånade av LJ Lindh då han hade kvar sin YEC loop.
Jag blir wacko av att inte kunna hitta ett fel som man kan åtgärda, inget lagar sig själv (kroppen läker iof ganska bra av sig själv) men då jag tror mig veta att bäste Andras Elmersson är duktig på bilel så satt vi och prata lite, han peppade mig ganska bra och bjöd på en kall öl.
Sena kvällen så googlade man lite och jag hittade många trådar om att folk haft samma problem och då hade det varit statorn som va felet, men jag hade bra med ström till och I batteriet tyckte jag.
Hittade vilka värden det skulle vara på motståndet I lindningarna I statorn så efter att jag legat och vänt mig 248 gånger sömnlös I sängen klev jag upp kl 02:30 eller om det var 01:30, såg inte klockan så bra med stela hornhinnor, men satte mig ner och mätte.
Det ska vara mellan 0.18-0.26ohm och jag hade 0.4, DÄR är felet tänkte jag.
Som Elmersson och jag diskuterade så kan det ju bli knas då allt blir stekhet dessa dagarna.
Så kl 8 efter min frukost plockade jag bort statorn, som bara det krånglade så klart, med en kass torx skruv som Forsman och Wiking hjälpte mig med, och samtidigt så var jag ju hos den jag litar på har bra kolla på R6 I depån, Henrik Larsson.
Han hade 1st I reserv så klart, men den visade 0.9 ….....

Suckandes passerade jag Tommy Lindqvist som jag väckte men han hade ingen I reserv, så jag fortsatte samma depågata ner och hamnade hos Elmersson igen.
Va 17 tyckte han, då mätte vi på hans hoj som uppenbarligen fungerar bra.
Den visade ju med 0.4ohm …
Ihop med mina grejer igen och vi mätte likspänningen ur statorn, det var helt OK.
Mätte 12v växelspänning ur regulatorn, och den var helt OK.
På med alla kåporna och jox och snabbt göra sig redo för träningspass nr 1 av 2 på fredagen.

Ut med inte alls 100% fokus på körningen, utan snarare 90% fokus på displayen och om den skulle starta om, om motorn skulle börja missa. Så det var långt ifrån avslappnad körning. Allt, precis allt kändes fel, så under dom 11 varven fick jag 1 !! 1:15 varv.
Men nu funkade den ju, toppen ! Vad var fel ? Ingen vet.
Försökte ladda om den extremt trötta hjärnan och även kroppen efter en dålig natt med att äta och sova lite eller iaf vila.
Ut igen och nu skulle jag inte tänka på elfel, stator, ohm-lag eller något annat än mina punkter utmed banan, ville köra 13 flygande varv för att få lite feeling på hur långt racet skulle vara I denna värmen som låg på 30-35 grader I skuggan. Det blev väl 11 varv innan en rödflagga och jag var extremt kass I Ejjes och var på väg att missa instyrningen helt I flera varv då jag hade som vi senare kom fram till inte blicken med mig. Tack till Anders Nordlander som pratade mig till rätta en hel del där på fredagskvällen. Tider ? ja... 1:15 varv igen...

Lördag.
Kvalplanen var att som vanligt gå ut en 4-5 varv och ta en tur I pitlane för att andas, vätska och kolla tiderna. Nytt framdäck och ett beg bak som gått 66varv på Sviestad.
Utvarvet försöker jag som alltid värma på framdäcket så hårt jag kan, och sen laddar jag på ut på rakan, känns OK och in I Ejjes är jag som innan helt lost !! … tappar framfästet och nosar rätt ut I gruset !
Med det nya skinnstället som går kaput så klart.

Där och då kunde jag lastat och åkt hem om någon bett mig det ! LÄTT !!

Skamkärra, sjukstuga, fixa hojen, besiktiga om, till Racecontrol och be om att få starta sist.
Inga problem iom jag kört massa träningspass innan så sista rutan va min.
Demontera det helt nya framdäcket och tillbaka med det beg som gått ajg vet inte hur många hundra varv.
Sen blev det sista och plats nr 26 på gridden är ju bättre än att stå I depån alla dagar I veckan, och jag behövde få köra mera mera och mera. Kollade kvaltiderna på dom som stod framför mig och resonerade som så att 4-5st borde jag ju kunna elda om iaf och där skulle min vän och konkurrent LJ Lindh finnas. Jag sa till min bäste supporter Dennis Andersson från Grästorps MC Service att jag ska jaga ikapp den blå R6an med nr 66 och ligga bakom honom. Han kör säkert och stabilt så jag ska ligga där och ta rygg, och hans spår och få lite feeling igen.

När vi närmade oss Ejjes, hade jag nog plockat 5 platser tror jag, sen vart det en liten klunga framför I många varv som jag höll lite avståndet till då jag inte vill gå in och bråka om platser.
Efter några varv så hade jag LJ framför mig men han ökade successivt farten mer än vad jag gjorde så han försvann så vacker I fjärran. Då man började få lite puls men långt ifrån trött eller andfådd så kollade jag upp på skylten vid målgången för att se hur många varv det var kvar, då var det 1, ETT !!! kvar, va sjutton jag hade gärna åkt 10 till, började ju få ordning på mig ju.
Målgång och in I depån med en stor sten som ramla från magen. Jag hade iaf tagit mig I mål, och sista varvet var det snabbaste med 1:15:36.
Lite mera än 2s över mitt tränings PB från måndagen, men I mål iaf.
Plats 14 om man inte räknar med norrmännen som körde sin B-final ihop med oss, och ihop med dom så vart det 19 av 26 startande.

https://youtu.be/njEW-x7LoDA

Snabbt på med ett nytt bakdäck, mat, tanka, sova och nytt kval.
Nu skulle jag bara köra 5 varv, varken mer eller mindre. Om jag så får starta sist igen så kvittar det totalt, bara jag kommer I mål igen.

Söndag.
Bättre nattsömn, äggröra och bacon och dagen skulle bli den bästa av alla var planen.
En begynnande förkylning med snorig näsa och grusiga ögon va inte direkt störande i all bedrövelsen, men inte direkt positivt, men jag bara ignorerade det.
Rullade ut på kvalet med en ganska bra känsla ändå, körde mina 5 varv men tog escapen I Trösen och tittade ner på laptimern och såg en låg 14 tiden. Rätt OK och det kunde jag ju leva med, men då jag rullade ur escapen utan någon direkt hare så kände jag mig superpigg så va 17, klämmer ett flygande till och då blev det 1:13:80 och det rullade jag in I depån med.
Plats nr 18 på gridden av dagens 22st och jag gör som vanligt en kass start men krigar lite in I trösen och på första varvningen är jag på plats 16 som jag håller in I mål.

Jag hörde flera gånger att det låg kämpar precis I ryggen på mig, vilket troligen va premiäråkaren Marcus Jangskog som kommer från samma kommun som mig och som jag peppat till att göra ett rookie race, och hag satte I stort sett PB varje pass ute på banan och det är kul. Han är ung och har åren på sin sida. Tyvärr missade han I depåböjen efter en 8-9 varv och hamnade I gruset.
Någon gul hoj som nog va en norrman bromsade om mig I hårnålen men den platsen tog jag tillbaka I Trösen direkt, och just där och då hade jag lite horn ute, och satte mitt bästa varv på 1:13:55 och varvet efter 1:13:85 innan det var gulflagg efter Jangskog och jag lugna ner mig lite. Någon varvning sista varvet osv men jag kom I mål igen och på plats 16 I totalen och plats 13 av oss Svenskar.


https://youtu.be/iNmCIk9ZZLk
Nu vill jag bara åka till Falkenberg och få revansch, för jag vet att jag kan åka snabbare och bättre, men det var lite rörigt och då är det mest det mentala som rörde till det.
Eftersom jag gärna analyserar mig själv och min körning så vet jag ju att jag tappade all tid mot mitt PB I det första partiet på banan, från hårnålen och fram till mållinjen kapade jag min tid mot PB varvet med 0.11sec under söndagen, men jag tappar 1sec en första halvan där blicken och precisionen var katastrof.

Nu ska jag laga,städa, serva och se över allt, laga skinnställ, plåga dottern och måla lite uthus.

Alltid kul att lära känna nya människor som alla strävar efter samma sak och dom som tycker samma.

Tack till ALLA som hjälpte mig med allt på vägen I depån, ingen nämnd och ingen kommer någonsin att glömmas.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stökigt!

Ditt krånglande elfel/instrumet kan vara just instrumentet som börjar tacka för sig, mitt har gett sig och jag är inte den enda.
Körde 2 heldagar från det började krångla, mitt släckte tändsäkringen så det blev några säkringsbyten på banan innan jag insåg att det var instrumentet och ryckte ur kontakten.

R6an går utmärkt att köra utan instrument bara man inte som jag kör med soppa som ska räcka till de varv jag planerat och försöker köra hela passet istället..."är ju lugnt, har ju 5 varv efter reservlampan tänds"..
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kul att läsa och mycket av det var ju faktiskt kul, trots krångel! Kämpa på!:rock
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Stökigt!

Ditt krånglande elfel/instrumet kan vara just instrumentet som börjar tacka för sig, mitt har gett sig och jag är inte den enda.
Körde 2 heldagar från det började krångla, mitt släckte tändsäkringen så det blev några säkringsbyten på banan innan jag insåg att det var instrumentet och ryckte ur kontakten.

R6an går utmärkt att köra utan instrument bara man inte som jag kör med soppa som ska räcka till de varv jag planerat och försöker köra hela passet istället..."är ju lugnt, har ju 5 varv efter reservlampan tänds"..

Jag tror inte det är instrumentet som är problemet, för jag märkte först att det var motorn som dog helt, sen nästa pass att den hackade, tredje gick det inte så långt att motorn missade innan jag avbröt.
Är motorn igång och jag rycker ur kabel till instrumentet så funkar den som sagt, och självklart kan det fortfarande vara instrumentet som är orsaken till att motorn hackar och dör, men det bör det inte vara då den bara läser värden från ECU.

Nästa gång ska jag köra med samma strömbrytare som innan och se om det kan vart den som var orsaken, jag vågade/ville inte testa fram det denna gången då det var "skarpt" läge...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror inte det är instrumentet som är problemet, för jag märkte först att det var motorn som dog helt, sen nästa pass att den hackade, tredje gick det inte så långt att motorn missade innan jag avbröt.
Är motorn igång och jag rycker ur kabel till instrumentet så funkar den som sagt, och självklart kan det fortfarande vara instrumentet som är orsaken till att motorn hackar och dör, men det bör det inte vara då den bara läser värden från ECU.

Nästa gång ska jag köra med samma strömbrytare som innan och se om det kan vart den som var orsaken, jag vågade/ville inte testa fram det denna gången då det var "skarpt" läge...

Bara en tanke då mitt började så, varvräknarn ville inte vara med ibland och i början på maj small säkringen till tändningen mitt i ett pass, bytte säkring och den funkade resten av dagen och 2 dagar till med lite haltande varvräknare.
I juni efter halva dagen small säkringen igen och sen 2 gånger till samtidigt som jag felsökte och testade, sen ryckte jag kontakten och problemen upphörde.

Så det kan vara instrumentet då varvräknaren verkar hänga ihop med tändningen och de brukar ge sig med tiden.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Stämmer att du nog hade kortis i instrumentet.

Det har jag dock inte upplevt riktigt så, utan mera att den rebootar HELA instrumentet, allt startar om precis som när man brytare strömmen någon millisekund.

Men hela lördagen och söndagen samt test idag så lirar allt som det ska igen.
På lördag skall jag köra igen, och då testa med vippströmbrytaren igen, och slutet på historien är inte här ännu..
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Alltid kul att läsa dina rapporter och som sagt, dom har inspirerat mig till att anmäla mig till cirkusen. Ses på torpet! 90 procent säker på det:)
/Erik
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top