Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Eftersom jag har begränsat med tillgång till nätet, kommer här en kopierad rapport från Facebook:


VARNING !
MYCKET TEXT !

Nu så !!

Nu kommer det en något groggy racerapport från den gångna helgen i Falkenberg.

Men jag vill börja med att tacka alla som igen hjälpt mig på ett eller annat sätt med att packa ihop bussen transportera den eller mig till annan ort och se till att jag har det helt ok.
Det nämns inga namn nu, då jag med största sannolikhet fått hjälp av många jag inte vet om har dragit ett strå.

Nu till själva banåkandet då,

Jag har svårt för Falkenberg, det är nått som är fel helt enkelt.
I sommars skulle vi köra en trackday med träning och det skulle vara så där soligt som vi mest haft i år, men då jag med flickorna vaknar duggregnar det. WTF !! regndäcken hemma !!
VARFÖR !! Jaja... vi åker till banan, baxar in i en box och sen blir det torrspår ju. Dagen slutar med ynka 7 varv i torrspår.
Jag kunde lika gärna vart dyngrak och schynykllnat runt, så mkt gav det mig.

Sen efter en hjärnskakning på Ring Knutstorp skulle det onsdagsträna där !! Inte jättetaggad då skallen va minst sagt groggy då med.
Men så börja det regna !!!!
Inga problems, fram tills jag skulle få loss bultarna till axelöverfallen, och 1st ville inte !!

Så hem utan 1 meter på banan då heller !!

Så ner, fredsansträngning som alltid och torrt !!
Fortfarande lite lite försiktigt efter hjärnskakningen, som iof inte påverkar mig i körningen, men man får lite dåligt mood och är avtänd bara.
52.42 blev det bästa och jag klämde 21 varv första passet !
Sällan jag åker hela pass, men nu gjorde jag det vist, men inte nöjd med 52.42.... ville åka någon tid under 50 i helgen, även om det kanske va lite lite överambitiöst.

Andra passet började det dugga lite, men för lite för regn och för mkt för att jag skulle vara bekväm att åka på Supercorsa.
Stod över och var lite moloken för det med.
Tredje passet då, nu nu, nu skulle vi åka båge och hitta farten.
51.93 och jag va faktiskt lite nervös och obekväm över allt.
INGET kändes bra eller kul, mest besvärligt. Vågade inget, inte livrädd, men feg feg feg.

Bestämde mig för att skita i var jag hamnar i kvalet, bara jag tar mig i mål på tävlingen helt enkelt.

Kvalet då, 9 varv innan jag bromsade så fruktansvärt mkt senare än jag är bekväm med så jag hängde på framhjulet som en galning in i första böj, och det enda jag hörde i skallen var superåkaren BG´s ord, -"Bry dig inte om bakhjulet, du åker enhjuling in i böjen!" så med dom orden löste det sig, bra och känslan av ett bra varv fanns där då jag istället inte gick på gas i första vänstern och whopps så försvann framhjulet under mig och jag blev sur. Dock va ju nya skinnstället invigt omedelbart. !
51.15 som konstigt nog räkte till startruta 9 och jag hade höger sida med Anders Olsson intill på vänster och bortanför honom LJ Lindh.
In i första böj kom NIJO som en raket bakifrån och smet på höger sida, sen vek sig ingen direkt, jag och Anders var ihop tyvärr, men alla höll sig på hjulen. Helt overkligt att ingen lade sig då detta var det tightaste startförfarande jag vart med om. Det läst som plast mor plast och armbågar mot armbågar överallt. Kul iof, men kanske inte bästa sättet.
Mosade på ett tag efter LJ, men orkade inte hålla hans och NIJO´s tempo så jag tagga ner innan jag gör nått dumt i vanlig ordning,
Sen kommer min kamrat Robert Lundberg och bromsar om en bakom mig och mig in i första böj, men va i är detta för fasoner !!!??? Icke OK, så jaga på, ligger bakom och märker att jag är ltie snabbare genom snabbhögern och Ginsten, men är för feg, eller orutinerad på att sno spåret där
Men det blir vä en blåflaggs situation och Robert gör samma Rookie misstag som jag gjorde på Sviestad ser det ut som, han håller inte sitt helt vanliga spår utan ger lite mera plats, då smiter jag ganska lätt förbi, och vem som kom bakifrån och varva oss innan eller efter vet i 17. Det är ju blåflagg runt hela banan mer eller mindre..

Jag trillar i mål före Robert med ca 2s och 9s efter NIJO som jag kanske borde kunnat hakat på egentligen.Mitt snabbaste varv var ju snabbare än NIJO´s, men jag hade inte samma känsla som jag brukar ha.

Söndag och regnkval.
Regn, jag och Falkenberg alltså, OK, nu gör vi detta !!
Jag kan regnköra i teorin, det kan väl lalla ?
Så ut och dansa samba eller kalla det vad man vill, men jag kämpar med att göra allt rätt och det känns OK, men jag spänner mig ltie i armarna så efter 11 varv med imma på visiret, armpump och jag ser att jag åkt nått som börja på 5... så var jag nöjd.
Det visade dig vara 57.05 vilket var ltie bättre än jag räknat med !! så plats 8 i samma startled men i mitten.
Med startraketen LJ bakom mig !!!
LJ ser jag som en mycket stabil förare som kör riktigt snyggt och bra, inga misstag eller fuckups, och trevlig som alla i Team Masjävlar.
Starten går och jag tar det lite försiktigt men ändå en bra start, men LJ smiter före som han sade att han skulle, och han bad mig vänta in han, tjena !!

Jag ligger i hans vattensprut några varv, men jag tycker det går lite väl sakta efter några varv då däcken ju borde vara varma och goa.
Jag är på tok för försiktigt och vågar fortfarande inte stjäla spår in i böjar så jag tar den enda uppenbara omkörningen in i första böj, "enhjulingen" funka ju precis lika bra i regn !!

Nu jävlar måste jag dra upp tempot tänkare jag, annars kommer LJ i Ginsten, så jag får upp lite fart, känns helt underbart, jag hänger längre ut med allt än tidigare, skallen styr så bra och Robert Jönsson som åker A2 kom ju innan och åter igen bulta in hur man ska göra!!
Jag kämpar med att vara lealös, mjuk på alla sätt och det vara flyter på !!
SATAN va gött det går, gasar så framhjulet vill upp lite varstans, inge problem ju, mega fästet Allan, inga tendenser till släll någonstans, detta är helt overkligt.
Jag ät minst sagt överlycklig
inne i hjälmen och åker MITT race, ingen koll på placering utan bara fokuserar på uppgiften.
Men så whopps, så kommer jag i fatt någon riktigt långsam förare, men ? ska JAG varv någon ? ööö ... jaja OK, tror det är nu jag rundar på yttern uppför Nyhem och kommer förbi precis innan man lägger över till vänster, hur fan gjorde jag detta ?
Gick det ?... kan jag köra så ? ÄÄÄ ... fullgas och putta i 4an innan högern, sen nästa varv så kom nog ledaren och varva mig, eller var det samtidigt ? ...vet faktiskt inte riktigt för jag körade MITT race i min bubbla helt enkelt, och det var eufori !

Sen måste någonstans Ödlund varvat mig ;)... och sedan tog jag nog 2 långsammare förare till i varvningar innan jag på rakan noterar en 3a och eftersom jag vart varvad måste ju jag bara ha 2 varv kvar !
Va fan, detta är det ballaste race jag gjort, så jävla kul !!!
Inga problem genom Nyhem, men jag pressar på och Ödlund sa att det är bara att åka till knät är nere, men jag kom ju fan inte dit !!... i snabbhögern gör jag precis som vanligt minns jag, men i utgången så POFF börjar framhjulet kana som helvete, vad är detta ??? ... jag kämpar med att trycka upp hojen, jag reser upp mig och hojen och får fäste men då jag ser riktningen jag är på väg, då börjar jag undra hur fan ska detta sluta idag då?.
Gräs, Sand, Blött... ja detta kan ju inte funka med denna hojen eller ?...
Jag tror jag inte gjorde något alls där efter. Bara såg trasiga kåpor, lasta allt i sopsäckar och stressmeka i 14 dagar... sen ligger man där lite lätt på vänster sida.
MASSA proffsiga funktionärer, så extremt duktiga på alla sätt !

Efter att dom pillat av hjälmen och öronproppar förklarar jag att 2016 spräckte jag bäckenet på vänster sida och precis där har jag ONT.

Försöker se till min hoj och göra en kalkyl, men det är för mycket proffs runt mig som tar hand om mig.

Väl i sjukstugan kommer Anders Nordlander med min Crashbag _(alla har väl en sådan?)
Precis som 2016 presenterar han en bästa tid man kört och då blir man glad :D igen :D


Nu ligger jag på Varbergs Sjukhus, lite mör, men inget trasigt, bara lite inre blödningar som nu är över.

Jag är SUPERNÖJD !! Jag åkte ju typ 56 tider hela tiden, med 1 55.68 som bäst !! , och jag var faktiskt uppe och nosa på Jonas Sjölander på P7 lite, men lugnade mig då det ju inte va många varv kvar. I mål ville jag men det sket sig.

Nu är det slut åkt för i år !

Jag ska läcka till 100% och bygga ihop Yamahan så den är lite finare, och lite bättre än innan.
2019 ska jag jaga ALLA i Rookie 600 i vått eller torrt. på alla banor !

Stort TACK till alla företag och privatpersoner som hjälpt mig hit, nu ska vi ladda om och vara ännu mera på hugget 2019.

PS:
Med risk för fakta fel skyller jag på div hjärnskakningar.


Ps 2:

Nu har jag fått reda på idag onsdag att jag bör ligga kvar för observation då blödningen runt levern inte riktigt vill ge med sig ännu.
Men det planeras för flytt till mitt hemsjukhus, troligt imorgon.

Själv planerar jag att bygga upp Yamahan i vinter till att bli snyggare och lite lite bättre än innan.
Det finns några detaljer som går att förbättra så att den känns bättre och kanske kan bli bättre feeling i den, även om jag nu måste få påstå att dom sista dagarna på banan har vart riktigt nice.
Jag har verkligen blivit vänn med den.

Jag hoppar kamerna höll och kan få fram filmen senare, och Anders "toksnabb" Ödlund låg bakom mig då jag for ut i sandlådan, han och Mattias "ännu toksnabbare" har sett mitt "rossi" nedlägga ( borde va det samma som för mycket i regn) och jag kommer förhoppningsvis få se detta framöver.
Anders kommentera att jag rädda det bra till en början... :banana men sen gick det som det gick !
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja, då har jag fått hem min buss och det som stod där i.
Har inte orkat lasta ur ännu, både pga smärtorna som fortfarande sitter i, och framför allt runt levern och höger sida på buken. Sen vill man inte riktigt se skrotet ännu !
Men en tank och nytt kåpset ser det ut som, så inte så farligt kanske.

Pilla loss kameran, och vittja minneskortet direkt.
Tyvärr fick den inte med det "roligaste" men iaf dom 8 första varven och precis innan jag började få upp mitt bästa flyt och mina 55.xx tider så klart :arsele

Klämde upp det som blev på Utube iaf.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Oj då Ulf!
Du har ju inget riktigt flyt med dina krascher men jag beundrar din kämpaanda! Ta hand om dig så ses vi i depåerna nästa sommar om inte tidigare.
Speedy Recovery!! /BG
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Oj då Ulf!
Du har ju inget riktigt flyt med dina krascher men jag beundrar din kämpaanda! Ta hand om dig så ses vi i depåerna nästa sommar om inte tidigare.
Speedy Recovery!! /BG

Tack BG !!

Nej jag kan nog skriva under på att jag lär mig den hårda vägen, dvs fel :D
Men mycket panben och lite mindre talang kan funka med.

VI ses på Sviestad tänkte jag, ska upp och titta på kalabaliken (tycker endurance mest verkar som det från läktaren)



Har även börjat plocka isär Yamahan, och förutom krökt bakram som ska gå att fixa så är det nytt kåpset, tank (rean köpt en bra) så är det inte så farligt med allt.
Planen är att allt ska vara helt klart i Februari ifall man vinner på Lotto och kan åka till Spanien.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Händer lite iaf, fast man fortfarande är matt och lite små yr vid hastiga förflyttningar.

Till lördag blir det att fara upp till Sviestad och titta på Endurance finalerna och passa på att lämna in dämpare till Watz i väldigt god tid i år. Men min plan är att allt ska vara tip top innan februari månad är slut.
Så lika bra att mosa på då man har farten och lusten uppe.

Har demonterat isär svingen idag som skall lackeras om innan den får nya lager, innan dom är slut.

I nästa vecka tänkte jag lossa det sista från ramen, och sedan blir det schimsning av ventiler, lackera om generatorkåpan som är blästrad i bästa Falkenbergssand. Kolla vevstakslager och troligen byta lamellpaketet med.

Tvätta av ramen ordentligt innan man kan hägna tillbaka motorn igen.
Så ser september månad ut tror jag bestämt.

41149387_2063863157009749_7202997031151861760_n.jpg
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nja, nu har det vart dött här länge NOG !!

Det blir ju så att det mesta jag uppdaterar blir via Instagram och Facebook, men kände nyss att jag nog får underhålla folket på Sporthoj med.
Största orsaken till att jag går in här är för att följa allas våran hjälte BG, som ju inte har Facebook, ännu :D
Men däremot har han en veranda där man kan dricka kaffe och äta glass, vilket jag tackar för !

En för mig svår att framställa men försök till kort slutkommentar ang 2018 och det som blev mitt premiärår i Rookie600, då kraschen i första kvalet 2016 inte räknas längre. ( HÅLL DIG KORT !!)

Jo tidigt i mars kortslöt jag hela hojen och YEC ECU gick åt skogen !
Flång ny och fin.
Bryta ihop ? Ja det var ganska nära.
Men jag handlade snabbt ett Ftecu kit och hittade en OEM ECU hos Pontus Duerlund som jag handlade. Avbokade lika snabbt mina 3 tänkta premiärdagar på Gelleråsen.
Fick till slut igång hojen efter att div givare bytts efter incidenten.

Sen mappning hos Båging Performance och vi lade all vikt vid att få en fin/smooth graf och inte jaga HK då det troligen inte är det viktigaste för en Rå-Rookie som jag.

Eftersom jag då i slutet på april fått allt till att lira så börja nerverna och det mentala bli stirriga, jag kan ju bara inte åka till Anderstorp och börja året med racehelg, det är otänkbart.
Så tar ledigt en onsdag och rullar till Sviestad. 25 mil bort för 3 ynka pass på en bana jag inte kan direkt.
Men jag fick en sk ”shakedown” i långsam grupp och jag fega som 17 för att inte göra nått överilat misstag som lätt händer första passen på året.
Bästa tiden 1.08.103 säger allt, och det var väl ca 3s över mitt PB som jag satte där 2017 under KTM dagarna och troligt 3e dagen någonsin på R6an.

Anderstorp, race 1 för 2018 och tillbaka till brottsplatsen så att säga.
Fredagsträningen, 1.53.13 och gruvligt missnöjd !! Åkte 1.50.xx under kvalet 2016 med mindre erfarenhet och en hoj som jag tycker va sämre på alla sätt. Jag va minst sagt irriterad och sur !
Kval på lördagen, och nu kommer nog faktiskt det som i mitt 48åriga liv vart den hittills mest påfrestande mentala syslan ! Helt galet, ca 30 min innan kvalet skulle starta kom panikångesten krypande.
Helt omöjligt att mota bort det trots att jag fått div. knep från en mycket bra mentalcoach. 20 min innan kröp jag i skinnstället och satt på stolen och bara försökte fokusera på andningen och banan.
10 min kvar då tog jag på mig hjälmen, satt bakom bussen lutad mot hjulet och hulkade galla, tårarna rann innanför hjälmen och jag vill inte, ville absolut INTE krasha igen !
Så löd signalhornet och allt försvann direkt då jag fällde ner visiret och rulla ut.

Körde som en kratta och hade nog inte i knät i asfalten en enda gång på 10 varv, men slutade kval 21 av 28st och framför allt före min vän och depågranne Robert, på 1.50.95 och missnöjd med tiden såklart.

Race 1 slutade på plats 18 med tiden 1.49.70, som ju va under 1.50 men inte bra nog, för nu körde jag samma tid som 2016 i runda slängar.
Men ut ur Parc Ferme stod vännen Anders Nordlander som jag kampera med ihop 2016 och han ville prata med mig.
I korta ordalag : ” Du kör och sitter som en stel gammal gubbe”
Helt sant och jag kunde bara tiga och hålla med, bättring tills imorgon alltså !

Söndag och race 2
Kvala på 1.50.44 och skitsur igen !! Plats 18 va ju lite bättre
Tävlingen, övertagga och gjorde det dära felet som man gör på våren och flög ut i kurva 1 !
Klämnde till armbågen och hade ont i 3-4 månader efter det.


Sviestad nästa och race 3&4.
Dagarna innan kom en halsfluss, tack !
Så på fredagens träning sade rektaltermometern ca 39.5 då jag vaknade i bussen.
Knapra Alvedon som värsta knarkaren men åkte runt mina pass och det blev 1.04.85 men då jag efter 3e passet backade in i tältet så svartnade det för ögonen så jag hade nog gett allt jag orkade.
Kval 1 på 1.04.08 och plats 20 av 25 , ja jag får väl acceptera läget kände jag och svalde mera Alvedon i den 32 gradiga skuggan !
Racet va kul, efter några kurvor så var jag uppe på plats 17 faktiskt, men på varv 5 blev jag T-bonad ut ur Torparn och fick ta en otrevlig omväg på gräset med den enda tanken i skallen att INTE lägga mig. Omvägen tog ca 12s så jag var toksist ut igen och blev varvad 2ggr tom men tog mig i mål med kraftig smärta i höger lår som senare utvecklades till en super ful bula.
Söndagen och kval med ett ben som inte vill bära mig ordentligt.
Lite mindre feber men den låg på ca 39 då jag vakna, men kvalde sämre med 1.04.53 och hade bara 3 kämpar bakom mig.
Racet vart ännu bättre denna gången, då jag efter 10 varv skulle bli varvad och gjorde rookiemisstaget att hålla ut lite och han som jagade mig passera med, och detta var samma förare som T-bona mig dagen innan.
NU hände en för mig avgörade sak under året 2018, jag blev ARG och REVNASCHLUSTEN kom omgående trots att orken var helt slut.
Jag började jaga hårt, gasa hårade ur böj, jag brydde mig helt enkelt inte om att det släppte lite lagom ur böj, jag hade nog lite bättre fart in i böjarna med.
Jag bromsa förbi 2 ggr men vågade inte hålla mitt tightare spår, men kapade tiderna ner till 1.03.88 och enligt laptimern ett teoretiskt bästa varv på 1.02.76 så till i år borde det finnas mera att hämta.
Slutade på P14 och mina första R600 poäng iaf.


Gotland och leka.
Kapa PB med ca 3.8s = nöjd.


Gelleråsen 2 dagar med Duerlund & 23 Racing i stekhetta.
Kapa PB till 1.13.28 från 1.15.8 nånting...

Knutstorp SMC steg 6
Gör ett konstigt misstag och drar skallen i asfalten med ca 1 tim minnesförlust som resultat men han åka 1.08.34 vilket kändes OK.

Anderstorp och träna 3 pass med ny inställning på chassihöjden i kronan.
Beg Pirelli från Sviestad. Tog det säkert och inga tokgasningar ut böj.
1.48.3xx vilket är rådande PB, och 1.47.47 som teoretiskt bästa enligt laptimer.


Race 5&6 på Falkenberg.
Första banan jag åkte MC på någonsin och då steg 1&2 SMC, det var 2015 och jag har bara åkte 3 banpass med gathoj där efter det. Med Gathojen åkte jag 58 tider vilket ju borde var 10s lägre för att vara nöjd.
Men kunder jag krypa under 50 skulle jag vara superglad.
Bara 2 pass var torra så det blev 51.93 som bästa fredagstid.
Innan kvalet var jag inte super övertygad om livet, men fick till 51.15 och starta 9, FÖRE min måttstock LJ Lindh som är en enormt trevlig mas.
Trångt in i första böj där vi gick 3 brett genom andra med, sen blev det inte mkt mera race av det men slutade på 8e plats efter NIJO och bästa tiden blev 51.40 och jag var åter igen besviken på mig själv.
Söndag och WET.
Har inte kört i blött på bana sen licensuppkörningen 2016-5 egentligen, men kvalade in på 8e plats IGEN och 57.05.
Tog lugnare i starten och släpte före 2 förare som kom bakifrån, bla LJ Lindh.
Första varvet passerade jag den andre av dom 2 på rakan, och sedan låg jag hack i häl på LJ några varv då jag räknade med att han skulle få upp bra fart och jag skulle hänga på.
Men efter ca 4 varv så kände jag att detta går ju inte och jag lyckade passera innan kurva 1, samtidigt tänkte jag att NU måste jag öka tempot annars kommer han smita förbi ganska snart.
Så varvtiden sjönk ganska direkt med ca 2s och jag rullade på, allt kändes toppen och jag blev mer och mer bekväm med regnet som föll, tiderna sjönk till 55 tom några varv och jag fick varva min polare Robert och några till då jag precis var uppe och nosa på 7e gubben och vi var på start & målrakan då det lös en 3a och jag var fullkommligt överlycklig i hjälmen, så jävla kul det var !!
Så kom blåflaggan och ledaren passera i Nyhem, blåflagga ute och jag visste att nu var det ju bara 2 varv kvar egentligen. Men innan snabbhögern så gör jag samma rookiemiss igen och håller ut lite och väntar på varvning, svänger in senare och hårdare och då släpper det i fram så klart. Kämpar så mycket jag kan med att hitta fästet och det gör jag inte, men slår av gasen, hojen ställer sig upp och jag sitter mitt på då jag bara ser gräs och sand i färdriktningen.
Tjo ho ! Hur ska detta sluta tro ?

Åter igen fick jag prova att flyga ambulansflygplan, inte alla som gjort det 2ggr på 2 år.

3 kot frakturer och en sprucken lever.

Nu är jag ganska återställd och hojen är på g ihop !!


2019 ska bli kul som fan !!!



Nu kan man disskutera om detta var ett kort inlägg, men jag har svårt att vara kortfattade då det kommer till motorsport jag uppskattar :dummer

Spammar med lite bilder på hojen senare.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lite bilder från i vinter då:


Kedjan han ju bara gå några varv på Falkenberg innan den badade i sand så rengjord och nyss tillbaka på plats ihop med en ny släpa då den gamla var snart slut.
IMG_20190103_200313.jpg



Svingen var lite repig, inte så det störde massor men då en sponsor -Järpås Komponenter- villigt står för lackering av alla de sorter så varför inte lite ny färg då man ska passa på att byta alla lager då dom snart åkt 2000mil bana.
IMG_20181027_113939.jpg


Samma företag snyggade till en mycket repad statorkåpa och lite smådetaljer.
IMG_20181006_152820.jpg
DSC_4926.jpg


Tidigare hag jag åkt med PP puckarna som är hopplösa att byta efter man slipat dom mot asfalten, så i år blir det GB grejer istället, bobinerna jag hade innan var GB men långt från snygga så nya där med.
DSC_4886.jpg
DSC_4885.jpg

Mc Service i Grästorp som stöttar mig oxå säljer gärna PUIG prylar och 2018 åkte jag med ett sådan bromsgrepp och var grymt nöjd med det på alla sätt. Så varför inte lite mera detaljer från dom.
DSC_4934.jpg
DSC_4922.jpg


Jag har även riktat min tank som blev rätt till knöcklad, men köpte ju en då jag fortfarande låg på sjukan på Falkenberg, osedd så klart. Den jag riktade och spacklade upp blev ju inte sämre än den jag dyrt handla. För den var inte obucklade som jag trodde.
Men att ha en reservtank gör ju inget och många åker ju R6 så...

Dämparna fram har vi, eller Watz bytt fjädrar mm i och fram & back är servade så klart.

Ventiler om shimsade, lager kollade, block off plates äntligen på plats, silicon slangar monterade, och nya SBS belägg med efter rengöring av oken.

Passat på att dra om lite elkablar till Cordona shifter så det ser och ligger bättre mm.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Utan att göra några större utlägg, som brukligt i mitt fall, kan jag konstatera att hojen i år är ihop och startad INNAN första planerade bandagen/träning.
Förra året vart ju katastrof då det blev en smärre härdsmälta med kortslutning av ECU och annat.
Det mentala fick sig med en rejäl törn då och det som blev premiären var ju ju racet på Anderstorp, och tillika min första Rookie tävling, 2 år försenat.

Men till i år:
DSC_0720.jpg
DSC_0722.jpg
och här med lite sämre båt och sidokåpor.
Jag fick 1 av mina 2 tankar IGÅR av lackeraren, som är duktigt noga men långsam. Lämnade allt i Oktober och tala då om att jag vill få det innan Mars i ÅR. Men jag hoppas han tar tag i det kompletta kåpsetet nu så jag har reserv till Anderstorp.


Föraren då ?
Jo jag har fokuserat mycket mera på konditionen i vinter, är ren styrka. Självklart har jag styrketränat regelbundet sen 1 oktober då levern var ok med marklyft osv. Men kondition har vart det viktigaste känner jag.
Resultatet är väl OK. Hade gärna blivit av med nått kg kroppsfett till, men det ska vara det lilla problemet i så fall.
1 okt hade jag dragit på mig en totalvikt på 83kg och nu är det 76kg en vanlig dag.
Dock har jag tappa ca 2.5kg muskelmassa sen oktober 2017, och det är nog mest över bröstkorgen.
201904.jpg
En sak som är säker i alla fall, det är att pga Roadracingen så har jag fått en bättre kropp, mår så fruktansvärt mycket bättre i det dagliga livet trots lite frakturer här och var, och förhoppningsvis en massa historier att berätta på hemmet.


Det var allt för nu.

//Ulf #86
 

Bifogat

  • DSC_0720.JPG
    DSC_0720.JPG
    6.8 MB · Visningar: 45

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tack för intressanta och roligt skrivna rapporter!:banana

Tack !
Dock är jag ju lite dålig på det kan jag tycka, långt mellan varven här inne.

Nu kommer ändå en skrivelse från årets premiär.
Till skillnad från 2018 så var jag I ganska god form mentalt och fysiskt, men väldigt uppjagad pga att jag endast 5 dagar innan avfärd fick min tank som var inne på lackering.
Så jag han bara rulla 300m på grusvägen innan höger höft, där bäckenet sprack, började krampa och jag vände hem igen.

Men på torsdagen slutade jag kl 14.00 och handlade det sista i mat väg och tankade upp bussen.
For i lagom gemak till Gelleråsen och byggde depå, som även det är en generalrepetition ju.
Kniv och gaffel samt brakeclean fanns inte med i bussen, men en av mina supporters i from av direktören på Järpås Komponenter kom förbi med sin fru och i deras husbil fanns det verktyg för lunch att låna.

Första passet ut på fredagen, lagom nervös trassla jag mig runt banan men bara efter 2 varv tyckte jag att vänster fotpinne var lite väl polerad och hal, detta polerade av delar !
Tog lite escaper och vart irriterad på att jag inte fick flyt, men på det 5e varvet drog jag mig till minnes att jag sommaren 2015 hade haft samma upplevelse efter ca 6-7km på E20 mot varvstoppet på högsta växel. Då var det oljeläcka, så illa var det nu med såg jag i Trösen escapen.
Lulla sakta in i depån och vart bra besviken men ändå nöjd med att inte vurpa pga detta.

Det visa sig snabbt att gummidamasken som sitter runt kablar in i statorkåpan krupit ut.
Fixade detta snabbt och torkade olja i båten och utmed hela sidan på hojen.
Bytte stövlar och gav mig ut igen nästa pass med lite blandade känslor.
Lade 3 varv innan jag stanna snabbt i Trösen och kolla så det vart tätt och tack och lov det var det.

Mitt PB på 1.13.2 hade jag lovat att inte jaga, utan istället jobba med att få kroppen mera dit den skall vara, och få till kurvorna nått så när. Första dagen vart jag ovän med depåböjen hela tiden, och detta var jag för att jag gick på tok för mkt på gas innan sista inbrytningen mot nya partiet.
Jag har ju faktiskt bara åkt 2 dagar med nya sträckningen, och då funka det inte bra heller, men hur jag gjorde då minns jag inte ens nu. Min bästa topspeed från dag 1 vart 217km/h i slutet, men det skulle bli bättre tack o lov.

SMC Sport KM första dagen och jag skrev faktiskt i den kvaltiden jag hade kört som bästa varv innan lunchen, den mediokra 1.15.75 och räknade med att starta i sista ledet på A final kanske.
Men istället blev det Pole i B final. Lite roligare kanske ?
En helt sanslöst kass start som kan liknans vid en grodas framfart, framhjulet upp och ner och upp, jag vet inte vad jag gjorde med koppling och gasrulle, men FEL var det.
For igenom Trösen som nr 6 !!
Men med inställningen att JAG ÄR SNABBARE än alla framför mig så började jakten.
In i hårnålen tog jag 2st samtidigt som jag stod på framhjulet 2 gånger och jag såg bara mig själv slipa hjälmen i asfalten framför mig, men det löst sig.
Dom 3 eller 4 sista varven jagade jag en HVA 701 Motard som va duktigt påställd med bra pilot, och om jag fatta allt rätt hade han ca 15nm mera på bakhjulet än min R6, men jag var ju med veten om att dom inte har så bra fart på rakorna som är längre.
Våra 4 sista varv pendlande mellan 1.14.10 som vart mitt snabbast och 1.14.82, och Jimmy på HVA åkte dom 4 mellan 1.14.24 och 1.14.88 så nog gjorde vi vårat yttersta.

Nästa dag var jag vid gott mod, men med en träningsvärk i benen som liknande tortyr from hell.
Det släppte efter några pass och jag hade bestämt mig för att BARA öva på depåböjen och utgången ur esset, inget annat. Detta resulterade i en bästa topspeed på 224km/h istället och det kändes mycket bra då jag åkte på 3 dagar gamla däck och inte ville krana på allt jag våga ur böjen, ännu.
Det finns mera om det är Rookie race.

Åter igen skrev jag min tid jag kört innan lunchen vilket nu var 1.15.00, vilket jag gjorde 3ggr för att vara exakt.

Men åter igen Pole i B final, ja ha, och hur kass start blir det idag då undrar man ganska många gånger då man står där längst fram och väntar på att ledet bakom skall rätta till sig.
Det blev ungefär lika illa, men 4a då, men LJ Lindh som smet före hade galen kaka i växellådan så jag smet före innan esset som tur va. Sen låg jag bakom en 1000cc och sura i ca 1 varv innan jag bromsa upp jämsides in i Trösen, dock feg som vanligt vågade jag inte stjäla spåret men störde den andre så jag kunde klippa förbi på innersidan precis som i starten.
Nu var det bara ledaren framför mig !! och denne var några sekunder framför men jag bromsa senare och mindre, jag gasa inte speciellt mycket mera än innan faktiskt. Så på 5 varv körde jag in nästan exakt 1s och över mål var jag inte hästlängder efter. Hade det vart 1 varv kvar hade jag nog försökt att bromsa om in i Ejes eller hårnålen. Dock så var det lite jobbigt med tanken hela tiden på att det var en 1000cc framför som kunder röka mig på rakan innan mållinjen oavsett, men sen visa det sig vara en 750 Gixxer. Dock betydligt mera motor än i min R6.

Iaf var det kul med race och jaga, det behöver jag göra, och jag behöver definitivt lära mig att bromsa om förare utan att lida av dåligt samvete för att jag stjäl spåret in i böj.

Inga incidenter, inte vart av asfalten, dock touchat lite kurbs med hjulen...

Slutbetyget blir att det var en bra helg !
Nu närmast blir det en tur till Bågings Performance för att kolla så allt ser OK ut med soppa kontra tändningen, och sen lasta ur och plocka av alla kåpor för sanering och check innan träninge på Anderstorp den 5e Maj !

Sen är det Race på riktigt !!




57533035_294125911498660_1098353180606988288_n.jpg
58442094_435744736995177_7607914719478808576_n.jpg
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Grattis till inte-vurpan. :fakta

Ganska ovanligt kan man tycka :D
Men jag tror jag lärt mig något med åren faktiskt, att hålla igen lite och faktiskt träna lite målinriktat och inte bara stirra på laptimern.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag vart ännu en bra dag !

Vart till en av mina gamla goda vänner som lyssnar till namnet Båging, och jag hoppas flera känner till hans firma Båging Performance & Dyno ! Annars kan jag varmt rekomendera honom att titta på sporthojar om du hör hemma på västra sidan om landet.

En riktigt duktig tuner som gärna pillar in i det sista, vilket han gjort dom sista åren med mina hojar.
Idag behövdes det inte pillas så mycket efter vinterns förändringar, men resultatet är +10hk och + 2nm.
Inte mycket i en värld av hk, men det lilla gör kanske gott på Anderstorpsrakan iaf. och för självförtroendet i garaget.

Framför allt är grafen fin som snus i förhållande till hur den såg ut vid inköp och det kändes på banan den gångna helgen.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nu är vi laddade inför premiären 2019.
Hittills så mycket bättre än 2018 som det finns lite om tidigare i tråden, men det startade i korta ordalag med katastrof, kortslutet elsystem, all körning innan premiären i maj på Anderstorp inställt och mentalt hopplös.

I år har jag hunnit med att bygga upp fysiken, konditionen och det mentala.
Kört 2 dagar på Gåsen + nu i lördags på Anderstorp.

Det jag kan säga om dom 19 fulla varv det blev på eftermiddagen då jag skippa regn & snö på förmiddagen, är att sista stinten som blev 9 varv, körde jag väldigt avslappnat, men med hyffsad attack in i böj. Dock tidiga avsläpp så jag knappt bromsa kändes det som vissa stunder.
Inget gaspåslag ut ur böj heller för bakdäcket hade gått 2 kval på Falkenberg 2018 samt 1 race där och uppe på det ca 80 varv på Gåsen nu i Påsk.
Så jag ville INTE göra en av mina fina highsiders igen.
MEN, och här kommer glädjen i det hela, jag åkte i stort sett samma tider dom 9 varven som under kvalet i Maj 2018 och rulla in i depån utan att vara andfådd. Så skön känsla.
Jag for runt varv efter varv och bara övade på kroppshållningen, linje och ha fart in i böj.

Så, lite uppehåll och torrt på backen så kommer det bli grymt kul och om jag inte slaktar mitt mediokra PB blir jag sur på riktigt !!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag önskar jag hade energin att skriva en ordentlig racerapport, men jag är lite deppig efter Anderstorp och premiären 2019.
Inte med tiderna jag åkte, utan med platsen i resultatet, jag borde kunnat bättre.

Men efter 2 helt katastrofalt dåliga starter där jag åter igen tappar 3-4 platser så är jag frustrerad de lux.
Så, kvala på lördagen till mig P8 av 17 förare, OK. Men slutar på P10 efter en jakt som slutade i att jag bromsade på mig efter flygrakan men lyckade precis rädda mig från lecahavet (där jag kanade in på sidan på fredagstärningens första flygande varv).
Kom ut igen men hade tappat nån placering och sedan var det bara tråkigt, tråkigt och tråkigt.
Kvaltiden var då ett PB på 1:46.924 vilket är bra jämfört med 2018 på 1:50.982, men det blev ännu bättre dom sista tråkiga varven på racet då jag ingen hade att jaga och bara öva på bromspunkter, fart in i böj och att få ut kroppen dit den ska vara, ungefär iaf. 1:45,907 över mållinjen på sista varvet.

Film på min lekstund :
https://youtu.be/kP_D8x5RTqo
och jag vet att dekaler skymmer, men det finns en orsak och det kommer att ändras till Sviestad.

Söndag:
Vaknar bra sliten efter kass nattsömn pga en skramlade fläkt, kallt och massa oro.
Regn, kallt, moln och sol... det torkade upp men efter 3 varv började det regna på kvalet men lika för alla kan man säga kort.
P8 och ÄNNU KASSARE START !!
Jag hade nästan gett upp ut på flygrakan, så uppgiven och inga horn ute, ingen jävlaranama, total flopp.
Ligger och fiskör och använder i stort sett bara bromsen vid Hansen och Norra kurvan.
Efter ett tag kommer Sophie West och smyger snyggt förbi på innern innan GP kurvan och jag får lite spirit igen.
Men det var för sent, när jag ger lite mera gas ut ut böj så känner jag varje ggn att det kasa, och kastar lite med.
Går jag djupt in i böj på broms så kasar det lite lagom med, helt enkelt jätte olustigt,
det var tråkiga kallrivningar både fram och bak visa det sig.
Med 1 eller 2 varv kvar så nosar föraren framför mig i Opel och då känner jag att jag linkar safe i mål.
Varven låg på tider mellan 1:47-1:49 ungefär, vilket ju är grymt mycket bättre än 2018 då jag var helt slut i mål med tider på 1:50-1:51 och vart helt slut i kroppen, men nu knappt andfådd.

Film på söndagens övningar:
https://youtu.be/OSEm9Q9EG_0

Men som en bekant skrev till mig, "Bättre att gå i mål med dålig känsla, än att krasha med en bra känsla", vilket jag gjort många gånger innan.

Jag är hel, inga blåmärken ens, cykeln är hel, jag kan träna på Sviestad om så där 10 dagar inför nästa race.
Så, man ska vara glad, men jag är inte det.

Jag har ju knaprat ihop 11 poäng i cupen, lika många som på 6 starter förra året.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte behöver man vara glad, men du har ju en sjukt mycket bättre utgångspunkt för nästa race än om du grävt ner hojen i lecahavet.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tycker du ska vara mer än nöjd!
Du har slaktat ditt personbästa, placerat dig bra, och ännu bättre hade det blivit om du haft tillfälle att träna starter.
Både du och cykeln är hela så du slipper stressa inför Sviestad:banana
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte behöver man vara glad, men du har ju en sjukt mycket bättre utgångspunkt för nästa race än om du grävt ner hojen i lecahavet.
Precis så är det, och jag måste ju tycka det är bättre än vanligt :)
Har ju tom planerat 2 dagar med Sub5 där så man lära sig den kringelkroken ordentligt.


Tycker du ska vara mer än nöjd!
Du har slaktat ditt personbästa, placerat dig bra, och ännu bättre hade det blivit om du haft tillfälle att träna starter.
Både du och cykeln är hela så du slipper stressa inför Sviestad:banana

Yes !



Det bästa är med att jag är nog rätt säker på att jag kan slakta mitt Sviestad PB rätt ordentligt med, för 2018 var det 32-33 grader i skuggan och jag hade 39-40 graders feber i 3 dagar.
Att jag svimmade efter lördagens kval var ju ingen chock direkt, sen blev jag ju lite T-bonad på lördagen så kroppen va mör på söndagen då jag annars hade lite lägre feber. Men med lite tur kan jag nog kapa någonstans runt 2-3s på den banan likaså.

Så: 1:03,88 .. minus 3s skulle sitta som en fin higsider :hihi men vi får se hur allt landar efter Sviestad!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kanske man skulle övertala sig själv att ge rookie 600 en chans så småningom...
Väldigt eggande att läsa dina inlägg! Hem till kvarteret och träna starter nu!!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kanske man skulle övertala sig själv att ge rookie 600 en chans så småningom...
Väldigt eggande att läsa dina inlägg! Hem till kvarteret och träna starter nu!!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Det är svårt att träna ensam, man behöver en jeppe som står vid sidan om som är duktig för att få en bra referens.
Men jag lovar att på Sviestad ska jag fasen få till dom bättre, iaf måste jag få till mera spirit att jaga OM jag gör en kass start igen.

Finns en del andra saker jag skall ändra på för att få bättre känsla när det är racetime !


Köp en 600... det kommer ut några då å då som är klart prisvärda, och man kan starta på en lite äldre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top