Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte för att allt vart nödvändigt att handla men det blev några nyare prylar i veckan :tungan


LS-110550-AN-157_1 (1).jpg
Scorpion-Exo-2000-Masbou-1.jpg
thumbnail_DSC_3480.jpg
thumbnail_DSC_3481.jpg



Frågor på det Kolben ? :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Shoot :D

Glömde lägga upp foto på den flång nya minimoton jag fick med hem med :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
thumbnail_IMG_20170729_160227.jpg

Jo, den dära stod ju i samma garaget, väl gömd, inte helt färdigmonterad så den fick åka med hem till dottern som vart lite lite inne på att ev. testa en minimoto nu när hon slarvat runt på en kina-fiddy ett tag.
Hittade ett GiMoto skinställ till henne för ett tag sedan som vi premiärprovad i torsdags då jag fick hem Mv Agustan med
... så nu är det mkt skrot i garaget.
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Ja du,ställ og hjelm er jo greit nok,men ny sykkel?
Fortell,fortell.
Hva og hvorfor?
Öhlins klibba?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag behövde lite "nyförälskelse" då jag känner det trögt att hitta förtroendet igen på Ninjan.
Inte för jag tror att jag kommer åka fortare bara för jag byter cykel, men en 2010 R6 känns som det borde va en oerhört mkt mera lättkörd hoj än min gamla 05 zx6r.
Då jag gått i dom tankarna länge, så lyssnade jag mig för lite och fick reda på en som eventuellt va till salu som stod 3-4 mil från mig.
Så jag pratade med honom och jo men vist.
Nybyggda Öhlinare av Watz, cordona QS, Brembo pump,PP tuning grejer, GPS laptimer som jag iof redan plockat bort, allt najat och klart då den gått 2 endurance tävlingar, annars bara som instruktörshoj eller bandagar innan.
Gått ca 780mil på bana, bara, orginalkåpor ligger i bubbelplast helt repfria.
Han stälde på den innan årsskiftet och behöver således inte bes förens 2020 om man vill åka gata ?!?! ...
Regnhjul mm kändes helrätt och speciellt då säljaren nästan ångrade sig då jag åkte där ifrån.

Så den 3 o 4aug ska jag köra in mig på hojen och den stela stället... och förhoppningsvis känna att allt är roligare och mera förtroende igen !

Ska fixa lite reservdelar och krashpuckar snarast då det egentligen inte fanns med nått.. kommer ju säkert behövas.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Grattis till en snygg hoj! Hoppas ni kommer att trivas. :)

Vad fick du med för GPS-laptimer? Något du tänker sälja?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Grattis till en snygg hoj! Hoppas ni kommer att trivas. :)

Vad fick du med för GPS-laptimer? Något du tänker sälja?

Tror om jag minns rätt utan att springa ut i garaget, att den heter M2L mini laptimer.
Nån italensk sak som jag igår hittade lite fakta på men inte idag inte... helt döfött att söka ..

MEN den ska säljas iaf.. den startade och såg levande ut, sen plockade jag bort den.
2 kablar och en puck att lägga i cutsen.. simpelt så.

Kan fixa bilder senare i kväll kanske.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
20517479_10154621999577353_1155114259_o.jpg

Nu får det vara nog, tror att det bara är kvar det som jag glömt + att fixa till en WetRace lampa, för även om man kanske klarar sig utan den så vill jag ha den klar till 3-6 Aug på Gelleråsen med SMC Sport.

chAxeln är ju fortfarande kaputt efter krassen på Kinnekulle Ring, men jag har inga planer på att göra pull-ups eller push-ups på Gelleråsen så den ska nog går fint att köra med lite lagom painkillers i kroppen.
På tisdag ska jag få massage som jag haft som regel innan körning det sista, och även försökte få till dagarna efter med. Gör gått åt framför allt ryggslutet och låren.

Idag vart det mest däckskrängande, då regnfälgarna inte hade regndäck som jag trott, utan utslitna Supercorsa. Så av med regndäck från Ninjafälgar, av med Supercorsa och på med rengdäck, av med hjlen från Yaman och av med däck, bara att ta av hjulen va ju lite annorlunda moment, i bak va det väl bättre, men i fram kräver det mera trix än ninjan.
Sen på med nya Dunlops, som ju är betydligt styvare än Pirelli, så med pain och lite irritation så var det klart.
Tillbaka med hjulen och sen smeta på startnr bara för att......hålla motivationen uppe lite.

I morgon blir det konditionsträning och montera lampan, för att tisdag ta en första testtur utan för villan.
Jag har ju suttit på den 1ggn redan, men man borde kanske känna på den innan Gelleråsen, brembopumpen lär väl bita i bättre, större bromsskivor mm så lite shakedown kan väl va bra.

Onsdag tänker jag rulla i vettigt tid norr ut så man kan lasta ur och va mentalt lugn på kvällen, för det är fortfarande en jävla skalle å inte vilja fokusera ordentligt.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Ah, kul! Då ses vi kanske på G-åsen.
Ska dit tors och fre.
Har också ny hoj som jag inte har en aning om hur fjädring är inställd :va
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ah, kul! Då ses vi kanske på G-åsen.
Ska dit tors och fre.
Har också ny hoj som jag inte har en aning o hur fjädring är inställd :va

Gött !!

Hoppas jag har lite mera tid att va social denna gången :tummenupp
Senast blev ju vänster axel lite tilltufsad, nu har jag ju gjort samma sak med höger, men den är sakta på bättringsvägen. Så det ska nog gå att åka runt runt i mitt tempo utan problem.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ahh... Okej, jag har lite span på en backup till min Aim Solo men den där hoppar jag.

Vi ses på torsdag! :)

Yes !!

På torsdag blir det focus på att bekanta sig med nya älskarinan som jag INTE vill ligga med så där på första daten.
Någon som va hemma å va nyfiken frågade om jag provkört henne, då hade jag inte ens suttet (=setat i Sörmland) på henne..... :dummer
Hur noga kan det vara ? Ska ha en R6, och den lär inte vara annorlunda för att jag sitter på den 1-2-3 ggr.

Men nu är jag nog klar iaf. fixat wetlight, krängt massa däck och ska testa Dunlop nu för första gången, dom är ju snabbast säger dom snabba, fåt på tankgrips, monterat transponder och laptimer.
har lite mera smått som ska göras men inget som krävs innan Gelleråsen.
Fixade till och med en regnr. dekal och klämde dit i bak inför div gatcykel-event som kommer.


20506893_10154624978992353_8990811572123493865_o.jpg
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då var det väl min tur att försöka sammanfatta dom senaste lekstunderna och att hålla mig kort kan bli svårt.

Först och främst vill jag nog ge SMC Sport en stor tumme upp för deras arrangemang och engagemang, inte bara träningsledare, coacher, funktionärer utan även alla deltagare som gör det enormt roligt och utvecklande. Man känner sig verkligen välkommen av alla och mår bra på alla plan.

Innan dessa 4 dagarna på Gelleråsen så marksynade jag ju på Kinnekulle, lite oturligt nog, men det fick mig ju att dra ändan ur vagnen och kolla om en viss R6a va till salu, och affär blev det ju bara nån vecka innan dom dagarna som jag haft som mål att verkligen börja satsa lite hårdare igen.
Dock var det ju mindre lustigt att åka norr ut med smärtande axel och en handled som vart svullen delux dagarna innan, men det visade sig att körningen inte direkt led av dessa klantigheter.

Torsdagen skulle ägnas åt att bli bekant med Yamahan som är en 2009, inte speciellt mkt nyare än en 2005a, men så stor skillnaden på hoj. Man sitter som klistrade runt tanken på Ninjan, det gör man inte på R6an, mer som i en tvålkopp på stormande hav.
Efter dom första passen undrade jag verkligen om jag skulle kunna åka på den överhuvudtaget.
Men kompletterade tankgripsen med lite mera remsor av grips och silvertejp i mitten för att få den mindre hal, drog en fil över sittdynan osv så det blev något bättre iaf.
Vill inte påstå att jag hade koll på läget då dagen var över, men det gick åt rätt håll.
Dom bättre bromsarna ställde med till det, hade ju ingen fart genom böjarna den dagen, och tredje dagen var det nog lika illa, för jag fick en bra kommentar från en Coach, vilket var rätt skönt att höra och jag vet vad jag ska jobba med nästa gången:
-”Åkte efter dig några varv, och du har bra spår, det ser skit bra ut, men du åker skitsakta genom Trösen och hårnålen” … precis, vist gör jag det, för jag bromsar som helvete.
Dag nr 2 fick jag för mig att jag bara ska jobba med att få upp farten genom snabbhögern, men efter 2 pass med att låst upp framhjulet så la jag ner det innan det blev knas, och fick för mig att hitta bättre fart genom nya depåböjen istället. Har liksom inte hittar bra blickpunkter mm
Så jag pratade med några andra snabba förare, och 1 hade typ samma infallsvinkel som jag haft innan och som jag jobbar i alla andra kurvor. Det kör vi på tänkte jag och efter 2-3 pass kändes det toppen nice och vart inte alls nervös genom böjen + att jag hade en 4km/h högre toppfart. Så nått måste ju blivit rätt med det. Att några förare på 1000cc som åker 2-3s snabbare tyckte att det gick jävligt fort runt där gjorde mig inte mindre nöjd med spåret, fast det finns självklart mkt mera att fila på i ingången.
Dag 3 som blev den sista då 4e va blöt, ägnade jag åt lite blandat, bla att gasa på lite mellan snabb vänster och ingången på depån, det är ju inte mkt raka där, men dom hysteriska ger ju lite gas där iaf, så det testade, och det var nog första gången jag hade i knät ordentligt i högern in i depåböjen.

Mellan dag 1 o 2 så flyttade jag bak fotpinnarna det enstaka hack som fanns kvar och det blev nog bättre, och totalt sett så börjades det kännas bra, men det finns flera ställen, så som ur ejes som jag inte gasar fullt, eller fullt så hårt som jag gjorde med Ninjan som var lugnare, eller ca 20hk tröttare.
Sen blev det svårt att få 100% flyt då jag bör ha 1 kugge mindre drev i fram, och det torde komma imorgon på posten förhoppningsvis. Jag hade svårt med växelvalet från trösen till hårnålen, vissa varv åkte jag på tvåan genom eset och ejes, och vissa på trean. Inget var perfekt. Men mest åkte jag på trean för att få en lugn resa och öva på att få hojen mot apex vilket ju är mkt enklare än med den gamla.

Nu håller jag på att justera slipper clutchen som är hysterisk jämfört med ninjan, och hoppas jag får drevet innan det på torsdag blir dags för 3 dagar Sviestad, en bana jag bara åkt ca 20 varv på i extremt lungt tempo.

Tider då??

Innan hade jag halkat runt på 1.17.2 full med smärtstillande, dvs förra sommaren.
På torsdagen lyckades jag med en 1.17.5 och vart inte riktigt nöjd, men Ok ändå.
KM racet va upplagt för kul då jag låg efter en 1000cc och vart nog på 7e plats då det rödflaggades, tror nog jag hade kunnat snyta om vederbörande, men nu blev det väll bara 1 eller 2 varv.
På fredagen hade jag ju hittat hem mera i tvälkoppen, men racet blev mindre bra då det började dugga och jag ville väll inte riskera en vurpa pga klantighet så då täten drog ifrån tränade jag mest vidare på mina spår.
På fredagen lyckades jag köra 2st 1.17.25 varv, och det var ju OK, men fan, borde ju vart under det nu eller hur ?
Blev iaf en film från KM finalen :https://www.youtube.com/watch?v=kxgwd4MVb7k
Man kan ju även notera hur kass jag är på att starta med R6an, och den är en helt annan känsla i motorn, så det kräver mkt övning till.
Lördagen, då jag va helt inställd på regnträning och inga förbättrade tider blev ändå i torrt, förutom för dom som körde första passet som jag hoppade över.
Nu hade någon coach tyckt att jag skulle vara med i snabbgrupp, lite motsträvigt åkte jag med dom, och vilken skillnad på tempo ! Jag fick tom köra om så helt malplacerad kan jag ju inte vart.
Va säkert ivägen i massa kurvor, men helt plötsligt åkte jag iaf 1,15,8 , som jag återkommer till snart, och i KM finalen gick 3 av 6 varv på 1.17.2 som va mitt gamla PB ! Skön känsla att avsluta med det. Då var jag faktiskt nöjd ändå.
Jo 1.15 va mitt icke officiella mål med dom 4 som blev 3 dagarna. Inte skitfort, men realistiskt.
Hoppas även att låga 1.14 är realistiskt i september, då jag tror mig kunna kapa nästan 2s på att åka gasen ur ejes och genom hårnålen med kanske 5km/h och genom trösen bör jag åka 5-10km/h fortare.

Nu drar vi till Sviestad med renoverad koppling och bättre drevning, och jag har ett ikke uttalat mål där med, men det tar vi nästa vecka. Mitt PB där är pinsamma 1.08 iaf, men det var som sagt med en arrangör som inte tillät att vi gasa hur vi ville.

.. och ja, att byta flickvän var som att bli kär igen !!
NU hade jag roligt på 2 hjul för första gången sen 7e maj kl 10.22 2016
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är viktigt att ha roligt! :fakta
Att det går fortare och fortare är ju egentligen inte det viktigaste, för är det inte roligt kastar man ju en jävla massa pengar på att inte ha roligt och att vara lite oroad.
Kul att du hittat tillbaka till roligt. :banana
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är viktigt att ha roligt! :fakta
Att det går fortare och fortare är ju egentligen inte det viktigaste, för är det inte roligt kastar man ju en jävla massa pengar på att inte ha roligt och att vara lite oroad.
Kul att du hittat tillbaka till roligt. :banana

Exakt !
På Gotland var det "nästan" roligt, iaf inte dystert, men det var med gemenskapen som höjde det.
Dagarna efter på Kinnekulle va definitivt INTE roligt, av olika orsaker, bla denna :
https://youtu.be/qTmcAA0b3CM
som man bör se i stor bild på större skärm än en platta för att se det illröda bromsljuset på ett tokigt stället.
Sen 2 dagar med AP på Kinnekulle som var så där OK fram tills jag lowsida och inte släppte cykeln och for över i nått man kanske kan kalla highsider och landa på axeln och fick en svullen handled.
https://youtu.be/Cr-ZeR6ch7g


Men NU vart det fan roligt igen, då cykel gick dit man ville och allt va odramatiskt + att jag lyckades rädda 2 rejäla framhjulslåsningar upp i ejes utan att lägga mig :kär

3 dagar på Sviestad ska bli kul med nu!!

Precis justerat slipperclutchen för lugnare nedväxlingar utan drift VM, och mitt PB är ju 1.08 så det ska väll hyvlas av rejält... eller ?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Så äntligen kom drevet från Bactor, som vart försenat pga DHL slarvat bort det.
Hade ju hemskt gärna haft det till Gelleråsen så att jag kunde fått vettiga växlingspunkter mm.
Du vart det ju varken hackat eller malet från Trösen till Hårnålen.

Så 1 kugge mindre än innan i fram, dvs -2 mot orginal.
Nu borde jag ha 2 mindre än 47 ibak enligt SST600 förarna jag konsulterar, men det må väll va hänt då ifall jag får peta i sexan vet jag ju att jag har lite fart iaf, eller byta till 46 som ligger och skräpar.

IMG_20170809_165045.JPG

Sen vart det ju det dära med att föränkra sig i en slimmare och blankare tank, va ju mitt stora problem på torsdagens premiär.
Efter fredagen va tanken inte så estetisk iaf:
DSC_3526.JPG
Så lite andra saker för att snygga till det, och dom nya gripsen fick hamna i reservdels lådan:
DSC_3527.JPG

Sen lagade jag det viktigaste av allt !!
Gör 1 panna kaffe på 6-7min
IMG_20170808_194958.JPG

Imorgon lastar jag och rullar mot Sviestad kl 16 ungefär !

Nu håller vi tummarna
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top