Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Efter mer än 30 år som aktiv motorsportare kan jag väll påstå att det är lite trögt att hitta sponsorer, och har man mera vilja än talang så blir det oftast så att man pröjsar själv än att lägga tid på att jobba med företag för att ro runt det ekonomiskt.
Men just nu fick jag en sponsor, av precis det slaget jag behöver just nu, en riktigt bra och meriterad mental coach som kommer hjälpa mig att finna rätt fokus och inte snöa in på smärtan och rädslan för att göra samma tabbe igen.
Så nästa vecka börjar samarbetet med Igor Adoris för att finna rätt mental status igen!

http://igorardoris.se/:banana
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Äntligen vaknade han ????
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Efter mer än 30 år som aktiv motorsportare kan jag väll påstå att det är lite trögt att hitta sponsorer, och har man mera vilja än talang så blir det oftast så att man pröjsar själv än att lägga tid på att jobba med företag för att ro runt det ekonomiskt.
Men just nu fick jag en sponsor, av precis det slaget jag behöver just nu, en riktigt bra och meriterad mental coach som kommer hjälpa mig att finna rätt fokus och inte snöa in på smärtan och rädslan för att göra samma tabbe igen.
Så nästa vecka börjar samarbetet med Igor Adoris för att finna rätt mental status igen!

http://igorardoris.se/:banana

Fan vad lyxigt ! Det där skulle man behöva ofta :p
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Fan vad lyxigt ! Det där skulle man behöva ofta :p

Yes !

Hade faktiskt första min första träff med honom igår, vilket ja mycket givande.
Sen är det ju en långsiktigt plan och en plan att få tillbaka mig "på banan".
Dom fysiska smärtorna avtar ju sakta, men sömnproblem och tinnitus är bestående...och massa andra små troll som säker kommer då man ska åka MC igen.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Skulle ju gjort en traditionell statusrapportering den 7e April, men se det glömde bort. Men här kommer en ändå…..

Det går fortfarande åt rätt håll, men jag vill fortfarande att det ska gå fortare, och det är väll så det alltid är i livet, att det går för sakta. Foten är ännu det som bekymrar mig mest, och det är mest irriterande att den inte är konsekvent i sin smärta. Den kan vissa dagar eller timmar vara 100% perfekt, helt utan smärta, för att nästa dag eller dagar va så kass att jag knappt kan stödja på den. Jag har försökt att hitta en logisk förklarning till det, i still med överbelastning eller att man gjort nått korkat, men kan inte hitta något samband.
Jag har bla sprunget 10km vid 3 tillfällen, och dagen efter är som vilken annan, och någon dag paus och kört en 5km som kan resultera i att jag inte kan gå alls efter. Höften då, jo tack, går jag eller springer helt normalt rakt fram, no större problems, men tar jag ett sidosteg, som när man tex ska parera att man tappar balansen, eller vända sig om, då hugger det till som 17, fortfarande.

Konditionen, jo den är med snart hemma, men det krävs ett par månader till av målinriktat gnetande. Den sista 10km jag klämde av hemma vis, i rätt platt före, och lite blåsigt iof, slutade på strax under 60min vilket är helt OK tycker jag. Men målet är att komma ner under 50min som innan.
Styrkan är bättre med i benen, men jag har dragit ner rätt rejält på styrketräningen sista veckorna och fokuserat på konditionen som planerat. Så benen har en bit kvar till ruta 1, men det kommer det kommer.
10 dagar kvar till banpremiären och SMC KM, vilket ska bli brutalt kul som alltid, men det mentala har inte landat ännu, dock blev jag ju sponsrad av Igor Adoris som är kung på mental coachning så jag är inne på v4 av 12st, som jag är övertygad om kommer göra nytta, bara jag håller mig lugn och väntar in att skallen ska hinna i kapp allt annat.

Åkt ca 45 mil gata med Ninjan så man fick lite lite troll bortskrubbade innan Gelleråsen, och det kändes ju mkt bättre än i höstas iaf. Men lite strul med hojen som jag hoppas är löst nu så kan jag släppa det med vore ju allt toppen och redo för att börja släppa på lite mera fart in i böjd, nya PB och framför allt ha grymt kul en hel helg.

Sen kanske man känner sig mogen för att möta Anderstorp den 7e maj med, på dagen 1 år efter dagen D !!
IMG_20170409_115203.JPG
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag ska också till Gelleråsen 22-23 april :)
Ska säga hej om jag ser din hoj nånstans.
Lycka till med rehab :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag ska också till Gelleråsen 22-23 april :)
Ska säga hej om jag ser din hoj nånstans.
Lycka till med rehab :tummenupp

Du hemskt mkt välkommen ! Och lördag em vid 20.00 försöker jag upprätthålla en gammal räserbanetradition :D om inte annat så försöker jag väll parkera i linje med boxarna men strax innan...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja, då är väll Ninjan minst lika redo som den tilltänkta förare, om inte mera!
När man mera och mera hysterisk kollat väderprognosen och faktiskt börjat tycka det ser OK ut, iaf i förhållande till det vita som landa i ansiktet 2016 så valde jag att hänga på hjulen med slätare yta än dom nya regnpuckarna, och om Catman får klart sin nya madam med regndäck kan jag ju kanske le om jag slipper byta hjul kvart i 10....eller tvärtom :tummenupp

DSC_0652__.jpg
En sak är säkert iaf, i rätt vinkel och med lagom mkt filter ser hon ju nästan OK ut, som föraren det med alltså.

Ska bli grymt kul att få åka och se hur mkt av trollen som sitter kvar i böjarna, och hur feg man är.
Men ett nytt PB skulle sitta som en bra bekräftelse på att tiden läcker det mentala, men om det inte blir så, så vill jag redan nu skylla på att det är kallt och stelt, gamla däck, gammal gubbe osv.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lite ordbajsande var det nog läge på eller ?

SMC licensträning på Gelleråsen den 22 & 23 April, med tillhörande Klubbmästerskap, vilket ju måste vara perfekt då man får träna allt som behöves inför Rookieracen, startträning, och hela proceduren runt omkring.

Lördagen så valde jag att åka med i snabb grupp då det delades in efter 1.20 som gräns, och jag åkte ju 1.17 med massa smärta och piller i kroppen.
Men jag var väll långsammast i den gruppen, och någon ska ju vara det så lugn och fin.
Det kändes BRA, mycket bättre än i höstas och sensomrars. Inte alls lika ont i höften eller foten, inte alls lika andfådd efter 5-6-7 varv, nära på inte alls andfådd skulle jag gärna vilja påstå.
Jag hade redan dagen innan bestämt mig för att INTE kolla in på Mylaps förrns det var dags att skriva in en kvaltid, och då det talades om att dom inte fått igång servern så var det ju ändå omöjligt.
Dock kan man ju inte låta bli att titta på skärmen utanför boxarna och se vad andra kört, och således konstatera att man står med, men långt ner.
Nu i efterhand kan jag se att jag körde 9 varv första passet, och det var lite lagom så där.
Andra passet blev det 6 varv, fråga mig inte varför, men om jag minndes rätt så kände jag mig lite i vägen för alla snabbare förare.
Sen följde en stint på 8 varv och dagens bästa tid på 1.19.1, vilket jag tyckte va helt OK med tanke på att det var rätt kallt i backen, jag är ringrostig delux och inte vågar motstyra, eller snarare hade glömt det helt och hållet, eller iaf inte med kraft och fart.
Gick ut ett pass till med några varv bara för att, sen var det startträning som ju bara är kul.

A final blev det, och jag startade väll i näst sista led i mitten på den tiden.
När jag kom in mot Trösen, så var det som att havet öppnade sig, likt som för Moses, så jag bromsade sent sent sent, och jag har noll koll på hur många jag passerade, men funkisarna i nästa flaggpost sa att jag var mitt i fältet.
När jag skulle till att svänga in mot apex så var det tomt !
Inte en kotte i vägen ? Så jag gav nog så mkt mera rulle där än jag någonsin gjort, och det dära samtalet 10min innan att man skulle åka med och ta det lugnt va som bortblåst, jag vet inte resterande utan gissar och lyssnade på funkisarna som återberättade det dom tror dom såg.
Framhjulet hängde gött ut ur böjen och jag kickade i trean ganska tidigt och troligt så hängde framhjulet en bit till ut, dock så kom 2 st svarta bågar som kanoner på innern, och då blev min hjärna stirrig pga brist i racevana, så jag såg framför mig att jag inte kunde svänga in där jag brukar, och att ta ett jätte yvigt spår kändes kanske just då som läskigt.
Så av nån jävla sjuk orsak la jag ett finger på bromspumpen, inte så att jag bromsade direkt, men det fanns väll en tanke att vika in bakom och få ett tightare spår.
Men då jag släpte gasen så WOOPS... ramla hojen under mig.
Totalt överraskade och sjukt mycket besviken av att jag inte klarade att reda ut den ganska simpla saken. Funkisarna trodde att jag nog hade framhjulet i luften, kanske, kanske inte ? Men låter ju som möjligt scenario.

21 meter svart spår lämnade jag och vi tumlade runt lite. Dock rikgti skönt att bara ställa sig upp på fötterna, göra tummen upp åt Safety biken och gömma sig bakom amcorräcket. Lätt skamsen och irriterad på mig själv.
GoPro-kamerna filmade utvarvet, och där den låg i gräset så klart, men det intressanta som starten och det som hände, fanns inte på nått minneskort, så typiskt !

Mekat som en tok för att få ordning på hojen innan smärtorna tar över och kylan skulle komma då solen försvann.

Allt verka toppen då jag rullade i depån lite på söndag morgon, och jag valde långsam grupp för att kanske tagga ner mig lite, vad vet jag.
Stod över pass nr 1 som kändes kallt, och jag kollade med min IR termomter och det var runt +5 i asfalten i depån där jag stod. Senare på dagen drog det upp mot +15 faktiskt.

Så gick jag ut och blev lite nervös i esset, och i depåkurvan blev det klart för mig att framfälgen var skev, det studsa vid nedlägg som om man for över ett övergångsställe.
In i depå och leta fram en däckskrängare, som självklart var kvar hemma.
Av med regndäck och på med slicks som behövde få värme igen.
Efter denna stressade manöver så hade jag nästan ingen smärta kvar i vänster axel som fick en rejäl smäll i kullerbyttan, och drog i mig oxy utan framgång, så det måste vara leden som är lite törnad.

Ut igen och tog det väldigt försiktigt, ville inte alls ligga i nått, utan mest mös runt och höll mig bakom andra, innan det var dags för det sista passet innan starträningen som sker på passet som är finaler.
Då råkade jag börja använda motstyrningen lite kraftigare i dom böjar jag har lite issues i, och körde som bäst 1.18.9. I så fort det heller, men helgens bästa tid, och kanske hade jag även då trafik ? Minns inte så noga faktiskt.

Startträning i kraftig vind + snö, eller var det hagel ? Jag satt och skrattade i hjälmens, så sjukt.
Körde butterfly starten men gick i depå efter den. Ville bara inte kana omkull igen.

B final med en tid som jag skrev in på 1.45 så blev det näst sista startruta.
Fick inte till starten riktigt, så bromsa om nån va som bort blåst, men jag lyckade plocka nån på första varvet, och någon eller några på andra och tredje kom jag ikapp en R1´a som åkte hade samma fart som mig igenom depåkurvan, men nästa varv så gled jag runt honom i ytterfilen och det kändes ju både nervöst och kul på samma gång.
18077435_10154346069152353_7542126516545057837_o.jpg
Dock så gasa han om och bromsade sent på rakan, eller så är det jag som inte vågar ha ordentligt med fart in i böj, ja så är det ju...sen låg jag efter och vågade inte sticka in framhjulet igen, mjölkade igenom Ejes, och när depåkurvan kom så gjorde jag samma manöver 1 gång till ! Men så gasa han om mig precis innan mållinjen så klart.
Men kul !! så roligt så man kände lite så där att man nästan kunde le utan orsak.
Snabbaste racevarvet var inte bättre än 1.21.8 så det var ju lugnt och fint tempo.

Nu ser jag fram emot att rikta fälgen, åka på Kinnekulle den 7e maj och rehabresan till IOM TT !!

Även så var det ju underbart att få träffa alla ute på banan igen, så klart.


Ses å hörs !
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Kul att träffa dig. Jag förstod att det inte var läge att sitta och tjôta när du höll på med din QS...
Men tydligen ska du och jag ligga och tampas med varann :)
Det var ju likadant i höstas på sista bandagen.
R1:an var jag.
Jag fick en grym start, men blev lite skraj efter ett framhjulssläpp i Trösen på andra varvet.
Fick inte körningen att stämma efter det och halkade ner i fältet.
Men vi tar nya tag och ses säkert igen :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Aaa.. Ja det va kul att åtminstone säga hej, men jag försökte jaga på innan axeln stelna till och kylan slog till som sagt.

Du är kanske som jag, att när man gjort en eller 2 missar, så hittar man inte tillbaka, och det är väll där rutinen saknas. Då brukar jag rulla i depå och försöka göra nått annat istället.
Hoppas verkligen vi ses och tampas igen!
Gåsen ska jag försöka jaga på i Augusti igen, 4 dagar i sträck ska bli kul.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nytt PB !! (- inte tävling eller träningsrapport, men iaf ett steg i min rehab inför 2018.)

Låter ju alltid ball, och det är ju så mkt enklare att sätta ett då man inte åkt på banan innan.
Sviestad alltså, med Kawasaki Sweden.

Ett bandagsevent enbart för gatmc hette det, så på med lampor, nr plåt å massa krims krams, vilket inte gjorde så mycket då jag tänkt bes min pärla nu ändå. Borde ju höja värdet med 500 riksdaler eller liknande.
Då var det premiär för mig på Sviestad, som jag iof hoppat/gått nästan hela varvet runt på förra året i september då det var SM. Då var det med SST600 förare vid min sida, så jag hade lite att gå på då jag skulle ut här för första gången.
Nu var upplägget INTE licensträning direkt, men jag hade vart såpass kaxig så jag valt den gruppen som kallades Avancerad i anmälan, då Nybörjare och medel kändes som att det kanske kunde bli lite tamt.
Jag har full förståelse för att Kawasaki inte vill ha några incidenter på sitt arrangemang, då det ju inte direkt är positivt märkesbyggande för dom, men att vi första passet skulle enbart åka efter instruktören och bara köra om på bakrakan va lite väll easy kanske, och det var bara den personen som låg sist som skulle köra förbi och lägga sig bakom instruktören.
Sagt och gjort, och ja, man fick ju se banan och kolla spåret i extremt långsamt tempo, det gick så där sakta så man nästan började göra misstag pga att man var loj.
Nästa pass lyckades jag pilla igång den nyinköpta Starlane laptimern som jag ville ha till denna dagen, och Gotland som kommer strax efter resan till IOM TT och heja fram BG så klart.
Det passet fick vi, enligt det jag fick sagt till mig köra om alla, men inte instruktören.
Jag gick ut näst sist, och sist låg Dennis Sättermans svärfar på en fin ZX10R, och han har även licens samt kört nått Speedster Cup race innan, han panga på och passerade ALLA !!!... och inte drog han ner på tempot heller, så varvet efter på bakraka gjorde jag samma manöver. Eftersom ingen hade protesterat så tänkte jag att va fan då kan väll jag det med.
Så nu äntligen kunde man iaf åka lite lite fortare, om än väldigt safe, jag vill INTE göra en blunder med allt vad det innebär. Så efter kanske 5-6 varv började jag ju skymta ZX10´an i framför och hornen kom ju ut lite lagom då jag såg att jag tog in en 10-20m per varv iaf.
Men så gick han in i depå då jag hade kanske 30m kvar fram, SKIT, hade ju vart kul att få bromsa om någonstans.
Nu gick det ju inte det minsta fort för det, tror laptimern stannade på 1.11 och det var ju kanske OK, men inte nått man sprang runt och ropade ut till media.
Sen blev det lunch, massa väntan på dom andra 3 grupperna och vi konstaterade att det blir vara 1 pass till idag.
Så lagom loj i värmen fick vi veta att det var OK att köra ut och köra om som vi ville.
Så ZX10'an for ut före, jag fick mina instruktioner och sen började jag att jaga lite, tänkte att va 17, kom jag nästan om passet innan ska det väl gå nu då?
Men redan då jag passerade start/mål så konstaterad jag att det kommit in ytterligare 4-5 ekipage från gruppen under oss, så det blev lite mkt trafik. En sådär 2-3 omkörningar per varv och då jag passerade samma Z800, tror jag, tredje gången så kände jag för andras trevnad att jag kanske borde lägga ner det hära nu. Så rulla in i depå och var väl nöjd med att jag åkt runt på banan utan några som helst incidenter. Enda stället jag riktigt pressade på lite var inbromsningen på start/målrakan och ökade lite fart lite varstans, men stora marginaler. Ibland blev det till och med så dumt att man fick släppa bromsen helt och gasa sig fram till instyrningen. Ja ni förstår, riktigt tamt, men skönt att inte känna gräset äta upp min hjälm. Dock testade jag att gå på gas lite hårade än innan ur böj, och rädslan har försvunnit lite, och svajar bakändan lite lite så kissar jag inte på mig längre iaf.

Nu ser jag fram emot en välbehövlig mind-rehab på Isle Of Man innan det är Gotland Ring på schemat, även det en rehabresa jag boka i morfindimman i somras...

Moppen funka toppen dom 3 passen som va, vilket ju inte var nått hårdköra direkt, men skönt som omväxling att slippa riva i den.

Laptimern då, den stanna på 1.08.77 och en medioker topspeed på 199km/h … dvs så fort den går på 5an, för 6an fick man aldrig i :(
Men det var en skön känsla, öva på lite blandade saker, hade KUL inte ont nånstans i kroppen och jag vet att det finns många sekunder att skala bort bara det blir en licensträning eller liknande.
Vilket jag hoppas jag hinner med i år.

PS:
Åsså ser man en film med Ödlund åka konstanta 57 tider på låne BMW S1000RR, första ggn på liter klubba... å man undrar vad man sysslar med.
Har kul? Jo...
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Snart 2 månader och inte ett ord här... så kanske dags för lite ordbajseri i all allmänhet.


1.
Isle Of Man TT ihop med ett stort gäng andra entusiaster av alla de slag!
Tvekar du på att göra en resa arrangerad av Peter mfl, sluta tveka och gör det bara !
Så jäkla skön mental rehab mm så man kan inte beskriva det ordentligt utan att bli långrandig.
Fick kampera ihop med 2 skåningar, som faktiskt var ganska lätt begripliga (dialekter har diskuterats i annan tråd ju) och vi kom väldigt bra överens, samt Andreas som jag for ön runt med så mkt vi han tror jag fick se mer än många såg. Busskort och inte va rädd för att traska några km utmed banan gör det fin fint ur flera perspektiv ! Ön är ju som tagen ur ett vykort då solen skiner.
bg.jpg

2.
Förkylning.
Jo men vist drog man på sig en förkylning och halsont med rinnande näsa.
Kan det berott på att man satt i regn, blåst och kyla och väntade på att Morgan Rosell skulle mer eller mindre dominera på Beach MX eventet på Peel´s strand, asfränt och klart värt det med, men nu har kroppen sjangserat totalt. 3.4v utan träning av nått slag ihop med förkylning är ingen bra uppladdning.

3.
Tarmar.
Tror jag drog upp det i trådstarten, men för ca 5 år sedan rasade mitt liv pga att tarmpaketet blev totalt ihop kletat av var och infektioner. Detta pga att jag inte klarar av sämre kosthållning ( min dotter lider av samma skit just nu) som gluten, laktos och fet mat i överflöd. Kombinera detta med det brittiska köket ?!:huvet
Nu försökte jag vara lite ordentlig och äta rätt, men det är inte så lätt.
Resultatet är att min tarmar levt och lever ett eget liv, eller är totalt "döda" i perioder.
Så energilös är bara förnamnet just nu, oavsett vad jag äter eller dricker. Det enda som hjälper är att äta rätt och dricka mycket vatten och bida ut tiden.

4
Mera rehab !
Så var det dags att åka bana igen, och det är väll det vi alla vill ?!?
I höstas bokade jag ju IOM TT resan som en mentalrehab, och även Gotland Ring 4 dagar med IBF.
Så nu är vi äntligen där. äntligen banåka igen !!
Har ju bara fått till 2 dagar p Gelleråsen i April, 1 varv på Kinnekulle och 3 lama pass på Sviestad med Kawasaki. Så nu måste det börja malas och få upp lite fart igen om jag verkligen ska hitta tillbaka till där jag var, vilket inte ens det kändes snabbt nog.
Så nya handskar har inhandlats då alla 3 paren jag har sedan innan är "kantstötta"
RST verkar vara gigantiskt populärt i UK så jag provade en massa olika på IOM men handlade först nu här hemma, vilket ju inte gjorde illa åt plånboken då priserna på IOM inte var direkt lägre.
19400749_10154498725757353_1899445686_o.jpg
Nu kamera ville jag ha, då det verkar som att om man har en Garmin Ultra åker man fort :D
Samt mina GoPro´s med börjar bli kantstötta (1 ligger på Gelleråsen förresten)
19212977_10154483489992353_259631902_o.jpg
En Starlane Stealth 4 laptimer inhandlades i första hand för att kunna få lite tider på Gotland Ring, men jag fick den innan jag var på Sviestad så jag han att bekanta mig med den.
Vill ju kunna åka minst samma tider som innan jag "vurpade" och det var ju min andra bandag någonsin.
2015 var det och nån enstaka 1,39,xx tid blev det... mest en massa över 1,40.xx.
Ny Pirelli slicks sitter på, men jag har packat in beg av andra gummiblandningar i bussen för säkerhetsskull.
Även ett par Battlax R10, dom beställda Dunlopen kanske kommer oxå :tummenupp
Regnställ modell race IXS har beställts, men verkar inte komma i tid, men det gör inget för det ska vara solsken !!
Nya EBC HH belägg är monterade, ny Motul F660 bromsvätska är i och motoroljan är så gott som ny med.


Så, nästa gång jag skriver hoppas det är om att jag är uberglad för att jag satt nytt PB på Gotland Ring !
eller så har jag massa legitima ursäkter :D
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tänkte nog jag skulle dela med mig av dom senaste spektaklen i min ”rehab-resa” efter IOM.
Precis som jag bokade IOM resan med Peter då jag låg och längtade efter framtiden och mindre Oxy i blodet, så bokade jag Gotland Ring med Inte Bara Fest, som för övrigt var mina andra gång på banan någonsin, och det var sommaren 2015 då såklart.
Nu hade jag planerat att få 4 dagar med go träning, där man verkligen dag efter dag kan försöka få tillbaka förtroendet för däck samt sig själv. Att nöta dag ut och dag in, utan att attackera nämnvärt mycket utan bara få det berömda flytet i körningen.
Så vi får iväg, jag och en polare som åker i samma Sporthojsklubb på gata, vart framme på söndagen och gick upp tidigt på måndag morgon för att lasta ur, få på värmare, förarmöte och sedan ut ett första pass i grupp 2, dom som är långsammare än dom dära som verkligen kan köra, men inte lika mycket nybörjare eller försiktiga som i grupp 3 & 4.
Jag hade ett flång nytt SC1 slicks liggande så det hade åkt på redan hemma, men jag var lite skeptiskt till det då kalken, vinden och massa andra förutsättningar gör Gotland Ring lite kallare än andra svarta fina banor. Så vist, redan på utvarvet i hårnålen så drog det loss herrejävlar,typ. Men jag försökte behålla lugnet och trallade runt banan i makligt tempo, ca 1,45-1,48 tider.
Att jämföra med mitt första besök som resulterade i en enda 1,39 tid, eller min polare på ca 2,40 tider, nu har han kanske lite mera hjärnceller än mig iof.
Så in och på med det enda SC2 slicksen som fanns med, ett begagnat härke från före medeltiden, men ca 4-5mm kvar iaf. Skulle ju slängt med mina R10EVO Typ3 som bara gått 1kval och 1 race, men det glömde jag ju bort så klart. För jag hade beställt Dunlop´s som inte kom, förens idag !
Ut igen och nötte på lite, och hade väll jätte problem med vissa svängar, men tog det varligt och släppte på gasen tidigt, gasa försiktigt ur böj osv.
Dag 2 vart det mycket mindre vind och allt kändes trevligare, hitta riktigt bra flyt och fick till flera goa pass och åkte väll massa 1.40 tider. Då ungefär tänkte jag att det vore väll fan om jag inte ska åka ett PB ändå ? Jag ville mao åka några låga 1,39 eller kanske nån 1,38 tom !
Inte för att jag började attackera mera, utan jag bara fick till lite bättre apex, gick kanske lite tidigare på gas, men hojen började bli läskig, den dansade salsa ut ur hårnålen och ut på start & mål framför allt. Men så kom en medåkare och sa att jag MÅSTE justera dämparen i bak innan det får åt helvete.
Jag har ju inte funderat så mkt på detta, utan mest fokuserat på att köra, och efter renoveringen har jag inte rört den då den skulle vara satt på Öhlins rek för min hoj. Men blev grymt förvånade då jag upptäcker att jag på tok för lite rebound, så jag klickar på den en 15 klick och helt plötsligt är det slut dansat !! Så skönt det kändes, så jag vågade gasa lite mera ur böj igen, och troligt så håller den spåret ur böj bättre med ju.
Summa summarum, det blev en 1,38,26 om jag minns korrekt, och definitivt safe åkning, inte som 2015 då man attackera som en galning … helt underbar känsla !! Torsdagen blåste det totalt åt skogen, så jag körde ett första pass med massa missar i vinden, tog ett till för att avsluta med flaggan i topp och det kändes OK, men va mindre kul med kastvindar mm, i depån där vi stod kunde man med nöd och näppe stå upp utan att blåsa omkull.
Jag hade funderingar på att om jag kom hem utan trasiga saker, köra på Kinnekulle Ring på söndagen, för att nöta vidare. En drop-in blev det, och i efterhand var det inte nått smart drag, men jag fick iaf lite feedback som kommer göra det bättre framöver.

Jag anmälde mig i Racegruppen, där jag åkt med Racingworld 3-4ggr tidigare. Tyvärr så var det en 2-3 förare som inte borde vart i den gruppen alls, då dom bromsade på helt galna ställen där ingen bromsar, hade inte alls koll på racelinjen och betedde sig klart olustigt.
För dom som kört på Kinnekulle, så vet man att man kommer i rätt bra fart på rakan, som inte är rak, släpper av på gas, kanske går ner 1 pinne till och med, styr in vänster under bron i allt mellan 150-180 blås, går på gas och tar den blinda snabbvänstern som om att det regnar. Klart skön böj, men det kan kittla lite i magen då och då.
Jag kommer på rakan och närmar mig min vän som gjorde premiär med sporthojs traja 675 på bana, och han ligger efter en Fireblade 600 modell äldre, som helt plötsligt tänder bromsljuset ungefär 10m innan styrinpunkten, han fortsätter rakt fram, för att kanske 30m för sent styra in ganska hårt mot Apex, där då min vin har fullt upp med att inte torpedera honom och han styr alltså in lite mera och har fullt upp med att fundera över vad framförvarande gör och vart han är på väg. Där kommer jag, som har lika fullt upp med att fundera över vad gör alla ? och jag vill inte sätt mitt framhjul i hans bakhjul där vi är i kanske 80-90km/h mitt i en blind högfartsböj, så jag lyckas styra in lite mera, klipper framhjulet i hans vad/fotpinne och mitt bromsskydd skrapar sönder hans cuts.

Har inte klippt ihop någon film på incidenten, men det kommer :D

Jag håller genast ut så långt som går åt vänster och sträcker upp handen då det kommer ett par kanonkulor bakifrån som är på högersida som tur är. Någon får dra över curbsen ut i gräset men alla är OK. Passet efter kommer jag ikapp samma Fireblade som jag nu ser som ett livsfarligt problem, släpper av i god tid innan samma vänster under bron och då kommer en person och flyger förbi på innern, jag hade 140 då och han som smet förbi på innern säkert 170-180. Då tröttnade jag.
Ville bara inte åka ihop med den blandningen av farter och folk.
Dock, innan bron där man släpper på gasen lite för att styra in, där hade jag samma bakhjulsstuds som 2015 innan jag renoverade dämparen bak första ggn, efter renoveringen vart det helt borta, samma problem hade jag in mot Ejes på Gåsen, men nu exakt samma.
Hemma i garaget, tänkte jag, nu måste jag kolla upp ALLA inställningar igen !
Då började jag med hänget, som var ca 1-3mm tom… öö.. va fan ?
Någon, jag vet inte om det är jag som gjort det på fyllan, dricker ju sällan numera, eller någon annan, typ han som renovera dämparen, men det var MAX förspänning, lossade den till minimum som jag alltid tidigare haft, och helt plötsligt kunde jag mäta upp ca 15mm häng. Inte exakt mätning då jag gjorde allt ensam, men nog borde den gå satans så mkt finare på Kullen, in och ut ur ALLA kurvor i världen så nu är jag rätt sugen på att klämma på dom nya Dunlopen samt åka Kinnekulle den 20-21 Juli igen.
Det blev iag över 60 mil banåka på 1v … inte så illa för det mentala direkt, för jag åkte aldrig av, mer än när jag råkade titta på laptimern och se att det vart en 1.38 tid :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo, efter Gotland så var det ju sträckkörning i den förskräckliga Ivecon hela vägen hem under natten mot Lördag.
19575027_10154530138137353_6044858211245707956_o.jpg
Vilket resulterade i ett ofrivvilgt stopp runt Eksjö.
Men eftersom jag ser så snäll ut fick jag åka vidare utan bot denna gången, trots ett nyttjandeförbud som inträffat då vi vart på Öjn. Hela 32:- i skatteskuld...:D

Hemma blev det 4tim sömn i bussen utanför dotterns mor´s bostad, då jag lovat dottern att komma på frukost, så bara att hålla det.
1 dag i lätt coma och jag undrade om det var rätt beslut att boka Kinnekulle Ring söndagen med Racingworld.
Men sagt och gjort, på söndagen var det ur sängen kl 5.30 och stadig frukost, lulla iväg med nyskattad Iveco till Kinnekulle och ladda om.
Vilket inte gick så bra då fokuset vart helt off, men mängdträning ska ju va bra säger Fordon, och det är väll det jag satsat på lite mera än att jag aPB och dyl.
Dock var det mindre kul i racegrupp då det fanns några få förare som inte alls hade koll på Kinnekulle, men ett första pass kan det ju va lätt rörigt för alla.
Så andra passet som jag filmade tänkte jag att dom som är långsammare än mig skulle hitta runt bra.
Men så var det väll inte direkt, och då jag ännu fortfarande har svårt att lita på mig själv samt däcken inte vågar panga om till höger och vänster blev hängde bakom "luriga" piolter tröttnade lite.
Sen kom det som fick mig att ge upp helt enkelt.
Det syns bra i storbild i slutet på filmen nedan, strax efter 12:50 så är det en förare som inte hittar under bron och missar instyrningen kraftigt, bromsar in ganska hårt och viker in sent.
Trajan framför mig får väll som jag lite blicklåsning på hans bromsljus och sen blir det en mindre incident som slutar bra, men jag fick totalt spel och lastade efter det.
Efter mig kommer en förare i bra speed, kanske en 160 som dom flesta har underbron, minst !
Han får ta kurbsen ut i gräset, och kanske tur att han sitter upp på en nakenhoj och inte kramar tanken.


Nu ska jag iaf till Kinnekulle med Action Pics på torsdag och fredag, och hoppas på mera förtroende samt fokus då det är bättre väder och nyjusterad fjädring. Hoppas känslan infinner sig på riktigt igen.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja ha, då har man gjort det IGEN !

Att man aldrig kan lära sig, eller rättare sagt, att det ska gå så långsamt att lära sig !

2 dagar med Action Pics bokades ganska tidigt i våras, pga div påtryckningar från någon som sålde sin plats :D men det spelar ju mindre roll. Egentligen hade jag väll villat nöta varv på Sviestad som är en tävlingsbanan och Kinnekulle är lite ”läskig” med inte så bra avåkningszoner och bla därför inte godkänd av Svemo. Men, varv i sadeln är ju bra att få.
Så till dom lite mera pinsamma avslöjandena, jag brukar ha rätt bra koll på mina bilar och nu då MC, tycker jag. Har mekat med det mesta lite varstans dom senaste 30 åren ju så att man inte har 100% koll på sin egna hoj är pinsamt, men ibland är verkligheten så. Efter Gotland Ring åkte vi ju till Kinnekulle och återigen vart hojen ”studsig” inför högfartsvänstern under bron. Klart irriterande för så var den nyinköpt men inte efter jag servade dämparna och den Öhlins auktoriserade verkstaden ställde in dämparna till mig och min hoj. På Gotland så var den ju lite kass i utgången på böj och jag började justera lite till det mkt bättre och nu fick jag en tankeställare. Så hemma i garaget någon dag efter Racingworlds event tänkte jag att jag får fan börja om från början och mäta hänget och allt från början! Då blev jag rädd, då jag ser ganska snart att förspänningen i bak är på max, den har alltid vart på minimum, hur fan har jag missat detta? Jag vill ju inte tro att någon skruvar på den, och jag kan inte det minsta tro att jag själv gjort det, men så var fallet oavsett. Så ca 1-2mm häng i bak, inte undra på att det studsade runt vid avslag, och att den kändes lite orolig i böj. Justerade tillbaka till noll förspänning och det var helt OK häng igen. Kollade rebound och comp och lät det vara som det var.
Åkte till Kinnekulle och första passen på AP så var det helt OK, förutom lite oroligt ut ut böjen precis då man går hårt på gasen. Justerade lite rebound några pass och det blev avsevärt mkt bättre. Det blev en tid på 1.01.7 och ca 3s bättre än då jag åkte med RW. Fattas väll ca 1s till mitt PB från 2015 då man inte förstod bättre.
Hade ju ett SC2 på i bak som jag hade tänkt byta mot ett nytt Dunlop för att känna på dessa för första gången, men då det kändes så bra sista passet på torsdagen hoppade jag över det och planerade att inte jaga mera tider utan mera öva på instyrning, få mera fart in i böjen och bara ta det easy. Så dom första passen åkte jag 1.02 tider rakt av, ingen hets utan bara få med mera fart in i böj och hitta apex, inte gasa hårt ur, utan snarare gå på gasen lite tidigare kanske men mjukare istället.
Bakdäcket såg lite ”skumt” ut med helt blanka sidor vid skuldrorna, ca 20mm upp från kanten, och jag vart lite brydd över detta, men ca 4mm kvar i hålen så ville jag kanske åka dagen ut ändå på dom.

Så kom det, poff, i stort sett helt utan förvarning, hade inte haft ett släpp på hela denna dagen, inte ett enda jassande någonstans. Kan väll konstatera att jag kanske, kanske gick lite tidigare på gas än jag brukade, men spåret var rätt för min lilla 600a och det var mjukt påslag. Med all säkerhet så har jag inte perfekt fjädring, inte perfekt kroppsposition och inte perfekt linje heller, men jag vet detta, dom blev det en kullerbytta delux igen och förhoppningsvis nån lärdom av det. Det jag lärt mig är bla att när man tänker: ”nu ska jag släppa styret” så ska man göra det och inte bara tänka det. För jag for som en katapult runt IGEN. Hjälmen skrot och blå axel, svullen handled och lite skrubbsår, men kanonbra sjukvård på AP så jag kände mig trygg efteråt.

Så ny hjälm och ett ställ beställdes omedelbums hemmavid och jag hoppas det dyker upp innan SMC Sport 3-6 aug på Gelleråsen, annars får jag åka med mina reservgrejer som är OK, men olustigt att inte har reservställ o hjälm med sig.

Sen har jag handlat lite annat jox med…..


En filmsnutt på hur man inte ska göra då:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top