Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja jeflar vilken morot man är för dig:dummer

Kul att bli kallad för duktig rääääserförare när man själv tog licens 2014 och körde två race, TACK!

Jag tror att KTM gudarna kommer att utföra karma på dig eftersom du pruttar omkring på en Honda nu:)

En öl efter sistaträningen eller tävling är viktigt för att få vitaminer och återställa vätskebalansen - det vet väl alla?:crash

Jag ser mycket fram emot säsongen 2016 även fast jag nu har fått diskbråcket från helvetet, med ett väldigt strulande högerben som följd.

Bifogar en bild som kommer att vara frustrerande för dig 2016. Häcken på en tjockmotard på 990 kubik med en 47-årig gråhårig adhd gubbe som ryttare:D

View attachment 425631

Om du vill så kan jag meddela att varken mina knän eller min axel är 100% hela heller ;) Du får gärna maila den där bilden utan att den har blivit komprimerad, så ska du få se vad jag ska göra med den :rock

wtf, superduke fanatikern ska gå över till rookie1000. grymt. va speedster klassen för amatörigt eller? lycka till i R1000 :D

Ja, nu har helvetet frusit till is! Det finns vissa, inkluderat mig själv, som tycker att jag hör mer hemma i R1000 än i Speedster ;) Förhoppningsvis så kommer det finns folk att fightas emot oavsett vilka tider jag kör på och jag tror att jag kommer kunna utvecklas enormt mycket enbart tack vare det. Jag är otroligt taggad inför den här säsongen och kommer komma till start mer förberedd än någonsin :)
Tack så mycket för lyckönskningen!

Picman heter de, engelsk team som fotade allt på Bikeweek i somras.

Du kan få en bild till så kapar jag Rickards tråd lite mer:crash

View attachment 425634

Du kommer få gott om utrymme i tråden under säsongen som kommer :) Jag kommer lägga upp varenda bild där jag är framför dig här :rofl

Men som sagt, maila gärna över bilden i full storlek :tummenupp Vad jag ska göra får bli en hemlis tills du får se resultatet.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om du vill så kan jag meddela att varken mina knän eller min axel är 100% hela heller ;) Du får gärna maila den där bilden utan att den har blivit komprimerad, så ska du få se vad jag ska göra med den :rock


Du kommer få gott om utrymme i tråden under säsongen som kommer :) Jag kommer lägga upp varenda bild där jag är framför dig här :rofl

Men som sagt, maila gärna över bilden i full storlek :tummenupp Vad jag ska göra får bli en hemlis tills du får se resultatet.

Äsch, du kommer göra sånt där altare hemma i din lägenhet och sprida ut bilder på mig på väggen där du kör voodoonålar å sånt.:dummer

Bilderna finns ju på FB, sök själv vet ja
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Äsch, du kommer göra sånt där altare hemma i din lägenhet och sprida ut bilder på mig på väggen där du kör voodoonålar å sånt.:dummer

Bilderna finns ju på FB, sök själv vet ja

Ja, de är ju fortfarande kraftigt komprimerade på Facebook dock.

----------------


En helt annan fråga:

På min fjäder till bakdämparen så står det 180-185. Är det 180lbs/185mm fjäderlängd eller hur ligger det till? Och om det är 180lbs, vad betyder det? Eller är det 18,0kg/mm?

:näsblod:brinnerup
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
18kg/mm, 185mm fjäderlängd.

lbs har wilbers nog inte ens en konverteringstabell för, Tyskar som de är!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
18kg/mm, 185mm fjäderlängd.

lbs har wilbers nog inte ens en konverteringstabell för, Tyskar som de är!

Grymt, tack för att ha rätat ut det frågetecknet. Finns det något vettigt sätt jag kan få reda på vilken vikt jag bör ligga på för att få fjädern att fungera optimalt?
 

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Enligt Patrik Marklund ändrades reglementet inför sista helgen för att jag redan där skulle kunna köra i Rookie 1000. Han ringde personligen upp mig och meddelade informationen om det så jag är rätt säker på att hojen är tillåten :)

Hej,

ställde frågan till SVEMO eftersom man själv sitter och funderar på nästa säsong och behöver ha besked och inte gissningar. Fick detta till svar:

"Hej det ska inte gå att köra med en 1290 I rookie 1000 endast I speedster
Maxgränsen är 1200cc 2cyl i både rookie och i superbike.
Mvh niclas wärlander förbundstekniker svemo"

Det är kanske inte hugget i sten men isf är det nog dags att ta upp det med SVEMO med en gång..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej,

ställde frågan till SVEMO eftersom man själv sitter och funderar på nästa säsong och behöver ha besked och inte gissningar. Fick detta till svar:

"Hej det ska inte gå att köra med en 1290 I rookie 1000 endast I speedster
Maxgränsen är 1200cc 2cyl i både rookie och i superbike.
Mvh niclas wärlander förbundstekniker svemo"

Det är kanske inte hugget i sten men isf är det nog dags att ta upp det med SVEMO med en gång..

Intressant! Då ska jag ta upp det med Marklund :tummenupp tack!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Grymt, tack för att ha rätat ut det frågetecknet. Finns det något vettigt sätt jag kan få reda på vilken vikt jag bör ligga på för att få fjädern att fungera optimalt?

Förhoppningsvis fick du en fjäderkonstant som passar din vikt, användningsområde och personliga smak någotsånär när du beställde nytt fjäderben. Nästa steg blir att mäta in häng och justera förspänning vilket ger en god indikation på hur du hamnat. Ser det bra ut är det provkörning och finjustering som gäller, om inte blir det fjäderbyte eller justering av förarvikten.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Förhoppningsvis fick du en fjäderkonstant som passar din vikt, användningsområde och personliga smak någotsånär när du beställde nytt fjäderben. Nästa steg blir att mäta in häng och justera förspänning vilket ger en god indikation på hur du hamnat. Ser det bra ut är det provkörning och finjustering som gäller, om inte blir det fjäderbyte eller justering av förarvikten.

När man beställer en dämpare så får man fylla i ett formulär. Det som företaget Je68 valde var (det fetmarkade):

Terrain: Track / Road&Track
Weight: 75-85kg (jag sa att jag kommer väga 82-83kg)
Riding style: Championship / Private

Men eftersom exakt noll och inga papper har medföljt bakdämparen, inte ens siffrorna på hur den är grundinställd, så vill jag helst ta reda på det själv när inte ens WP kan hjälpa till med den mest grundläggande informationen :gnissla

Jag är lite osäker på om de faktiskt menar ens egna vikt utan utrustning, som jag har trott hela tiden eftersom det står Your Weight. Det enda rimliga borde väl vara att man utgår från faktiska vikten med all utrustning. Och då läggs ju typ 10kg på.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
När man beställer en dämpare så får man fylla i ett formulär. Det som företaget Je68 valde var (det fetmarkade):

Terrain: Track / Road&Track
Weight: 75-85kg (jag sa att jag kommer väga 82-83kg)
Riding style: Championship / Private

Men eftersom exakt noll och inga papper har medföljt bakdämparen, inte ens siffrorna på hur den är grundinställd, så vill jag helst ta reda på det själv när inte ens WP kan hjälpa till med den mest grundläggande informationen :gnissla

Jag är lite osäker på om de faktiskt menar ens egna vikt utan utrustning, som jag har trott hela tiden eftersom det står Your Weight. Det enda rimliga borde väl vara att man utgår från faktiska vikten med all utrustning. Och då läggs ju typ 10kg på.

Jag vill inte skriva det men vad var det xxx xx.
Alla dämpare duger till våran nivå, Det som är det viktiga är supporten och hjälpen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag vill inte skriva det men vad var det xxx xx.
Alla dämpare duger till våran nivå, Det som är det viktiga är supporten och hjälpen.

Haha jag vet, din kommentar dök upp i huvudet ganska omgående ;) Men en sån låg nivå kunde jag (eller je68) liksom inte ens tänka mig. Je68 jobbar dock på att få hem papper och de är minst lika förvånade som jag. Jonte var nere i Österrike veckan efteråt och passade på att ta upp detta. Svaret de gav var väl inte direkt tillfredsställande men de "jobbar på det".

Je68 är grymma, och Funbike kan serva dämparen. Så det är fortfarande två stora plus! Och dessutom så är den här ställbar i höjdled. Grundinställningen var ju bara att räkna ut själv men man blir ju lite osäker på om allting sköts korrekt när de inte ens kan ge det nedprintat på papper.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Haha jag vet, din kommentar dök upp i huvudet ganska omgående ;) Men en sån låg nivå kunde jag (eller je68) liksom inte ens tänka mig. Je68 jobbar dock på att få hem papper och de är minst lika förvånade som jag. Jonte var nere i Österrike veckan efteråt och passade på att ta upp detta. Svaret de gav var väl inte direkt tillfredsställande men de "jobbar på det".

Je68 är grymma, och Funbike kan serva dämparen. Så det är fortfarande två stora plus! Och dessutom så är den här ställbar i höjdled. Grundinställningen var ju bara att räkna ut själv men man blir ju lite osäker på om allting sköts korrekt när de inte ens kan ge det nedprintat på papper.

Fjädring är svartkonst, Det är djävulens gåva till roadracing sporten. Att ens tro att man har en aning är bara självbedrägeri.

Vad innebär grundinställning?
Grundinställning för vad och i kombination med vilka andra komponenter?
I min mening har du kastat en stor påse med pengar i sjön.

Du har en djävligt kompetent bakdämpare men ingen som kan ställa in den efter dig och din cykels förutsättningar och dom däck du kommer åka på.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fjädring är svartkonst, Det är djävulens gåva till roadracing sporten. Att ens tro att man har en aning är bara självbedrägeri.

Vad innebär grundinställning?
Grundinställning för vad och i kombination med vilka andra komponenter?
I min mening har du kastat en stor påse med pengar i sjön.

Du har en djävligt kompetent bakdämpare men ingen som kan ställa in den efter dig och din cykels förutsättningar och dom däck du kommer åka på.

Troligtvis en grundinställning baserat på de parametrar man angav såklart. Givetvis är fjädring ingen svartkonst, man behöver "bara" lära sig det. Och även om man inte blir en fjädringsguru så är jag säker på att man kan komma ganska långt själv genom att gå efter hur bakdäcket ser ut och genom trail & error.
Skulle jag ha köpt en Öhlinare men inte hyrt in någon som ställer in den åt mig på banan hade det varit lika mycket pengar i sjön.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Troligtvis en grundinställning baserat på de parametrar man angav såklart. Givetvis är fjädring ingen svartkonst, man behöver "bara" lära sig det. Och även om man inte blir en fjädringsguru så är jag säker på att man kan komma ganska långt själv genom att gå efter hur bakdäcket ser ut och genom trail & error.
Skulle jag ha köpt en Öhlinare men inte hyrt in någon som ställer in den åt mig på banan hade det varit lika mycket pengar i sjön.

Nja med vissa fabrikat ingår service och support on track.
Sedan kan väl inte den som sålt dämparen till dig veta vilket däckfabrikat du tänkt köra på, Vad för gaffel du har och vilken körstil du åker med o.s.v

Men jag är inte den som är den, Överbevisa mig gärna :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nja med vissa fabrikat ingår service och support on track.
Sedan kan väl inte den som sålt dämparen till dig veta vilket däckfabrikat du tänkt köra på, Vad för gaffel du har och vilken körstil du åker med o.s.v

Men jag är inte den som är den, Överbevisa mig gärna :)

Nej det är ju bara en grov uppskattning i bästa fall.
Var sätter du ribban för att överbevisad? :brynad
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tur man ska åka Rookie600 å inte behöver justera så mkt :p eller bli varvad av dig och fundera på om du fått till bakdämparn rätt :hej:hej
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tur man ska åka Rookie600 å inte behöver justera så mkt :p eller bli varvad av dig och fundera på om du fått till bakdämparn rätt :hej:hej

Jag håller tummarna för att du råkar ta med dig kameran och fotograferar lite när du inte kör :banana
Och bakdämparen SKA vara okej inställd tills tävlingarna sätter igång! ;)
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top