Färsk film ger nytt hopp om Johan Gustafssons frisläppande

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du vet det är den fina svenska tysta diplomatin. I stort sett fungerar det så att UD stoppar huvudet i sanden och hoppas att problemet ska upphöra av sig självt. Och om det inte gör det och allt går åt skogen är det såklart beklagligt, men förhoppningsvis så har allmänheten snart glömt bort det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen regering, blå eller röd har ju gjort något.

Fast det svåra är ju vad de skall göra.
Det har ju inte funnits en part att förhandla med har det sagts. I fallet med journalisterna som fängslades i Etiopien så fanns det ju en stat att förhandla med. Nu är det ju en terroristorganisation och dessa är svårare att ha att göra med.

Sen har det ju längre tiden gått blivit mera och mera vettigt att hålla det hela på en låg nivå.
Hade Bildt och kompani greppat tag i det hela tidigt så hade det kanske fungerat. Men drygt ett år efter att Johan kidnappades så började ju ISIS sprida halshuggningsvideos på västerlänningar och då blev det vettigt att hålla faktumet att han satt där lite utanför medialjuset.

Sen säger folk säkert att skicka dit militären för att befria han.
Vi har militär i Mali och dessa är fullt medvetna om att han är kidnappad. Skulle de finnas något konkret att gå på så skulle man nog agera.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sen säger folk säkert att skicka dit militären för att befria han.
Vi har militär i Mali och dessa är fullt medvetna om att han är kidnappad. Skulle de finnas något konkret att gå på så skulle man nog agera.

Man läser ju med viss regelbundenhet hur länder som USA och Frankrike bland annat fritar gisslan i tredje världen länder. Aldrig att man hört talas om något liknande utfört av svensk militär. Har svenska militär elitförband någonsin fritagit svensk kidnappad gissla på utländsk mark under modern tid? I så fall är det nog hög sekretess med en fet hemligstämpel på eventuella dokument som styrker händelsen. Som du säger vi har militär närvaro i en del länder numera.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är så klart totalt nonsens att svensk militär skulle engagera sig i en fråga som gäller att skydda svenska medborgare.

Svensk militär är totalt onödig, det är det enda MP har helt rätt i, dock har vi lite olika utgångspunkter.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
undrar hur mycket "Gift of giver" organisationen får av bytet???? kanske % eller ett fast belopp... :fakta

genomkorrupt hela skiten...

mvh
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
undrar hur mycket "Gift of giver" organisationen får av bytet???? kanske % eller ett fast belopp... :fakta

genomkorrupt hela skiten...

mvh
Värst vad du kommer med påstående och anklagelser.
Vilka källor har du på att de skulle ta % eller ett fast belopp av en lösensumma?
Genomkorrupta, enligt vilka källor?
Specificera gärna..

Eller är dina påståenden baserade på att det är en afrikansk välgörenhetsorganisation och därmed måste de vara korrupta enligt de "sanningar" som sprids bland extremistkretsar?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skönt att hör att han är fri och på väg hem :tummenupp:)

Kommer även att bli intressant att höra hans berättelse om tiden i fångenskap.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Margot Wallström kommer väl klappa sig själv på axeln, undvika alla kritiska frågor och hänvisa till censur.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Margot Wallström kommer väl klappa sig själv på axeln, undvika alla kritiska frågor och hänvisa till censur.

Tänker du på eventuella utbetalningar av lösesummor eller andra uppgörelser/löften? Det är nog en sak man håller tyst om.

Billiga politiska poäng slår säkert tillbaka. Självgodhet är inget väljarna uppskattar. En av socialdemokraternas paradgren under Persson. Se hur det gick för honom när man tröttnat.
 

Smagatusk

Guest
Jag har inte följt historien speciellt noggrant. Sverige gör ju inte jättemycket väsen när svenskar kidnappas. Tyst diplomati, ni vet...

Men vad har hänt? Var han en barrikadkommunist som Schibbye och Persson som olagligt gick in i ett land för att sedan umgås med en terrorlistad gerilla?

Ska jag tycka synd om honom?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men vad har hänt? Var han en barrikadkommunist som Schibbye och Persson som olagligt gick in i ett land för att sedan umgås med en terrorlistad gerilla?

Ska jag tycka synd om honom?
Han är en motorcyklist som var på hojsemester med Sydafrika som mål. Kidnappades av en gruppering av al-Quaida i Mali när han åt middag tillsammans med andra motorcyklister. Kidnapparna har krävt massor med miljoner i lösensumma eller fångutväxling. Det var 2011 som han kidnappades.

Med andra ord inte minsta likhet med Schibbyeåpersson. De umgicks med terrorister och fotograferade sig själva när de gjorde det, det fick de sitta i fängelse i 14 månader för.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har inte följt historien speciellt noggrant. Sverige gör ju inte jättemycket väsen när svenskar kidnappas. Tyst diplomati, ni vet...

Men vad har hänt? Var han en barrikadkommunist som Schibbye och Persson som olagligt gick in i ett land för att sedan umgås med en terrorlistad gerilla?

Ska jag tycka synd om honom?

Han är en motorcyklist som var på hojsemester med Sydafrika som mål. Kidnappades av en gruppering av al-Quaida i Mali när han åt middag tillsammans med andra motorcyklister. Kidnapparna har krävt massor med miljoner i lösensumma eller fångutväxling. Det var 2011 som han kidnappades.

Med andra ord inte minsta likhet med Schibbyeåpersson. De umgicks med terrorister och fotograferade sig själva när de gjorde det, det fick de sitta i fängelse i 14 månader för.

Det är jäkligt märkligt att Johan Gustafsson skall misstänkliggöras.
Jag har mött den inställningen vid flera tillfällen, både bland Svenssons och MC-folk.
Förbannat irriterande.

Nå, så hemskt kan det inte ha varit där nere:

http://www.expressen.se/kvallsposten/dromresan-blev-sex-ar-av-skrack-i-mali-for-johan/

på "Före- och efterbilderna" i reportaget ovan ser man tydligt att Johan hade skägg redan innan avresan, så atte... :D


Sorry. Välkommen hem, Johan!

Nu till den stora frågan: 950/990 Adventuren du gav dig ut på, vad blev det av den? Magasinerad i Mali? Totaled in Timbuktu? Avskiven i Agadir?

Läge att hålla utkik när man är i krokarna någon gång? :glömdet
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är jäkligt märkligt att Johan Gustafsson skall misstänkliggöras.
Jag har mött den inställningen vid flera tillfällen, både bland Svenssons och MC-folk.
Förbannat irriterande.

Nå, så hemskt kan det inte ha varit där nere:

på "Före- och efterbilderna" i reportaget ovan ser man tydligt att Johan hade skägg redan innan avresan, så atte... :D
Helt uppenbart så har efterskägget mer terroristvibbar än föreskägget. Kanske de är rädda att han konverterat. :gnissla

Skönt att han till slut blev fri. Svårt att sätta sig in i hur det skulle vara att vara fånge där i 6 år.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
https://www.facebook.com/events/261265597692053/

En insamling för att få ihop en mc till han igen. :yoparty

För er som vägrar Facebook:

"Johan Gustafsson kidnappades i Mali i november 2011 och han frigavs för några dagar sedan och kunde återförenas med sin familj i Sverige den 26 juni 2017.

Vi är många medlemmar i KTM Club Scandinavia och jag tror ALLA håller med mig i rubriken! Klart Johan ska köra KTM igen!

Om alla bidrar med lite, så kan vi göra detta möjligt. Om alla medlemmar i KCS bidrar med ca 40 kronor var, så får vi ihop till en ny hoj åt Johan!

Linus Bankler administrerar det som kommer in och vi får använda oss av KCS:s konto. Bidragen ska för att lätt kunna urskiljas ALLTID avslutas med EN (1) krona!
Ex.vis 21, 41, 51, 101, 201 kronor.

SWISHA TILL 0706118485

ALLA pengar kommer att gå till Johan Gustafsson. Eventuellt överskott går till försäkring, utrustning, eller om han vill använda det till semester och umgänge med sin familj, för att ta igen nästan 6 år av förlorad tid.

KOM IGEN NU! HJÄLP TILL ATT ORDNA SÅ ATT JOHAN FÅR KÖRA KTM IGEN! ?

/ LASSE L"
 

Smagatusk

Guest
Det är jäkligt märkligt att Johan Gustafsson skall misstänkliggöras.
Jag har mött den inställningen vid flera tillfällen, både bland Svenssons och MC-folk.
Förbannat irriterande.

Eftersom du citerar mig så är det rimligt för mig att tro att jag är en av dem som irriterar dig. Nåt så förbannat.

Men vid din ålder borde du vara läskunnig, och det absolut första jag skriver är att jag inte följt händelsen. Jag erkänner mig vara ignorant. Efter det ställer jag frågan om det som av en händelse är lika historien om Schibbye/Persson.

Om du uppfattar detta som en provokation från min sida ber jag allra ödmjukast om din förlåtelse, och undrar hur jag i fortsättningen ska uttrycka mig för att inte trampa på dina förbannat ömma tår?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top