Honda Africa Twin 2016

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag skulle önska mig en typ enduro med plast likt en enduro som håller att vurpa med utan att gå sönder. billig utbytesplast.
Bra lyse, extra el uttag.
Delar som kan gå sönder skall ligga skyddade i konstruktionen.
En bra ock öppen körställning, där man kan röra sig .

En rejäl motor med bra vrid i botten och rejält klipp på toppen.
Låg vikt , ca 200 kg 150 HK, +230 km/h
:banana
Precis en sån jag beskrev ju :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag hade hoppats mycket på AT'n som ett kvalitativt bättre val än KTM.
Men det som kom sög:mad:

Kvalitén är nog bra men produkten verkar trist.
Vad är den bra på? Den är väl inte bra på något, men halvkass på det mesta....:va
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag hade hoppats mycket på AT'n som ett kvalitativt bättre val än KTM.
Men det som kom sög:mad:

Kvalitén är nog bra men produkten verkar trist.
Vad är den bra på? Den är väl inte bra på något, men halvkass på det mesta....:va
Du får väl bygga en egen gringubbe, jag har en fugge till Puch Dakota liggandes som jag kan Sponsra dig med, resten får du fixa själv:D
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Vill bara säga att jag sett fram emot nya AF och Honda har lagt sig på en lagom nivå för att kunna sälja hojar till "normala" konsumenter.

Jag håller inte med att AF skulle missat målet. Det Honda inte gjort är en KTM 690 Enduro på 150 kilo med 200 hk S1000R motor.

Nu ligger AF cirka 30 000:- billigare än S1000XR men 56 000 :- dyrare än en KTM 690 Enduro. Honda har medvetet valt att få ut mer effekt ur sin V4 crossrunner 800cc än den nya prestige hojen Africa Twin på 1000cc.

Man har hållt kvar i mycket av det köpare älskade med AF helt enkelt.

Tyvärr vet jag inte vad det är för mc ni flämtar efter i tråden. Men visst slit av 60 kilo från en S1000XR eller spika fast en RR motor på en KTM enduro och ni har löst problemet.

Dock är Honda tillräckligt förnuftiga att inte bygga en hoj som inte är användbar för 95% av köparna. Men visst resten 5% klicken kan fortsätta drömma om sitt drömbygge.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Ser ut som en korsning mellan super teneren och en transalp med samma tråkiga twinsång.

Undermotoriserad och skapad för slökörning på landsväg.
Kör man ner i ett surhål behövs winsch.

Så är ju förvisso varenda äventyrshoj gjord nu för tiden, fika i grannstaden är det primära köruppdraget.

Roade mig med att titta vilka hojar som vunnit Paris Dakar, där kan man snacka om ähoj.
Moddade ktm maskiner som håller för marksyning.
Tyvärr får ju cylindervolymen bara vara 450 cc så återväxt på hojar för både myr och E4 verkar vänta på sig.

Jag har kört teneren 1200 och Ktm 1190, ktm 1190 är en helt annan hoj. Enormt mycket trevligare motor, samt känns sportig. Teneren var bekväm att köra men inte kul.

Sporthojar ska ju gå på bana egentligen, men det är ju inte det dom används till heller. Men dom har kapaciteten med rätt person på hojen. Samma med äventyrs hojar som har en kompetent förare.

Dakar rallyt är väl ett av dom ultimata äventyren man kan göra, men det finns ju mer saker som kvalar in till ett äventyr. Jag skulle inte vilja ta en Ktm 450 och åka utan support buss. Visst att dom tål att ramla med men dom är ju i grunden crossar.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

Här är en video av ett test av hojen. Det känns som har är ärlig, jag tycker videon känns genuin :)



Detta klippet är helt okej med, men Motorcyclist Magazine är lite flamsiga. Det är ju välgjort dock :)

Överlagt så känns det som att alla är positiva till hojen. Men jag vet inte om man vågar köpa en helt ny modell bara. Den blev lite för dyr, men det kan det kanske vara värt. Men jag är mest nojig över att den är helt ny. Tricolourn är sjukt snygg imo:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du får väl bygga en egen gringubbe, jag har en fugge till Puch Dakota liggandes som jag kan Sponsra dig med, resten får du fixa själv:D

Visst kan jag göra det själv, men det är trist att man skall behöva göra allt själv för att det skall bli bra ....:fakta

Jag har en Honda XL 250s med 23" framhjul, -kanske är det något att bygga på ? med en Dakota förgasare lär den bli hysterisk:banana
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det handlar inte om att man vill ha en mountainbike med rettamotor. Jag tycker du är lite svartvit, Veritas.:7peta

Det handlar helt enkelt om jämförelsen med andra konkurrenter, det är rätt oundvikligt att göra den. Att i äventyrssegmentet lansera en hoj som blir bland de tyngre i klassen, lite väl dyr och då samtidigt med råge effektsvagast, det gör att den tappar lite av lockelsen.

Sen att den är snygg som fan, att den rider på AT-namnet och att den säkert kommer att hålla Honda-kvalitet, det är argumenten till varför den faktiskt kommer att sälja.

Jag säger inte att den är otillräcklig, och jag tror den egentligen är tillräckligt motorstark för de flesta - inklusive mig. Jag säger bara att jag är besviken och hade väntat mig mer.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Det handlar inte om att man vill ha en mountainbike med rettamotor. Jag tycker du är lite svartvit, Veritas.:7peta

Det handlar helt enkelt om jämförelsen med andra konkurrenter, det är rätt oundvikligt att göra den. Att i äventyrssegmentet lansera en hoj som blir bland de tyngre i klassen, lite väl dyr och då samtidigt med råge effektsvagast, det gör att den tappar lite av lockelsen.

Sen att den är snygg som fan, att den rider på AT-namnet och att den säkert kommer att hålla Honda-kvalitet, det är argumenten till varför den faktiskt kommer att sälja.

Jag säger inte att den är otillräcklig, och jag tror den egentligen är tillräckligt motorstark för de flesta - inklusive mig. Jag säger bara att jag är besviken och hade väntat mig mer.
Då är vi överens om att den är tillräcklig helt enkelt :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag kan fortfarande inte förstå prissättningen på nya AT.
den är 20 000:- dyrare än Suzuki DL 1000, som är lite mer avancerad.
Nästan samma pris som en KTM 1190 som är mer avancerad.

Obetydligt billigare än KTM 1290 som ligget i toppskiktet.
Ca 50 000:- billigare än BMW gs 1200 , med utrustning, som ligget i toppskiktet.

Det känns som att priset ligger ca 20 000:- för högt för denna ganska enkla modell.
Det är trist, men Honda kanske inte vill sälja ....:va
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Det är i min mening omöjligt att få till en grus / asfaltmaskin som funkar tillräckligt bra till båda. Jag har kört mycket ktm adventure och den funkar utmärt till grustouring men på asfalt känns den nästan som en enduro.

Hade även en suzuki dl ett tag och den är tvärt om. Bra på asfalt, mindre bra på grus.

I mitt fall blev det tillslut två hojar. Sporttouring och en xr650. Xr'en är fantastisk på grusväg och den funkar faktiskt bra till kortare asfalttransporter.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ekonomerna på Honda räknar med att det finns tillräckligt många gamla gubbar som har haft AT tidigare. Ekonomerna tror tydligen stenhårt på varumärket "African Twin"
De gamla gubbarna kommer köpa första omgången av den nya modellen , sen kommer den vara stendöd, tills de sänker priset eller ger fan i att höja det ett antal år.

"Less is more" ; Det borde synas på priset AT´n är en enklare modell än konkurrenterna.
Man borde inte behöva betala mer för att få mindre ..

Om de inte sänker priset så kommer de prisa ut sig till 2017
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
100hk är billigare att försäkra än 150hk.
100 räcker gott för vad AT'n ska användas till.

Visst hade den kunnat vara några kilo lättare, men vi hade klagat att den varit tung även om Honda skalat av 20 kilo.
"Den kunde gott varit några kilo lättare" hade ändå varit standard kommentaren.

Det enda jag inte förstår med nya AT'n är prissättningen. Minst 10k för dyr.

Var stenkåt på en, men så såg jag att Husky kommer släppa pilarna 701:eek:rna 2017.. så blir till att spara och köpa "Svenskt" 2017. :)

:hej
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Köp en stor hög med nya AT nu, så jag kan finna en begagnad sedan om 5år :)

Eller så kanske priserna på förra generationen AT blir mer humana. De ligger ofta rätt högt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var ju ett j-a gnäll.

För den förhållandevis stora grupp motorcyklister som tänker "jag skulle gärna vilja köpa en duglig hoj som funkar till allt, inte drabbas av märkliga fel och håller värdet riktigt bra" finns det väl ganska få konkurrenter...

För kundgruppen som tänker "jag vill vara värst även om det kostar mig pengar, utebliven körning pga verkstadsbesök och väntan på reservdelar" finns ju KTM av olika varianter och för "jag köper det alla andra köper och slår till på en touratechkittad BMW fast jag aldrig lämnar asfalten"-gruppen väljer såklart GS/A.

Yamaha och Honda framstår som sympatiska icke-imagealternativ och det skulle inte förvåna mig om de faktiskt vinner i längden. Hur många köper en tio år gammal KTM liksom? :näsblod

Motorcyklarnas Subaru Outback - levererar 150% av vad de lovar och ser ut att klara.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ang. " ett jävla gnäll" :huvet

Jag var seriöst intresserad av en ny AT.
Jag kan acceptera 94hk
jag kan acceptera att en ganska enkel konstruktion
Jag kan acceptera att AT antagligen håller hög " Honda-kvalité".

Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top