Kawagusta Turbo?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tror ni AN10 räcker till oljeretur eller behövs det större?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tryckrörets inlopp kan du sätta in 90gr in i mitten men se till att luftströmmen inte träffar rakt på någ av trattarna. De går trycka in luften från gavel också men styr även då luften så den inte träffar rakt på trattarna. De duger skapligt om ink luft träffar en yttervägg först då slipper du göra en invändig skyddsplåt men ha inv styrplåt i åtanke.

Vad är tanken med att luften inte ska träffa direkt på trattarna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är tanken med att luften inte ska träffa direkt på trattarna?

Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.

Ang oljereturledning så tror jag man bör ha 12mm de körde jag med på hojen och på bilsidan sopar man dit minst 12mm retur. Om de är svårt få dit an12 så kan du provköra an 10 de enda som händer är att de blir rökutveckling genom avgasröret.

Plenumet ser ut att bli optimalt med liten plåt som styr upp luften.

Jag kan inte se exakt vad de är för turbo som ska köra. Jag tänker de vore bättre att bygga med en erkänt bra turbo typ MIH 15-16t från start för dem är billiga. En drömturbo vore såklart en rullagrad för den laddar flera hundra varv tidigare.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ditt plenum ser väldigt proffsigt ut :tummenupp Inspektionsluckan öppnar dörrar till eventuella ombyggnationer!

Tack Rattnalle.
Tycker det påminner om någon gammal fabriksdetalj.
Största anledningen till luckan är att jag måste skruva fast det på förgasarna innefrån.

Du är ju inte dålig själv.
Jag har sett ditt grenrör =).
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.

Ang oljereturledning så tror jag man bör ha 12mm de körde jag med på hojen och på bilsidan sopar man dit minst 12mm retur. Om de är svårt få dit an12 så kan du provköra an 10 de enda som händer är att de blir rökutveckling genom avgasröret.

Plenumet ser ut att bli optimalt med liten plåt som styr upp luften.

Jag kan inte se exakt vad de är för turbo som ska köra. Jag tänker de vore bättre att bygga med en erkänt bra turbo typ MIH 15-16t från start för dem är billiga. En drömturbo vore såklart en rullagrad för den laddar flera hundra varv tidigare.

Okej.
Hittade AN10 så behändigt på varuhuset här hemma men 12 får nog plats utan bekymmer med.

Det känns tryggt att höra =).

Jadu, turbon är helt ny och om jag inte minns fel så är det något T28/T3/4 sak.
Den är inte liten iaf.:)

Begagnad snurra köper jag inte igen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Handlat hem AN12 delar till returen.
Blev från Kina.
Inte direkt billigare men med Swivel på.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej.
Hittade AN10 så behändigt på varuhuset här hemma men 12 får nog plats utan bekymmer med.

Det känns tryggt att höra =).

Jadu, turbon är helt ny och om jag inte minns fel så är det något T28/T3/4 sak.
Den är inte liten iaf.:)

Begagnad snurra köper jag inte igen.

Ok om de är en Garret t28 kommer de funka bra den ger effet från 180-260hk.

Här har du en glidlagrad vers av Garret den kan ge laddtryck 1500v tidigare på bil men jag vet inte hur mycket snabbare den är på en 600cc hojmotor troligast ännu bättre på hojmotor. Fler fördelar med rullagrat är att de kräver minimalt med olja så man kan strypa tillförseln till turbon med endast nårgra mm stort hål de är utprovat på skotersidan tvåtakts turbo.

De är inte så farligt dyra ny så du får uppgradera till nästa Julafton hehe:D

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/gt2854r-garrett-471171-9s.html
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Handlat hem AN12 delar till returen.
Blev från Kina.
Inte direkt billigare men med Swivel på.

Jag har kört An10, det funkar alldeles utmärkt. Det är såpass lite olja som passerar genom turbon så det går nog med tunnare också men An10 funkade utan att bli för klumpigt.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.

Ang oljereturledning så tror jag man bör ha 12mm de körde jag med på hojen och på bilsidan sopar man dit minst 12mm retur. Om de är svårt få dit an12 så kan du provköra an 10 de enda som händer är att de blir rökutveckling genom avgasröret.

Plenumet ser ut att bli optimalt med liten plåt som styr upp luften.

Jag kan inte se exakt vad de är för turbo som ska köra. Jag tänker de vore bättre att bygga med en erkänt bra turbo typ MIH 15-16t från start för dem är billiga. En drömturbo vore såklart en rullagrad för den laddar flera hundra varv tidigare.

AN10 är redan 14,7mm invändigt så jag vet inte riktigt varför du babblar om AN12 och 12mm som ju är 17,5mm invändigt. Trodde du att AN10 är 10mm och AN12 12mm? det låter så enligt resonemanget ovan.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ok om de är en Garret t28 kommer de funka bra den ger effet från 180-260hk.

Här har du en glidlagrad vers av Garret den kan ge laddtryck 1500v tidigare på bil men jag vet inte hur mycket snabbare den är på en 600cc hojmotor troligast ännu bättre på hojmotor. Fler fördelar med rullagrat är att de kräver minimalt med olja så man kan strypa tillförseln till turbon med endast nårgra mm stort hål de är utprovat på skotersidan tvåtakts turbo.

De är inte så farligt dyra ny så du får uppgradera till nästa Julafton hehe:D

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/gt2854r-garrett-471171-9s.html

Det är väl något sånt.
Tror den var specad till 350 hk.
Men det stämmer ju sällan.
:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
AN10 är redan 14,7mm invändigt så jag vet inte riktigt varför du babblar om AN12 och 12mm som ju är 17,5mm invändigt. Trodde du att AN10 är 10mm och AN12 12mm? det låter så enligt resonemanget ovan.

Nu blir det AN12.
Jätteretur :D
Det är gott om plats till det.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om inkommande luft från turbo blåser delvist in i en eller två av trattarna så blir de störningar i bestyckningen på dem förgasarna.
Ok, det låter ju rimligt.


Coolt projekt Nikel, inte så ofta man ser en turboladdad 600. Hade man inte kunnat tjäna mycket på att ha elektronisk laddtrycksstyrning som höjer laddet på höga varv, men håller ner det i mellanregistret där knackkänsligheten är som störst? Tänker ett en såpass högvarvig motor som en 600 borde tåla rätt mycket ladd på de höga varven innan det knackar. Bara en tanke :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det fungerar väldigt bra, dock inte helt korrekt likt ett riktigt pulsuppladdnings-grenrör.
Jag hade 4-1 innan turbon och aggregatet under sadeln. Inte idealiskt du tappar teoretiskt lite boost trechhold
Min 1100 hade fullt tryck med en 26a 6ans hus vid 6500 rpm.
Visst är det inte helt rätt men det var många som sa att S10an med turbon på flaket inte skulle funka.
Detta tills den kördes på Malmö dragway.......

Vi innehade även Europarekordet med S10an under en sommar.. :p

https://youtu.be/Wpg4ihxUmbE?list=PLW2m3inY6fhdShF8kQ0BDjJ_uEhV--HZb
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ok, det låter ju rimligt.


Coolt projekt Nikel, inte så ofta man ser en turboladdad 600. Hade man inte kunnat tjäna mycket på att ha elektronisk laddtrycksstyrning som höjer laddet på höga varv, men håller ner det i mellanregistret där knackkänsligheten är som störst? Tänker ett en såpass högvarvig motor som en 600 borde tåla rätt mycket ladd på de höga varven innan det knackar. Bara en tanke :)

Jag tänkte faktiskt på elektronisk laddtrycksstyrning när jag åkte hem från jobbet igår.
Mighty Car Mods testade ju en simpel sådan och konstaterade att man fick ladda tidigare och så höll det sig på högre varv.
Nu är ju inte min så väldigt högvarvig, max ligger på 13000.

Klart värt en fundering.

Ja det kommer bli spännande, det finns någon enstaka på Youtube men verkar mest vara lågtryck eller bara testbyggen utan dokumenterat resultat.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är väl något sånt.
Tror den var specad till 350 hk.
Men det stämmer ju sällan.
:)

Oj Om den turbo du har är specad till 350hk så är den onödigt stor och då kommer motorn tappa flera hundra varv i botten innan den börjar ladda. Den jag angav hk från va den länkade garret 28T rullagrade för den kan funka ända ner till 170hk med rel snabb spolupp. En glidlagrad 28t som är specad till 350hk kommer bli seg i spolupp. De finns dock fler T28 som är specad till 260-270hk vi får hoppas du har en sådan.

Med bara 600cc och radmotor kan du köra väldigt liten turbo/avgasturbin innan den bygger mottryck. Om du bara satsar på effekt upp till 200hk och vill ha bottenstark (tidigt ladd) motor så skulle en mih 12t vara perfekt. Den laddar bara man blåser på den. 12 t sitter bla i volvo v40/s60 och jobbar mellan 150-200hk. Dem hittar du på skrotar och blocket för bara några lusören. Jag körde en sådan på min xr650 stånka och den laddade från tomg och klarade 0,5bar vid 5000v.

Ang An10 retur så duger det de va jag som antog de va 10mm bara.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Oj Om den turbo du har är specad till 350hk så är den onödigt stor och då kommer motorn tappa flera hundra varv i botten innan den börjar ladda. Den jag angav hk från va den länkade garret 28T rullagrade för den kan funka ända ner till 170hk med rel snabb spolupp. En glidlagrad 28t som är specad till 350hk kommer bli seg i spolupp. De finns dock fler T28 som är specad till 260-270hk vi får hoppas du har en sådan.

Med bara 600cc och radmotor kan du köra väldigt liten turbo/avgasturbin innan den bygger mottryck. Om du bara satsar på effekt upp till 200hk och vill ha bottenstark (tidigt ladd) motor så skulle en mih 12t vara perfekt. Den laddar bara man blåser på den. 12 t sitter bla i volvo v40/s60 och jobbar mellan 150-200hk. Dem hittar du på skrotar och blocket för bara några lusören. Jag körde en sådan på min xr650 stånka och den laddade från tomg och klarade 0,5bar vid 5000v.

Ang An10 retur så duger det de va jag som antog de va 10mm bara.

Låter som det komer bli kalaskul att köra :yoparty
Men ja, turbon är stor.

Aha.
Men somsagt, skönt att ha en retur som är ordentligt överdimensionerad.
Sätter den i sidan på tråget så den inte påverkas av acceleration eller broms.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fick slipat in röret in mot plenumet idag.
Pappmall är bra grejer.

20151210_041115.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hur mycket effekt bör en sån bottendel hålla för egentligen utan större modifikationer?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top