Kawagusta Turbo?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller kanske i spännband runt föraren.
Då behöver jag inte frysa :)
Jaaa. :D HAde ju varit något att ha ett ställ med vattenledningar och kylelement i, som man kopplar in i hojens kylsystem. :p Lite jobbigt när man stannar bara.
Men det finns faktiskt hojar med kylaren på gaffeln, men inte fan är det snyggt. :3freak
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Höll på att fylla olja och såg ju att hojen har nivåglas.
Max på nivåglaset +15-20 mm blev ungefär där jag placerat snurran förut.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det fungerar väldigt bra, dock inte helt korrekt likt ett riktigt pulsuppladdnings-grenrör.
Jag hade 4-1 innan turbon och aggregatet under sadeln. Inte idealiskt du tappar teoretiskt lite boost trechhold
Min 1100 hade fullt tryck med en 26a 6ans hus vid 6500 rpm.
Visst är det inte helt rätt men det var många som sa att S10an med turbon på flaket inte skulle funka.
Detta tills den kördes på Malmö dragway.......
Man får ju se till vad du ska göra, jagar du massa effekt så är det ju kanske inte rätt hoj du bygger på.
Ska du "bara" överladda den hoj du har så funkar det grenröret utan problem.

Bajtheväj.
Hade inte du en sån där magisk maskin som stansar cylinderspacers? :rolleyes:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men man ska ju ha med sig metanol också. Var inte själva mekaniken jag pratade om..

Metanol hoppar jag.
Jag tyckte det var läskigt nog när jag var hemma hos Moddlaren och fick se hur det fungerade på Gummi :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här har du monterings anvisning från Mcxpress till Yamayha nyttro (skoter) som org ger 130 hk på 1000cc tre cylindrig radmotor och 11:1 i komförhållande. De följer inte ens med en intercooler och mcx rek 0,4bar safe på 98 okt och 11:1 kf!! Kittet ger 190hk (60hp +) på 0,4 bar. Skotrar plågas hårt hela tiden så jag tror säkert man kan ladda 0,5bar med det kittet på en mc. Detta kitt är sålt under många år och håller skitbra för jag har följt dessa kitt under många år iom att jag är skoteråkare och trimforskare.
http://www.mcx.se/wp-content/uploads/2015/10/Installation-manual-Viper190-3.pdf

Kör man då e85 mot 11.1 kf så lär man kunna ladda minst-0,8 bar med ic för säkerhets skull.

Med dina 12:1 org kf vet jag inte hur mycket ladd den tål på e-85 men typ 0,5bar borde den klara och då är de ingen mening köra IC.

Jag har läst om en KTm 950 förgasar vers som är på 11,5-1 och körs med liten k03 turbo den tror jag laddar runt 0,4 bar och 98okt. Den kördes också utan IC pga låga trycket. Jag har följt hans bygge från skrech på ett forum Frankrike eller vad de nu va för land?
Här är videon
https://www.youtube.com/watch?v=4oG6ytrs2QA
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det får nog bli spacers ändå.
Plockar isär resevmotorn och mäter spacers.
Känns som om det är mindre jobb att montera spacer än att bestycka om.
Och som dom flesta säger.
Man vill ju sällan ladda mindre.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det får nog bli spacers ändå.
Plockar isär resevmotorn och mäter spacers.
Känns som om det är mindre jobb att montera spacer än att bestycka om.
Och som dom flesta säger.
Man vill ju sällan ladda mindre.

Jag har missat totalt vad de är för hoj/motor du ska turba? Kawagusta får du gärna förklara vad de blir för kul grej.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Zx6r F från 1997

Med så litet borr 66mm och modern topp så kan du köra medvetet högt kompförhållande. Med e 85 skulle du bara behöva sänka till 10,5:1 . Du skulle då kunna ladda 1 bar "utan" IC och 2 bar med IC. En av bilmotorerna jag har koll på kör 10:1 med "95mm" borr och den toppen har 4 ventilsteknik och toppteknik från 1992 BMW m5 . Den motorn har två mappar en på 1,4 bar (868whp) och en på 2 bar ,,effekt vet ej men över 1000whp. Därav att jag tror 66mm borr och 12000v klarar extremt högt kompförhållande om du bara ska ladda ynka 1 bar.

Men om du liks ska sänka kf så kör bensin om du ändå inte ska maxa ur den effektmässigt bet enklare och längre räckvidd.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top