Familjesemester till Thailand?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vart skall man åka med familjen, ungarn är 7 och 9 år. Har biljetter till Bangkok och planen är att ta sig från den staden direkt men vet inte vart?

Vi var på Koh Chang och Koh Samet för två år sen och det var ok men vill prova nåt annat. Vill hålla restiden relativt begränsad men kan tänka mig ett inrikesflyg och en kortare transfer, typ max en timma bil efter flyget eller max 3h biltransfer från Bangkok.

Det är det vanliga skiten som skall göras, badas på en fin strand, bygga sandslott, åka elefant (igen), kanske hyra en Grom eller moppe om det är skapligt lugn trafik, snorkeltur med snygga fiskar och dricka pilsner.


Förslag? Finns hotelförslag är det guld..
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Thailand och allting med det är riktigt skit. Det finns billigare och extremt mycket bättre/trevligare resmål att besöka för dina ändamål.
 

Smagatusk

Guest
Håll er till de norra delarna av Thailand om ni vill slippa turistghetton. Där finns det områden som inte är så exploaterade än. Men sånt skiter nog ungar i...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ungar mer intresserade av Bamseklubben å gratis glass....:D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Håll er till de norra delarna av Thailand om ni vill slippa turistghetton. Där finns det områden som inte är så exploaterade än. Men sånt skiter nog ungar i...

Tycker du att det är något i kravbilden med sandstränder och bad som passar skitbra med norra Thailand?

Det finns fö ganska bra med oexploaterade stränder med men tror inte jag vill ha en sådan heller. Provade det både -95 och -97/98 och man får lappsjuka och det finns fan så mycket irriterande djur. Aircon, bra hotel men en ren, fin strand som inte är helt sabbad med parasailing, båtar och försäljare är det som gäller.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Tycker du att det är något i kravbilden med sandstränder och bad som passar skitbra med norra Thailand?

Det finns fö ganska bra med oexploaterade stränder med men tror inte jag vill ha en sådan heller. Provade det både -95 och -97/98 och man får lappsjuka och det finns fan så mycket irriterande djur. Aircon, bra hotel men en ren, fin strand som inte är helt sabbad med parasailing, båtar och försäljare är det som gäller.

Nej, såklart inte. Som jag också skrev som en brasklapp i slutet av mitt inlägg. Dock verkade du ju inte för entusiastisk när du beskrev vad som skulle göras där; den vanliga skiten. Jag har ingen aning om dig som person, om du rättar dig efter familjens önskemål eller dina egna. Norra Thailand var helt enkelt bara ett tips.

Jag beklagar min oduglighet och kommer inte besvära dig igen.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
När åker ni?
Kom nyss hem från Kata Beach, Phuket. (Andra resan dit i år ;o) Regnade en del... men var ok ändå.
Köpte en flygstol med fritidsresor för 4000:- direktflyg 11t ;o)
Bodde på ett billigt, men rent & bra hotell för 200:-/natt med ac, wifi & allt...
Fantasy Hill Bungalow (Ingen pool dock och en trist uppförsbacke på 120m som var dryg i 35gr värme)

Hotellet hjälpte till att boka resor till Phi Phi och annat skoj, utan extra kostnad.
Finns MASSOR av små dagstripper att ta, och kostar småpengar (Skittrevlig personal på hotellet, som gärna kommer med förslag)
Men även Vingresor ska ha ett bra hotell som är skapligt billigt där, inte sett det själv dock, men passar nog bättre för barnfamilj.
Det är inte fel att boka första natten på ett billigt hotell & sen dra ut & hitta nått mer passande för en barnfamilj på plats. Brukar bli 25-30% bättre pris om man bara "knakar på".


Där jag bodde var det gångavstånd till Kata beach & Karon beach.. som båda är helt ok... Bästa stranden (Tyckte jag) ligger lite längre bort Kata Noi 3-4km. Märkte inte av speciellt många jobbiga säljare....men visst finns det en del av både det & parasailing osv.

Hyrde en 150cc scooter för 50:-/dag (200baht) gick fort att vänja sig med vänstertrafiken, & körde runt hela ön istort sett... Stannade där det såg bra ut & spenderade nån dag, shoppade i Patong & gick såklart Bangla Road (Googla, men ta inte med barnen dit)
Undvik Phuket town i rusningstrafik på moppe bara...
Annars snackar du med nån taxi-gubbe, som kör er överallt... Brukar bli bra mycket billigare än att bara hoppa på första bästa taxi.

Fanns allt från apor, till tigrar & elefanter ;o) Även en redigt bra Gokartbana & en häftig Shooting range där du kunde leka med alla vapen som finns typ.
Älskade maten, ta dig bort från turist haken, så är maten bättre och kostar en bråkdel.


Annars är det ju även billigt att flyga vidare till Vietnam eller Kambodja, ska vara som Thailand var för 25år sedan ... Så det blir nog nästa trip för min del, men då reser jag ju inte med barn & kan vara mer flexibel.... Sen vill man nog ha lite lyx med ungarna som wifi, pool, bar på hotellet osv. och framför allt:: Ni måste ju känna er säkra... å det gör man i Phuket ;o)

Även till Malaysia flyger ni till för 150-200:-.... Finns extremt bra ställen där med...

Lycka till... Hoppas ni får en kanonresa.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När åker ni?
Kom nyss hem från Kata Beach, Phuket. (Andra resan dit i år ;o) Regnade en del... men var ok ändå.
Köpte en flygstol med fritidsresor för 4000:- direktflyg 11t ;o)
Bodde på ett billigt, men rent & bra hotell för 200:-/natt med ac, wifi & allt...
Fantasy Hill Bungalow (Ingen pool dock och en trist uppförsbacke på 120m som var dryg i 35gr värme)

Hotellet hjälpte till att boka resor till Phi Phi och annat skoj, utan extra kostnad.
Finns MASSOR av små dagstripper att ta, och kostar småpengar (Skittrevlig personal på hotellet, som gärna kommer med förslag)
Men även Vingresor ska ha ett bra hotell som är skapligt billigt där, inte sett det själv dock, men passar nog bättre för barnfamilj.
Det är inte fel att boka första natten på ett billigt hotell & sen dra ut & hitta nått mer passande för en barnfamilj på plats. Brukar bli 25-30% bättre pris om man bara "knakar på".


Där jag bodde var det gångavstånd till Kata beach & Karon beach.. som båda är helt ok... Bästa stranden (Tyckte jag) ligger lite längre bort Kata Noi 3-4km. Märkte inte av speciellt många jobbiga säljare....men visst finns det en del av både det & parasailing osv.

Hyrde en 150cc scooter för 50:-/dag (200baht) gick fort att vänja sig med vänstertrafiken, & körde runt hela ön istort sett... Stannade där det såg bra ut & spenderade nån dag, shoppade i Patong & gick såklart Bangla Road (Googla, men ta inte med barnen dit)
Undvik Phuket town i rusningstrafik på moppe bara...
Annars snackar du med nån taxi-gubbe, som kör er överallt... Brukar bli bra mycket billigare än att bara hoppa på första bästa taxi.

Fanns allt från apor, till tigrar & elefanter ;o) Även en redigt bra Gokartbana & en häftig Shooting range där du kunde leka med alla vapen som finns typ.
Älskade maten, ta dig bort från turist haken, så är maten bättre och kostar en bråkdel.


Annars är det ju även billigt att flyga vidare till Vietnam eller Kambodja, ska vara som Thailand var för 25år sedan ... Så det blir nog nästa trip för min del, men då reser jag ju inte med barn & kan vara mer flexibel.... Sen vill man nog ha lite lyx med ungarna som wifi, pool, bar på hotellet osv. och framför allt:: Ni måste ju känna er säkra... å det gör man i Phuket ;o)

Även till Malaysia flyger ni till för 150-200:-.... Finns extremt bra ställen där med...

Lycka till... Hoppas ni får en kanonresa.

Tackar.

Tycker du Bangla är styggt? Det var värre förr... Ta en sväng till Pattaya, det är syndigt och äckligt. Har inget emot att åka med ett par nätter bokat och fixa på plats, så gör jag vanligtvis men med ungarna så är jag tveksam. Tror vi bokar rubbet hemifrån. Det är lite avigt med över jul/nyår, hårt bokat. Sen är det nästan alltid obligatorisk "galamiddag" på familjehotellen på både julafton och nyårsafton. Dyrt som helvete med tanke på vad man brukar betala för käket. En sån tillställning kan enkelt landa på 2500kr för en familj på 4.

Phuket var jag på några gånger i mitten av 90-talet. Tyckte att Patong var överexploaterat redan då, Kata var helt ok. Vi bestämde idag att ta inrikes till Phuket men åker norrut mot Khao Lak istället och kör några dagsturer till öarna, har aldrig varit på Similan.

Kan inte säga nåt om Kambodja men Vietnam är inte som Thailand för 25 år sen. Det är inte billigare, allt som är enkelt i Thailand är lite svårare i Vietnam. Folket är inte otrevliga på nåt sätt men lite mer reserverade och jag tycker käket är bättre i Thailand. Men helt klart värt en resa, Saigon är coolt med breda raka paradgator och hus man känner igen från varje Vietnamfilm. Kanske ändrat sig nu men när jag var där gick det typ 11000 moppar på en bil. Stränderna var guld men det var fan inte mycket party där vi var jämfört med Thailand.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Håll dig borta från västkusten så är det mesta ok. Det finns ju några pärlor där med men de är få.
Chang är klart bäst i mina ögon, om än lite litet om man vill utforska en del.
Håller man sig bara borta från White sand som känns som valfri del av Koh Lanta som helst, eller ännu värre Krabi.
Favoriten på Chang är Klong Prao men även där har det blivit ganska tätt mellan byggnaderna så ännu längre ner är nog att föredra.

Koh Lanta är riktigt fint om du stannar på nordvästra delen men det är kanske lite väl lugnt för ungarna.

Är man på ett ställe där det finns vattenskoters, hanggliding och liknande så är man definitivt på fel ställen. På östkusten slipper man dessutom alla muslimska thailändare och det är skönt för det är fan en religion som slår det mesta i otrevlighet och dylikt medan Buddhism går en obemärkt förbi förutom lite statyetter här och där...

Edit/ Jag fastnade för Coconut resort på övre Klong Prao på Koh Chang, soft ställe lite i skymundan med bara någon minuts promenad till finaste delen av stranden. Egen Bungalow med gunga ut mot vattnet, bra mat och solnedgången i panoramafönstret tillsammans med vettigt pris (300-400:-/dygn) gjorde inte saken sämre.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Håll dig borta från västkusten så är det mesta ok. Det finns ju några pärlor där med men de är få.
Chang är klart bäst i mina ögon, om än lite litet om man vill utforska en del.
Håller man sig bara borta från White sand som känns som valfri del av Koh Lanta som helst, eller ännu värre Krabi.
Favoriten på Chang är Klong Prao men även där har det blivit ganska tätt mellan byggnaderna så ännu längre ner är nog att föredra.

Koh Lanta är riktigt fint om du stannar på nordvästra delen men det är kanske lite väl lugnt för ungarna.

Är man på ett ställe där det finns vattenskoters, hanggliding och liknande så är man definitivt på fel ställen. På östkusten slipper man dessutom alla muslimska thailändare och det är skönt för det är fan en religion som slår det mesta i otrevlighet och dylikt medan Buddhism går en obemärkt förbi förutom lite statyetter här och där...

Edit/ Jag fastnade för Coconut resort på övre Klong Prao på Koh Chang, soft ställe lite i skymundan med bara någon minuts promenad till finaste delen av stranden. Egen Bungalow med gunga ut mot vattnet, bra mat och solnedgången i panoramafönstret tillsammans med vettigt pris (300-400:-/dygn) gjorde inte saken sämre.

Pest eller kolera.... Är de få Thai light-mussar som finns på Phuket/Khao Lak värre än Ryska maffian som invaderar Chang? Var på Klong Prao för två år sen och det var jävligt avslappnande men som sagt, för mycket ryssar.

Anledningen till att vi väljer västkust är att det är finare vatten, jag har inte varit på västkusten sen 1997-98 och det var badförbud på Samui för ett par veckor sen pga jävligt mycket jellyfish.

Sen blir det 5 dagar hos svärföräldrarna i Jomtien och hacka lite hål på golfbanan.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Åk hellre till Kroatien eller nån ö i Medelhavet. 1000ggr trevligare, renare och bättre på alla sätt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Åk hellre till Kroatien eller nån ö i Medelhavet. 1000ggr trevligare, renare och bättre på alla sätt.

Funkar sådär i December/Januari. Skall bada och spela en runda golf, inte åka skidor... Sen håller jag inte med om att det är trevligare alls, snarare tvärtom. Nu hette det förvisso Jugoslavien när jag var i Kroatien men det är nog ingen större skillnad. Trodde att du var inne på realistiska alternativ som Mexico, Cuba och sånt.

Solsemester i europa går bort för min del då jag tycker svenska sommaren är för bra för att sumpa på utlandsresor. Jag behöver sol på vintern och då blir det utanför Europa och Thailand är enkelt och funkar.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Okej. Det är taskigt med sol i december. Men åk till Australien då. Dina andra alternativ är ju inte ett dugg bättre.
Thailand är en soptipp.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Okej. Det är taskigt med sol i december. Men åk till Australien då. Dina andra alternativ är ju inte ett dugg bättre.
Thailand är en soptipp.

Japp. Australien har alltid varit ett alternativ. Men det får vara tills ungarna är lite större och man kan vara borta längre än 3 veckor. Dryg och dyr resa...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Okej. Det är taskigt med sol i december. Men åk till Australien då. Dina andra alternativ är ju inte ett dugg bättre.
Thailand är en soptipp.

Äh, du är ju bara sur för att du fick ta dubbla penicillinkurer efter att ha bott på Kao san för länge.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Japp. Australien har alltid varit ett alternativ. Men det får vara tills ungarna är lite större och man kan vara borta längre än 3 veckor. Dryg och dyr resa...

Hur gamla är barnen? Att lämna dem hemma kan ju vara ett alternativ om de ändå inte får ut nåt av resan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur gamla är barnen? Att lämna dem hemma kan ju vara ett alternativ om de ändå inte får ut nåt av resan.

Står i första tråden, tråden heter fö familjesemester så barnen följer nog med. Det står även att jag redan har flygbiljetter och vart...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Står i första tråden, tråden heter fö familjesemester så barnen följer nog med. Det står även att jag redan har flygbiljetter och vart...

Äh, ska man behöva läsa hela tråden innan man ger ogrundade förslag...? :)

Köp lego och ett Playstation till barnen, ställ fram det på morgonen och fråga om de verkligen vill med till Thailand. Sen bokar du om för två till Australien :)

Knäppte dessa igår väster om Melbourne. Inte skitfult direkt...

ImageUploadedByTapatalk1449374023.225259.jpg
ImageUploadedByTapatalk1449374048.383053.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Äh, ska man behöva läsa hela tråden innan man ger ogrundade förslag...? :)

Köp lego och ett Playstation till barnen, ställ fram det på morgonen och fråga om de verkligen vill med till Thailand. Sen bokar du om för två till Australien :)

Knäppte dessa igår väster om Melbourne. Inte skitfult direkt...

View attachment 425541
View attachment 425542

Är det dyrt att spela golf i Australien?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top