Slanglösa ekerhjul

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Vill få mina ducati sport classic hjul slanglösa,
måste finnas nån i Sverige som kan lösa detta.
Läst om husaharry men det var inte igår han var aktiv på forumet.

Tips?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.

smart lösning :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har även sätt folk lägga flera lager av silvertejp över nipplarna till ekrarna...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det kan det absolut vara. Man behöver något som tätar ekrarna och det där fungerar säkert så väl som något. Aningens dyrt dock....
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ytterligare en som tröttnat på pysande innerslang efter däckkrängning? Snygg hoj BTW! :)

Har själv funderat på detta till min, men har alltid stoppats av osäkerheten i dessa lösningar. Håller det verkligen över tid?

Angående däckval så har jag aldrig upplevt problem med att använda vilket TL-däck som helst. Jag resonerar att däcket förmodligen skiter i om det är lufttryck eller slangtryck som levereras inifrån. Har kört den både på gata och bana med vanliga Michelin Power 2 och 3 med slang i. Inga kostigheter.
Jag skulle dock gärna också slippa slangen pga mecket och den ökade massan.

Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Färdiga tejplösningar finns ju, men dom känns oftast rätt dyra och man läser sällan folk som säger att det funkar skitbra.

Kanske överanalyserar jag hela tiden, troligen därför jag kör med innerslang fortfarande... :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den verkligt viktiga skillnaden mellan att köra slanglöst eller slangat i TL verkar vara missad hittills:

Däckets arbetstemperatur!
Med innerslang skapas en inre friktion som driver upp däckets temperaturen betydligt.

Ett TT-däck är avpassat för att rulla i just sitt specifika temperaturspann - stomme och gummiblandning.
Ett TL-däck är byggt för att möta sina förutsättningar.
Det har inte alls med att göra att luften skulle få för sig att läcka igenom ett TT-däck, och ganska så lite med skillnaden i clinch mot fälgen - som isf också skiljer.

Däremot löper ett TL däck med slang stor risk att överhetta redan i vanligt töff-töff tempo, och varianten TT-däck körd utan slang å andra sidan kan man piska satan utan att någonsin komma in i optimalt temperaturområde.

Dör man direCt?
Knappast. Man tappar självklart mil på däcket, och sedan handlar det lika självklart om med vilka marginaler man kör med.
Är man medveten att man fortfarande kör på hårda, kalla däck trots vettig temperatur ute och en timme i sadeln, eller krämiga, halvsmälta svålar i cruisingtempo, så - visst.
...men det är inte rätt.


What if I use a tubeless tire with a tube in it?

It's not that simple. The bead seat designs on the wheels are typically designed differently for tube and tubeless tires. Use a different kind of tire and the beads may or may not lock, especially if the air pressure is low. The other big stinker here is that the speed rating is null and void because the extra layer of tube now allows the tire to heat to an unknown level. Bottom line: Don’t do it!

Däck for dummies - Revzilla edition:
http://www.revzilla.com/common-tread/motorcycle-tires-101-guide
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ytterligare en som tröttnat på pysande innerslang efter däckkrängning? Snygg hoj BTW! :)

Har själv funderat på detta till min, men har alltid stoppats av osäkerheten i dessa lösningar. Håller det verkligen över tid?

Angående däckval så har jag aldrig upplevt problem med att använda vilket TL-däck som helst. Jag resonerar att däcket förmodligen skiter i om det är lufttryck eller slangtryck som levereras inifrån. Har kört den både på gata och bana med vanliga Michelin Power 2 och 3 med slang i. Inga kostigheter.
Jag skulle dock gärna också slippa slangen pga mecket och den ökade massan.

Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Färdiga tejplösningar finns ju, men dom känns oftast rätt dyra och man läser sällan folk som säger att det funkar skitbra.

Kanske överanalyserar jag hela tiden, troligen därför jag kör med innerslang fortfarande... :D
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Alla Sport 1000 har alu-fälg, GT-modellen har dock stålfälg.

Jag löste problemet genom att byta till fälgar från en 999R :tummenupp
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kanske dumt men borde inte sikaflex alt riktigt karosserikit och vulktejp fungera? Vulktejpen kommer ju att skapa en mer eller mindre homogengummitätning mot ekrarna
Man slipper ju även allt vad heter silikon om man i framtiden vill lacka om fälgarna?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Den verkligt viktiga skillnaden mellan att köra slanglöst eller slangat i TL verkar vara missad hittills:

Däckets arbetstemperatur!
Med innerslang skapas en inre friktion som driver upp däckets temperaturen betydligt.

Ett TT-däck är avpassat för att rulla i just sitt specifika temperaturspann - stomme och gummiblandning.
Ett TL-däck är byggt för att möta sina förutsättningar.
Det har inte alls med att göra att luften skulle få för sig att läcka igenom ett TT-däck, och ganska så lite med skillnaden i clinch mot fälgen - som isf också skiljer.

Däremot löper ett TL däck med slang stor risk att överhetta redan i vanligt töff-töff tempo, och varianten TT-däck körd utan slang å andra sidan kan man piska satan utan att någonsin komma in i optimalt temperaturområde.

Dör man direCt?
Knappast. Man tappar självklart mil på däcket, och sedan handlar det lika självklart om med vilka marginaler man kör med.
Är man medveten att man fortfarande kör på hårda, kalla däck trots vettig temperatur ute och en timme i sadeln, eller krämiga, halvsmälta svålar i cruisingtempo, så - visst.
...men det är inte rätt.




Däck for dummies - Revzilla edition:
http://www.revzilla.com/common-tread/motorcycle-tires-101-guide

Intressant. Tack för infon. Har dock aldrig mött, mig veterligen, problem med temperaturen. Kör iofs rätt piano på gatan och håller mig i medel-gatgrupp när jag är på bana.
Har dock aldrig sett eller känt att däcket skulle arbeta för varmt.

Hojen i fråga levererades väl dessutom med Pirelli Phantom-däck med TL-suffix från fabrik? Med slang i.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.

Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Alla Sport 1000 har alu-fälg, GT-modellen har dock stålfälg.

Jag löste problemet genom att byta till fälgar från en 999R :tummenupp

Ah, är det så det är... :)

Trippelniafälgar är ju poppis på modellen. Dock älskar jag ekrarna och tycker det hör modellen till.
Alpina och någon mer tillverkare gör ju en slanglös, ekrad variant. Tyvärr så är dom inte direkt gratis. :näsblod

- - - Updated - - -

Och nej... får aldrig flercitatsfunktionen att funka...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.
Jag kan såklart inte uttala mej om det enskilda fallet, bara om ättiksyrahärdande silikon generellt.

Och jag har personligen aldrig haft några problem med korrosion av metaller i samband med silikon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top