Quickshifter råd - HM superlite?

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Tja, är ute efter lite godis till nya banhojjen, en r1 -07. Tänkte bland annat köpa en quickshifter men vet inte riktigt vad man ska ha. Är det någon som har erfarenhet av HM superlite? Något annat som man borde kolla på istället?
Tack för svar och om nån har lite annat roligt till en r1 ni vill bli av med får ni gärna skicka pm!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Kan rekommendera HM, hade det på min gixxer.dock gathoj.funkade kalas. Köpte min hos Bactor samt fick den installerad där.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag körde med den på räsern förra säsongen. Funkade finfint tills jag skavde hål på den och det regnade. Skulle faktiskt föredra den framför den translogic som sitter på nya...
 

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har även kört med bazzaz som är helt okej med många inställningsmöjligheter, går inte jämföra med HMs värre modeller. Min bazzaz gick sönder efter 1år och det gick inte reklamera då jag köpte den på ebay från usa.
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Tack för svaren! Då vet man vare blir till nästa säsong!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Cordona PQ8 är en riktigt bra quickshifter! Svensktillverkad, dessutom, samt lätt att få tag på delar till.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har cordona och för mig har den funkat, sitter både på min och tjejens hoj och andra fulla säsongen nu utan några problem som inte fanns innan jag monterade.

Har dock, efter jag redan handlat, blivit rådd att köra HM istället då cordonan ska slakta lådan, personligen gissar jag mig till att det är gamla varianten och inte den nya med strain gauge brytaren men har ju ingen aning om det stämmer så kör HM för säkerhets skull, jag fortsätter dock till jag skrotat min låda, uppgiften kommer från en bra källa men är sedan gamla brytaren var den som fanns på marknaden.

Viktigast är ändock montering och inställningen sen om grejerna ska hålla så du inte får hårda slag eller att inte växeln hinner i innan tillslag, att alla leder är fasta och i rätt vinkel i länkaget så du inte får några felkällor där och att lådan är i bra skick så inte en gammal skada som du inte märker av när du växlar vanligt riskerar hoppa upp och bita tillbaka när pressen på lådan ökar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har dock, efter jag redan handlat, blivit rådd att köra HM istället då cordonan ska slakta lådan, personligen gissar jag mig till att det är gamla varianten och inte den nya med strain gauge brytaren men har ju ingen aning om det stämmer så kör HM för säkerhets skull, jag fortsätter dock till jag skrotat min låda, uppgiften kommer från en bra källa men är sedan gamla brytaren var den som fanns på marknaden.

Viktigast är ändock montering och inställningen sen om grejerna ska hålla så du inte får hårda slag eller att inte växeln hinner i innan tillslag, att alla leder är fasta och i rätt vinkel i länkaget så du inte får några felkällor där och att lådan är i bra skick så inte en gammal skada som du inte märker av när du växlar vanligt riskerar hoppa upp och bita tillbaka när pressen på lådan ökar.

Det här är intressant - vad innebär "bra"?
Jag kör alltså Bazzaz och om jag bara drar växlarna som man ska så växlar den mjukt som smör, däremot kopplar jag gärna vid t.ex en kortväxling utan fullt påslag eftersom känslan då är lite "klonnnk".

Är det sådant här som t.ex HM gör bättre?
Är det så enkelt att det är bra ifall det känns bra eller kan lådan ta stryk utan att det märks?

OPPS: jag är talanglös bandagsamatör och är helnöjd med hojen, frågar mest för framtiden.

Finns det något system för 600 med blipper förresten? För det är väl så nedväxlingar kallas?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det här är intressant - vad innebär "bra"?
Jag kör alltså Bazzaz och om jag bara drar växlarna som man ska så växlar den mjukt som smör, däremot kopplar jag gärna vid t.ex en kortväxling utan fullt påslag eftersom känslan då är lite "klonnnk".

Är det sådant här som t.ex HM gör bättre?
Är det så enkelt att det är bra ifall det känns bra eller kan lådan ta stryk utan att det märks?

OPPS: jag är talanglös bandagsamatör och är helnöjd med hojen, frågar mest för framtiden.

Finns det något system för 600 med blipper förresten? För det är väl så nedväxlingar kallas?

Precisionen är det som HM ska göra bättre, Alltid bryta vid samma belastning och exakt bryttid innan tillslag, har inte läst in mig på HM men cordonan bryter spolarna och slår till i serie så inte alla tänder samtidigt för mjukare tillslag så något liknande är det säkert i HM.

Det är det som jag blev varnad för angående cordona, precisionen alltså, att den inte är exakt vid varje växling men tror det gällde gamla, har inte märkt av något än iaf. på pq8 med strain gauge.

Vid växling vill du inte den bryter vid för lågt tryck, då kanske du måste gå upp i tid för han ska hinna helt i ingrepp alternativt riskerar slå ur växeln, du vill inte ha för högt tryck heller då han "slår" i växlarna när han väl bryter.
Du ska inte ha för kort bryttid då du riskerar tillslag innan han är helt i ingrepp.

Leder och länkage måste vara i skick som nytt, inget glapp alltså och ordentligt draget med alla leder i 90graders vinkel så kraften går rakt igenom och lika vid varje växling, ett litet glapp så kanske du inte får växeln helt i ingrepp vid varje växling och en skada har påbörjats, alla axlar raka i synnerhet den där brytaren sitter så du inte lägger kraft annat än rakt igenom den.

Har inte kollat efter "blipper" men ska finnas på samma sätt som QS som jag hört, hur bra de funkar har jag ingen aning om.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
de klagomål jag har hört är att efter som HM med flera bryter med samma kill-time på alla växlarna så blir resultatet bra på hälften av växlarna och si sådär på hälften. att lägre växlar behöver längre killtime än vad de högre.

och att det är bara de dyraste QS som man kan anpassa kill-time på varje enskild växel.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
de klagomål jag har hört är att efter som HM med flera bryter med samma kill-time på alla växlarna så blir resultatet bra på hälften av växlarna och si sådär på hälften. att lägre växlar behöver längre killtime än vad de högre.

och att det är bara de dyraste QS som man kan anpassa kill-time på varje enskild växel.

Just det där är jag tämligen svinsäker på att Bazzaz-boxen har i sina menyer, jag har bara kopplat in den en gång för att ta en backup, vågade inte pilla på några siffror men nog tusan tror jag att det fanns siffror i millisekunder för varje växel någonstans i villervallan.

OPPS: jag promotar inget, det har jag inte erfarenheten till men som jag håller på känns allt fina fisken.
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Är det nån här som testat en HM superlite eller har erfarenhet av någon annan qs som inte går att ändra kill-time för olika växlar? har hört att lådan tar lite stryk av att använda QS:n mellan typ 1an till 2an eftersom man egentligen vill ha lite längre kill time på lägre växlarna?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det nån här som testat en HM superlite eller har erfarenhet av någon annan qs som inte går att ändra kill-time för olika växlar? har hört att lådan tar lite stryk av att använda QS:n mellan typ 1an till 2an eftersom man egentligen vill ha lite längre kill time på lägre växlarna?

Jag kopplar mellan 1 och 2, inte för det inte funkar(racestart trycker jag bara) men det känns att det inte är optimalt, känns som jag tvingar i växeln medans resten glider i.
Cordona då men samma princip med fasta tider och tiden har jag satt så kort som känns bra mellan 2-6 så tidsförlusten blir så liten som möjligt och då slår det lite mellan 1 och 2, om inte tiden är av intresse kan du öka den lite så det känns bra mellan 1 och 2 så är det inga problem, eller koppla mellan dom då och dreva så du enbart startar på 1:an.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top