Tankat etanol i stället för bensin. Vad göra?

Kawaist

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
2004, Kawasaki KLV 1000
Hej!

Jag fick hjärnsläpp när jag i onsdags körde en sväng för att varmköra motorn efter oljebyte och samtidigt tanka fullt inför vintern och tankade E85 i stället för bensin. Ja, jag undrar själv hur f-n det gick till. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag tryckte på E85-knappen ungefär: "Öööh, är det 15% etanol i bensinen nu?". Ja, ni förstår, det är illa. För att bibehålla lite självrespekt försöker jag ursäkta mig med att jag har en dieselbil och har kört väldigt få mil med hojen i år, så jag har blivit ovan vid att tanka bensin (okej, det lät ihåligt, men jag kommer inte på något bättre).
Men innan jag går till den lokala psykvården för att utreda om jag har blivit senil, skulle jag vilja veta 1) om motorn kan ha farit illa av att jag valde att efter tankningen köra de fyra kilometerna hem med en hostande och spottande motor med en tank innehållandes 59% ren etanol enligt vad jag räknat ut, och 2) att den nu står över vintern i (kall)garaget innehållande 22%, efter att jag fick ut 15 liter av tankinnehållet med en hävert och ersatt det med 98-oktanig bensin (jag fick för mig för mig skulle vara bättre än 95 i det här läget, inte vet jag). Bör jag kanske göra om operationen med häverten för att få ner andelen till drygt 10 %, förutsatt att jag får ut lika mycket som förra gången alltså? Helst vill jag slippa för det smakade för djävligt. Hojen är en Kawasaki KLV 1000/Suzuki DL 1000 av -04 års modell.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Utan att vara insatt i just din mc vet jag en som fick byta en del gummidelar i sin volvo 850 efter att ha haft för hög inblandning av etanol i bensinen. Han brukade tanka lite etanol ibland. Vore det min mc skulle jag tömma tanken, tanka i bensin och köra motorn så länge att hela bränslesystemet sköljs igenom med bensin.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle tömma tanken å fylla me vanlig bensin å varmköra motorn...
Du kan köra bensindrivna fordon på E85 men då får man gå upp i munstycken...
Problemet är att Etanol innehåller 39% mer syre å då blir luft/bränsle blandningen lite ojämn...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Utan att vara insatt i just din mc vet jag en som fick byta en del gummidelar i sin volvo 850 efter att ha haft för hög inblandning av etanol i bensinen. Han brukade tanka lite etanol ibland. Vore det min mc skulle jag tömma tanken, tanka i bensin och köra motorn så länge att hela bränslesystemet sköljs igenom med bensin.

Är du säker på att han fick byta gummidelar för att han kört på etanolblandning???
Jag å flera andra har kört bil på etanolblandning å ingen har haft såna problem...
Kört min Caddy på c:a 70% blandning...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Du har inte skadat motorn i alla fall.

Gör om manövern, sug ut bensinen (men använd pump - ger bättre andedräkt) och häll i 98 och varmkör maskinen.

Släng sen i etanolsoppan i bilen i ett par omgångar - Skadar inte bilen det minsta att ha lite mer etanol än vanligt. Du har säkert en 45 literstank i DIN BENSINBIL, det blir inte många procent extra etanol om du slänger i fem liter åt gången i en nästan full tank. Finns sidor på internet där en del verkar köra 50/50 och inte har några problem med bilen (vad de säger i alla fall). Att du gör det ett par ggr, med mycket mindre procentuell inblandning är inga som helst problem !

Tycker inte att du behöver skämmas heller, svärfar tankade diesel i bensinbilen. De hade kört husbilen så mycket att det av ren vana blev diesel i bensinbilen. Shit happens ! - Snarast pinsamt av bensinbolagen att det GÅR att tanka fel.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Är du säker på att han fick byta gummidelar för att han kört på etanolblandning???
Jag å flera andra har kört bil på etanolblandning å ingen har haft såna problem...
Kört min Caddy på c:a 70% blandning...

Det enda jag säkert kan säga är att bilen slutade fungera. En google sökning visar snabbt att det inte är helt bekymmersfritt att tanka etanol i gamla bilar ej avsedda för etanol.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En på r1 forumet tankade diesel i sin r1 och undrade varför den gick dåligt. Han blev rätt glad när han kom på sitt misstag och han slapp renovera hela motorn.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du har inte skadat motorn i alla fall.

Gör om manövern, sug ut bensinen (men använd pump - ger bättre andedräkt) och häll i 98 och varmkör maskinen.

Släng sen i etanolsoppan i bilen i ett par omgångar - Skadar inte bilen det minsta att ha lite mer etanol än vanligt. Du har säkert en 45 literstank, det blir inte många procent extra etanol om du slänger i fem liter åt gången i en nästan full tank. Finns sidor på internet där en del verkar köra 50/50 och inte har några problem med bilen (vad de säger i alla fall). Att du gör det ett par ggr, med mycket mindre procentuell inblandning är inga som helst problem !

Tycker inte att du behöver skämmas heller, svärfar tankade diesel i bensinbilen. De hade kört husbilen så mycket att det av ren vana blev diesel i bensinbilen. Shit happens ! - Snarast pinsamt av bensinbolagen att det GÅR att tanka fel.

Häll INTE soppan i din dieselbil säger jag.
Min förra bil fick mycket e85 under många år utan problem.

Enligt en kille norrut som e85-justerade en båtmotor så kan det fälla ut rätt duktigt om det står länge så just för den sakens skull skulle nog jag själv försökt få bytt men släng inte soppan, pytsa i den i dina bensinmotorer efter hand.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär ställa undan hojen minst ett par år tankad med E85 för att förgasarna skall gegga igen med korroderande vattenemulsion. Häll det uttappade E85 i bilens tank i små omgångar så går det inte till spillo.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Utan att vara insatt i just din mc vet jag en som fick byta en del gummidelar i sin volvo 850 efter att ha haft för hög inblandning av etanol i bensinen. Han brukade tanka lite etanol ibland. Vore det min mc skulle jag tömma tanken, tanka i bensin och köra motorn så länge att hela bränslesystemet sköljs igenom med bensin.
Som andra säger, det är i det närmaste ofarligt i en bil. Min 940 bytte jag spridare, chippade om och har kört ca 12000 mil så. Vår V70 (omdöpt 850) blandtankar vi 50/50, samma sak med döttrarnas Polo av ung. samma årgång, d.v.s sent 90-tal. Gör det fortfarande trots att man numer inte tjänar på det, men jag tror på etanol som bio-bränsle. Men det är en annan diskussion i någon annan tråd.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Måste hålla med MartinB.
Vad du än gör, lyd inte dom som säger att du kan peta in etanol soppan i din diesel bil...
Tror dom missat delen med att du kör diesel. ;)

Skulle tro att pumpen skär snabbare än snabbt om man pyttsar i etanol... Men jag gissar faktiskt bara. =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du säker på att han fick byta gummidelar för att han kört på etanolblandning???
Jag å flera andra har kört bil på etanolblandning å ingen har haft såna problem...
Kört min Caddy på c:a 70% blandning...

Gamla fordon som tillverkades innan påhittet med att köra på etanol fick genomslag kan ha gummidetaljer och plastdetaljer i bränslesystemet som inte tål etanol och torkar av det och sedan spricker. Ett någorlunda modernt fordon bör inte ha det problemet, eftersom att gummi och plastdetaljer ska klara av etanolen.
Så, för OP tror jag inte det när någon fara. Han kör ju ändå på bensin med iblandad etanol oavsett. :hihi
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du slangat ur så mycket kan du nog vara lugn. Varmkör moppen bara så du får ner din nya blandning i systemet. Som vissa påpekar så är en del gummidetaljer inte så förtjusta i för kraftig etanolhalt..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Gamla fordon som tillverkades innan påhittet med att köra på etanol fick genomslag kan ha gummidetaljer och plastdetaljer i bränslesystemet som inte tål etanol och torkar av det och sedan spricker. Ett någorlunda modernt fordon bör inte ha det problemet, eftersom att gummi och plastdetaljer ska klara av etanolen.
Så, för OP tror jag inte det när någon fara. Han kör ju ändå på bensin med iblandad etanol oavsett. :hihi

Innan påhittet med inblandning fick min numera pensionerade Opel ca en liter K-sprit per tank för att inte gå på tre cylindrar på tomgång vintertid.
Då ansågs det bra med etanol. Märkligt hur saker svänger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Innan påhittet med inblandning fick min numera pensionerade Opel ca en liter K-sprit per tank för att inte gå på tre cylindrar på tomgång vintertid.
Då ansågs det bra med etanol. Märkligt hur saker svänger.

Ja, det är lite kul... Det är ju inte direkt så att plast och gummi tvärdör på sekunden om man kör på etanol heller, och koncentrationen bör ju spela roll också. Seda minns jag inte om det var någon av tillsatserna i etanolen som var skurken eller etanolen i sig själv. Och många gamla bilar har inga problem alls med att köras på etanolen heller, vad jag vet så... Meh. :p
OP har väldigt lite att oroa sig för iaf.
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Försök att få ned etanolhalten under 10%.

http://www.hindawi.com/journals/jfu/2014/429608/

"A major study on 20 percent ethanol blended gasoline (E20) has been reported by the Orbital Engine Company, Australia, for the Government of Australia [3–5]. This study was focused on the effect of E20 on automobiles and small engines in regard to emissions, drivability, and material compatibility. Study found that E20 caused significant problems in many plastic, rubber, and metal components."
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Försök att få ned etanolhalten under 10%.

http://www.hindawi.com/journals/jfu/2014/429608/

"A major study on 20 percent ethanol blended gasoline (E20) has been reported by the Orbital Engine Company, Australia, for the Government of Australia [3–5]. This study was focused on the effect of E20 on automobiles and small engines in regard to emissions, drivability, and material compatibility. Study found that E20 caused significant problems in many plastic, rubber, and metal components."

Hehe, lycka till....
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nej nej nej !!!

Ingenstans har jag skrivit att man ska hälla etanolen i en DIESEL. Hur är det ens möjligt att missförstå det jag skrev ?

Jag skrev att det är lätt att göra misstag. Att tanka fel bränsle (i mitt exempel svärfar som tankade diesel i en bensinare)

Det jag skrev om att hälla etanolen i bilen (var ju underförstått att det var en bensinbil - såklart) var mest för att slippa slänga de 15-18 literna som finns i mc-tanken. Jag skrev att det utan skador kan pytsas i ca 5 liter åt gången utan risk för skador i en 45-literstank (BENSIN-bil). Och att många kör 50/50 inblandning på etanolforum även i "vanliga" inte etanolkonverterade bilar utan att uppleva problem (SJÄLVKLART menar jag då 50% etanol och 50% bensin).
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bensin eller Diesel det är frågan? Eller alla drivmedel är inte lika.

Jag fick hjärnsläpp när jag i onsdags körde en sväng för att varmköra motorn efter oljebyte och samtidigt tanka fullt inför vintern och tankade E85 i stället för bensin. Ja, jag undrar själv hur f-n det gick till. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag tryckte på E85-knappen ungefär: "Öööh, är det 15% etanol i bensinen nu?". Ja, ni förstår, det är illa. För att bibehålla lite självrespekt försöker jag ursäkta mig med att jag har en dieselbil och har kört väldigt få mil med hojen i år, så jag har blivit ovan vid att tanka bensin (okej, det lät ihåligt, men jag kommer inte på något bättre)

Brukar du tanka bensin i din dieselbil?
Med tanke på vad somliga svarat så begriper inte de heller vad du har eller brukar göra.
Bensin är liksom inte en generisk benämning på flytande drivmedel för motorfordon i allmänhet.

Så "i stället för bensin" låter som om det är bensin du brukar tanka? Du råkar inte ha bytt till dieselbil alldeles väldigt nyligen? Det skulle kanske isf kanske förklara begreppsförvirringen.

Bensin och diesel är båda drivmedel men därför inte samma sak...för vore de det så skulle det nog gå bra med E85 också?!:confused:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top