Terrorismstråden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Den misstänkte:

2014 ansökte han om uppehållstillstånd i Sverige. Juni 2016 avslås hans ansökan o beslutar om utvisning.
December meddelas han lämna landet.
Februari 2017 överlämnas verkställningsbeslutet till polisen.
24 februari efterlyser polisen personen. 1 av 3000 ärenden som regionen hanterar. Drygt 10 000 ärenden i landet.
Hanteringen av ärendet enligt normala rutiner.
Bevisningen kring den misstänkte har stärkts.
"

"Vi vet att den misstänkte har uttryckt sympatier för IS och andra extrema organisationer"

// http://www.svt.se/nyheter/live/dad-i-stockholm









"2015 utredde myndigheten en stor härva kopplad till uzbeker - där pengar från omfattande ekobrottslighet misstänktes gå till terrorfinansiering."

// http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-terroristen-kopplad-till-tidigare-stadharva/











Måste även passa på att kasta in en tweet från Andres Lokko, journalist på Svenska Dagbladet...

lokko_sd_is_650.jpg


Mindre än ett dygn efter terrorattacken. Tweeten är numera raderad, på gott och på ont.

"Tweeten har fått en rad retweets och gillningar, företrädelsevis från andra journalister och mediepersonligheter. En av dom presenterar sig som ”Nöjesreporter i 10 år, varav 8 på Expressen”. En annan som retweetat presenterar sig på Twitter som medarbetare på ”HD Kultur/Sydsvenskan”. Ytterligare en presenterar sig som ”antirasist, feminist, PK, övertygad kommunist röstar på F!”.

Även kändisen Sara Dawn Finer, som bland annat varit julvärd i SVT, retweetar inlägget.
"



Kulturvänstern lever verkligen i en egen liten bubbla, men kanske kanske så spricker den nu iochmed det hemska som hänt. Helt plötsligt så var det ju (nästan) i deras egna bakgård som skiten träffade fläkten.

18-25% av svenska folket är lika vidriga som IS-anhängare... jo men hej va troligt...
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
"Den misstänkte:

2014 ansökte han om uppehållstillstånd i Sverige. Juni 2016 avslås hans ansökan o beslutar om utvisning.
December meddelas han lämna landet.
Februari 2017 överlämnas verkställningsbeslutet till polisen.
24 februari efterlyser polisen personen. 1 av 3000 ärenden som regionen hanterar. Drygt 10 000 ärenden i landet.
Hanteringen av ärendet enligt normala rutiner.
Bevisningen kring den misstänkte har stärkts.
"

"Vi vet att den misstänkte har uttryckt sympatier för IS och andra extrema organisationer"

// http://www.svt.se/nyheter/live/dad-i-stockholm









"2015 utredde myndigheten en stor härva kopplad till uzbeker - där pengar från omfattande ekobrottslighet misstänktes gå till terrorfinansiering."

// http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-terroristen-kopplad-till-tidigare-stadharva/











Måste även passa på att kasta in en tweet från Andres Lokko, journalist på Svenska Dagbladet...

lokko_sd_is_650.jpg


Mindre än ett dygn efter terrorattacken. Tweeten är numera raderad, på gott och på ont.

"Tweeten har fått en rad retweets och gillningar, företrädelsevis från andra journalister och mediepersonligheter. En av dom presenterar sig som ”Nöjesreporter i 10 år, varav 8 på Expressen”. En annan som retweetat presenterar sig på Twitter som medarbetare på ”HD Kultur/Sydsvenskan”. Ytterligare en presenterar sig som ”antirasist, feminist, PK, övertygad kommunist röstar på F!”.

Även kändisen Sara Dawn Finer, som bland annat varit julvärd i SVT, retweetar inlägget.
"



Kulturvänstern lever verkligen i en egen liten bubbla, men kanske kanske så spricker den nu iochmed det hemska som hänt. Helt plötsligt så var det ju (nästan) i deras egna bakgård som skiten träffade fläkten.

18-25% av svenska folket är lika vidriga som IS-anhängare... jo men hej va troligt...

Vad menar Loco med den tweeten? Känns som att jag har missat nåt steg här..?:va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man spyr galla över Åhléns som helt rationellt rear ut rökskadade produkter.

Varför skäller man inte på blomsterhandlarna som profiterar hejdlöst på olyckan? (Nej, jag tycker inte de gör fel som säljer när folk vill köpa, jag ifrågasätter inkonsekvensen. Det är dessutom ett alldeles utmärkt sätt att gå vidare för Åhlens och deras anställda. Hur många tänker på dem, förresten?)

Personligen anser jag att dådet bör få ett namn som involverar Löfven. Avskyr hur han lajvar landsfader.

Väntar på frågan om inte allt är spendrups fel eg, eller diesel...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad menar Loco med den tweeten? Känns som att jag har missat nåt steg här..?:va

Bra fråga, jag har verkligen ingen aning, nästan så Lokko själv inte verkar ha det.

"jag raderade just en tweet från igår och ber så mycket om ursäkt för provokationen. kärlek och solidaritet till alla!"

// https://twitter.com/andreslokko/status/850992512466604032

Många svarar i snarlik anda:

"Tar du tillbaka åsikten i sig också eller du ber bara om ursäkt för att du gjorde folk irriterade?"
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det någon mer än jag som tycker att våran kära landsfader som lyckades klämma fram några teater tårar vid Åhléns skulle ställas inför någon form av riksrätt. Han är en av de som bär ansvaret för att detta kunde hända.

Jag mår illa bara tänker på gubbjäveln och hans jävla svammel när han öppnar truten. Tror aldrig att vi har haft sämre statsminister
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Detta tyckte jag mig redan höra första dagen, om hur Spendrups borde "se över sina rutiner" angående sina lastbilar... :dummer

Jag är sen...

Gillar inte hur snacket går. Då plockar de med sig chauffören, som i Nice, eller den kroppsdel devicen sitter på.

Vad är det för vits att göra föraren än mer sårbar?

Förarlösa fordongänget får åtminstone medvind.

Kruxet är att minskar man möjligheten på ett ynka område står det terroristen oändligt antal andra möjligheter till buds. För lite, för ynkligt och försent.

Generalfelet är att fel personer finns i landet och fel personer har ansvaret för att förpassa dem ut. Bäst är de på att devalvera begreppet ansvar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon mer än jag som tycker att våran kära landsfader som lyckades klämma fram några teater tårar vid Åhléns skulle ställas inför någon form av riksrätt. Han är en av de som bär ansvaret för att detta kunde hända.

Jag mår illa bara tänker på gubbjäveln och hans jävla svammel när han öppnar truten. Tror aldrig att vi har haft sämre statsminister

Don't even get me started...

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-frustrerad-over-att-akilov-inte-utvisats/?social=fb

"Det gör mig frustrerad. Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration"

DU är frustrerad!? DU är Statsminister, DU bestämmer! DU är den som hade kunnat vidta åtgärder! DU kunde ha gett polisen, säpo och migrationsverket befogenhet att praktiskt verkställa utvisningar och ingripa mot misstänka terrorister. Istället har du föreslagit att återvändande IS-krigare ska få bidrag och hjälp att återintegreras, och du har begränsat SÄPOs handlingskraft till att misstänkta terrorresenärer och jihadister som mest kan kallas till ett FRIVILLIGT samtal!

Du har dock helt rätt i att vi inte har någon ordnad migration, och det är ditt och din regerings fel! Du hade kunnat förhindra det som skett, det finns massor av saker du kunde ha gjort! Men du har istället blundat för varningstecknen, du har stoppat huvudet i sanden och stämplat den kritik som riktats mot dig och ditt agerande som rasistisk och islamofobisk propaganda, och de som har höjt sina röster har du avfärdat och brännmärkt som "nyttiga idioter som springer SDs ärenden"!

"När Expressen frågade vilka konkreta förslag regeringen har med sig in i samtalen, blev svaret:
– Polisen håller på att göra en utredning så vi måste avvakta den. Men låt oss så snabbt som möjligt ändå se om det finns någonting vi kan göra. Vi får återkomma med vad vi kan tänkas föreslå."

Det svaret är så jävla typiskt dig. Du har ingen aning om vad du sysslar med, du har ingen aning om vad det är som pågår och du har inte en jävla susning om vad du ska göra åt det. Men du säger att du vet, du säger att du har alla svar. För du kan inte medge att du är okunnig, inkompetent och naiv och att du haft fel. För då blir man inte omvald. Du borde skämmas å det grövsta och avgå omedelbart! Du bryr dig mer om din politiska karriär än om Sverige och dess invånare, och jag skäms över att behöva kalla dig min statsminister!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Don't even get me started...

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-frustrerad-over-att-akilov-inte-utvisats/?social=fb

"Det gör mig frustrerad. Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration"

DU är frustrerad!? DU är Statsminister, DU bestämmer! DU är den som hade kunnat vidta åtgärder! DU kunde ha gett polisen, säpo och migrationsverket befogenhet att praktiskt verkställa utvisningar och ingripa mot misstänka terrorister. Istället har du föreslagit att återvändande IS-krigare ska få bidrag och hjälp att återintegreras, och du har begränsat SÄPOs handlingskraft till att misstänkta terrorresenärer och jihadister som mest kan kallas till ett FRIVILLIGT samtal!

Du har dock helt rätt i att vi inte har någon ordnad migration, och det är ditt och din regerings fel! Du hade kunnat förhindra det som skett, det finns massor av saker du kunde ha gjort! Men du har istället blundat för varningstecknen, du har stoppat huvudet i sanden och stämplat den kritik som riktats mot dig och ditt agerande som rasistisk och islamofobisk propaganda, och de som har höjt sina röster har du avfärdat och brännmärkt som "nyttiga idioter som springer SDs ärenden"!

"När Expressen frågade vilka konkreta förslag regeringen har med sig in i samtalen, blev svaret:
– Polisen håller på att göra en utredning så vi måste avvakta den. Men låt oss så snabbt som möjligt ändå se om det finns någonting vi kan göra. Vi får återkomma med vad vi kan tänkas föreslå."

Det svaret är så jävla typiskt dig. Du har ingen aning om vad du sysslar med, du har ingen aning om vad det är som pågår och du har inte en jävla susning om vad du ska göra åt det. Men du säger att du vet, du säger att du har alla svar. För du kan inte medge att du är okunnig, inkompetent och naiv och att du haft fel. För då blir man inte omvald. Du borde skämmas å det grövsta och avgå omedelbart! Du bryr dig mer om din politiska karriär än om Sverige och dess invånare, och jag skäms över att behöva kalla dig min statsminister!
Hoppas du mailar dina inlägg till löfven, huvudet på spiken ännu en gång :tummenupp

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hoppas du mailar dina inlägg till löfven, huvudet på spiken ännu en gång :tummenupp

Sent from my E5823 using Tapatalk

Tack!

Angående det där: Är det någon som har kontaktuppgifter direkt till vår så kallade statsminister eller bara till Sossarna generellt? Eller om någon vet vem man nu annars ska kontakta med den här sortens brev... Jag har försökt gå in på sossarnas hemsida men under kontakt finns bara en länk till mail och när jag klickar på den så får jag bara upp felmeddelanden...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
"Att hindra dom från att återvända, det innebär ju straffrihet för IS-terrorister. Det är när de återvänder vi kan ställa dom till svars och vi kan döma dom till straff. Om man hindrar dom från att återvända betyder det att de aldrig kommer att straffas. Det kommer jag inte gå med på!"

- Ygeman i kvällens SVT Agenda.

Det låter ju fint och bra, att man vill se till att IS-krigare får sitt rättmätiga straff. Problemet är bara att det vill ni ju inte. Ni vill istället ge dem bidrag, bostad, körkort, jobb och terapi så att de kan återintegreras i samhället. Hade ni tagit itu med återvändande terrorresenärer på allvar från början så hade vi antagligen kunnat undvika det fruktansvärda som hände i fredags. Men det ni vill erbjuda Jihadister är motsatsen till ett straff, det ni vill ge dem är snarare en belöning. Och att du har mage att stå där i TV och sända ut det här budskapet som om ert agerande inte på något sätt bär skuld för det som nu skett, det äcklar mig. Du och dina likar saknar fullständigt verklighetsförankring. Ni har ingen respekt, ingen empati för de som faller offer för IS hemskheter. Och ni borde skämmas, allihop! Avgå!

Här är för övrigt ett klipp jag rekommenderar:
https://www.youtube.com/watch?v=wP7_yY9m5GM
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Detta tyckte jag mig redan höra första dagen, om hur Spendrups borde "se över sina rutiner" angående sina lastbilar... :dummer

Vi är där nu...:näsblod
Aftonhoran skrev:
Bilar har förvandlats till dödliga vapen. De har varit lätta att stjäla och sedan har ingenting kunnat stoppa deras framfart.

I Nice, Berlin, Jerusalem, London och Stockholm har de använts som effektiva mordmaskiner för terrorister som velat döda många människor.

Om folk i framtiden ska kunna skyddas måste bilarna helt enkelt bort från samlingsplatser och citykärnor. Det är inte rimligt att en stor lastbil kan köras rätt in på Stockholms populäraste promenadgata en fredagseftermiddag strax före påsk. Politiker har varit bra på att skydda sig själva, men nu måste de även se medborgarnas behov av säkra miljöer.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/lo7r9/rensa-stockholm-stoppa-bilarna
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.expressen.se/nyheter/polischefens-terrorkrav-nobbas-av-regeringen/?social=twtr

Vår justitieminister anser alltså inte att is-sympatisörer, terrorister och våldsbejakande extremister förtjänar att utvisas, utan säger istället att "Vi har ju yttrandefrihet i Sverige. Det innebär att man faktiskt har rätt att ha vedervärdiga åsikter". Men samtidigt tycker han att det är problematiskt att polischefen yttrar sig fritt och uttrycker åsikte att vi borde utvisa is-sympatisörer, och kräver därför att han ska förklara sig... Vänsterlogik I ett nötskal.:huvet

Efter terrordådet i Stockholm vill polischefen i Storgöteborg, Erik Nord, utvisa alla som stöder våldsbejakande extremism.
– Det kan inte vara rätt och riktigt att vi ska försörja människor som vill störta den här demokratin, säger han.
Men justitieminister Morgan Johansson säger nej och kräver i stället en förklaring.
– Jag skulle be honom att förklara sig. Det ska han göra.

På söndagsförmiddagen postade polischefen sitt politiska utspel på Twitter:
"Inte för att det förhindrat fredagens attack men nog borde vi kunna dra in uppehållstillstånd för de som stöder våldsbejakande extremism."
Några timmar senare hade tweeten delats vidare 500 gånger och gillats av 1 300 personer.

Expressen visar på söndagskvällen tweeten för justitieminister Morgan Johansson, som just nu befinner sig på Socialdemokraternas partikongress i Göteborg.
– Vi har ju yttrandefrihet i Sverige. Det innebär att man faktiskt har rätt att ha vedervärdiga åsikter. Sen finns det alltid en gräns som man kan gå över när det gäller hets mot folkgrupp.
Morgan Johansson hävdar samtidigt att de som har uppehållstillstånd har fått det för att de har ett skyddsbehov.
– Då finns det en risk för att man utsätts för förföljelse om man skickas tillbaka.
Anser du att det är problematiskt att en polischef då uttrycker sig på det här viset?
– Jag skulle be honom att förklara sig. Det ska han göra.

Polischefen: "Ministern har fel"
Erik Nord hävdar att justitieministern har fel.
– Alla som är här har inte skyddsbehov. Många av de som är här med uppehållstillstånd har kommit genom anhöriginvandring.
Han vill att det ska fungera som vid middagsbordet.
– En middagsgäst som beter sig illa får gå hem. På motsvarande vis ska den som vill störta samhället få åka hem.
Polischefen har också en lösning för de som är statslösa eller som riskerar dödsstraff i sina hemländer.
– Då ska man ställas i ett vänteläge med anmälningsplikt och viss hjälp till försörjning tills man kan ta sig ut ur samhället. Då kan man inte räkna med samhällets stöd i övrigt.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Magda.jpg

Det här borde alla rödgröna läsa och ta till sig. Er vårdslösa invandringspolitik och ert förslag om bidrag och rehabilitering åt "återvändare" är en skymf, ett hån, ett svek mot alla som far offer för IS och mot de som strider emot dem och riskerar sina liv för att sätta stopp för dem. Avgå alla!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här blir ju bara sjukare och sjukare...

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/studie-var-tionde-elev-stöttar-religiösa-extremister-1.3908356

Mer än var tionde tillfrågad elev i Göteborgs förorter sympatiserar med IS, jihadister eller liknande religiösa extremister. Det visar en undersökning som GP tagit del av. – Jag blev helt chockad när jag såg resultatet. Jag hade kanske tippat på någon procent. Det finns inga ord, säger Guluzar Tarhan Selvi, tillförordnad projektledare på Varken Hora eller Kuvad.

Enkätundersökningen, gjord av föreningen Varken Hora eller Kuvad, består av svar från 1200 skolungdomar mellan 12 och 18 år i några av Göteborgs nordöstra förorter, bland annat Angered och Bergsjön.

– Jag blev helt chockad när jag såg resultatet. Jag hade kanske tippat på någon procent. Det finns inga ord, säger Guluzar Tarhan Selvi, tillförordnad projektledare på Varken Hora eller Kuvad.

Syftet har varit att undersöka förekomsten av hedersförtryck i socialt och ekonomiskt utsatta stadsdelar i Göteborg, områden som myndigheter och organisationer pekar ut som särskilt utsatta för både hedersproblematik och religiös extremism.
Unga tycker IS gör rätt

I undersökningen ställdes bland annat frågan om eleverna har sympatier för religiösa extremister så som Islamiska staten och jihadister. Över elva procent, mer än 130 ungdomar, svarade: "ja, jag har sympati". 13 procent svarade att de kände någon annan med sådana sympatier.

Föreningen Varken Hora eller Kuvad har regelbundet workshops om hedersförtryck på skolor runt om i Sverige och det är också bakgrunden till att man valde att ha med frågan om sympatier för religiös extremism i undersökningen.

– Vissa ungdomar vi mött använder ord som "kafir" för icke-troende människor, och de säger att sådana kan "dra åt helvete" och att "IS gör egentligen rätt" och så vidare. I en tidigare undersökning från Stockholm kunde vi även se att unga angav att de var mer religiösa än sina föräldrar, säger Guluzar Tarhan Selvi.

Elev: "Älska islamiska staten!"

I enkäten har vissa elever valt att fördjupa sina resonemang och lämna kommentarer.

"Älska islamiska staten!" skriver en elev.

"De är schysta. Jag vet inte, man ska inte tro på allt man läser" skriver en annan.

I undersökningen är det tydligt att religionen har en tydlig prägel på många av ungdomarna – hälften har svarat att de själva är "mycket religiösa". Av de 1200 ungdomar som svarat identifierar sig majoriteten som muslimer, 40 procent som kristna och två procent som icke-troende. De allra flesta har föräldrar födda i utlandet.

Tilliten för myndigheter är också låg om man jämför med de religiösa samfunden. 49 procent svarade att de har mycket tillit gentemot religiösa samfund, där motsvarande siffran för skolpersonal är 22 procent och polisen 25 procent.
Ger en bild av förorten

När föreningen Varken Hora eller Kuvad släppte en liknande studie gjord i Stockholmsförorter, kritiserade vissa studien för att inte vara tillräckligt akademiskt granskad. Den nya studien i Göteborg har därför granskats av bland annat Hans Ekbrand, doktor på Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap på Göteborgs universitet och Khalid Khayati, universitetslektor på Linköpings Universitet.

– Undersökningen ska inte ses som en bild av hela staden eftersom undersökningen är gjord i de områden och skolor där denna problematik troligtvis är som störst. Samtidigt, om över 130 elever svarar att de sympatiserar med IS eller liknande extremism, då är det i sig väldigt många och en siffra som givetvis måste tas på allvar, säger Hans Ekbrand.

Polisen: "Mycket skrämmande"

Magnus Ranstorp, terrorforskare vid Försvarshögskolan tycker att resultatet ska ses som ett varningstecken.

– Det är allvarligt. Det är väldigt problematiskt om en av tio unga yttrar positiva omdömen om sådana här grupper. Och det är särskilt viktigt att man vet hur man agerar ute i klassrummen när sådana här åsikter uttrycks, säger Magnus Ranstorp.

Även Ulf Boström, integrationspolis i Göteborg, ser allvarligt på siffran.
– Det är mycket skrämmande. Tyvärr förekommer stöd för extremism i stor utsträckning. Det ser vi till exempel i internationella studier när det gäller stödet för sharialagar och våld i religionens namn, säger Ulf Boström.

Kommunen nöjda med sitt arbete

Lotta Lidén Lundgren är verksamhetschef på Social utveckling, Social resursförvaltning i Göteborg.
– 135 personer som uttrycker sympatier för religiös extremism, är 135 för mycket. Vi hade ju helst önskat att inga uttryckte stöd för sådana grupper. Men så ser verkligen tyvärr inte ut, säger Lotta Lidén Lundgren.

Göteborgs stad har sen förra året två samordnare mot våldsbejakande extremism. Förra vintern fick de kritik av Mona Sahlin för att inte ha tagit fram en handlingsplan, något som finns numera. I den nämns bland annat att kommunen ska arbeta mer med samverkan, demokratifrämjande, informationsspridning samt att "se individerna, inte bara de ideologier som dessa förespråkar". Cirka 6000 kommunanställda och 200 barn har under året fått utbildning kring radikalisering.

Hur ska ni stoppa de unga som riskerar att radikaliseras och ansluta sig till exempelvis IS?
– Det mest verkningsfulla verktyget är anhöriga. Det är de som kan övertyga en person som är på väg åt fel håll och försöka uppmärksamma dem på vad de faktiskt förlorar. Sen handlar det om att vi ska fortsätta med det vi gör – att arbeta förebyggande i skolan, socialtjänsten och med föreningslivet och imamer. De vill samma sak som oss – att hindra en utveckling av radikalisering.

"Vinner på grund av vår sega byråkrati"

Karwan Faraj är göteborgare och dokumentärskapare som under åren kartlagt och träffat personer som anslutit sig till Islamiska staten. Han tycker att arbetet har gått för långsamt.

– Det behövs handlingskraft. Kom igen, folk har åkt till IS sen 2012. Det är snart 2017. Man har haft många år på sig att tänka, utreda och kartlägga. Det behövs handling nu. De som hjärntvättar ungarna just nu kommer att vinna annars. De vinner på grund av vår sega byråkrati, säger Karwan Faraj.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
""De är schysta. Jag vet inte, man ska inte tro på allt man läser" skriver en annan."

(en elev om Daesh)

:näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Islamtruth.jpg

Ja, typ så.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top