Varningssystem för döda vinkeln på hojar

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....

Skulle vara klart bättre me ett varningssystem till bilar att en hoj är i närområdet....

Läste för flera år sen om någon sportbil som saknade backspeglar.... Den skulle ju vara så snabb att de ändå ingen som kom ikapp... :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att vara kaxig men jag är skitdålig på att titta i sidospeglarna av den enkla anledningen att det så gott som aldrig är någon som kan tänkas köra om mig...

Fattar inte riktigt vad man ska med detta systemet till då man på hoj om något är extra uppmärksam. Hade det varit bakvänt så att systemet varnade andra att jag finns i döda vinkeln så pratar vi ett system som skulle rädda liv på riktigt....

Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

... och sen den jävla Lloyden tutandes för omkörning. :mad:
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

Jag råkade ut för just de för massor av år sen när två mc körde om en bil på var sin sida i olika filer å jag kom me bil i bra högre hastighet i ytterfil... Vart en undanmanöver ut på vägrenen för att slippa köra på ena mc:en... Han sket väl på sig, för dom hade ingen koll på va som var bakom...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En elegant lösning på ett icke existerande problem.

Även om jag hade nåt sånt där så skulle jag aldrig våga göra ett filbyte på MC utan att vrida på nacken och kolla vad jag har bakom mig.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej tack.
Jag vill inte ha mer elektroniskt bjäfs på mina hojar.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
All form av hjälpande teknik är ju bra men problemet idag verkar vara att få den att fungera under en längre tid vilket i sin tur kostar plentium att laga och den formen av teknik kan jag vara förutan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där kan bita en i röven ibland när man ligger och nöter motorväg i 180-200, och ska byta fil för att köra om någon som ligger och fiser i 130-140, och nästan får en jagga i arslet som ligger och marschar i 250. :gnissla Inte direkt så man förväntar sig att någon ska komma ikapp bakifrån då.

Det hände mig i våras, jag såg de energiska helljusblinken i vänster backspegel, och bromsade och svängde in till höger för att släppa förbi
polisen. :tummenupp
Och tänker, fy fan, för att vara tvungen att köra på det sättet i jobbet !

Och det är faktiskt andra gången.
Första gången missade jag att de låg bakom när jag äntligen kunde ge järnet och köra om en radda bilar. Och när jag är klar med omkörningen så kommer de och kör om mig. Tänkte (det var på hösten) jaha de plockar av mig på första avfarten men säsongen är ändå slut och jag har lappen igen i vår.
Men de bara blåste på till nått viktigt !
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det enkla systemet som jag tror är rätt vanligt på bussar och och lastbilar är dubbla backspeglar där en backspegel är lite mera utåtvinklad än den andra. Just för att upptäcka fordon i döda vinkeln.
Och det finns konvexa backspeglar att klistra på den vanliga backspegeln för att minska risken missa nått döda vinkeln.
När jag hade egen bil så satte jag på vänster framskärm så långt fram som möjligt en extra backspegel, utåtvriden just för koll på döda vinkeln.
Men normalt, speciellt vid motorvägskörning så vandrar blicken hela tiden mellan framåt och backspegel.
För faran kommer som jag ser det bakifrån.
Och på det sättet vet jag om vad jag har bakom mig.
Nästan alltid.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Njaaa... jag väntar på autopilot till hojen istället. Den tjöper jag direCkt, ställer på 1.09 runt Åsen och vägrar klassa upp till Rookie.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Njaaa... jag väntar på autopilot till hojen istället. Den tjöper jag direCkt, ställer på 1.09 runt Åsen och vägrar klassa upp till Rookie.
Vore ju perfekt, då kan man sitta bak å fram på hojen med en macka i handen och kolla på alla som inte kommer ifatt :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det enkla systemet som jag tror är rätt vanligt på bussar och och lastbilar är dubbla backspeglar där en backspegel är lite mera utåtvinklad än den andra. Just för att upptäcka fordon i döda vinkeln.
Och det finns konvexa backspeglar att klistra på den vanliga backspegeln för att minska risken missa nått döda vinkeln.
När jag hade egen bil så satte jag på vänster framskärm så långt fram som möjligt en extra backspegel, utåtvriden just för koll på döda vinkeln.
Men normalt, speciellt vid motorvägskörning så vandrar blicken hela tiden mellan framåt och backspegel.
För faran kommer som jag ser det bakifrån.
Och på det sättet vet jag om vad jag har bakom mig.
Nästan alltid.

När jag tog körkort för både bil å mc så var de inte lag på backspeglar... Då fick man lära sig att vända på huvudet... Då fanns de inga dödavinklar... Använder den metoden fortfarande även med backspeglar på både bil å mc....
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Döda vinkeln på en hoj? inte för att vara sådan men jag behöver eg inte ens speglar på min hoj när jag ska svänga å dylikt. man har la en nacke? Kanske skulle man kunna ha nån varningslampa om nån kör om en men då hade jag ju hoppat till varje gång den hade lysts upp. näää fan. jag klarar mig utan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag kollade lite närmare så fungerar det mellan 25km/h till 80km/h.
Är det hojens egna hastigheten så är väl utrustning mest avsedd för sk Kromslädar.
(Med eller utan krom!)
Fordon med föraren dinglande från Aphängar styret och med bena i gynekologstols ställning.
Kämpande för att inte blåsa av hojen.
Och då är väl ändamålet inte att undvika bli påkörd bakifrån vid omkörning utan veta om att nu är de ikapp, nu är det färdigkört :kulspruta
Eller ? :va
Eller möjligen 125cc och mindre hojar. :va
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top