Styrbjörns laddade dröm

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Jag har läst om de som har monterat (rejäla) topp skruvar och sedan dragit gängpaj i blocket, känns som marginalen är fin. Kommer köra bensin så därav den låga kompressionen, min tyska bil som är oöppnad laddar jag 0,8 bar med e85 utan problem, men den har ju stoor tank

Jag kommer att prova med original toppskruvar, visar det sig att det börjar läcka så kommer jag skriva det här :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min xr650r enstånka med 100mm borr klarade 1,2bar utan läkage med org bultar och 3 skivog org stålpackning. Jag laddade inte mer så jag vet inte hur mycket den klarade helt enkelt. Men hur de funkar med 1 skiva stålpackning på ena sidan av rostfri spacer + 2 skivor på andra sidan är en annan 5a.

Audi motorer de gamla s4 s2 är ju väldigt populära att skrämma upp till 700-1000hk. Upp till 700hk =2 bar brukar org stålpckning hålla bra och den motorn har samma typ packning som hojars stålpackning. 700+ hk brukar de flesta bilåkare köpa Copering packning. Coperring består av en vanlig fiberpackning strax utanför borret samt en lös stålring som läggs löst in mot borret. Med den packningen krävs inga spårfräsningar i toppen eller blocket och man kan återmotera stålringen 1 gång.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Repetition

Har nu limmat packningarna och monterat toppen igen :)

Limma.jpg

Tillverkade avgasOrening av två gamla borrar :hihi

Avgasorening.jpg

Distans åt kamspännaren

Kamkädjespännare.jpg

Topp.jpg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Ett steg närmare pschhhh

Gokväll!

Motorn har idag glidit tillbaka i ramen och den är numera provstartad som sugis för förhoppningsvis sista gången :yoparty nu saknas bara turbons sång!
Den startade fint och inga missljud hördes så jag kan ju inte ha gjort allt för mycket fel :Rockbanan

Filade ur motorfästena till toppen så skruvarna gick i

Motorfäste.jpg

Hissade upp motorn

Motor.jpg

Provstart

Original uppstart.jpg


Otroligt bra med balk i taket, slipper liksom till från alla olika håll!


Mvh Styrbjörn
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Japp det stämmer bra :)

Några fler framsteg med bågen?


Hej!


Det har inte hänt värst mycket i garaget men en liten update kan jag väl bjuda på =)

Zx9express har skickat en startmapp åt mig så den har jag skrivit över till pc5an STORT TACK!! :krama

Kände mig som värsta hackern när jag mappade boxen (fyllde i numren i fälten) :D

Annars har jag väl bara myst mig bort i garaget med lite Rom och tankar om hur jag ska få plats med allt på bästa vis.

Klippt till ett plenum i stora drag, kylarna till insuget borde komma på posten snart

Paff insug.jpg

Beställde banjo med 8mm anslutning till fuelrailen av lokala hydraulfirman

Fuel rail.jpg

Turbon blev tyvärr lite för högt placerad så en 10mm distans blir nog bra att fylla ut med

Distans.jpg

Här ska borras och gängas 3 hål för anslutningarna till mapsensorn

Nippel.jpg



Nisse järnet, existerar det någon byggtråd av din bil?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hoppas mappen stämmer någotsånär nånstans i alla fall, mappning är ett måste!!
Anslutningarna till mapsensorn, då menar du originalmapsensorn med pysventil?
Laddtryckssensorn (GM3bar) ska kopplas till plenum, inte mellan spjäll och ventil. Rätta mig om jag har fel.
Jättefint bygge!
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Jag lånar en bild av xyron

Vad jag har förstått så tas trycket ut från alla kanaler så det ska bli ett jämnare tryck, precis som original fast utan pysventil till gm mapsensorn. Men visst kan jag ha missuppfattat saken..

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_20110304226.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den bör kopplas på plenum, du behöver inte undertrycket och när du trottlar den med laddtryck så kommer du ha lägre tryck vid uttagen under spjällen än i plenum. Men det går förstås att mappa efter men då får man kompensera för det. Min dynojet pod som tar trycket från mapsensorn som sitter på plenum visar alltid högre tryck än laddtrycksmätaren som är inkopplad under spjällen.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Slutar inte att förvånas av kunskapen och hjälpsamheten här på forumet!
Bra förklarat =) Då låter jag spjällen vara i fred.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hej!


Det har inte hänt värst mycket i garaget men en liten update kan jag väl bjuda på =)

Zx9express har skickat en startmapp åt mig så den har jag skrivit över till pc5an STORT TACK!! :krama

Kände mig som värsta hackern när jag mappade boxen (fyllde i numren i fälten) :D

Annars har jag väl bara myst mig bort i garaget med lite Rom och tankar om hur jag ska få plats med allt på bästa vis.

Klippt till ett plenum i stora drag, kylarna till insuget borde komma på posten snart

View attachment 426383

Beställde banjo med 8mm anslutning till fuelrailen av lokala hydraulfirman

View attachment 426385

Turbon blev tyvärr lite för högt placerad så en 10mm distans blir nog bra att fylla ut med

View attachment 426384

Här ska borras och gängas 3 hål för anslutningarna till mapsensorn

View attachment 426387



Nisse järnet, existerar det någon byggtråd av din bil?

Nice, ser bra ut :)

Nej har inte det till nån av bilarna :p Finns lite bilder på instagram.. Håller mest på med den fyrhjulsdrivna nu.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Inpassning av spridare

I helgen har det byggts fuelrail :) Jag fick lära mig att spridar hålen SKA vara väldigt mjuka så inte o-ringen skadas på spridaren :huvet Nåja.. blir att köpa en ny ring imorgon, slipade sen noggrant alla hål! Nu fattas bara några brickor som ska hålla spridarna så dom inte glider upp i railen.

Bilder:

Ändbit.jpg

Svets.jpg

Polera.jpg

Glad.jpg

Banjo.jpg

Monterat.jpg
 

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
trivsamt bygge min herre! följer med spänning att se slut resultatet, håller även på själv med en gsxr 1000 turbo fast en k2 så det gör det ju lite extra kul att följa dina framsteg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tack! Hur kommer du att gå till väga med styrsystem, storlek på turbo etc.
Det börjar se ut som jag har beställt för stor kylare till plenumet, men om jag får dit klämt den så lär den ju bli effektiv :smasha
 

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Mitt recept på laddtrycksgrytan är Följande så här långt i bygget :)

styrsystemet har jag köpt ett Link Fury eftersom dom har stöd för att köra e85 kompenserings givare och ett + är att man kan justera laddtryck mot varvtal och växlar och ha olika mappar för e85 och 98 oktan på brytare.

kompförhållande på 8,7:1
lobcentrum på kammarna 105/110


Carillo H-profil vevstakar
JE turbo kolvar
Bortplockad balansaxel
Viktlättnad och balanserad vevaxel (bortsvarvat balansaxel drev)
Högflödes oljepump
Chrome molly utgående växellådeaxel (grövre än original)
Keramiska lager i växellådan
Mekanisk oljereturpump
Ställbara kamdrev
Billet fulerail byggd för att passa andra spridare
bosch 1200cc spridare
DW 300 soppapump
Turbo Borg EFR 6758
Cometic topplockspackning
APE bultade ramlageröverfall
APE bultar till toppen
Laminova olje värmeväxlare
kopplingen är i daxläget ombyggd till hydraulisk ist för wire och med herrejösses fjädrar (vi får se om det kommer funka eller om man får skaffa nån annan lösning på kopplingen )

och säkert nått mer jag glömt att jag har men de är vad jag kommer på nu iaf :)
 
Last edited:

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Tips för kopplingen. Om du inte använder stålompunnen slang får du lite längre kopplingsväg (spunge bob) och det blir enklare att göra "snabba och riviga starter".


De kan va ett värdefullt tips, sitter än ingen slang alls där så tipset kom ju i god tid iaf !
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top