MotoGP - försäsongstugg!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Årets säsong är över, men förarna är redan nu uppe i sadlarna igen för försäsongstester.

Det är mängder med nya faktorer som kommer spela in, t ex ny däckleverantör (Michelin), enhetselektronik och annan hjulstorlek (17").

Dessutom får vi välkomna nya förare till cirkusen, där Tito Rabat känns som ett av de mer spännande namnen.


Kommer Honda ha gjort sin hemläxa? Kan Suzuki ta nästa steg? Ducati, får de ordning på hojen? Kan Yamaha fortsätta på det vinnande konceptet?

I den här tråden laddar vi alltså för nästa säsong, så bring it on! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas på att Suzuki får till en motor med de önskade hästkrafterna, och att Ducati reder ut vad det nu är får småsaker de jagar i hojen nu. Vill se Viñales stångas lite med toppförarna. Grabben kör snyggt!
Någon som vet vad ducatin har för akilleshäl som håller dem borta från striderna med yamaha och honda på de flesta banorna?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Följer Live timing på MotoGP.com just nu och Dovi satte nyligen en tid på 1:32.735, vilket ger mig förhoppning om att vi kommer få se riktigt bra fart även nästa säsong.

Med tanke på att det är första testerna med det nya reglementet så ser det ju riktigt lovande ut så här långt. Återstår att se hur det ser ut efter dagen och vad förarna själv lämnar för intervjuer och reflektioner.

Edit:
Och där stänkte Marquez dit 1:32.077
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Enhetselektronik och nya däck borde ju jämna ut fältet lite. :)

Många nämner ju Suzuki som "the best handling bike".
Men om de får till lite mer kraft ur motorn kommer den fortfarande vara "best handling" då? :va

Dags för Duccarna att ta nästa steg.
Jag tänkte "Nu j@vlar!" när Andreorna blev både två och trea redan i Qatar!
Men sedan kom det lixom av sig. :(
Känns som Ianonne varit den snabbare av de två under 2015.
Är faktiskt lite besviken på Dovis säsong då jag väntat mig mer av honom.

Kan Aprillia ta ett steg till?

Jag kommer iaf inte sluta titta för det finns mycket att se fram emot 2016! :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enhetselektronik och nya däck borde ju jämna ut fältet lite. :)

Många nämner ju Suzuki som "the best handling bike".
Men om de får till lite mer kraft ur motorn kommer den fortfarande vara "best handling" då? :va

Dags för Duccarna att ta nästa steg.
Jag tänkte "Nu j@vlar!" när Andreorna blev både två och trea redan i Qatar!
Men sedan kom det lixom av sig. :(
Känns som Ianonne varit den snabbare av de två under 2015.
Är faktiskt lite besviken på Dovis säsong då jag väntat mig mer av honom.

Kan Aprillia ta ett steg till?

Jag kommer iaf inte sluta titta för det finns mycket att se fram emot 2016! :fakta

Suzukin ska tydligen vara riktigt trevlig att bromsa med och det bör ju inte påverkas av mer motoreffekt, men under acceleration kommer nog mer hästar att göra den lite bångstyrigare om den levererar effekten brutalt, det har ju varit det som har varit hondans akilleshäl i år.

Aprilia har ju gjort rätt bra ifrån sig i år, så med lite tur kommer den nya hojen de ska köra med 2016 vara ännu bättre med de lärdomar de dragit av årets körningar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ok, det kan ju vara lite intressant att ha koll på schemat, vi har ju bara ett test på Sepang till förmån för ett på PhI - smart med tanke på Bridgestones bekymmer för ett par säsonger sedan.

Nåväl - just nu, den 10-11 nov 2015 pågår alltså testerna i Valencia.

1-3 februari 2016 sker det stora avstampet på Sepang.
17-19 februari fortsätter testerna på Philip Islands.
3-5 mars avslutas sedan testerna på Quatar innan säsongen drar igång två veckor därefter.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och där stänkte Marquez dit 1:32.077...
...varefter han firade med ett dopp i sandfållan :)

Livekommentarer kan för övrigt också följas på:
http://www.crash.net/motogp/livecommentaries/5452/valencia-motogp-test.html

En tanke som inte ventilerats vad jag vet är att Rossi innan Valencia antydde att Yamahas chassi kanske ännu inte anpassats för Michelin-däckens karaktäristik. Spekulerar man i att bakdäcket har mängder med grepp men att framdäcket är lite vekare och släpper tvärt kan det faktiskt gynna "bromsa-sväng-sikta-skjut"-körning! Och därmed passa förarna lite olika bra...
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
...varefter han firade med ett dopp i sandfållan :)

Livekommentarer kan för övrigt också följas på:
http://www.crash.net/motogp/livecommentaries/5452/valencia-motogp-test.html

Föga förvånande egentligen? Jag har en känsla av att Marquez kan få lite problem med greppet i framdäcket om inte Michelin hittar en lösning.

Skitbra komplement till Livetiderna på MotoGP!
Enl. crash.net så är Crutchlow snabbast, t om snabbare än racetiderna han satte förra helgerna.


roffe_s
Det ligger något i det, och om så är fallet så lär Lorenzo få jobba hårt med att hitta grepp under sina låååååånga nedlägg och en förare som Marquez kanske gynnas mer än jag tänkt på.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...och en förare som Marquez kanske gynnas mer än jag tänkt på.
Mmm, jag tänker även på PEsp, Vinales, Smith och övriga Moto2- fostrade förare i fältet. Jaja, spännande att följa är det i alla fall :)
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Hur ser teamlistorna ut för 2016? Har försökt finna på MGP.com men hittar ingenting..
Vem kör för vem?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

This is the first time that official timing has been available for testing with Michelin tyres, replacing Bridgestone as exclusive supplier from next season, with some riders also using the new single ECU system.

Scott Redding, Loris Baz and Eugene Laverty are making their Ducati debuts for Pramac, Avintia and Aspar respectively. Jack Miller is riding at Marc VDS for the first time.


Vad är grejen att inte välja nya ECU systemet direkt?


Screenshot_2015-11-10-11-48-15.jpg

Yamaha med något futuristiska lösningar av soppapåfyllningen :)
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Tittar ni inte MotoGP.com? Marc snabbast men vurpat en gång på framhjulssläpp.Crutchlow 2:a men också en vurpa..Jorge 15..Rossi har inte åkt ut än..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

This is the first time that official timing has been available for testing with Michelin tyres, replacing Bridgestone as exclusive supplier from next season, with some riders also using the new single ECU system.

Scott Redding, Loris Baz and Eugene Laverty are making their Ducati debuts for Pramac, Avintia and Aspar respectively. Jack Miller is riding at Marc VDS for the first time.


Vad är grejen att inte välja nya ECU systemet direkt?


View attachment 425026

Yamaha med något futuristiska lösningar av soppapåfyllningen :)

För att ha så få okända som möjligt så byter man bara en sak i taget så man vet vart konstigheter kommer ifrån.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Än så länge har MM, CC och båda bröderna Esp gått av - förefaller som att framdäcket fortsätter att orsaka förarna huvudbry...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har man "för bra" fäste bak så trycker det ju av framhjulet såvitt jag förstått, så det kan ju vara något sånt som ställer till det för dem?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Är det bara för mig som MotoGP's egna livetider inte hänger med just nu?
Jävligt intressant med så många framhjulskrascher.

Edit: Nu är livetiderna igång på riktigt.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Iannone på andra, Vinales på fjärde och Redding på sjunde är väl största ögonbrynshöjarna so far...
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Skönt med en nystart! Bra initiativ kamrat kryckan :krama

Kändes som att det var läge för det med tanke på hur diskussionerna gått de senaste veckorna.

"Yamaha will start testing with Sunday's race bikes, then switch over to the 2016 bike."
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top