Efter alla dessa år

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Först och främst har du ju inte läst studien själv utan bara googlat fram den vilket ju betyder att du vill jag ska sitta och läsa 400 sidor i en bok, inte en artikel, vilket jag inte har tid med. Och även om jag gjorde det och kom med metodologiska problem så skulle du ju inte ta den debatten, mest för att du inte har den typen av kunskap. Med andra ord hade det bara blivit en pseudodebatt och bortkastad tid.

Även om det finns skillnader mellan grupper har ju det inget att göra med mitt påstående vilket jag redan har påtalat och därför finns det ingen anledning att närmare gå in på det. Och oavsett vad jag svarar så kommer du ju ändå att fortsätta ifrågasätta.

Inget konstigt med att mäta IQ eftersom man lite pragmatiskt har kommit fram till att vi mäter det med en speciell test. Det svåra är att definiera vad IQ är och om du ändrar definitionen så måste du också mäta på ett annat sätt. (som t.ex. MENSA.) Så att med en svensk IQ test, utformad och standardiserad i den svenska kulturen mätandes svensk klokskap, är inte svårt. Att rakt översätta detta till vad som är klokskap i Kalahariöknen är komplicerat.

Vi kan ju debattera in i det evinnerliga, det är fortfarande ingen vetenskap.

Du bad mig leverera någon vetenskaplig fakta för att stödja det jag påstår, det har jag gjort. Du behöver inte hålla med, det behöver inte ens jag, men skall du hävda motsatsen bör du leverera annat än åsikter.

Det är inte jag som ifrågasätter studien.

Om du vill beskriva en grupp handlar det väl om vad som är vanligt i den gruppen, inte vad som är extremt i gruppen.

Det vanliga i den "muslimska gruppen" är nog att man vill umgås med sin familj, ge sina barn en bra uppväxt, jobba och tjäna pengar, bo hyfsat, ha lite trevligt på fritiden och inte vara i konflikt med sina grannar och vänner utan hellre vara populär än impopulär.

Det här är vad du påstår, världen visar att det inte är så, naturligtvis inte överallt, men på vissa håll. Du väljer att se alla muslimer som en stor grupp för att slippa ta den heta potatisen att vissa "undergrupper" sticker ut.

Inte ens muslimer ser sig som en och samma grupp, varför göra det så enkelt för sig att gå emot deras egna syn på sig själva, för att man vet bättre?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Du bad mig leverera någon vetenskaplig fakta för att stödja det jag påstår, det har jag gjort. Du behöver inte hålla med, det behöver inte ens jag, men skall du hävda motsatsen bör du leverera annat än åsikter.
Du har faktiskt inte levererat något som motsäger mitt påstående om att vi är biologiskt lika eller att våra hjärnor är konstruerade på samma sätt. Du har konstaterat att det finns skillnader i IQ mellan grupper. Fint men som sagt det finns det i kroppslängd, hårfärg, synförmåga, personlighet, vänster- eller högerhänthet och tusen andra faktorer också eftersom vi inte är kopior av varandra. Å det finns verkligen inget i detta som motsäger individuella skillnader eller undergrupper!
Men att vi har skillnader i kroppslängd, som är lika genetiskt som IQ, betyder inte att vi inte är samma sorts individer.

Fast vi kommer väl inte så mycket längre med detta utan vi får konstatera att vi tänker olika, vilket väl knappast gör någon av oss till en sämre människa!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du har faktiskt inte levererat något som motsäger mitt påstående om att vi är biologiskt lika eller att våra hjärnor är konstruerade på samma sätt. Du har konstaterat att det finns skillnader i IQ mellan grupper. Fint men som sagt det finns det i kroppslängd, hårfärg, synförmåga, personlighet, vänster- eller högerhänthet och tusen andra faktorer också eftersom vi inte är kopior av varandra. Å det finns verkligen inget i detta som motsäger individuella skillnader eller undergrupper!
Men att vi har skillnader i kroppslängd, som är lika genetiskt som IQ, betyder inte att vi inte är samma sorts individer.

Fast vi kommer väl inte så mycket längre med detta utan vi får konstatera att vi tänker olika, vilket väl knappast gör någon av oss till en sämre människa!

Klart vi inte är samma sorts individer, hur kan du påstå det? Bara för att vi bär samma cellstrukturer är vi inte samma individer, det är ju minst sagt absurt. Samtidigt som du påpekar att vi tänker olika.:va

Men varför ens blanda in individer när man pratar om generella skillnader, för visst fasen finns det generella skillnader i utseende. Att tro att tusentals generationer av selektiv fortplantning för att ha så goda möjligheter att överleva och föröka sig inte skulle lämna spår under ytan är lite enfaldigt.

För att påpeka pratar vi inte några stora skillnader i iq, men det gör inte saken mindre till ett faktum. Sen tänker vi olika, eller rätare sagt så tänker du olika då jag har vetenskapen att stödja mig mot. Så länge ingen producerar något som strider mot deras arbete, vilket borde vara lätt om dom nu gjort fel, är det jag som har rätt.:7peta

Men låt oss roa oss med att påstå att det finns skillnader, vore det inte ytterst orätt att förvänta sig samma resultat, inom t.ex utbildning, om det finns grupper som inte lever upp till kraven som krävs till följd av deras genetiska anlag? Det tycker iaf jag, och att tvinga in människor i ett system och samhälle de inte kan klara sig i är ytters orätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Det här är vad du påstår, världen visar att det inte är så, naturligtvis inte överallt, men på vissa håll. Du väljer att se alla muslimer som en stor grupp för att slippa ta den heta potatisen att vissa "undergrupper" sticker ut.

Inte ens muslimer ser sig som en och samma grupp, varför göra det så enkelt för sig att gå emot deras egna syn på sig själva, för att man vet bättre?

Jag vet inte riktigt vad du inte håller med om i Bonnys quote ovan?
Om du vill beskriva en grupp handlar det väl om vad som är vanligt i den gruppen, inte vad som är extremt i gruppen.
Är det denna bit?
Vad är det som inte stämmer?
Om man ser en grupp människor där alla är rödhåriga utom en blondin så kan väl gruppen beskrivas som rödhårig?

Det vanliga i den "muslimska gruppen" är nog att man vill umgås med sin familj, ge sina barn en bra uppväxt, jobba och tjäna pengar, bo hyfsat, ha lite trevligt på fritiden och inte vara i konflikt med sina grannar och vänner utan hellre vara populär än impopulär.
Eller är det denna del?
Jag tror det stämmer alldeles utmärkt för de 1,5 miljarder muslimerna i världen.

Jag är heller inte säker på vad din länk, intressant eller inte, motbevisar i dessa citat?

Det är klart att man kan bunta ihop människor efter epitet/tillhörighet/religion eller annat.
Att just benämna hela gruppen människor som bekänner sig till Islam som muslimer är inget problem.
Att det sedan finns under-grupper inom gruppen Islam är också alldeles sant.

IS består, enligt wikipedia, av 31000 stridande terrorister (0,0000207% av alla muslimer).
Mitt tips är att de allra flesta muslimer finner lika lite gemensamt med IS som du eller jag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag vet inte riktigt vad du inte håller med om i Bonnys quote ovan?

Är det denna bit?
Vad är det som inte stämmer?
Om man ser en grupp människor där alla är rödhåriga utom en blondin så kan väl gruppen beskrivas som rödhårig?


Eller är det denna del?
Jag tror det stämmer alldeles utmärkt för de 1,5 miljarder muslimerna i världen.

Jag är heller inte säker på vad din länk, intressant eller inte, motbevisar i dessa citat?

Det är klart att man kan bunta ihop människor efter epitet/tillhörighet/religion eller annat.
Att just benämna hela gruppen människor som bekänner sig till Islam som muslimer är inget problem.
Att det sedan finns under-grupper inom gruppen Islam är också alldeles sant.

IS består, enligt wikipedia, av 31000 stridande terrorister (0,0000207% av alla muslimer).
Mitt tips är att de allra flesta muslimer finner lika lite gemensamt med IS som du eller jag.

Jag vänder mig mot att man drar alla över en kam, den totala oförmågan att se till att det finns mer att se till än bara den stora gruppen. Precis som jag stör mig när man påstår att det finns 2,4 miljarder kristna, och blandar in allt möjligt.

Den andra citeringen har ju visat sig vara totalt fel om man ser till de områden där islam regerar, eller hävdar du att dessa områden inte har haft problem sen urminnes tider?

Ditt tips stöds inte av undersökningar i ämnet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...För att påpeka pratar vi inte några stora skillnader i iq, men det gör inte saken mindre till ett faktum. Sen tänker vi olika, eller rätare sagt så tänker du olika då jag har vetenskapen att stödja mig mot. Så länge ingen producerar något som strider mot deras arbete, vilket borde vara lätt om dom nu gjort fel, är det jag som har rätt.:7peta

Dom har tom själva i dokumentet påpekat att de fått en hel del kritik för sina påståenden.
Sen är ju det inte alldeles ovanligt i vetenskapliga studier... :)
Det betyder också att det INTE är någon oemotsäglig sanning som detta dokument presenterar.

Men låt oss roa oss med att påstå att det finns skillnader, vore det inte ytterst orätt att förvänta sig samma resultat, inom t.ex utbildning, om det finns grupper som inte lever upp till kraven som krävs till följd av deras genetiska anlag? Det tycker iaf jag, och att tvinga in människor i ett system och samhälle de inte kan klara sig i är ytters orätt.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar men är det att alla inte kan ta åt sig utbildning?
Att vårat samhälle [Swe/Eur/Väst?] kräver en IQ av dessa människor som de inte besitter och att de därför inte skulle klara sig i vårat samhälle?
För läser jag länken så verkar det snarare som TILLGÅNGEN på skola har med lägre IQ att göra inte att dessa människor inte KAN ta åt sig utbildning.
(Här kan jag ha tolkat länken fel.)

Att det sedan finns andra problem med att ta sig in i ett nytt samhälle är självklart. :)
Men att lägre generell IQ (om det nu var det du for efter) skulle vara ett problem tror jag inte.

Mycket text om jag nu missuppfattat ditt inlägg redan från början. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vänder mig mot att man drar alla över en kam, den totala oförmågan att se till att det finns mer att se till än bara den stora gruppen. Precis som jag stör mig när man påstår att det finns 2,4 miljarder kristna, och blandar in allt möjligt.

Den andra citeringen har ju visat sig vara totalt fel om man ser till de områden där islam regerar, eller hävdar du att dessa områden inte har haft problem sen urminnes tider?

Ditt tips stöds inte av undersökningar i ämnet.

OK, då tror jag att jag förstår.
Det jag kan tycka då är att det är svårt att föra en diskussion/dialog utan att gruppera människor.
Men jag tycker också det är konstigt att många lägger IS-terroristernas extremistiska-åsikter på det stora blocket muslimer.

Jag tycker på inget sätt att en religion skall få sätta lagar eller regera.
Religiösa lagar i sig skapar problem enligt mig, oavsett religion.

Jag har inte kunskaper nog om hur de områden med 1,5 miljarder muslimer regeras.
Att det skulle vara problem i alla tror jag inte.
Att det är det i några tror jag säkert.
Sedan urminnes tider, nja.

Finns det ett problem inom Islam med ökande radikalisering? Absolut.
Är alla muslimer radikala? Absolut inte.

Om jag tittar i denna länk:
http://www.pewglobal.org/2013/09/10/muslim-publics-share-concerns-about-extremist-groups/
Så är det långt fler muslimer som är "unfavorable" än "favourable" till extremistgupper.

Så mitt tips stämmer nog om du inte har en annan länk. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
OK, då tror jag att jag förstår.
Det jag kan tycka då är att det är svårt att föra en diskussion/dialog utan att gruppera människor.
Men jag tycker också det är konstigt att många lägger IS-terroristernas extremistiska-åsikter på det stora blocket muslimer.

Jag tycker på inget sätt att en religion skall få sätta lagar eller regera.
Religiösa lagar i sig skapar problem enligt mig, oavsett religion.

Jag har inte kunskaper nog om hur de områden med 1,5 miljarder muslimer regeras.
Att det skulle vara problem i alla tror jag inte.
Att det är det i några tror jag säkert.
Sedan urminnes tider, nja.

Finns det ett problem inom Islam med ökande radikalisering? Absolut.
Är alla muslimer radikala? Absolut inte.

Om jag tittar i denna länk:
http://www.pewglobal.org/2013/09/10/muslim-publics-share-concerns-about-extremist-groups/
Så är det långt fler muslimer som är "unfavorable" än "favourable" till extremistgupper.

Så mitt tips stämmer nog om du inte har en annan länk. :)

Hälften, är det långt fler.:va

Aljazeera som har sin tittargrupp inom ett område/grupp har en annan statistik http://www.aljazeera.net/votes/pages?voteid=5270.

Det blir såhär när man väljer att se på den stora gruppen, man blundar för problemen inom undergrupperingar. Frågan man katoliker som grupp är det ganska få som tycker det är ok att sätta på småpojkar, men prästskapet visar något annat.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hälften, är det långt fler.:va

Aljazeera som har sin tittargrupp inom ett område/grupp har en annan statistik http://www.aljazeera.net/votes/pages?voteid=5270.

Det blir såhär när man väljer att se på den stora gruppen, man blundar för problemen inom undergrupperingar. Frågan man katoliker som grupp är det ganska få som tycker det är ok att sätta på småpojkar, men prästskapet visar något annat.

Hälften?
Skärmklipp.JPG
(Tyvärr är inte IS med men eftersom det också är en extremistgrupp borde det vara rätt lika.)

Jag hamnade på en arabisk röst-länk.
Vet inte vad du tycker det bevisar?

Håller med om att man blundat för radikaliseringen inom små grupper.
Bevisligen eftersom IS blivit ett sånt hot mot hela världen.

Tror faktiskt det är rätt få katolska präster som tycker det är OK heller.
Sorgligt att ens är någon tycker det. :(
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hälften?
View attachment 425335
(Tyvärr är inte IS med men eftersom det också är en extremistgrupp borde det vara rätt lika.)

Jag hamnade på en arabisk röst-länk.
Vet inte vad du tycker det bevisar?

Håller med om att man blundat för radikaliseringen inom små grupper.
Bevisligen eftersom IS blivit ett sånt hot mot hela världen.

Tror faktiskt det är rätt få katolska präster som tycker det är OK heller.
Sorgligt att ens är någon tycker det. :(

Runt hälften tar avstånd, den andra hälften tycker dom är toppen eller har ingen åsikt om deras beteende.

Har ingen åsikt om terrorisering av minoriteter, kidnappning av kvinnor till slavar eller sköldar, bögkastning, halshuggningar, eldning av folk i burar osv. osv.

81% tycker ISIS är bra Irak och Syrien, om du är obildad kan du ju trycka översätt.:D

Skulle prästerna tycka det är fel skulle de inte mörka och låta det fortgå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Runt hälften tar avstånd, den andra hälften tycker dom är toppen eller har ingen åsikt om deras beteende.

Det jag läser är att långt fler inte supportar än supportar.

Har ingen åsikt om terrorisering av minoriteter, kidnappning av kvinnor till slavar eller sköldar, bögkastning, halshuggningar, eldning av folk i burar osv. osv.

Ja att man inte svarar alls är ju lite konstigt. :va
Kan nog vara så att man är rädd för repressalier från nämnda extremistgrupper.

81% tycker ISIS är bra Irak och Syrien, om du är obildad kan du ju trycka översätt.:D

Äsh, inte behöver jag google-translate för att läsa lite arabiska. ;)
Det är mer det bevisliga värdet av "rösta-länkar" jag ifrågasätter.

Skulle prästerna tycka det är fel skulle de inte mörka och låta det fortgå.

Att det är/var en överrepresentation är nog tveklöst.
Att alla präster tycker det är OK stämmer nog inte.
Att inte bara prästerna utan, som det verkar, hela den katolska organisationen försökt mörka det är ju i högsta grad bedrövligt. :3freak :crash :dummer
Men det har nog mer med att man inte vill "förstöra" kyrkans rykte än att man är för övergrepp mot pojkar.
I vilket fall är det förkastligt! :fakta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Visst är det smidigt när man kan välja hur man vill uppfatta information.

Ganska säker på att frågeformuläret inte hanterades av extremister, eller att de tilläts övervaka individernas hantering av det.

Åter igen, visst är det smidigt när man kan välja vad man tycker, men al-Jazira är ingen liten obetydlig tv-kanal i arabvärlden.

Väljer man att mörka ett brott, oavsett skäl, värderar man samtidigt brottet. Man tycker helt enkelt inte det är så farligt så att man behöver göra något åt det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Visst är det smidigt när man kan välja hur man vill uppfatta information.

Ganska säker på att frågeformuläret inte hanterades av extremister, eller att de tilläts övervaka individernas hantering av det.

Åter igen, visst är det smidigt när man kan välja vad man tycker, men al-Jazira är ingen liten obetydlig tv-kanal i arabvärlden.

Väljer man att mörka ett brott, oavsett skäl, värderar man samtidigt brottet. Man tycker helt enkelt inte det är så farligt så att man behöver göra något åt det.

Tror du är på helt rätt spår när du är inne på att olika personer tolkar/uppfattar information olika. :tummenupp
En hel del av trådarna på detta forum, oavsett titel, skulle vara korta annars. :)

Jag försöker, obildad som jag är ;) , att tolka information via dessa två frågor.
1- Är det en tillförlitlig källa?
2- Är det ett statistiskt urval?

Vad gäller PewResearchCenter-länken så verkar både 1 och 2 vara hyfsat uppfyllda.
Utan att borra mig alltför djupt in i vad PewResearchCenter faktiskt är.
Här tycker jag kanske att du tolkar lite konstigt då du inte ser att fler är mot än för dessa organisationer.
Kan det vara så att du tolkar in de som inte svarar i "för-gruppen"?

Vad gäller "tyck-med-tryck" länken är Al-Jazeera högst trovärdig men urval högst tveksamt.
Hur många hade röstat, från var osv osv.
Gäller såväl Al-Jazeera, CNN som Aftonbladet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Väljer man att mörka ett brott, oavsett skäl, värderar man samtidigt brottet. Man tycker helt enkelt inte det är så farligt så att man behöver göra något åt det.

Siddu!
Här tycker vi helt lika trots olika tolkningar i andra frågor. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Siddu!
Här tycker vi helt lika trots olika tolkningar i andra frågor. :)

Ja, det gör nog alla, bortsett sociopater och Sheldon.

Men visst kunde man önska mer information om al-Jaziras undersökning, med runt 50000 svarade på den, och dessa är mest sannolikt deras kunder/tittare.

Men visst tolkar jag de som undviker svara som allt annat än emot terrororganisationerna, det är ju knappast frågan om en hårfin skillnad... Så visst är fler mot än för om man väljer att bortse från de som inte ville uttala sig, men hur många är de? Knappast en handfull och det är väl det som är intressant, om 200000miljoner människor, minst, direkt stöder dessa orginasitioner är det ett gigantiskt problem. Tar vi Sverige så kommer det minst 130st av dessa i veckan, dessa knös in i små utrymmen med resterande. Visar det sig inte vara en utmärkt grogrund för extremism blir nog alla förvånade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan det helt enkelt inte vara som när någon ringer på telefonen (från ett skyddat nummer) och frågar vad folk röstar på?

Folk som röstar SD säger det ogärna, när dom inte vet om det är AFA som ringer, vilket ger totalt felaktiga opinionsundersökningar, och sen får SD rekordsiffror när det sedan blir val?

Samma sak här, folk smygsupportar IS men vet inte vem som får reda på vad dom svarar så dom väljer att svara "ingen åsikt i frågan" alternativt att dom inte är anhängare i mycket större utsträckning än i verkligheten?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hälften?
View attachment 425335
(Tyvärr är inte IS med men eftersom det också är en extremistgrupp borde det vara rätt lika.)

Jag hamnade på en arabisk röst-länk.
Vet inte vad du tycker det bevisar?

Håller med om att man blundat för radikaliseringen inom små grupper.
Bevisligen eftersom IS blivit ett sånt hot mot hela världen.

Tror faktiskt det är rätt få katolska präster som tycker det är OK heller.
Sorgligt att ens är någon tycker det. :(

Käbbel!

https://www.youtube.com/watch?v=8LwovSPDAVo

http://go.clarionproject.org/numbers/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top