Efter alla dessa år

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej.
Undersökningar redan innan valet visade att majoriteten var missnöjd med invandringspolitiken.
Dock var det många som inte ansåg att det var den viktigaste frågan, så de röstade på andra partier TROTS, inte PÅ GRUND AV, deras invandringspolitik.
Nu är frågan högre värderad och många omprioriterar sina partisympatier.

Jo.
Om man som jag skriver ser till den folkvalda regeringen.
Resten har du nog alldeles rätt i.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3945039.ece

Jag finner ingen mening i att uttrycka hur jag ser på det och känner, när det skrivits på detta vis.
Jag ser mig själv som lagom realistisk tillvår omvärldssituation, nationellt som internationellt.

Läs och ta till er, för det är mycket väl beskrivet.

Skrämmande! :(
Framförallt att vi är så dåliga på integration.
En konsekvens av det är nog att man inte vill komma hit alt tom vill lämna landet skulle jag tro.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skrämmande! :(
Framförallt att vi är så dåliga på integration.
En konsekvens av det är nog att man inte vill komma hit alt tom vill lämna landet skulle jag tro.

Förmågan till integration är uppenbarligen en väldigt obetydlig faktor för val av land, av antalet sökande att döma.

Belgien är väl det land som är än bättre på att odla utanförskap och extremism.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skrämmande! :(
Framförallt att vi är så dåliga på integration.
En konsekvens av det är nog att man inte vill komma hit alt tom vill lämna landet skulle jag tro.
Sverige är väl bäst i världen på integration?
Det blir inte bättre än så här. Fejs it.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som sagt: Jag är inte särskilt orolig. Givetvis är det problematiskt rent praktiskt med stora mängder på kort tid men det är inte samma som att jag tror att vi kommer att få ett kalifat i Sverige om 50 år.
Jag tror att flyktingar är som svenskar både emotionellt, moraliskt och kognitivt. De vill samma som dig och mig, har samma drivkrafter och samma begränsningar så deras barnbarn och mina barnbarn kommer antagligen att fungera bra ihop. Kommer de att titta på "Så mycket bättre" och annat vi gör idag? Nej, troligen inte. Livet kommer att vara annorlunda och det kommer troligen att fungera alldeles utmärkt även om jag då kommer att vara gammal och bitter och hävda att det vara bättre förr.

Hittade en gammal artikel, om nu alla är lika, emotionellt, moraliskt och kognitivt som du skriver. Varför står du en så liten del av befolkningen för över hälften av brottet beskrivet i artikeln nedan?
http://fof.se/tidning/2013/10/artikel/dramatisk-okning-av-antalet-anmalda-gruppvaldtakter

Nu är jag rätt säker på att du kommer undvika frågan, men ta gärna och förklara för dig själv hur så kan vara fallet och hur det harmoniserar med ditt påstående, för omöjligtvis kan båda vara korrekta.

Eller tja, om nu inte den beskrivna gärningen i dina ögon strider mot de kriterier du radade upp så håller den ju förvisso. Men jag utgår ifrån att någon som haft ingående samtal med sin egen son (om betydligt mindre invasiva gärningar och hur du förhåller dig till både gärningarna och ditt förtroende för sagda son om han skulle misstänkas) inte gör det.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En annan sak, var är all statistik som pekar på att terrorister i Europa i regel är européer?

Var länge sedan någon drog upp det, varför kan man undra.:va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dagens tankenöt. Om vi haft reglerad och KONTROLLERAD invandring och gräns, hade vi då haft ett förhöjt (till historisk nivå) terrorhot?

Eller har det heller inte med invandring att göra.. :hihi

Dagens tankenöt part deux

Folket som flyr Syrien flyr från IS, säger vissa.
IS består av 30-50000 halvdant organiserade löss.
Miljontals flyr. Mycket av dessa är muslimer, som stöttat IS, mot Assad.
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu är jag rätt säker på att du kommer undvika frågan, men ta gärna och förklara för dig själv hur så kan vara fallet och hur det harmoniserar med ditt påstående, för omöjligtvis kan båda vara korrekta.
Du har helt rätt i att jag kommer att undvika svara på frågan då jag inte fattar relevansen med artikeln.

Jag har INTE påstått att alla människor gör samma saker, jag har påstått att din och en syrians (eller vilken annan person som helst) hjärna ser likadana ut och hanterar information på samma sätt. Ni har samma biologiska uppbyggnad, samma genetiska kodning och har därför samma emotionella, moraliska och kognitiva funktioner samt samma drivkrafter och begränsningar. Detta betyder alltså inte att ni tänker och beter er på samma sätt. Däremot betyder det att du med andra livserfarenheter skulle betett dig annorlunda än vad du gör idag, precis samma gäller för flyktingar och terrorister.

Tycker du att ett beteende som kanske 1000 av 10 000 000 personer i Sverige utför är representativt?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Du har helt rätt i att jag kommer att undvika svara på frågan då jag inte fattar relevansen med artikeln.

Jag har INTE påstått att alla människor gör samma saker, jag har påstått att din och en syrians (eller vilken annan person som helst) hjärna ser likadana ut och hanterar information på samma sätt. Ni har samma biologiska uppbyggnad, samma genetiska kodning och har därför samma emotionella, moraliska och kognitiva funktioner samt samma drivkrafter och begränsningar. Detta betyder alltså inte att ni tänker och beter er på samma sätt. Däremot betyder det att du med andra livserfarenheter skulle betett dig annorlunda än vad du gör idag, precis samma gäller för flyktingar och terrorister.

Tycker du att ett beteende som kanske 1000 av 10 000 000 personer i Sverige utför är representativt?

Om 52% av muslimerna i Sverige anser att religiösa lagar står över samhällets, är det då representativt och hur påverkar det muslimers förmåga att begå brott?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om 52% av muslimerna i Sverige anser att religiösa lagar står över samhällets, är det då representativt och hur påverkar det muslimers förmåga att begå brott?

Om man frågar troende kristna samma fråga får man nog ungefär samma svar.
Dvs en troende tycker i stort sett alltid att GUD > resten sas.
En del stater i USA har ju fått freda sig från kristna fundamentalistiska föreställningar som folk vill få in i bla skolan. :3freak
Hur många som sedan faktiskt åsidosätter samhällets lagar till förmån för religiösa lagar är en annan fråga.
Sedan finns en hel del "lagar" i Koranen som man tyvärr, från radikal sida, skiter fullständigt i.
-Du får inte döda en annan troende (muslim).
-Du får inte döda kvinnor och barn.

Jag tror tyvärr att både kvinnor och andra muslimer gick åt i de bestialiska Paris morden. :(

OM nu alla muslimer, 1,5 miljarder ca, var våldsbejakande så skulle vi nog ha liiiite större problem än vi har just nu.

Bara mina 2 cent... :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tvångsäktenskap. Könsstympning.
Om det vore 0.1 promille av muslimska kollektivet vore det inget problem.
Nu är det så.

Det behöver inte vara våldsbejakande så till den grad att det utförs. Ett tyst stöd räcker.för att det ska fortgå.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Om man frågar troende kristna samma fråga får man nog ungefär samma svar.
Dvs en troende tycker i stort sett alltid att GUD > resten sas.
En del stater i USA har ju fått freda sig från kristna fundamentalistiska föreställningar som folk vill få in i bla skolan. :3freak
Hur många som sedan faktiskt åsidosätter samhällets lagar till förmån för religiösa lagar är en annan fråga.
Sedan finns en hel del "lagar" i Koranen som man tyvärr, från radikal sida, skiter fullständigt i.
-Du får inte döda en annan troende (muslim).
-Du får inte döda kvinnor och barn.

Jag tror tyvärr att både kvinnor och andra muslimer gick åt i de bestialiska Paris morden. :(

OM nu alla muslimer, 1,5 miljarder ca, var våldsbejakande så skulle vi nog ha liiiite större problem än vi har just nu.

Bara mina 2 cent... :)

Läste du aldrig inlägget du gillade i den andra tråden? ;) https://www.wzb.eu/sites/default/files/u6/koopmans_englisch_ed.pdf
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt rätt är ju att en majoritet av de 1.5mdr muslimer som finns oroas över extremism.
Men om blott 10% stödjer användandet (på sitt sätt våldsbejakande) , så är 150milj fortfarande en bra flock människor.

Lite underlag till dig då Kratoz, att ta ställning till;
http://www.pewglobal.org/2013/09/10/muslim-publics-share-concerns-about-extremist-groups/

Du kan nog va lugn att det inte är en rassenassefaschistpropagandasida :)

Exempelvis, 39% av shia i Libanon tycker det kan va rättfärdigt med självmordsbombningar ofta/ibland.

Mfl.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Helt rätt är ju att en majoritet av de 1.5mdr muslimer som finns oroas över extremism.
Men om blott 10% stödjer användandet (på sitt sätt våldsbejakande) , så är 150milj fortfarande en bra flock människor.

Lite underlag till dig då Kratoz, att ta ställning till;
http://www.pewglobal.org/2013/09/10/muslim-publics-share-concerns-about-extremist-groups/

Du kan nog va lugn att det inte är en rassenassefaschistpropagandasida :)

Exempelvis, 39% av shia i Libanon tycker det kan va rättfärdigt med självmordsbombningar ofta/ibland.

Mfl.

Hur illa ställt är det i ett samhälle om man tycker det är OK med självmordsbombningar? :3freak
Att så många tycker det är OK är i sig skrämmande :dummer, som tur är så är det inte alla som faktiskt gör det.

Om 150 milj sprängde sig, och andra, så skulle är nog konsekvenserna oöverskådliga. :crash
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jo, jag brukar försöka... :)
Men jag är inte riktigt med på var jag (ev?) motsäger mig själv?

Skillnaden mellan kristna och muslimer i dessa frågor (bland annat den jag skrev i förra tråden) skiljer sig markant.
Sedan tvivlar jag inte på att det finns kristna människor med "extrema" åsikter, det är trots allt en religion. :dummer
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Mycket intressant!
BTW tycker jag inte det finns mycket rassenassefascitpropaganda här, bara olika åsikter. :)

Ett samhälles lagar, för mig framförallt i Sverige, går alltid för religiösa lagar.
Jag gissar, utan att vara expert på det, att vi är dåliga med att förklara det för immigranter.
Att man kommer över gränsen betyder ju inte att man genast förstår alla våra lagar.
Att man dessutom kommer från land/områden som ÄR styrda under religiösa lagar gör det inte lättare för dem att förstå att vårat inte är det.
Det betyder att vikten av att förklara, eller bara trycka in, hur vi styrs är oerhört viktig, mycket mer så än tom svenska som språk.

Ang länken:
Allt som allt verkar ju supporten för självmordsbombning gå ner, iaf fram till 2013.
Sedan verkar det vara så att ju osäkrare situation i landet desto mer benägenhet att supporta bombningar/terroristorganisationer.
Att Palestina med sin historia ligger i top är kanske inte så konstigt. :(
Men här sticker också Malaysia ut lite, vad är fel i deras land?
De är både väldigt oroliga för extremism men supportar också (27%) självmordsbombare? :va

Hade varit intressant att ha med Muslimer från tex Sverige, Frankrike och Kanada också.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skillnaden mellan kristna och muslimer i dessa frågor (bland annat den jag skrev i förra tråden) skiljer sig markant.
Sedan tvivlar jag inte på att det finns kristna människor med "extrema" åsikter, det är trots allt en religion. :dummer

OK, det hade jag nog faktiskt missat då. :(
Att man som "äkta" troende ( :dummer ), oavsett religion, nog tycker GUD > lagar håller jag fast vid.
Att man sedan faktiskt tycker dem gå för samhällets lagar kan nog skilja en del.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mycket intressa..


Hade varit intressant att ha med Muslimer från tex Sverige, Frankrike och Kanada också.

Ponera att muslimer från oroshärden Syrien, flyr till Europa. Orsaken är att deras regim, sekulära Assad, motar bort upproriska grupperingar på flankerna. Assad supportas från Ryssland mfl. Det börjar hetta till så dags att uppsöka annan ort.
Kan det vara så att man kan utgå från regionens övriga sammansättning av syn på extremism och procentuellt applicera detta på de som ankommer exempelvis Sverige?
Osannolikt? Sannolikt?

Räkna att 20% av dagens tillströmning på ca 1800 asylsökande om dagen, är från Syrien. Hälften är muslimer. 20% (jag yxar med Libanons siffror och fördelning av.) av dessa 180, dvs 36pers är för radikalister.
Hur många av de 180 är i så fall av den något mildare åsikten att islams lagar står över samhällets?

36pers per dag, i hundra dagar.
Jag är väldigt tveksam till att jag har gjort ett för högt överslag.

Sen tillkommer resten, som exempelvis är från katastrofområdet Afghanistan.

Fundera, räkna, bedöm.

Det rör sig om hela procent.
Säg att vi har en halv miljon muslimer. 10% ger 50000. Dela ut dem i svårt segregerade områden. Låt det jäsa.
Ingen integration, alla åtgärder går till att fylla på, förtäta. Asylboenden, 5m2 per person. Fortsätt förtäta.



Belgien. Göteborgs norra.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top