Loncin 150cc går dåligt

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Huvud var 54. Låg 15. Jag behöver huvud 91, låg 35. Går dem att borra? Mäts storlekar i flöde eller hur funkar de?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Menar mät upp de fysiska måtten längd, bredd, gänga. Då är det större chans att hitta rätt sort.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Ja får göra de. Trodde de bara kom i ett mått. Pilotmunstycket verka lätt att hitta, däremot huvudmunstycket har ja inte sett någonstans än


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Bara så du inte missar det men på bilden sitter ditt huvudmunstycke kvar i emulsionsröret. Blir nog lättare att hitta då ;)
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Så emulsionsröret har en storlek och huvudmunstycket en storlek?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Haha nu ser ja va du mena! De e ju för fan ett vanligt standard huvudmunstycke, ja tog ut hela skiten å tänkte inge mer på de. Men de finns olika storlekar på emulsionsrören?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
OM du ska mäta upp huvudmunstycket blir det enklare om det är löst och inte fastskruvat?
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Orkar inte läsa allt men om jag uppfattade det rätt så har du fått fugen att fungera , tändstift bytt, hela insuget kollat. Blöddrar den och går ojämn när du gasar mycket? I så fall ta bort ljud dämparen det kan vara så att innanmätet packat ihop. Fast du lyser med ficklampa så kan det vara fel så ta bort den och provkör.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
OM du ska mäta upp huvudmunstycket blir det enklare om det är löst och inte fastskruvat?

Ja haha ska ta bort å kolla. Då är ju röret 91 och huvudmunstycket har nåt annat som ja inte vet än. Ska kolla så fort ja få tid.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Orkar inte läsa allt men om jag uppfattade det rätt så har du fått fugen att fungera , tändstift bytt, hela insuget kollat. Blöddrar den och går ojämn när du gasar mycket? I så fall ta bort ljud dämparen det kan vara så att innanmätet packat ihop. Fast du lyser med ficklampa så kan det vara fel så ta bort den och provkör.

Ja den funkar å går, flödar inte över som förut tex. Men tvekar vid högre varv, misständer å hostar vid maxvarv i alla växlar, baktänder vid motorbroms. Ska kolla bestyckningen riktigt först eftersom ja har bytt gasare. Ska kolla dämparen också.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
9684cdd12a8c0eff890eda7bed63551d.jpg
detta är huvud,56. Och låg 15 som sitter i nu.

Gamla org gasare hade huvud 91 och låg 35. Känns som den går lite torrt just nu då med för lite bestyckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har du ren gång på låga varv behöver du inte ändra lågfarten. 56 låter magert spontant. Du borde ha ganska vitt stift på fullgas då.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Var å köpte ett 90 högfart. Märker ingen skillnad på lågfart just men sätter väl in de som brukade vara tänkte ja. Får mest troligt beställa då lågfartsmunstycket verkar vara mer mot de ovanliga


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
detta är huvud,56. Och låg 15 som sitter i nu.

Gamla org gasare hade huvud 91 och låg 35. Känns som den går lite torrt just nu då med för lite bestyckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är helt normalt att det kan skilja mycket i munstycken mellan olika förgasartyper. Faktorer som påverkar är att tillverkare kan ha olika kriterier för att ange storlek. En del anger en siffra som representera flöde och andra kan mena 1,0 mm med ett 100-munstycke. Sedan beror munstyckets storlek på hur emulsionsröret är gjort. En del har hål på sidorna så att man använder ett litet huvudmunstycket för finjustering. Emulsionsrören kan dessutom skilja på om en förgasare är gjord för 2T eller 4T.

Samma för lågfarten, det går inte att jämföra rakt av.

Det normala är att grundbestyckningen är hyfsat bra men att man får gå ner lite i storlek. Tillverkarna tar till några nummer för stora munstycken för att hålla ner risken för härdsmälta p.g.a. mager blandning.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Det är helt normalt att det kan skilja mycket i munstycken mellan olika förgasartyper. Faktorer som påverkar är att tillverkare kan ha olika kriterier för att ange storlek. En del anger en siffra som representera flöde och andra kan mena 1,0 mm med ett 100-munstycke. Sedan beror munstyckets storlek på hur emulsionsröret är gjort. En del har hål på sidorna så att man använder ett litet huvudmunstycket för finjustering. Emulsionsrören kan dessutom skilja på om en förgasare är gjord för 2T eller 4T.

Samma för lågfarten, det går inte att jämföra rakt av.

Det normala är att grundbestyckningen är hyfsat bra men att man får gå ner lite i storlek. Tillverkarna tar till några nummer för stora munstycken för att hålla ner risken för härdsmälta p.g.a. mager blandning.

Tackar!

Menar bara att den gick skit med 56 högfart så sätter i 90 som de brukade vara sen få man se. Lågfart hittar ja inte 35 i den modellen enl bild så får bli att ja beställer 30. Rätt nära sen på lågfart spela de mindre roll.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Beställt 30 lågfart från bra i gasen. Uppdaterar om hur den funkar efter bestyckningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Bytt till 90 nu men fortf samma skit med att den tvekar å bluddrar/hackar/baktänder vid fullgas. Även då jag trycker ut 1ans växel å lägger i 2an så kommer hela 2ans register blöddra å tveka tills ja antingen släpper gasen eller lägger in 3an. Mellanregister i normal fart så går den bra. Choka gör ingen skillnad vid fullgas.

Ventilerna är ställda, 0.10 insug/ 0.13 avgas. Kompar 12

Vad mer bör ja kontrollera? Nålen står i mittläge. Så här ser stiftet ut efter fullgas 2ab med denna dåliga gång
da056ea32c3f2f56db301249c97be695.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top