Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Blev en GSX-S1000A, 2015 med 55 mil på mätaren med lite lull-lull på från Rizoma så som skylthållare, miniplåt (dock okänd tillv.), miniblinkers (fram ej ännu monterade), oljeplugg, skjutspinnar, fotpinnar, depåstödshållare, handtag, backspeglar. Alltid gillat GSX:erna och tyckte nu det var på tiden att själv äga en.

View attachment 431705

View attachment 431706

View attachment 431707

Varför? Den bara föll mig i smaken och kändes rätt. Hade kikat på och provkört KTM 990SMR/SMT, 1290 SD, MT-09, Street Triple R, Speed Triple, Z1000, FZ1-N bl.a. Men denna med dom milen och det lilla extra till det priset jag gav var det som slutligen fick mig att bestämma mig.

Tillräckligt med knuff i maskineriet för mina behov. Nu är det byte av dämpare som är aktuellt. Lutar åt ett M4.

Youtube: GSX-S1000 with M4 full exhaust

Fin hoj och miniblinkers bak ser ju helt rätt ut. :crash
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
hur är en sådan att leva med ekonomiskt? hur gammal är du och vart bor du och vart har du den försäkrad? är lite sugen på en busa men är orolig för kostnaderna

Över 50 år utan skador under några årtionden blev det en månadskostnad på ca 700:- på Dina Försäkringar.Svedea sket tyvärr ner sig fullständigt för egen del rent förtroendemässigt där Blackbirden (för stunden) är försäkrad när de inte ens ville ta med tång i Hayabusan.Påstod att Hayabusan var en supersportmaskin och dessa gick inte att försäkra hos Svedea.Blackbirden kallade de däremot för touring hoj.Antingen hade personen jag pratade med en dålig dag eller så har Svedea inte alla hönsen hemma när det gäller rangordningen av dessa motorcyklar.Dom kanske behöver gå på en kurs innan även en EU moppe med vinklat britt styre anses livsfarlig av detta Svedea !?. :va :crash
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Över 50 år med en månadskostnad på ca 700:- på Dina Försäkringar.Svedea sket tyvärr ner sig fullständigt för egen del rent förtroendemässigt där Blackbirden (för stunden) är försäkrad när de inte ens ville ta med tång i Hayabusan.Påstod att Hayabusan var en supersportmaskin och dessa gick inte att försäkra hos Svedea.Blackbirden kallade de däremot för touring hoj.Antingen hade personen jag pratade med en dålig dag eller så har Svedea inte alla hönsen hemma när det gäller rangordningen av dessa motorcyklar.Dom kanske behöver gå på en kurs innan även en EU moppe med vinklat britt styre anses livsfarlig av detta Svedea !?. :va :crash

Men är det inte så att Hayabusan i alla tider har attraherat en annan sorts åkare än Blackbirden? Det är min spontana reaktion iallafall.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Men är det inte så att Hayabusan i alla tider har attraherat en annan sorts åkare än Blackbirden? Det är min spontana reaktion iallafall.

Och problemet med det pga min ålder är denna ständigt förhatliga gruppbedömning där tydligen alla enligt dessa försäkringsbolag ofta men som tur är inte alltid dras över en kam oavsett ålder och då anses livsfarliga på t ex denna hoj.Skulle vara väldigt intressant att få se fakta från dessa försäkringsbolag hur många exempelvis +50 åringar som skadat sig eller avlidit på dessa hojar gentemot andra åldersgrupper med andra mc märken.Hade säkert blivit en intressant läsning även om jag misstänker att försäkringsbolagen inte vill visa dessa siffror svart på vitt när det som sagt var är mycket lättare att dömma ut samtliga.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Och problemet med det pga min ålder är denna ständigt förhatliga gruppbedömning där tydligen alla dras över en kam oavsett ålder och då anses livsfarliga på t ex denna hoj.Skulle vara väldigt intressant att få se fakta från dessa försökringsbolag hur många exempelvis +50 åringar som skadat sig eller avlidit på dessa hojar.

Ja alltså jag håller med fullt ut, det är rena tramset. Är ju snudd på omöjligt att försäkra en hoj med kåpor idag. Hade det varit en B-King hade de garanterat inte sagt något.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ja alltså jag håller med fullt ut, det är rena tramset. Är ju snudd på omöjligt att försäkra en hoj med kåpor idag. Hade det varit en B-King hade de garanterat inte sagt något.

Precis.Vilket då kanske leder till att folk istället börjar köra runt skenförsäkrat eller rent ut sagt oförsäkrat om det sistnämnda nu inte redan görs.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hayabusan är en gubbhoj :yoparty
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Så ...ny leksak.
Från att kört Triumph innan och sen gå till en Ducati Streetfighter 848 var inte det smartaste för mig.
Vi blev aldrig riktigt "kompisar"...back to Triumph famlily.

IMAG0870.jpg

IMAG0865.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top