Bäst hoj för gasglad 40+ Ktm1190adv vs BMW s1000xr / s1000r ?

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena folket!!
Har efter två år och 6 motorcyklar insett att jag gillar att gasa :banana (accelleration i första hand fart i andra), vilket gjorde att jag sålde av min BMW r1200 GSA redan efter en säsong och kikar nu på nästa säsongs offer.

Det är främst tre hojar jag kikar på i dagsläget:
BMW s1000xr
BMW s1000r
KTM 1190 adv

Hojen kommer användas för daglig pendling till jobbet ca 2 mil/dag samt helgbus i stad/landsväg (på sommaren några turer runt lygnen osv) och eventuellt en max två längre resor / år (en vecka norge kanske eller som planerat nästa år två veckor europa).

Jag kör till 70% själv och 30% med frugan bak, när jag är själv gillar jag att gasa (ingen slö jävla bil skall ta mig vid rödljusen).

Mina 40 år har gjort mig lite bekväm därav tycker jag det är lite jobbigt med fartvinden rätt i kroppen som man har på s1000r i hastigheter 120+ (motorvägskörning) därav ligger s1000xr och 1190 bättre till fn.

Samtidigt vill jag ha en snygg (problemfri hoj) och har helt enkelt svårt att bestämma mig :3freak

All input gällande de tre ovan nämnda hojarna från ägare och tyckare skulle vara till stor hjälp, jag kommer givetvis köra alla hojarna ett antal gånger innan jag bestämt mig men hade varit fint med lite referenser att utgå ifrån att ta hänsyn till när jag provkör för ett samlat helhetsintryck (tex vibrationer i styre, fantastisk motor osv).

Även hur ni upplever helhetsägandet (mycket verkstasbesök? meckande?).

HJÄLP :D
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Var o körde s1000xr och r igår och tyckte xr kändes lite nervös i höga hastigheter och den drog dessutom till höger (slog på cc o släppte styret). Var det bara bikes demo xr som var dålig eller har andra upplevt samma sak?
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Problemfri och ny modell kan ställa till det för dig, barnsjukdomar dyker ofta upp i ngn form. Är det bara BMW som är intressant?

Jag tycker själv att R är riktigt bra i avseendet vindmotstånd, för att vara naken dvs. Finns ju större kåpa att smälla på fram. Då blir den iofs ful :).

Kan knappast vara rätt att den drar åt ngt håll, hade bike ngn förklaring?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har nåt minne av att flera har skrivit i s1000r-tråden i modellspecifika disskusioner om att just dom hojarna drar åt höger, men minns inte varför dom gjorde de :)
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Varför är just dessa cyklar aktuella om man ogillar fartvind och vill ha bra ax?

BMW K1300S om du gillar kardan och Suzuki GSX1300R om du överlever kedja är väl mina första cyklar som kommer upp med dessa premisser... bra på långfärd och bra med ax... och funkar att pendla med (det gör ju alla cyklar).
Eller Kawas 1400, finns som ZZR och GTR.

Cyklar med helt upprätt körställning och minimalt med kåpor fångar liksom vind.

Gällande att dra ifrån bilar så brukar en typ XT660 eller liknande räcka i farter under 100.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var o körde s1000xr och r igår och tyckte xr kändes lite nervös i höga hastigheter och den drog dessutom till höger (slog på cc o släppte styret). Var det bara bikes demo xr som var dålig eller har andra upplevt samma sak?

Var det inte nån här på SH som hade just det problemet med sin BMW S1000xy?
den drog dessutom till höger
Firman som sålt BMWn hittade inget fel på hojen !
Men en annan firma (liten) upptäckte att gaswire(?)/wirehölje var för korta !?
Så det gick att fixa !
Men hur kul är det lämna in en ny hoj för åtgärder så den ska gå rakt fram ?
Och detta går inte på garantin.......
Enligt BMW är det ju inget fel på hojen.

Köp du en Hayabusa (turbo?) eller Kawa 1400. Så får du ax.
Och dessutom sitter damen bekvämt baktill !

OBS Busan måste få om den inte redan har, double bubble eller touring kåpglas.
Men original måste man närmast ligga på tanken för att komma undan fartvinden.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Baserat på det du skriver så tycker jag R faller bort pga fartvind/körställning så tror jag att du ska välja en äventyrsmodell. När du körde Gsa så hade du ju toppklass på komforten och det är väldigt skönt att sitta rakt upp i ryggen.

Ducati Multistrada finns ej med på din lista. Jag tycker den är bland dom snyggaste hojarna från 2015. Sen är motorn väldigt skön att köra, det är bra tryck i den. Gillar du twin så den en stark konkurrent till Ktm.

Angående Ktm 1190, så tror jag nästan du skulle kolla på 1290 Super Adventure istället. Mer kraft i motorn, större tank, bättre sadel samt farthållare. Den ser lite klumpig ut, men du känner ej av den skillnaden när du kör den jämfört med 1190:in.

Angående XR, så fick jag intrycket i en annan tråd att du gilla den skarpt. Köper du en 2016 så har kanske Bmw fått bukt med dom små problemen som finns nu. Första årsmodellen av en ny hoj är ju alltid lite lurig.
XR känns ju väldigt sportig måste jag säga. Knävinkeln kändes lite tight, men det är ju personligt. Motorn är ju kanon, även om jag gillar twin mer så finns det verkligen inget att klaga på hos Bmw:n. Samt förarmiljön är ju lik den på Gsa, så det är ju trevligt om du gillade det.


Jag har ju läst rätt mycket i 1190 Adv och 1290SA trådarna och överlag verkar det som att 1190 hade problem med luftfiltret på dom första årsmodellerna. Det fanns risk för att damm och smuts kunde läcka in i luftburken. Det finns en på forumet som hade problem med det, samt finns en del på youtube om man kikar där.

Jag hade en 1190-2013 och jag hade inga problem med den. Det var lite recalls som blev fixade på servicen och liknande. Jag körde ju mina 100 första mil på vintern med torra vägar, så jag fick aldrig problem med luftburken. Sen efter 100mil så satte jag i ett uni-filter som verkligen håller tät.

1290 har haft problem med att framhjulet är felekrat, så det kan woobla lite. Går att lösa men jag tror det var så att ktm ej erkände det problemet så man får stå för det själv. Det var en som hade fixat det på en annan firma om jag minns rätt.

Dock när jag mekade med min hoj märkte jag att Ktm byggt den lite märkligt. Väldigt omständig hoj att meka med. Det tar ca 2 timmar att byta framlampa för man får plocka isär halva hojen för at komma åt 4 bultar som lossar framlyktan. Nu har ju Ktm en LED slinga som lyser så halv/helljus lampan lyser ju sällan. Så det är väl extremt sällan den går sönder, men designen är lite irriterande. Man får känslan att dom lite stressade ihop den hojen.

En person i 1190 tråden körde över 2000 mil på sin hoj utan problem, sen köpte han en 1290 SA istället. En sak jag märkt med 1190/1290 är att man känner av motor värmen på vänster sida ganska lätt. Kör du sakta i skogen en varm dag så börjar det närma sig irriterande:p Nu kör man ju väldigt sällan så sakta, men det är lite störande dock.

Körmässigt är motorn enormt kul, efter 7000 varv smäller det till som fan. Helt enormt vilken kraft det är. Chassiet känns väldigt sportigt och fint. Min startade och gick utan några problem under tiden jag hade den.

Personligen skulle väl jag undvika en 2013 pga luftfilter problemet samt att sido stödet är fel designat. Från 2014 har dom en ny modell av stöd, med rätt vinkel på plattan.

Men det finns lite små irriterande saker på Ktm som drar ner helhetsintrycket. För det är ju en premium hoj, men den känns ej premium. Som original touring väskorna är lite svåra att få loss då pakethållaren är monterad för nära så väskorna tar i den. Det problemet ska liksom inte finnas på hojar i 150 000kr klassen.

Man blir väldigt lätt förtjust i motorn på Ktm, så första intrycket är högt på det märket. Men det är små sakerna senare som drar ner helhetsintrycket tyvärr.


Väldigt svårt att råda dig, men jag tror XR är bäst av hojarna du nämnt. Multistradan kan ju vara ett alternativ med till XR, men i tester vinner oftast XR. Dock är det ju väldigt små marginaler, så personligen tycker jag dom är likvärdiga. Det är ju väldigt små skillnader emellan dom, största skillnaden är ju motortypen.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag kom inte överens med S1000XR, körde den inte så långt heller och med sambo
S1000R är riktigt trevlig, MEN att åka med på den hojen som passagerare är en pina. Det är som att sitta på ett vedträ enligt min sambo.

Det är en salig blandning? Åker du bara asfalt hade jag definitivt kollar på K1300S, ZZR1400 och GSX-R 1300. Hayabusan har ja inte kört, ser ju ut som skit;) Men de två andra är riktigt trevliga, känns betydligt smidigare när man kör än ser dem. Jag är iof 190cm lång.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har du provat en Tuono 1100? Nästan lika snabb som S1000R men med skönare sadel för henne :tungan
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad gäller fartvind och S1000R måste jag säga att jag är väldigt positivt överraskad. Har visserligen bara kört kåplöst innan men jämfört med min tidigare hoj är det som natt och dag. Det är en såpass "ren" luftström utan turbulens att jag knappt kan se någon poäng med kåpa. Nästan så det går att köra utan öronproppar, vilket var en omöjlighet på tidigare hojen. Kan såklart vara olika beroende på förarens längd, men för mig som är kort funkar det utmärkt.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tack för all input killar, uppdaterar med vad jag det blir när jag bestämt mig. Tycker k1300 ser lite klumpig ut (kan man köra mellan köer med en sådan.). Angående xr så sade försäljaren att bakdäcket var slitet och att det då kan upplevas som lite nervös samt dra åt höger. Tror challe tänker på någon annan r (jag menar s1000r med samma motor som sitter i xr dvs 160hps 4 cylinder double twin) och den motorn är ju fantastisk :kär Har inte testat tuono men däremot ducati multistrada som jag tycker är lite klenare än xr.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Det sitter radfyra i S1000R/XR inte double twin vad nu det är, V4? isf hittar du en sån i tuono som du bör testa om du är sugen på R. Vidare så är inte K1300S klumpig, jag upplever den som galet lätt för sin vikt. Provsitt!

Min sambo sitter bra på R, hon är lång och gillar knävinkeln mycket mer än på tuonon.
 

Jaws

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2013
Ort
Varberg
Hoj
cb1000ra/K1300s
Köp två hojar. Jag är 43 och kör runt Lygnen med min K1300s när tanten är med och när jag är på bus humör tar jag min Honda CB 1000ra (känns mycket robustare än s1000r).:lol
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tack för all input killar, uppdaterar med vad jag det blir när jag bestämt mig. Tycker k1300 ser lite klumpig ut (kan man köra mellan köer med en sådan.). Angående xr så sade försäljaren att bakdäcket var slitet och att det då kan upplevas som lite nervös samt dra åt höger. Tror challe tänker på någon annan r (jag menar s1000r med samma motor som sitter i xr dvs 160hps 4 cylinder double twin) och den motorn är ju fantastisk :kär Har inte testat tuono men däremot ducati multistrada som jag tycker är lite klenare än xr.

Dem ser klumpiga ut, därför ja skrev att dem är väldigt annorlunda när man kör, speciellt zzr1400 som ser bra mycket bredare ut än k1300. Mycket mera hoj än S1000R, den skulle jag aldrig valt med tanke på skillsmässorisken.. Till och med personalen på Bike Gbg "fan du sitter inte bra på den där"? Till sambon, GSX-R är som en goldwing i jämförelse. Men k1300 och zzr1400 gillar hon förutom att de är ful aoch inte ser så sportiga ut:arsele
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Köp två hojar. Jag är 43 och kör runt Lygnen med min K1300s när tanten är med och när jag är på bus humör tar jag min Honda CB 1000ra (känns mycket robustare än s1000r).:lol

Vad tar du för lyckopiller innan du kör med din CB1000? Jag med adhd höll på att somna på den, såååå tråååkig, kan aldrig rekommendera en cb1000 som kul..
 

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Ort
Äppeldalen Gisebo
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
jag kan rekommendera KTM 1290SAD.Har kört 800 mil i sommar på den och den levererar varje runda.
Bra vindskydd härligt chassie och en motor som är beroendeframkallande.Satan vilket tryck det är.
Var i alperna och körde dels själv och med passagerare och det gick bra.Problem med framhjulslyft varje
gång man vrider på rullen bara. Skitkul!!. Är 50 bast snart och åkt hoj i 37 år.
1290 är en av det roligaste hoj jag haft.Provkör en innan du bestämmer dig!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Är du säker på att du använde rätt körläge när du testade Multistradan? Den skulle jag personligen föredra alla dagar i veckan före någon rad4. Kvalitetskänslan långt bättre än kotten, inte lika mycket knep o knåp att ställa in den som man vill under körning, går gärna på bakhjulet o går definitivt tillräckligt fort.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
jag kan rekommendera KTM 1290SAD.Har kört 800 mil i sommar på den och den levererar varje runda.
Bra vindskydd härligt chassie och en motor som är beroendeframkallande.Satan vilket tryck det är.
Var i alperna och körde dels själv och med passagerare och det gick bra.Problem med framhjulslyft varje
gång man vrider på rullen bara. Skitkul!!. Är 50 bast snart och åkt hoj i 37 år.
1290 är en av det roligaste hoj jag haft.Provkör en innan du bestämmer dig!

Bytte från en 1190 till 1290 SA nu i höst och har kört 400 mil. Kan bara understryka det nillekmx skriver:rock
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top