Koppla in digitala eftermarknadsmätare på en sporthoj

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hur krångligt är det att få en Koso EX-02 att funka med alla lampor och funktioner på en gammal Fireblade?

KosoEX-02.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det här skulle jag definitivt göra om jag köpte en Kawasaki, fy fasen vad snyggt
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Lyckades koppla in en Koso DB01R på en ZX10 -88 utan större svårigheter och då har jag alla fingrar mitt i handen så det blir nog inga problem.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Sneglar även på Daytona Asura vilken tycks ha varvräknare till skillnad från lilla Koson.

Är Daytona-mätare ok?

16021.jpg

edit: Googlat och Daytona verkar vara japanskt så inget kina-skit iaf

Beställde en sån nu.

Har jag lyckats få in en Koso på min 18 år gamla Bandit, lät väl du lyckas också
Hur får du soppamätaren att funka? Min Blade har bara kran. Skulle gärna ha bränslemängden i displayen. Finns det givare man kan eftermontera?
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
K-Man;Hur får du soppamätaren att funka? Min Blade har bara kran. Skulle gärna ha bränslemängden i displayen. Finns det givare man kan eftermontera?[/QUOTE skrev:
Det kräver en givare i tanken, vilket Suzuki har. Har aldrig hört talas om att det finns eftermarknadsgivare. Kräver ju ingrepp i tanken
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Hej!

Jag byggde om min 900rr -96 till streetfighter i vintras.
Använde en acewell 2853 som mätare, och det har fungerat bra!
Får väl medge att det var lite pyssel med det, speciellt det elektriska.
Men så är man inte den händigaste heller, så klarar jag det så gör du det med. :)
Använde anvisningen från Acewell och en Haynesmanual. :tummenupp
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Byggde om min CBR 600 -92 i vintras med en Acewell 2853 10982242_10152848864050922_49578096380519154_n.jpg. Gick utmärkt. Fick dock använda en särskild adapter för att konvertera mekanisk signal till elektronisk, och varvräknaren fungerar lite sisådär vilket beror mer på min bristande ambition än teknisk svårighet.
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Byggde om min CBR 600 -92 i vintras med en Acewell 2853 View attachment 424760. Gick utmärkt. Fick dock använda en särskild adapter för att konvertera mekanisk signal till elektronisk, och varvräknaren fungerar lite sisådär vilket beror mer på min bristande ambition än teknisk svårighet.

Är det en speedohealer du menar? Jag har samma mätare på min 900rr -96 och satte dit magneten på bromsskivan, som en cykeldator med andra ord.
Angående varvräknaren, virade du kopparkabeln runt en tändkabel? Provade det på min med och det fungerade väldigt dåligt, däremot blev det riktigt bra om jag anslöt den direkt till en tändspole. :tummenupp
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Det är en sådan här jag har: 1253622136_original_1.jpg

Superbra tips med tändspolen, det ska jag testa. Jag virade runt kabeln enligt instruktion men det var som sagt inte så vidare lyckat. Hur anslöt du kabeln? Bara direkt till någon pol?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har du separata tändspolar eller dom du sätter direkt på stiftet? I det förra fallet har du väl flatstiftsanslutningar du kan ansluta till (på + sidan)
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Separata tändspolar har jag så visst är det flatstift. Då testar jag att koppla in pickuptråden där helt enkelt. Tack för hjälpen!
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Det är en sådan här jag har: View attachment 424860

Superbra tips med tändspolen, det ska jag testa. Jag virade runt kabeln enligt instruktion men det var som sagt inte så vidare lyckat. Hur anslöt du kabeln? Bara direkt till någon pol?

Ja precis, på flatstiftet anslöt jag. Klämde ihop kardelerna på den avskalade kabeln med en hylsa (finns på typ biltema m.m.) och klämde sedan fast den på flatstiftet. Blev kanon!
Återkom gärna med resultat, det borde göra susen. :)
Var hittade du den adaptern?
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Tror jag köpte den från Acewell Sverige i samband med köpet av 2853:an. Annars finns den lite varstans. Den heter S2... http://acewell.co.uk/Sensors/Speed Sensors/ACE-S2.htm?action=full&id=14

Stort tack för hjälpen, ska plugga in och testa till helgen. Borde även passa på slänga på min extratank som jag slipat bort färgen från när jag är i farten, och göra klart min sadel av en skateboard med mera för att äntligen få projektet klart, men en sak i taget :).
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Klart lyft jämfört med hur det såg ut när jag köpte den. Original mätare buntbandat på styret :näsblod
FB_IMG_1449477732429.jpg
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Tjusigt, bra jobbat!! :) Har du någon varvräknare på den där?
Fick du det att fungera med inkopplingen på tändspolen?
Hur gjorde du med hastighetsmätaren? Har du provmonterat allting?
Själv fick jag en hel del kablage, reläer o annat som jag stuvade ner mellan insugsslangarna. :tummenupp
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Sent svar, men för mig verkar inkopplingen funka, i alla fall mycket bättre om än inte perfekt, med inkoppling direkt på spolen! Tack för tipset!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tjusigt, bra jobbat!! :) Har du någon varvräknare på den där?
Fick du det att fungera med inkopplingen på tändspolen?
Hur gjorde du med hastighetsmätaren? Har du provmonterat allting?
Ja varvräknare som både siffror och stapel med signal från tändspolen. Hastighetsmätaren får signal från original kablaget och ska kalibreras över en uppmätt kilometer. Provmonterat? Tänkte ha det så här.
Fick lov att köpa en tempsensor för enklast möjliga inkoppling med rätt signal.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top