Honda Goldwing och GuldOlle

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Läste du artikeln om 40-årsjubilerande Honda Goldwing och Sveriges Mr Goldwing Olle Palmqvist i det senaste numret av tidningen MC-Folket?

Här finns videon som jag gjorde med Olle och hans världsrekordmässiga GL 1500 från 1994 som nu gått över 50 000 mil
https://youtu.be/hc_DlAE9pG0
 

Jimmy

Guest
Nej, jag läste inte för att:
1. Det var tidningen mc-Folket
2. Det handlar tydligen om Gold Wing
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stackars kille, slösat bort ett helt hojliv på att åka den klumpen :smasha

Du har ingen större erfarenhet av Blyvingar gissar jag? :D När de kom så tävlade man, tillsammans med andra SportHojar! :lol

Jag gillar inte hans hoj och jag skulle själv inte göra det han gjort men gillar när man gör det man vill! :tummenupp

Men 50 000 mil och originallack är lite häftigt! :)

Jag har inte kört mer än 20 000 med någon hoj än och kan ju inte låta bli att ändra lite...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Folk måste lära sig förstå att det är gräddan av motorcyklar, en högteknologisk skapelse som saknar motstycke i varenda konkurrent, som inte saknar en uns av den glädje som mc åkning innebär.

Veckan som jag åkte GoldWing till Danmark har för evigt etsat sig in i hjärnvindlingarna.

Det finns ingen här som ens kört en, så inta återhållsamhet i era fiktiva åsikter kring denna magnifika maskins varande
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Folk måste lära sig förstå att det är gräddan av motorcyklar, en högteknologisk skapelse som saknar motstycke i varenda konkurrent, som inte saknar en uns av den glädje som mc åkning innebär.

Veckan som jag åkte GoldWing till Danmark har för evigt etsat sig in i hjärnvindlingarna.

Det finns ingen här som ens kört en, så inta återhållsamhet i era fiktiva åsikter kring denna magnifika maskins varande

Älskar ironi! :tummenuppDet är ju ingen hemlighet att det var "små problem" i början av produktionen... :D

Här är en liknande högteknologisk skapelse men inte samma kvalitet som skribentens film...

https://www.youtube.com/watch?v=7CcxTdIvBcI
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Visst hade GoldWing problem med bland annat vevlager alldeles i början, men redan från mitten av åttiotalet var det löst, och de rullar tio tjugo tusen mil utan problem.

Jag var bara LITE ironiskt, det är en teknikspäckad, välbalanserad och mäktig hoj. Jag vill ha en!

Siktar på en från -88 och framåt, då den tog ett jättekliv utseendemässigt såväl som teknikmässigt.

Och jag lovar, jag kommer köra som en riktig jävla buse med den, ingen jävla headsettouring....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag vill ha en!

Hur gick det?
Hann jag före? :)

149530215505925600_resized.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Guldvinge är skitmysig, särskilt de tidiga 1000 och 1100-orna. Lååångt axelavstånd, mjuuuuk motor med turbinlik gång och en mycket låg tyngdpunkt. På 1970-talet var det få andra hojar som ens kom i närheten. Det finns en anledning till att GW-ägare faktiskt kör med sina hojar, och inte lite heller...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just det, 50.000 mil gör en Transalp bara man servar den hjälpligt... finns massor av exempel på Hondor som gått sjukt långt. Dock inte CBX av någon anledning... ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur gick det?
Hann jag före? :)

149530215505925600_resized.jpg
Bygg en bagger av den :tummenupp
Har länge tyckt att de första varianterna av Gold Wing skulle göra sig riktigt bra som baggers. Helst bara som ensits hoj också. Kungligt skall man färdas.
Vet att det finns liknande versioner från Honda på de senare årsmodellerna, men inget på de första.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Bygg en bagger av den :tummenupp
Har länge tyckt att de första varianterna av Gold Wing skulle göra sig riktigt bra som baggers. Helst bara som ensits hoj också. Kungligt skall man färdas.
Vet att det finns liknande versioner från Honda på de senare årsmodellerna, men inget på de första.

Jo även 1500 fanns ju utan toppbox.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag är själv grymt impad av gamla GL-byggen som exempelvis denna som råkar ha överladd också iofs

supercharged_honda_gl1000.jpg



Jag skulle gärna se en 6-cyl GL bli moddad på liknande vis, men ramen lär väl behöva grov modifiering om den ska "cafe-stukas" :smasha
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag är själv grymt impad av gamla GL-byggen som exempelvis denna som råkar ha överladd också iofs

supercharged_honda_gl1000.jpg



Jag skulle gärna se en 6-cyl GL bli moddad på liknande vis, men ramen lär väl behöva grov modifiering om den ska "cafe-stukas" :smasha

Jävlar vad snyggt! Motorn passar ju utseendemässigt väldigt bra i den typ av hoj! Låter väldigt gott också!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var det inte någon här på sporthoj som byggde på en gammal guldvinge för några år sedan? Men kan inte komma ihåg att såg om den blev färdig eller inte
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När hojen passerat 100.000 mil börjar det närma sig klassen på dom bästa gamla engelska motorcyklarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top