Feminism

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alltid samma typer personer som får företräda olika debatter i Sverige. Denna inget undantag. Man blir mörkrädd. Danskarna är betydligt mer balanserade i sina åsikter. Jag undrar vad danska tittare tänker när de ser våra svenska feminister uttala sig som de gör.

Man är aldrig helt värdelös, man kan alltid användas som ett avskräckande exempel.:gnissla
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ska vi nu ha föräldraledighet så ska den vara länkad till barnet, inte könet på föräldern.

Om frugan inte jobbar, skulle jag annars vara begränsad till 50% av tiden? Då kan vi lika gärna dra in bidrag och förmåner relaterade till barnamakandet helt.

Jag tänker att det borde ligga i barnets intresse att ha lika tillgång till båda föräldrarna.
Allt går väl hand i hand. Eller mår barnet bättre av mer tid med mamman?

I debatten det länkades till nämnde någon att det kan påverka i vårdnadstvist vem som spenderat mest tid med barnet. Jag vet inte om det stämmer.

Om det oftast är mamman som är hemma på grund av att hon är lågavlönad, är det kanske kvinnors lön som ska ses över.
*Undrar om brandmän tar ut föräldraledighet i större utsträckning, de är inte direkt högavlönade.

Om mamman är den som är hemma mest med barnet, påverkar det då hennes pension och lönesituation i framtiden? Bör föräldraledighet och VAB ge extra pension så man slipper tappet som annars uppstår?

Jag har vid några tillfällen fått frågan på anställningsintervju om jag planerar att skaffa barn. Händer det även män?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Plågsamt men nyttigt att pina sig igenom. Kan konstatera att vi sydsvenskar åtminstone har en civilisation till granne. Trodde näppeligen jag skulle säga det mtp hur de uppträder här i stan. Dessvärre kan man förstå deras känsla av överlägsenhet om detta är representativt för resp land.

Var inte gästerna plockade för att det ska bli motsättningar?

Tycker nog ändå att det var en bra debatt där folk fick komma till tals. Att man sen inte håller med alla spelar mindre roll. Ett par individer hade jag gärna varit utan, men sånt är livet.

Jag tycker inte vi ska neutralisera folk, men kanske sluta säg att man inte kan göra ditten eller datten för att man är pojke eller flicka. Eller för den delen förvänta sig vissa saker för att ungen är flicka eller pojke.


När jag blev arbetslös beslöt jag mig rätt omedelbart att ta chansen och utbilda mig då tankarna funnits där länge. När jag kom till arbetsförmedlingen var det ett förbannat tjat att få in mig på något program inom vården. Jag förklarade att det inte intresserar mig. Är det något område man borde vara noga med rätt folk på rätt plats är det yrken där man ska ta hand om andra människor.

Med handledare nummer två förklarade jag vad jag ville göra och bad om hjälp för ansökning då den behövde gå via arbetsförmedlingen. Responsen var: "På den utbildningen går det nästan bara män."
:rofl :rofl Ok, grattis till mig då.

Skämt åsido pågick en diskussion på ca 10 min innan han gav med sig och hjälpte mig.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tänker att det borde ligga i barnets intresse att ha lika tillgång till båda föräldrarna.
Allt går väl hand i hand. Eller mår barnet bättre av mer tid med mamman?

Jag har vid några tillfällen fått frågan på anställningsintervju om jag planerar att skaffa barn. Händer det även män?

Jag tror barn mår bäst av en trygg tillvaro och att föräldrar i de fall de överhuvudtaget är lämpade att ha barn är bäst positionerar att ta beslut i frågan.

I mitt exempel ovan skulle mamman var icke arbetande och alltså inte kvalificerad för mammaledighet. I det fallet skulle jag som far vilja ta ut 100% av dagarna så att jag kan spendera så mycket tid som möjligt med min nya familj.

Frågan angående om du planerar familj skulle du inte ha fått och jag förutsätter att du valde att inte arbeta för en sådan chef.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tänker att det borde ligga i barnets intresse att ha lika tillgång till båda föräldrarna.
Allt går väl hand i hand. Eller mår barnet bättre av mer tid med mamman?

I debatten det länkades till nämnde någon att det kan påverka i vårdnadstvist vem som spenderat mest tid med barnet. Jag vet inte om det stämmer.

Om det oftast är mamman som är hemma på grund av att hon är lågavlönad, är det kanske kvinnors lön som ska ses över.
*Undrar om brandmän tar ut föräldraledighet i större utsträckning, de är inte direkt högavlönade.

Om mamman är den som är hemma mest med barnet, påverkar det då hennes pension och lönesituation i framtiden? Bör föräldraledighet och VAB ge extra pension så man slipper tappet som annars uppstår?

Jag har vid några tillfällen fått frågan på anställningsintervju om jag planerar att skaffa barn. Händer det även män?

Barnet mår nog bättre med mer tid hos fadern, men det är inte upp till myndigheter att bestämma.

Vill kvinnor ha bättre betalt kanske de skulle ta och plugga till andra yrken?

Jag har fått frågan hur familjen ser ut i framtiden, så absolut sker det.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag tror barn mår bäst av en trygg tillvaro och att föräldrar i de fall de överhuvudtaget är lämpade att ha barn är bäst positionerar att ta beslut i frågan.

I mitt exempel ovan skulle mamman var icke arbetande och alltså inte kvalificerad för mammaledighet. I det fallet skulle jag som far vilja ta ut 100% av dagarna så att jag kan spendera så mycket tid som möjligt med min nya familj.

Frågan angående om du planerar familj skulle du inte ha fått och jag förutsätter att du valde att inte arbeta för en sådan chef.

Fast en förälder kan väl ta 420 dagar? Dagarna gäller väl upp till en viss ålder?
Mamman kanske inte är arbetslös för alltid.

Jag valde en annan tjänst, men det kunde ju varit det enda jobbet jag hade möjlighet att få och då hade jag tagit det tills jag hittade ett annat.

Barnet mår nog bättre med mer tid hos fadern, men det är inte upp till myndigheter att bestämma.

Vill kvinnor ha bättre betalt kanske de skulle ta och plugga till andra yrken?

Jag har fått frågan hur familjen ser ut i framtiden, så absolut sker det.

Jag tycker nog man bör titta på lågavlönade jobb ändå. Är lönen skälig och folk gnälliga eller är lönen för låg? Vi vill ju inte att dessa jobb försvinner.

Det är väl så att människors val av yrke inte bara handlar om pengar, men det vore kul att kunna få heltidstjänster. Många vill ju jobba heltid, men får inte. Det är lönsamt för arbetsgivaren att kunna ta in folk på mertid så de slipper betala övertid. PostNord är ett sådant företag. Nu har de visserligen speciella avtal, men det är de väl inte ensamma om.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Om det oftast är mamman som är hemma på grund av att hon är lågavlönad, är det kanske kvinnors lön som ska ses över.

Jag tror inte att det skulle göra nån skillnad eftersom kvinnor som sagt vill ha män som tjänar mer än dom själva.

According to new research published yesterday in Germany, more women are using money as overriding criteria for choosing their partners.

With women getting better jobs, they are looking for their men to have a spending power to match, said the study.

...

In a controversial study published in January by London School of Economics Professor Dr Catherine Hakim, more women were said to prefer to marry a man earning more than they do.

According to the poll, 64 per cent said they aspire to find a husband bringing home more money. None wanted to marry a man who earned less.

Dr Hakim claimed more women were choosing to ‘marry up’ by picking wealthy men for their spouse than in the 1940s.

After decades of gender equality campaigning many women now find it hard to admit that they want to be a housewife more than they want a successful career of their own, she said.

http://www.dailymail.co.uk/news/art...search-finds-women-look-paid-job-partner.html
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag tror inte att det skulle göra nån skillnad eftersom kvinnor som sagt vill ha män som tjänar mer än dom själva.



http://www.dailymail.co.uk/news/art...search-finds-women-look-paid-job-partner.html

Vi får åtminstone ändra till många kvinnor. Inget gäller alla.

Har det gjorts studier i det omvända? Hur många män vill ha en fru som tjänar mer än han gör?
Hur många män vill ha en hemmafru?

Ska vi ha hemmafruar får ju även deras framtid säkras på något sätt. Ska deras män se till att de får en pension även när han gått bort? Idag är väl änkepensionen borttagen?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast en förälder kan väl ta 420 dagar? Dagarna gäller väl upp till en viss ålder?
Mamman kanske inte är arbetslös för alltid.

Jag valde en annan tjänst, men det kunde ju varit det enda jobbet jag hade möjlighet att få och då hade jag tagit det tills jag hittade ett annat.



Jag tycker nog man bör titta på lågavlönade jobb ändå. Är lönen skälig och folk gnälliga eller är lönen för låg? Vi vill ju inte att dessa jobb försvinner.

Det är väl så att människors val av yrke inte bara handlar om pengar, men det vore kul att kunna få heltidstjänster. Många vill ju jobba heltid, men får inte. Det är lönsamt för arbetsgivaren att kunna ta in folk på mertid så de slipper betala övertid. PostNord är ett sådant företag. Nu har de visserligen speciella avtal, men det är de väl inte ensamma om.

Visst väljer folk yrke på andra premisser än just lön.

Blir ju extra konstigt att då beklaga sig över att vissa har lägre betalt, av helt frivilliga val.:va

Att en arbetsgivare gör vad han kan för att hålla nere sina lönekostnader är ju typ dennes skyldighet gentemot aktieägarna, knappast så konstigt.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Vi får åtminstone ändra till många kvinnor. Inget gäller alla.

Nej, jag menar givetvis generellt.

Har det gjorts studier i det omvända? Hur många män vill ha en fru som tjänar mer än han gör?

Män verkar inte bry sig så mycket om vad kvinnorna tjänar. Läs här:

Även mäns lön är en viktig faktor för möjligheten att bilda familj: högavlönade män är oftare gifta och lever i hushåll med barn. För kvinnor gäller inte heller detta samband: att vara arbetslös ökar risken för män att leva ensamstående, men inte för kvinnor.

http://fof.se/tidning/2010/5/relationer-i-siffror

Hur många män vill ha en hemmafru?

Jag vet inte.

Ska vi ha hemmafruar får ju även deras framtid säkras på något sätt. Ska deras män se till att de får en pension även när han gått bort?

Nej, det tycker jag inte om det inte är nåt som dom har kommit överens om själva. Har man valt att leva på nån annans pengar och haft lyxen att slippa arbeta så tycker jag man får stå sitt kast och vara glad över att man har haft ett bättre liv än dom flesta andra. Hon blir dessutom inte utan pension ändå plus att hon förmodligen får ärva nåt från sin man.

Lite om pension som hon borde kunna få:
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html

https://secure.pensionsmyndigheten.se/Aldreforsorjningsstod.html
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur många män vill ha en hemmafru?

Jag vet inte. Antagligen fler än vad man tror om möjligheten fanns. Svenska skattesystemet främjar inga sådana ideal.

Vissa länder har ett skattesystem som främjar kärnfamiljen. Det skulle kunna vara så att mannens inkomst beskattas på ett annorlunda sätt som gift än som ogift just i åtanke att de ska ha möjlighet att kunna försörja ytterligare en person eller flera på sin inkomst.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Visst väljer folk yrke på andra premisser än just lön.

Blir ju extra konstigt att då beklaga sig över att vissa har lägre betalt, av helt frivilliga val.:va

Att en arbetsgivare gör vad han kan för att hålla nere sina lönekostnader är ju typ dennes skyldighet gentemot aktieägarna, knappast så konstigt.

Just när det gäller områden som är viktiga för samhällets/invånarnas överlevnad kanske man borde försöka hålla lönerna så att tjänsterna bli attraktiva.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Män verkar inte bry sig så mycket om vad kvinnorna tjänar. Läs här:

http://fof.se/tidning/2010/5/relationer-i-siffror

Däremot verkar de se det som att de kan äta kakan och behålla den om de inte gifter sig.

Sambor: Männen vill inte gifta sig, kvinnorna orkar inte
En norsk studie visar könsbundna attitydskillnader till äktenskap.

Män och kvinnor i samboförhållanden har olika argument mot att gifta sig. Männen säger sig frukta en annan livsstil där de blir huvudförsörjare, medan kvinnor inte orkar med ett bröllop med vad det kostar av tid och pengar.



Nej, det tycker jag inte om det inte är nåt som dom har kommit överens om själva. Har man valt att leva på nån annans pengar och haft lyxen att slippa arbeta så tycker jag man får stå sitt kast och vara glad över att man har haft ett bättre liv än dom flesta andra. Hon blir dessutom inte utan pension ändå plus att hon förmodligen får ärva nåt från sin man.

Lite om pension som hon borde kunna få:
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html

https://secure.pensionsmyndigheten.se/Aldreforsorjningsstod.html

Jag hade nog skrivit ett kontrakt :)

Jag har fortfarande svårt att se det som ett privilegium man har i egenskap av kvinna.
Det vill nog till att du är både ung och fager. Kanske ett privilegium för unga och fagra :hihi
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag.

I USA finns den iaf kvar.

Jag antar att du då också är beredd att skydda din partner efter din bortgång.

Kollade och den är borttagen i Sverige.

Om din make avlidit kan du få änkepension. Den avskaffades i princip år 1990, men var du gift innan lagen ändrades kan du ändå få änkepension. Änkepensionen är en ekonomisk ersättning som ska täcka viss del av den inkomst som din make bidrog med.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag antar att du då också är beredd att skydda din partner efter din bortgång.

Kollade och den är borttagen i Sverige.

Om din make avlidit kan du få änkepension. Den avskaffades i princip år 1990, men var du gift innan lagen ändrades kan du ändå få änkepension. Änkepensionen är en ekonomisk ersättning som ska täcka viss del av den inkomst som din make bidrog med.

Självklart. Anledningen är såklart inte att jag behöver en städerska, utan att vi klarar oss på min inkomst och hon har drömmar som troligen inte kommer generera mycket pengar (öppna ateljé...)

Både mitt privat pensionsspar och social security tillfaller henne vid ev bortgång.

Det största problemet är väl att icke arbetande kvinnor kan känna sig fast i en relation pga av att de är finansiellt beroende av sin make. I sådana fall är skilsmässa ett större problem än att bli änka.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Just när det gäller områden som är viktiga för samhällets/invånarnas överlevnad kanske man borde försöka hålla lönerna så att tjänsterna bli attraktiva.

Det är dom, men om man envisas med att lyfta en skattefinansierad lön får man räkna med att få dåligt betalt.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top