Feminism

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ok. Tråkigt. Inom min bransch (IT) är det också få kvinnor. Fast där är det lättare att få jobb som kvinna. Det har jag väl inte så mycket emot men nu är det också tal om att kvinnor som väljer dessa utbildningar ska få sina studielån betalda. Detta ska då alltså göras i jämställdhetens och feminismens namn. Det tycker jag känns rätt så orättvist. Det får mig att tappa lusten att betala skatt.



Mindre risk att bli utsatt för våld, lägre straff vid brottslighet, stor fördel vid vårdnadstvister, kvinnors liv och hälsa är värd mer än mäns. Generellt sett kan man säga att kvinnor oftast behandlas med silkesvantar.

Kvinnor gifter oftast upp sig. Dom har möjlighet att jobba mindre eller inte alls och ändå ha hög levnadsstandard. Jag vet många kvinnor som sällan eller aldrig jobbar men ändå bor i fina hus, kör fina bilar och åker på resor. Som man är det din egen lön som avgör din levnadsstandard. Den avgör också hur andra människor ser på dig.

Tycker du att män har några privilegier som kvinnor inte har? Vilka då isf?

Första idén är idiotisk. Tror du de lyckas driva igenom den? Det kommer ju många tokiga förslag som inte leder till något.



Män utsätts för sexuella övergrepp i mindre utsträckning. Bör kunna likställas med våldsrisk för kvinnor.
Vårdnadstvister jobbas på i rätt riktning. Håller med om att det fortfarande döms galet.

Vad gäller hälsan är jag osäker. Vet att det gjorde någon undersökning som visade på att läkare är mer benägna att ta män än kvinnor på allvar. Kvinnor avfärdas gärna som känslovarelser.

Möjlighet att gifta upp sig har väl både män och kvinnor? Räknas det verkligen som ett privilegium?


Jag har svårt att se något av dessa exempel som privilegier.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Menar du att kvinnor inte har några privilegier (framför män) eller att just du skulle vara undantagen dessa?

Har du hört någon som benämner sig feminist identifiera och då följdaktligen vara beredd att göra avkall på dessa, (i den händelse du medger att de existerar)?


Jag undrar vad jag har för privilegier som kvinna. När kan jag få förmån av min könstillhörighet?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag undrar vad jag har för privilegier som kvinna. När kan jag få förmån av min könstillhörighet?

Ser du bara vad du upplever som nackdelar? Kan fördelar/privilegier vara så cementerade och implementerade att ni inte ens tar notis? Finns ju områden där kvinnor, (läs; mödrar) har total och oinskränkt makt och likväl klagar, om inte annat så över effekterna av sina val.

Mtp ditt svar till TurboJugend är jag skeptisk till att jag skulle förmå nå fram. Kan eller vill du inte se hur och var kvinnan har försprång och fördelar? Då finns det nog ingen framkomlig väg.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Föräldraledighet är något personligt. Klart män och kvinnor ska ha lika många dagar var. Vill de inte plocka ut alla kan de låta bli. Inget konstigt. Det är ju ett bidrag.

Det handlar väl vanligtvis om yrken som är mans- eller kvinnodominerade? Det finns kvinnor som även vill göra lågstatusjobb. Eller skitiga och tunga, vilket jag tolkar det som att du egentligen menar. Feltolkning?

Många gånger kanske man väljer ett visst kön för att det är det enklaste valet och inte för att den personen är bäst lämpad. Det är väl snarare åt det hållet det drar när det är yrken som domineras av en viss grupp.
Det är väl just det som vore bra om man släppte, könstänket. Det är just det som gör att vissa yrken domineras av en viss typ av grupp. Könstänk är inte nypåkommet.

Utelämna det helt tycker jag är en god idé.

Tragiskt :3freak

Varför är det klart? Jag tycker att de ska ha RÄTT till lika många dagar var, förutsatt att de vill ha det så. Men vill kvinnan vara hemma mer för att amma, eller mindre för att hon tjänar mer än sin man och kan försörja familjen bättre än han, då tycker jag att det ska vara upp till dem att lösa det inbördes. sen kan politikerna skita i om det är "könsneutralt" eller ej, det är oväsentligt :)

Det handlar vanligtvis om högstatusjobb som är mansdominerade, och jag tycker bara att det är ganska skenheligt att hävda att ojämn könsfördelning av chefsjobb är orättvist och sen skita helt i att män i större utsträckning utför smutsigare och mer riskfyllda arbeten i exempelvis tung industri och liknande. Visst finns det kvinnor som vill jobba där också, men min uppfattning är att de klagar mindre och helt enkelt söker sig till sina drömyrken och utbildar sig. Min poäng är att ska man driva frågan om orättvis könsfördelning inom mansdominerade yrken så ska man driva frågan allmängiltigt, inte bara när det passar en själv gällande de fina jobben man själv vill ha och tycka att männen kan ha sitt skitgöra för sig själva. Och rent ytterst tycker jag att vill man göra något som vanligtvis är dominerat av det andra könet så får man väl helt enkelt söka sig dit, utbilda sig, bli duktig på det och konkurrera med folk istället för att försöka få det till att världen och samhället konspirerar emot en bara för att man är kvinna, för det tror jag inte är sant :)

Här är min högst personliga hypotes: Jag tror inte att yrken är mansdominerade för att arbetsgivaren hellre anställer män, om det är det du menar. Snarare tvärtom, i dagens könsneutralt medvetna samhälle strävar ju nästan alla efter att få in fler kvinnor och jämna till könsfördelningen. Jag tror att de yrken som är mansdominerade är det för att det rör sig om yrken som oftare intresserar och tilltalar män, av diverse anledningar. Eller för att män rent naturligt (genetiskt) kanske lättare presterar bra inom sagda yrkesgrupper och därför konkurrerar ut kvinnorna. Men kanske också för att män statistiskt sätt är (har jag hört) mer tävlingsinriktade än kvinnor. Isåfall kanske de är mer benägna att ta för sig, kämpa sig uppåt, klättra i karriären och slutligen med hjälp av framåtanda och aggressivitet hugga den där åtråvärda chefsplatsen för att någon högre upp bedömer att "han där är ledaren vi söker". Visst finns det kvinnor som kämpar också, och med tanke på hur fint och politiskt korrekt det blivit att anställa kvinnor i dagens silkeshandskesamhälle så tror jag att många högre chefer skulle bli såpass själaglada om det dyker upp kvinnor med samma eftersökta framåtanda att de isåfall skulle få förtur framför män. Jag tror helt enkelt det handlar om siffror, om fler män än kvinnor har ambitionen att bli chef och söker sig ditåt så kommer de rent statistiskt vara överrepresenterade i det yrket också i slutändan. Eller om vi nu pratar exempel som jag har personlig erfarenhet så vet jag att betydligt fler män än kvinnor söker GMU, och då är det ju kanske inte så konstigt att firman består till större delen av män. Om lika många kvinnor som män sökte så skulle man ju ha samma statistiska förutsättningar att överrepresentera, och sen handlar det bara om att konkurrera. Om man som kvinna vill ändra på det så får man väl helt enkelt söka sig dit där man vill utjämna och konkurrera istället för att klaga på hur orättvist det är att män är överrepresenterade där. Kan jag tycka :)

Då är vi överens där iallafall :)

Jag? :va

- - - Updated - - -

Jag undrar vad jag har för privilegier som kvinna. När kan jag få förmån av min könstillhörighet?

Sök försvarsmakten, där gulligullas det med kvinnor så att man nästan inte tror att det är sant just för att man har som officiell policy att könsutjämna firman :)
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Första idén är idiotisk. Tror du de lyckas driva igenom den? Det kommer ju många tokiga förslag som inte leder till något.

Med tanke på samhällsklimat och regering skulle jag inte bli det minsta förvånad om det går igenom men vi får väl se.

Män utsätts för sexuella övergrepp i mindre utsträckning. Bör kunna likställas med våldsrisk för kvinnor.

Det stämmer men även om man räknar med sexuella övergrepp så är jag rätt så säker på att män blir utsatta för våld oftare.

Vad gäller hälsan är jag osäker. Vet att det gjorde någon undersökning som visade på att läkare är mer benägna att ta män än kvinnor på allvar. Kvinnor avfärdas gärna som känslovarelser.

Kvinnor och barn först. Som exempel kan ju vi ju ta den pågående flyktingkrisen. När det blir ont om plats så får männen sova på gatan.

http://www.migrationsverket.se/Om-M...gre-erbjuda-boende-till-alla-asylsokande.html

Möjlighet att gifta upp sig har väl både män och kvinnor? Räknas det verkligen som ett privilegium?

Pengar och status är otroligt viktigt när kvinnor väljer partner. Mannens roll är att vara beskyddare och försörjare. Kvinnor bildar oftast inte familj med män som tjänar sämre än dom själva, däremot ofta med män som tjänar betydligt bättre. Att kunna leva på nån annans pengar och jobba mindre eller inte alls tycker jag definitivt är ett privilegium.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ser du bara vad du upplever som nackdelar? Kan fördelar/privilegier vara så cementerade och implementerade att ni inte ens tar notis? Finns ju områden där kvinnor, (läs; mödrar) har total och oinskränkt makt och likväl klagar, om inte annat så över effekterna av sina val.

Mtp ditt svar till TurboJugend är jag skeptisk till att jag skulle förmå nå fram. Kan eller vill du inte se hur och var kvinnan har försprång och fördelar? Då finns det nog ingen framkomlig väg.

Som ickeförälder har jag inte så stor erfarenhet av mödradelen.
Jag är väl medveten om moderns fördelar. Det är en av anledningarna till att jag tycker att föräldraledighet ska vara personlig och fördelas lika mellan föräldrarna.
När det gäller föräldraansvar, möjlighet till den, i en vårdnadstvist är systemet orättvist. Jag har inte förnekat detta.

Anser du att det är ett försprång och en fördel att kunna gifta sig rikt?
Kvoteringen har jag nämnt att jag är emot. Det är fel väg att gå.

Var har jag ett försprång förutom där?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Varför är det klart? Jag tycker att de ska ha RÄTT till lika många dagar var, förutsatt att de vill ha det så. Men vill kvinnan vara hemma mer för att amma, eller mindre för att hon tjänar mer än sin man och kan försörja familjen bättre än han, då tycker jag att det ska vara upp till dem att lösa det inbördes. sen kan politikerna skita i om det är "könsneutralt" eller ej, det är oväsentligt :)

Det handlar vanligtvis om högstatusjobb som är mansdominerade, och jag tycker bara att det är ganska skenheligt att hävda att ojämn könsfördelning av chefsjobb är orättvist och sen skita helt i att män i större utsträckning utför smutsigare och mer riskfyllda arbeten i exempelvis tung industri och liknande. Visst finns det kvinnor som vill jobba där också, men min uppfattning är att de klagar mindre och helt enkelt söker sig till sina drömyrken och utbildar sig. Min poäng är att ska man driva frågan om orättvis könsfördelning inom mansdominerade yrken så ska man driva frågan allmängiltigt, inte bara när det passar en själv gällande de fina jobben man själv vill ha och tycka att männen kan ha sitt skitgöra för sig själva. Och rent ytterst tycker jag att vill man göra något som vanligtvis är dominerat av det andra könet så får man väl helt enkelt söka sig dit, utbilda sig, bli duktig på det och konkurrera med folk istället för att försöka få det till att världen och samhället konspirerar emot en bara för att man är kvinna, för det tror jag inte är sant :)

Här är min högst personliga hypotes: Jag tror inte att yrken är mansdominerade för att arbetsgivaren hellre anställer män, om det är det du menar. Snarare tvärtom, i dagens könsneutralt medvetna samhälle strävar ju nästan alla efter att få in fler kvinnor och jämna till könsfördelningen. Jag tror att de yrken som är mansdominerade är det för att det rör sig om yrken som oftare intresserar och tilltalar män, av diverse anledningar. Eller för att män rent naturligt (genetiskt) kanske lättare presterar bra inom sagda yrkesgrupper och därför konkurrerar ut kvinnorna. Men kanske också för att män statistiskt sätt är (har jag hört) mer tävlingsinriktade än kvinnor. Isåfall kanske de är mer benägna att ta för sig, kämpa sig uppåt, klättra i karriären och slutligen med hjälp av framåtanda och aggressivitet hugga den där åtråvärda chefsplatsen för att någon högre upp bedömer att "han där är ledaren vi söker". Visst finns det kvinnor som kämpar också, och med tanke på hur fint och politiskt korrekt det blivit att anställa kvinnor i dagens silkeshandskesamhälle så tror jag att många högre chefer skulle bli såpass själaglada om det dyker upp kvinnor med samma eftersökta framåtanda att de isåfall skulle få förtur framför män. Jag tror helt enkelt det handlar om siffror, om fler män än kvinnor har ambitionen att bli chef och söker sig ditåt så kommer de rent statistiskt vara överrepresenterade i det yrket också i slutändan. Eller om vi nu pratar exempel som jag har personlig erfarenhet så vet jag att betydligt fler män än kvinnor söker GMU, och då är det ju kanske inte så konstigt att firman består till större delen av män. Om lika många kvinnor som män sökte så skulle man ju ha samma statistiska förutsättningar att överrepresentera, och sen handlar det bara om att konkurrera. Om man som kvinna vill ändra på det så får man väl helt enkelt söka sig dit där man vill utjämna och konkurrera istället för att klaga på hur orättvist det är att män är överrepresenterade där. Kan jag tycka :)

Då är vi överens där iallafall :)

Jag? :va

- - - Updated - - -



Sök försvarsmakten, där gulligullas det med kvinnor så att man nästan inte tror att det är sant just för att man har som officiell policy att könsutjämna firman :)

Visst är det intressant att jag har en chefsposition för att det var svårt för mig att ta plats inom den tunga/skitiga industrin som var min dröm :D

Det kan ju vara så att mitt problem var att jag sökte mig till små företag. Jag har fått bekräftat att faktumet att jag är kvinna var problemet på två av dessa platser. De andra kan jag inte uttala mig om.
Små familjeföretag kanske har svårare till förändring. Jag vet inte, men de såg det som ett problem att jag är kvinna.

Du är inte tragisk. Situationen är tragisk.

Som sagt. Jag tycker kvotering är fel väg att gå. Det gynnar ingen.
Förmodligen finns där då någon kvinna som klarar sig utan gullning och blir ifrågasatt då det gullas.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Kvinnor och barn först. Som exempel kan ju vi ju ta den pågående flyktingkrisen. När det blir ont om plats så får männen sova på gatan.

http://www.migrationsverket.se/Om-M...gre-erbjuda-boende-till-alla-asylsokande.html



Pengar och status är otroligt viktigt när kvinnor väljer partner. Mannens roll är att vara beskyddare och försörjare. Kvinnor bildar oftast inte familj med män som tjänar sämre än dom själva, däremot ofta med män som tjänar betydligt bättre. Att kunna leva på nån annans pengar och jobba mindre eller inte alls tycker jag definitivt är ett privilegium.

Barnfamiljer står det visserligen. Att barn prioriteras över vuxna tycker jag är helt rätt.

Jag tror och hoppas att det där med val av partner förändras.
Det är ofta jag får höra att min åsikt inte är intressant för att jag är undantaget som bekräftar regeln när det gäller könsstereotypt beteende. Jag hoppas att det är många fler än jag som värnar att kunna ta hand om sig själva och vara oberoende.

Jag vidhåller att den man som vill gifta sig rikt har den möjligheten. Kanske nöjer sig den typen av man med att leva på bidrag ;)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är en av anledningarna till att jag tycker att föräldraledighet ska vara personlig och fördelas lika mellan föräldrarna.
Men varför?

Varför ska man som familj behöva förändra sitt levnadssätt för att staten tycker att det är mysigt att tvinga människor ta ut lika mycket ledighet?
Varför kan man inte få bestämma det själv?
Är det så jäkla svårt med lite personligt ansvar?

https://www.youtube.com/watch?v=G1tTL31KqAs
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Men varför?

Varför ska man som familj behöva förändra sitt levnadssätt för att staten tycker att det är mysigt att tvinga människor ta ut lika mycket ledighet?
Varför kan man inte få bestämma det själv?
Är det så jäkla svårt med lite personligt ansvar?

https://www.youtube.com/watch?v=G1tTL31KqAs

Fast det handlar väl bara om en fjärdedel av dagarna?
En förälder kan ta 420 dgr? Eller har jag missuppfattat?

Det är kul att han har som argument att man inte ska prata om andra. Det gör vi ju jämt :) Samtliga.

För min del kan alla dagarna vara fria, men det kanske underlättar för de män som faktiskt vill vara hemma. Jag har ingen aning om hur man bemöts på arbetsplatsen som man om man säger att man ska vara hemma ett år. Det kanske fungerar friktionsfritt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst är det intressant att jag har en chefsposition för att det var svårt för mig att ta plats inom den tunga/skitiga industrin som var min dröm :D

Det kan ju vara så att mitt problem var att jag sökte mig till små företag. Jag har fått bekräftat att faktumet att jag är kvinna var problemet på två av dessa platser. De andra kan jag inte uttala mig om.
Små familjeföretag kanske har svårare till förändring. Jag vet inte, men de såg det som ett problem att jag är kvinna.

Du är inte tragisk. Situationen är tragisk.

Som sagt. Jag tycker kvotering är fel väg att gå. Det gynnar ingen.
Förmodligen finns där då någon kvinna som klarar sig utan gullning och blir ifrågasatt då det gullas.

Haha, litegrann ja :D vad var det som var svårt då? Chefernas inställning till dig som kvinna i fysiskt tungt yrke eller var det kollegorna som gjorde det svårt att ta plats?

Kan vara så. Troligen lättare att mörka könsdiskriminering om man är ett litet företag som inte granskas hårt av media så gott som dagligen. Det gör det dock inte OK, och får du så svart på vitt att sitt kön utgör ett problem för anställning borde du kunna ta det till Diskrimineringsombudsmannen.

Visst finns det firmor och folk som fortfarande är fast i stenålderstänket mansyrke kontra kvinnoyrke, och det är självklart åt helvete fel. Men jag tror inte att det handlar om systematiskt manligt förtryck av kvinnor utan om chefer och individer med snedvriden och förlegad syn på könsroller, och då tror jag att det bäst bekämpas på individnivå. Dra aset inför rätta helt enkelt.

Absolut finns det det, och dem har jag inget problem med. Jag har däremot problem med kvinnorna som kräver att de ska gullas med och som tycker sig ha rätt till det för att det i deras huvud är jämlikt bara för att de är så utsatta och förtryckta...
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Haha, litegrann ja :D vad var det som var svårt då? Chefernas inställning till dig som kvinna i fysiskt tungt yrke eller var det kollegorna som gjorde det svårt att ta plats?

Kan vara så. Troligen lättare att mörka könsdiskriminering om man är ett litet företag som inte granskas hårt av media så gott som dagligen. Det gör det dock inte OK, och får du så svart på vitt att sitt kön utgör ett problem för anställning borde du kunna ta det till Diskrimineringsombudsmannen.

Visst finns det firmor och folk som fortfarande är fast i stenålderstänket mansyrke kontra kvinnoyrke, och det är självklart åt helvete fel. Men jag tror inte att det handlar om systematiskt manligt förtryck av kvinnor utan om chefer och individer med snedvriden och förlegad syn på könsroller, och då tror jag att det bäst bekämpas på individnivå. Dra aset inför rätta helt enkelt.

Absolut finns det det, och dem har jag inget problem med. Jag har däremot problem med kvinnorna som kräver att de ska gullas med och som tycker sig ha rätt till det för att det i deras huvud är jämlikt bara för att de är så utsatta och förtryckta...

Jag var lite ute efter speciella uppgifter som jag tycker är riktigt roligt (gött med ett jobb man tycker är kul) och sökte mig till specifika företag.
Ett par år senare pratade jag med personen som har den tjänsten. Han skulle just gå i pension och meddelade lite sorgset att det aldrig kommer att anställas en kvinna i produktion på det företaget. Jag har pratat med flera som säger samma sak.

På grund av att jag är hyfsat offentlig här vill jag inte berätta om det andra företaget.

Tänk om man driver ett ärende som det och får rätt. Skulle du verkligen vilja arbeta på det företaget sen?
Jag skulle inte vilja det.


Klart det handlar om en förlegad syn. Det är det som skapar problem med jämställdhet åt alla håll.

Man ska ha rätt att delta på lika villkor. Varken mer eller mindre.

Jag sökte ju mig vidare och fick andra jobb så det gick ingen nöd på mig. Det är mest synd att det ska spela roll.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag var lite ute efter speciella uppgifter som jag tycker är riktigt roligt (gött med ett jobb man tycker är kul) och sökte mig till specifika företag.
Ett par år senare pratade jag med personen som har den tjänsten. Han skulle just gå i pension och meddelade lite sorgset att det aldrig kommer att anställas en kvinna i produktion på det företaget. Jag har pratat med flera som säger samma sak.

På grund av att jag är hyfsat offentlig här vill jag inte berätta om det andra företaget.

Tänk om man driver ett ärende som det och får rätt. Skulle du verkligen vilja arbeta på det företaget sen?
Jag skulle inte vilja det.


Klart det handlar om en förlegad syn. Det är det som skapar problem med jämställdhet åt alla håll.

Man ska ha rätt att delta på lika villkor. Varken mer eller mindre.

Jag sökte ju mig vidare och fick andra jobb så det gick ingen nöd på mig. Det är mest synd att det ska spela roll.

Tråkigt att sånt förekommer absolut, men tyvärr finns det ju idioter överallt. Rasister, sexister, finns många som dömer andra baserat på märkliga och irrelevanta attribut som kön, etnicitet etc. Men just därför är det väl viktigt att man faktiskt anmäler och driver ärendet, för även om man inte har för avsikt att jobba där sen så måste väl personen i fråga få höra hur fel han har? Hur ska han/hon annars förstå hur felaktig och förlegad personens åsikt är? Men jag tror fortfarande att det handlar om just individer, idioter med förlegad syn på könsroller. Och då får man hantera det på individbasis. Inte döma alla män och skylla på systematiskt manligt kvinnoförtryck och ett patriarkat som många feminister hävdar existerar. Idioter finns överallt, att råka ut för dem är tråkigt. Life isn't fair...

Det håller jag med om :)

Och det också.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Barnfamiljer står det visserligen. Att barn prioriteras över vuxna tycker jag är helt rätt.

Barnfamiljer prioriteras och män är dom som i första hand får sova på gatan, inte kvinnor.

Barnfamiljer kommer att prioriteras. I första hand kommer ensamstående män att tvingas sova ute, om läget uppstår igen.

Ny länk om samma sak: http://www.dn.se/arkiv/dn-nyheter/asylsokande-far-sova-utomhus

Jag tror och hoppas att det där med val av partner förändras.
Det är ofta jag får höra att min åsikt inte är intressant för att jag är undantaget som bekräftar regeln när det gäller könsstereotypt beteende. Jag hoppas att det är många fler än jag som värnar att kunna ta hand om sig själva och vara oberoende.

Vi får väl se. Så länge det är som det är så kommer män att söka sig till jobb med höga löner och därigenom tjäna bättre.

Jag vidhåller att den man som vill gifta sig rikt har den möjligheten. Kanske nöjer sig den typen av man med att leva på bidrag ;)

Kanske om han vill vara toyboy till nån gammal skräcködla. Annars tror jag det är rätt så svårt. Betydligt svårare än för en kvinna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ska vi nu ha föräldraledighet så ska den vara länkad till barnet, inte könet på föräldern.

Om frugan inte jobbar, skulle jag annars vara begränsad till 50% av tiden? Då kan vi lika gärna dra in bidrag och förmåner relaterade till barnamakandet helt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om någon mot förmodan fortfarande undrar om feminism är något att ha så rekommenderar jag varmt "Debatt" på SVT play, det avsnittet då danska normala människor och några få svenska friska människor ställdes upp mot en hord av feminist-terrorister från SVT, DN och Södermalm.

Vilket skithål Sverige blivit

Vad är det för avsnitt?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Plågsamt men nyttigt att pina sig igenom. Kan konstatera att vi sydsvenskar åtminstone har en civilisation till granne. Trodde näppeligen jag skulle säga det mtp hur de uppträder här i stan. Dessvärre kan man förstå deras känsla av överlägsenhet om detta är representativt för resp land.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top