Feminism

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om "masspsykosen" kan göra att detta inte händer igen kanske det är värt det? :va

Moa Hjelmer vittnade om att ha blivit våldtagen av en landslagskollega.
Nu har svenska friidrottsförbundet larmats om att fler aktiva i landslaget har fallit offer för liknande övergrepp.
– Det är väldigt allvarligt. Ett av fallen var ett barn, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Men det var kanske ingen "riktigt" våldtäkt?
Ser ingen här något möjligt positivt resultat av #metoo?
Ser att jag börjar men "oneliner-frågor" själv som jag tycker är ganska meningslöst men så får man ju heller inga svar...

Kanske är OK med övergrepp på barn så inte Kronér blir outad i media?
Jag har så svårt att förstå varför så många här, ingen nämnd och ingen glömd, tycker det är mer synd om de få(?) som outats oförtjänt än offren för våldtäkter och andra övergrepp?
-"Nä, det är värre om nåt ex skriver skit om mig än om jag blir våldtagen." :confused:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
?
Jag har så svårt att förstå varför så många här, ingen nämnd och ingen glömd, tycker det är mer synd om de få(?) som outats oförtjänt än offren för våldtäkter och andra övergrepp?
-"Nä, det är värre om nåt ex skriver skit om mig än om jag blir våldtagen." :confused:

Du kan väl låta några kvinnor "outa" dig som pedofil och våldtäktsman, så ska jag hjälpa till att sprida det till din arbetsgivare, dina barns skola och till och med i en egen tråd på Flashback, så kan du själv undersöka konsekvenserna av att bli felaktigt outad, det är säkert inte så farligt.

Här i Umeå blev en man anklagad för att ha förgripit sig på sin egen dotter, när han hade förlorat familj, hus och alla vänner och dessutom suttit inne så länge att hans anställde hade drivit hans företag i konkurs så kom det fram att han var oskyldig.

Jag tror han fick ersättning för förlord arbetsinkomst, vilken hade varit låg innan han åkte in eftersom han valt att ta ut lite lön från sitt företag.

När han kom ut kunde han inte ens hyra sig en lägenhet, han hade inte råd att köpa ett hus och jag tror det slutade med att han bosatte sig i en sommarstuga.

Vännerna som hade svikit honom när han anklagades för detta vidriga övergrepp kom naturligtvis inte tillbaka och erkände att dom hade haft fel om honom.

Men som sagt, är du villig att ställa upp på experimentet så ska jag hjälpa till
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har bekanta där styvdottern blev utsatt för övergrepp äcklet fick 5 månaders fotbojja för rätten tyckte det skulle vara synd om han blev av med jobbet .Sen råga på allt fick han delad vårdnad av deras gemensamma barn.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om "masspsykosen" kan göra att detta inte händer igen kanske det är värt det? :va



Men det var kanske ingen "riktigt" våldtäkt?
Ser ingen här något möjligt positivt resultat av #metoo?
Ser att jag börjar men "oneliner-frågor" själv som jag tycker är ganska meningslöst men så får man ju heller inga svar...

Kanske är OK med övergrepp på barn så inte Kronér blir outad i media?
Jag har så svårt att förstå varför så många här, ingen nämnd och ingen glömd, tycker det är mer synd om de få(?) som outats oförtjänt än offren för våldtäkter och andra övergrepp?
-"Nä, det är värre om nåt ex skriver skit om mig än om jag blir våldtagen." :confused:

Vilka "övergrepp på barn" har kommit fram genom kampanjen?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du kan väl låta några kvinnor "outa" dig som pedofil och våldtäktsman, så ska jag hjälpa till att sprida det till din arbetsgivare, dina barns skola och till och med i en egen tråd på Flashback, så kan du själv undersöka konsekvenserna av att bli felaktigt outad, det är säkert inte så farligt.

Här i Umeå blev en man anklagad för att ha förgripit sig på sin egen dotter, när han hade förlorat familj, hus och alla vänner och dessutom suttit inne så länge att hans anställde hade drivit hans företag i konkurs så kom det fram att han var oskyldig.

Jag tror han fick ersättning för förlord arbetsinkomst, vilken hade varit låg innan han åkte in eftersom han valt att ta ut lite lön från sitt företag.

När han kom ut kunde han inte ens hyra sig en lägenhet, han hade inte råd att köpa ett hus och jag tror det slutade med att han bosatte sig i en sommarstuga.

Vännerna som hade svikit honom när han anklagades för detta vidriga övergrepp kom naturligtvis inte tillbaka och erkände att dom hade haft fel om honom.

Men som sagt, är du villig att ställa upp på experimentet så ska jag hjälpa till

Oj, det var en stark reaktion.
Om jag summerar lite så kan jag alltså "få hjälp av dig att förstöra mitt liv"?
Så vad reagerar du då på?
Läser du in i mitt inlägg att jag sanktionerar eller tom förordar felaktigt out'ande?
Eller tycker du att jag viktar offer i #metoo högre jmf med oförtjänt out'ade personer?
Läs isf om inlägget. Klar? Hittade du nåt sånt? Nä, trodde inte det.
Det jag inte förstår är att ANDRA verkar vikta oförtjänt out'ade personer annorlunda än offer för sexuella övergrepp.
Därav frågetecknet (?) efter meningen vilket då INTE gör det till ett påstående.
JAG har INGEN viktning i det, tvärtom är båda fruktansvärda och skall till varje pris undvikas.
Fick jag välja skulle inga namn komma fram i #metoo eftersom jag tror det är kontraproduktivt.
Namnen skall bara finnas i en ev polisanmälan.

Till din berättelse då.
Jag kom ihåg den historien.
Om det nu är mannen som dömdes 2003 för upprepade våldtäkter mot sitt barn?
Googlade åren då jag inte kom ihåg.
http://www.dagensjuridik.se/2014/04...akter-mot-dotter-frias-efter-10-ar-i-fangelse
Jag kom ihåg berättelsen för jag tyckte så jävla synd om honom.
Inte mest för att han suttit i fängelse.
Inte heller mest för att han förlorat jobb, hem, pengar och vänner.
Däremot för att han förlorat sin fru, livspartner och modern till sina barn.
Men mest för att han för alltid förlorat relationen till sitt barn gissade jag.
Det kommer, antagligen, finnas ett hack i hans hjärta och själ för alltid pga av det.
Som pappa kom min empati för honom främst av det.
Det finns även ett hack i hjärtat/själen på alla som utsatts för sexuella övergrepp.
Min empati för dem är lika stark.
Det finns ett hack i hjärtat/själen på alla som utsatts för grovt våld.
Min empati räcker för dem också.

Det är inte empati för den ena eller den andra gruppen, ingen inbördes viktning, utan för alla!
Eftersom du också har empati för mannen du skriver om så utgår jag från att du också har empati för de övriga grupperna ovan.

Så sätt dig nu ner och fundera på om mitt inlägg verkligen förtjänade din reaktion?
Summerat till "hjälpa till att förstöra ditt liv" som nästan låter som erbjudande med ett förtäckt hot.
Jag väljer dock att inte ta det så den här gången då det säkert inte är så du menar.

När jag miss-läste Smagatusks inlägg gav jag honom en ursäkt.
blueridge var stor nog att skriva att han "kommer hyfsa tonfallet".
Jag förväntar mig ingen ursäkt men ett tips är att du i framtiden läser och förstår vad du reagerar på.

Edit:flyttade Skrotnisse svaret till eget inlägg.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Oj, det var en stark reaktion.
Om jag summerar lite så kan jag alltså "få hjälp av dig att förstöra mitt liv"?
Så vad reagerar du då på?
Läser du in i mitt inlägg att jag sanktionerar eller tom förordar felaktigt out'ande?
Eller tycker du att jag viktar offer i #metoo högre jmf med oförtjänt out'ade personer?

Din mening: "Jag har så svårt att förstå varför så många här, ingen nämnd och ingen glömd, tycker det är mer synd om de få(?) som outats oförtjänt än offren för våldtäkter och andra övergrepp?
-"Nä, det är värre om nåt ex skriver skit om mig än om jag blir våldtagen."

Var vad som triggade mig, självklart är det jävligt mycket mera synd om dom som utsätts för en våldtäkt.
Men dom förlorar inte automatiskt jobb, hus, företag, familj och vänner, kanske för evigt, sen om dom får olika stora hack i själen är inget jag lägger någon värdering vid, ingen ska behöva våldtas, men ingen ska heller outas felaktigt som våldtäktsman.

Det var inget hot från min sida, utan ett erbjudande om hjälp med att utforska allvarligheten med att bli felaktigt outad, om du själv ville prova på den biten

Vi är helt överens om att namnen inte ska outas annat än till polisen, men samtidigt när "Beatrice" outar att hennes chef tafsade på henne på julfesten, så är det ju kanske inte så svårt att veta vem det är om hon jobbar på en arbetsplats med bara en chef.

Sen verkar ju vissa kvinnor tycka att en hand på axeln vid ett samtal är ett fruktansvärt övergrepp, andra drar gränsen vid att tuta på pukorna när man blir ensamma i hissen.

En föredetta jobbarkompis berättade i går att han ständigt blir daskad i rumpan av en kvinnlig kollega på hans nya arbetsplats inom landstinget, han undrade om han förtjänade en egen hashtag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Din mening: "Jag har så svårt att förstå varför så många här, ingen nämnd och ingen glömd, tycker det är mer synd om de få(?) som outats oförtjänt än offren för våldtäkter och andra övergrepp?
-"Nä, det är värre om nåt ex skriver skit om mig än om jag blir våldtagen."

Var vad som triggade mig, självklart är det jävligt mycket mera synd om dom som utsätts för en våldtäkt.
Men dom förlorar inte automatiskt jobb, hus, företag, familj och vänner, kanske för evigt, sen om dom får olika stora hack i själen är inget jag lägger någon värdering vid, ingen ska behöva våldtas, men ingen ska heller outas felaktigt som våldtäktsman.

Det var inget hot från min sida, utan ett erbjudande om hjälp med att utforska allvarligheten med att bli felaktigt outad, om du själv ville prova på den biten

Vi är helt överens om att namnen inte ska outas annat än till polisen, men samtidigt när "Beatrice" outar att hennes chef tafsade på henne på julfesten, så är det ju kanske inte så svårt att veta vem det är om hon jobbar på en arbetsplats med bara en chef.

Sen verkar ju vissa kvinnor tycka att en hand på axeln vid ett samtal är ett fruktansvärt övergrepp, andra drar gränsen vid att tuta på pukorna när man blir ensamma i hissen.

En föredetta jobbarkompis berättade i går att han ständigt blir daskad i rumpan av en kvinnlig kollega på hans nya arbetsplats inom landstinget, han undrade om han förtjänade en egen hashtag.

Jag tycker fortfarande du läser den meningen fel.

Om våldtäkt, förlust av hela ens liv och/eller familj, bli mördad eller bli utsatt för ett våldsbrott är värst är ju upp till var och en att försöka tänka sig in i.
Får hoppas att ingen här skall råka ut för något av dem.
Om du nu tycker att våldtäkt är värre, vilket du naturligtvis är i din fulla rätt att tycka, så borde nog definitivt ditt inlägg riktats åt ett annat håll.

Även här får du nog läsa om då jag skrev.
"Jag väljer dock att inte ta det så den här gången då det säkert inte är så du menar."
Dock generöst av dig att hålla kvar erbjudandet.
Jag har ingen större lust, vilket du nog inser, att prova varken outning eller våldtäkt.
Och om jag fick önska skulle ingen annan behöva prova det heller.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det som jag undrar är hur pressen resonerar .Vem ska vi namnge och vem ska hållas hemlig ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du som bara skriver i frågor vet väl vad som menas med ett frågetecken sist i meningen?

I det sammanhanget kan det bara betyda att du funderar på om det är OK med övergrepp på barn (som överhuvudtaget inte diskuterats eller har med ämnet att göra) eftersom fördömmande av dessa på något obegripligt sätt skulle leda till att en namngiven person som (vad jag vet) aldrig misstänkts för något sådant skulle outas. Det ställer inte dig i någon god dager.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I det sammanhanget kan det bara betyda att du funderar på om det är OK med övergrepp på barn (som överhuvudtaget inte diskuterats eller har med ämnet att göra) eftersom fördömmande av dessa på något obegripligt sätt skulle leda till att en namngiven person som (vad jag vet) aldrig misstänkts för något sådant skulle outas. Det ställer inte dig i någon god dager.

Eftersom du inte verkar kunna se skillnad på ett påstående och en fråga varför skulle då din slutledning betyda något?
 

Smagatusk

Guest
Eftersom du inte verkar kunna se skillnad på ett påstående och en fråga varför skulle då din slutledning betyda något?

Så som du ställer frågan är kan det ju uppfattas som att du kallar Kronér för pedofil. Lite klumpigt ställd fråga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så som du ställer frågan är kan det ju uppfattas som att du kallar Kronér för pedofil. Lite klumpigt ställd fråga.

Det kan man faktiskt möjligen göra om man tar frågan ur sitt sammanhang eller med flit försöker missförstå vad som skrivs.
Det denna retoriska ställda fråga söker svar på är om det är möjligt att "vikta" mellan felaktigt outade personer och sexuella trakasserier och övergrepp.
I min quote framgår att Moa's berättelse i #metoo-kampanjen fått idrottsrörelsen att agera vilket i sin tur fått fram flera potentiella övergrepp varav ett förmodat på ett barn.
OM det nu stämmer så kanske man kan gripa någon som ev skulle ha förgripit sig på fler barn i framtiden.
Mycket "om och men" men blotta möjligheten att #metoo kan hjälpa till att få bort pedofiler från barn rättfärdigar sas #metoo för mig.
Som jag skrev tidigare tycker jag inte någon ska förekomma med namn innan det står på polisanmälan.
Och som jag också skrev tidigare hoppas jag verkligen att ingen idiot använder #metoo för att sprida lögner.
Det är, precis som många är inne på, att föringa och urvattna de riktiga övergrepp som finns i kampanjen.

Edit: Ändrade emot till och.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om målet är att få tex idrottsrörelsen att agera(varför har de inte gjort det tidigare?) mot sexuella övergrepp/trakasserier eller att få bort pedofiler från barn så finns det väl rationellare och effektivare sätt än att bedriva en metoo-kampanj.
 

Smagatusk

Guest
Det kan man faktiskt möjligen göra om man tar frågan ur sitt sammanhang eller med flit försöker missförstå vad som skrivs.

Jag förstod vad du menade då det framkommit i media att det var någon underårig i ett idrottssammanhang som blivit utsatt. Det var bara en reflektion att ditt inlägg är väldigt lätt att misstolka om man vill det. Och om du med några få ord som klargjort vad du faktiskt menade hade besparat oss massa dravel i tråden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top