Feminism

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Var hängde jag på mig koftan? Var sa jag att ingen annan får kämpa?



Det är väl inget fel i det? Likväl som att det i vissa yrken kommer att vara fler kvinnor.



Vad skrev jag som var sexistiskt hatiskt?



Jag förväntar mig inte att få erbjudanden om jobb jag inte söker.

Inom vissa områden är det svårare att ta sig in som kvinna, precis som det inom vissa områden är svårare att ta sig in som man.

Det kan ju vara så att de som intervjuat mig helt enkelt inte tyckt om mig som person.
Jag sökte flera jobb som jag var mer en kompetent att utföra utan lycka. Jag erbjöd mig att gå in på praktik så att de kostnadsfritt kunde få se vad jag kunde utan att riskera något.



**Nej, jag har aldrig kvoterats in någonstans. Ja, jag fick till slut anställning. Ja, jag klarade jobbet lika bra som övriga anställda.

Så i stort finns det ju då egentligen inga problem.:va
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag tycker att du hängde på dig koftan i stycket jag citerade. Jag har aldrig sagt att du har sagt att ingen annan får kämpa.

Kan du inte berätta lite mer om på vilket sätt du får kämpa? Personligen tycker jag att kvinnor har rätt så mycket privilegier som män bara kan drömma om så i det stora hela tror jag inte att det är kämpigare att vara kvinna än att vara man.

Jag valde ett yrke få kvinnor väljer och fick ligga i extra hela vägen, både under utbildning och efter anställning.

Vad har jag för privilegier som du drömmer om?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
@A_NN_A

Inget. Det är ditt sunda förnuft som solkas ner av att du vevar feminstflagg.

Jag kanske hoppas att feminism och mediakåt ska sluta vara samma sak. För höga förhoppningar?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
@Bushido

För mig är feminism jämlikhet.

Kvotering är att binda ris till egen rygg. Det gör att de individer som fått ett jobb på meriter alltid kommer att ifrågasättas. De kommer alltid att få bevisa sig värdiga sin position.

Zara Larsson-exemplet är lite dåligt och hysteriskt. Hon kanske skänkte mer än hennes resa kostade. Vad vet vi? Vi kräver vanligtvis inte att folk lever på knäckebröd och vatten för att bevisa att de skänker pengar.

Artikeln om föräldraledigheten är intressant. Det där är trots allt ett bidrag som vi alla skattar till, oavsett om vi förser världen med barn eller inte. Kanske skulle folk börja spara till sin föräldraledighet istället.
Det enklaste vore väl att fördela den 50/50. Vill folk inte plocka ut sin del slipper de.

Att det finns platser där kvinnor är förtryckta är inte samma sak som att man inte kan jobba med jämställdhet på hemmaplan. Det ena utesluter inte det andra.

När det gäller anställning bör man könsfördela, men kön får inte gå före kompetens.
Är kvinnor överrepresenterade bör män gå före och tvärtom.

Likväl som vi inte ska kvotera in folk ska det heller inte vara ok att neka arbetssökande på grund av deras kön.
Det är inte så att tjänster tillsätts endast efter kompetens i Sverige idag.


Kunde människor bemöta varandra efter de individer de är vore livet enklare. Inte bara här i vår lilla ankdamm. Jag skulle inte bli besviken om vi blev helt jämställda. Det skulle innebära att jag inte behövde kämpa lika mycket :fakta

Zara Larsson tog jag bara ett exempel av många knasiga saker som hon sagt och gjort. Inte för att hon som individ nödvändigtvis representerar alla feminister, ville mer bara påvisa att ibland är det svårt att leva som man lär och det har jag sett många feministiska exempel på. Och jag har lite svårt far folk som predikar att man ska avstå en sak när de sedan inte avstår detsamma. Och ja, på henne tyckte jag det lät som att hon ansåg att man helt skulle slopa julklappar och konsumtionsjulen och istället skänka till flyktingar. Då tycker jag gott att hon kan föregå med gott exempel, eller hålla käften och sluta predika moraler som hon inte lever efter själv :)

Jag tycker helt enkelt att föräldrarna själva kan fördela ledigheten så som de anser passar deras situation. Om en av dem av en eller annan orsak vill ta ut mer eller mindre så tror jag att de kan lösa det emellan sig själva.

Absolut, mem jämfört med hur kvinnor behandlas på andra platser tycker jag att feministerna här hemma skriker omotiverat högt och klagar en hel jävla massa på saker och ting. Och jag förstår inte varför egentligen. Vill man se fler kvinnor inom vissa yrken är det väl bara att söka yrket och eller utbilda sig? Men istället utbildar sig kvinnor till genusvetare och anklagar männen för att hålla chefsjobben för sig själva...

Varför bör man könsfördela? Varför ska mam få förtur till något på grund av sitt kön, bara för att det redan finns fler av det andra könet där? Är väl bättre att alla bedöms som individer och att platser tillsätts efter kompetens. Det är väl det mest jämställda, att alla behandlas som individer och bedöms som individer. Varför skulle det bli bättre av att man tar in mindre kvalificerade män eller kvinnor bara för att könsutjämna?

Det är ju där det blir Knas. Positiv särbehandling av ena sidan blir ju per automatik negativ särbehandling av den andra. Kvoterar man in kvinnor diskriminerar man män och omvänt. Därav tycker jag att kvotering och könsutjämning är av ondo oavsett vad.

Problemet tycker jag är skenhelighet och dubbelmoral hos många feminister. De vill både ha kakan och äta den, både ha fördelarna med "gentlemannamässighet" och lika behandling. Men tyvärr kan man inte få både och, man kam antingen köpa att Vi är olika och har både fördelar och nackdelar tack vare det, eller så kan man förespråka jämlikhet och ta det onda med det goda. Men det är oviljan att göra det sistnämnda som gör att jag har lite svårt för dagens feminister :)

Och generellt tycker jag att kvinnor faktiskt särbehandlas positivt snarare än negativt, för så fort man inte ger kvinnor fördelar tillhör man ju automatiskt det så kallade patriarkatet och förtjänar att krossas. En kvinna kan behandla en man i princip hur som helst och får då höra att hon är stark och självständig. Men en man som inte tippar på tå kring kvinnor är en mansgris, sexist och fan vet allt... Så nej, jag tycker inte att det är män som ska "checka sina privilegium". Snarare kvinnorna som borde vakna upp och inse hur bra de faktiskt har det :) du kanske har andra erfarenheter, det här baserar jag bara på saker jag själv sett, hört och upplevt personligen.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Allt går väl att förbättra.

Säkert, men första steget är att identifiera ett problem, inte hitta på ett ur tomma luften som feminismen väljer att göra.

Vi behöver ju t.ex bara gå ut i förorten för att se att här finns områden att arbeta med.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag tycker helt enkelt att föräldrarna själva kan fördela ledigheten så som de anser passar deras situation. Om en av dem av en eller annan orsak vill ta ut mer eller mindre så tror jag att de kan lösa det emellan sig själva.

Absolut, mem jämfört med hur kvinnor behandlas på andra platser tycker jag att feministerna här hemma skriker omotiverat högt och klagar en hel jävla massa på saker och ting. Och jag förstår inte varför egentligen. Vill man se fler kvinnor inom vissa yrken är det väl bara att söka yrket och eller utbilda sig? Men istället utbildar sig kvinnor till genusvetare och anklagar männen för att hålla chefsjobben för sig själva...

Varför bör man könsfördela? Varför ska mam få förtur till något på grund av sitt kön, bara för att det redan finns fler av det andra könet där? Är väl bättre att alla bedöms som individer och att platser tillsätts efter kompetens. Det är väl det mest jämställda, att alla behandlas som individer och bedöms som individer. Varför skulle det bli bättre av att man tar in mindre kvalificerade män eller kvinnor bara för att könsutjämna?

Det är ju där det blir Knas. Positiv särbehandling av ena sidan blir ju per automatik negativ särbehandling av den andra. Kvoterar man in kvinnor diskriminerar man män och omvänt. Därav tycker jag att kvotering och könsutjämning är av ondo oavsett vad.

Problemet tycker jag är skenhelighet och dubbelmoral hos många feminister. De vill både ha kakan och äta den, både ha fördelarna med "gentlemannamässighet" och lika behandling. Men tyvärr kan man inte få både och, man kam antingen köpa att Vi är olika och har både fördelar och nackdelar tack vare det, eller så kan man förespråka jämlikhet och ta det onda med det goda. Men det är oviljan att göra det sistnämnda som gör att jag har lite svårt för dagens feminister :)

Får föräldrarna 50% går det ju dölätt att bestämma sig för hur mycket man vill ta ut :D

Är det verkligen bara chefsjobb diskussionerna handlar om? Handlar det inte om mans- kontra kvinnodominerade yrken där det inte släpps in folk med "fel" kön?

Jag skrev inte att man skulle få förtur på grund av sitt kön. Jag menar att man kan passa på att utjämna om man har två lika kvalificerade sökande.

När det gäller kvotering är vi eniga :fyllisar

Människan i sig är skenhelig. Vi är olika, men ska ha samma möjligheter på lika villkor.

Är det verkligen de som syns och hörs mest på media som står för majoritetens åsikter när det gäller jämlikhet?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Säkert, men första steget är att identifiera ett problem, inte hitta på ett ur tomma luften som feminismen väljer att göra.

Vi behöver ju t.ex bara gå ut i förorten för att se att här finns områden att arbeta med.

Det är tråkigt att det förs en massa ytliga diskussioner istället för att problem hanteras.
Tyvärr är det väl mycket idag som kommer i skymundan på grund av det.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är tråkigt att det förs en massa ytliga diskussioner istället för att problem hanteras.
Tyvärr är det väl mycket idag som kommer i skymundan på grund av det.

Så blir det när fokus är på den egna personen, ofta född ur ett insikt i att man inte har kompetens eller kapacitet att konkurrera på lika villkor.

Du bör se vilka som numera kallar sig feminister innan du väljer att anta titeln.:)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Så blir det när fokus är på den egna personen, ofta född ur ett insikt i att man inte har kompetens eller kapacitet att konkurrera på lika villkor.

Du bör se vilka som numera kallar sig feminister innan du väljer att anta titeln.:)

:D det är inte säkert jag låter dom bestämma.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Får föräldrarna 50% går det ju dölätt att bestämma sig för hur mycket man vill ta ut :D

Är det verkligen bara chefsjobb diskussionerna handlar om? Handlar det inte om mans- kontra kvinnodominerade yrken där det inte släpps in folk med "fel" kön?

Jag skrev inte att man skulle få förtur på grund av sitt kön. Jag menar att man kan passa på att utjämna om man har två lika kvalificerade sökande.

När det gäller kvotering är vi eniga :fyllisar

Människan i sig är skenhelig. Vi är olika, men ska ha samma möjligheter på lika villkor.

Är det verkligen de som syns och hörs mest på media som står för majoritetens åsikter när det gäller jämlikhet?

Mem 50/50 rakt av kanske inte passar alla familjer. Vissa kanske vill fördela ojämnt? Ska de inte få det då? Tycker inte att politiker och förståsigpåare behöver lägga sig i den fördelningen, jag tror det blir bäst för alla om det avgörs individuellt. Jag tror inte att det kommer något gott utav att den som inte vill vara barnledig tvingas till det och att den som vill vara mer barnledig inte får det.

Jag har då aldrig hört en kvinna klaga över att män är överrepresenterade i yrken som sophämtare eller dylikt. Det brukar vara högstatusjobb som debatteras. Och vill man ha ett sånt så får man väl kämpa för det och konkurrera med männen istället för att klaga över att männen tar alla platserna. Och om kvinnorna helt enkelt inte kan konkurrera med männen om vissa jobb, då tycker jag faktiskt inte att kvinnorna ska ha magisk rätt till de jobben ändå. Men allt det där löser sig ju om Vi bara slutar ta hänsyn till kön och bedömer alla som individer, då får Vi lämpligast person på rätt plats och alla har exakt samma chans att få jobbet så länge de kan konkurrera med personliga meriter och färdigheter. Och det kommer fan inte bli 50/50 män och kvinnor någonstans, men det kommer vara rättvist och jämställt per definition :)

Visst kan man, mem finns det då inte andra meriter man kan granska innan man väljer baserat på kön? Jag tror inte att två människor kan vara så perfekt avvägda att det inte går att välja och att man därför måste ta till könsfördelningen för att välja, det finns alltid något som väger för eller emot och då tycker jag Vi kan titta på mer relevanta meriter. Det tro fan att det inte är könsneutralt någonstans när kön är det enda folk fokuserar på hela tiden. Släpper Vi bara det kam ingen skylla på att man har "fel kön", man är helt enkelt inte tillräckligt bra som individ och då får man skylla sig själv istället för på samhället. Men det är väl för smärtsamt för folk att ta in, bättre och lättare att skylla på patriarkatet när man inte lyckas så bra som man vill :D

Yay, high five :D

Jag håller med, just därför tycker jag Vi ska sluta fokusera på kön helt och hållet. Kanske rentav utelämna det helt ur rekryterings- och urvalsprocesser? Utelämna namn och kön och bedöm folk på personliga meriter så får Vi rätt hen på rätt plats utan att det är patriarkatets fel. Och då får man helt enkelt köpa att det blir lite ojämn könsfördelning, för det kommer vara så rättvist det bara kan bli.

Nej, verkligen inte när det gäller jämlikhet. Däremot när det gäller feminism ;) :D
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag valde ett yrke få kvinnor väljer och fick ligga i extra hela vägen, både under utbildning och efter anställning.

Ok. Tråkigt. Inom min bransch (IT) är det också få kvinnor. Fast där är det lättare att få jobb som kvinna. Det har jag väl inte så mycket emot men nu är det också tal om att kvinnor som väljer dessa utbildningar ska få sina studielån betalda. Detta ska då alltså göras i jämställdhetens och feminismens namn. Det tycker jag känns rätt så orättvist. Det får mig att tappa lusten att betala skatt.

Vad har jag för privilegier som du drömmer om?

Mindre risk att bli utsatt för våld, lägre straff vid brottslighet, stor fördel vid vårdnadstvister, kvinnors liv och hälsa är värd mer än mäns. Generellt sett kan man säga att kvinnor oftast behandlas med silkesvantar.

Kvinnor gifter oftast upp sig. Dom har möjlighet att jobba mindre eller inte alls och ändå ha hög levnadsstandard. Jag vet många kvinnor som sällan eller aldrig jobbar men ändå bor i fina hus, kör fina bilar och åker på resor. Som man är det din egen lön som avgör din levnadsstandard. Den avgör också hur andra människor ser på dig.

Tycker du att män har några privilegier som kvinnor inte har? Vilka då isf?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är tråkigt att det förs en massa ytliga diskussioner istället för att problem hanteras.
Tyvärr är det väl mycket idag som kommer i skymundan på grund av det.

Ja, det finns verkliga problem i världen, men dessa feminister söker hellre uppmärksamhet i oseriös media genom att blåsa upp icke-problem, så att en förstörd Robinson-generation har något att ödsla energi på...

Med ökad rörlighet över gränser och Sverige som slutstation för individer med en starkt annorlunda syn på jämställdhet, så får snart dessa feminister lite insyn i hur jävligt den kan vara. Förhoppningsvis ger detta möjlighet till förbättring.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad har jag för privilegier som du drömmer om?

Menar du att kvinnor inte har några privilegier (framför män) eller att just du skulle vara undantagen dessa?

Har du hört någon som benämner sig feminist identifiera och då följdaktligen vara beredd att göra avkall på dessa, (i den händelse du medger att de existerar)?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En stark anledning till att kvinnor tar ut mer föräldradagar än män kan ju vara att många kvinnor vill amma så länge som möjligt, DVS dom bränner majoriteten av föräldradagarna innan mannen KAN vara hemma.

Sen kan det vara en ekonomisk fråga också, många kvinnor jobbar deltid, och då förlorar man mindre på att kvinnan tar ut dagarna (så var det IAF förr)

Med det sagt, jag var hemma sammanlagt två år med mina två barn, barnens mor något mindre, men vi fick leva jävligt fattigt och bara ta ut ersättning för ett par dagar i veckan (vet inte om det går att göra så längre)

I backspegeln, det var värt att leva fattigt och vara hemma mycket, det är en tid som aldrig kommer igen!

I övrigt angående kvotering, det är inte fel att välja att anställa den som hör till det kön som är underrepresenterat OM ALLA KVALIFIKATIONER ÄR LIKA!

Att ställa andra fysiska krav på kvinnor som t.e.x vill bli brandman är totalt fel, dom ska ju utföra samma arbetsuppgift som männen.
Man kvoterar ju inte in klena män heller, utan dom dikvalificeras ju på grund av dålig fysik.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Mem 50/50 rakt av kanske inte passar alla familjer. Vissa kanske vill fördela ojämnt? Ska de inte få det då? Tycker inte att politiker och förståsigpåare behöver lägga sig i den fördelningen, jag tror det blir bäst för alla om det avgörs individuellt. Jag tror inte att det kommer något gott utav att den som inte vill vara barnledig tvingas till det och att den som vill vara mer barnledig inte får det.

Jag har då aldrig hört en kvinna klaga över att män är överrepresenterade i yrken som sophämtare eller dylikt. Det brukar vara högstatusjobb som debatteras. Och vill man ha ett sånt så får man väl kämpa för det och konkurrera med männen istället för att klaga över att männen tar alla platserna. Och om kvinnorna helt enkelt inte kan konkurrera med männen om vissa jobb, då tycker jag faktiskt inte att kvinnorna ska ha magisk rätt till de jobben ändå. Men allt det där löser sig ju om Vi bara slutar ta hänsyn till kön och bedömer alla som individer, då får Vi lämpligast person på rätt plats och alla har exakt samma chans att få jobbet så länge de kan konkurrera med personliga meriter och färdigheter. Och det kommer fan inte bli 50/50 män och kvinnor någonstans, men det kommer vara rättvist och jämställt per definition :)

Visst kan man, mem finns det då inte andra meriter man kan granska innan man väljer baserat på kön? Jag tror inte att två människor kan vara så perfekt avvägda att det inte går att välja och att man därför måste ta till könsfördelningen för att välja, det finns alltid något som väger för eller emot och då tycker jag Vi kan titta på mer relevanta meriter. Det tro fan att det inte är könsneutralt någonstans när kön är det enda folk fokuserar på hela tiden. Släpper Vi bara det kam ingen skylla på att man har "fel kön", man är helt enkelt inte tillräckligt bra som individ och då får man skylla sig själv istället för på samhället. Men det är väl för smärtsamt för folk att ta in, bättre och lättare att skylla på patriarkatet när man inte lyckas så bra som man vill :D

Yay, high five :D

Jag håller med, just därför tycker jag Vi ska sluta fokusera på kön helt och hållet. Kanske rentav utelämna det helt ur rekryterings- och urvalsprocesser? Utelämna namn och kön och bedöm folk på personliga meriter så får Vi rätt hen på rätt plats utan att det är patriarkatets fel. Och då får man helt enkelt köpa att det blir lite ojämn könsfördelning, för det kommer vara så rättvist det bara kan bli.

Nej, verkligen inte när det gäller jämlikhet. Däremot när det gäller feminism ;) :D

Föräldraledighet är något personligt. Klart män och kvinnor ska ha lika många dagar var. Vill de inte plocka ut alla kan de låta bli. Inget konstigt. Det är ju ett bidrag.

Det handlar väl vanligtvis om yrken som är mans- eller kvinnodominerade? Det finns kvinnor som även vill göra lågstatusjobb. Eller skitiga och tunga, vilket jag tolkar det som att du egentligen menar. Feltolkning?

Många gånger kanske man väljer ett visst kön för att det är det enklaste valet och inte för att den personen är bäst lämpad. Det är väl snarare åt det hållet det drar när det är yrken som domineras av en viss grupp.
Det är väl just det som vore bra om man släppte, könstänket. Det är just det som gör att vissa yrken domineras av en viss typ av grupp. Könstänk är inte nypåkommet.

Utelämna det helt tycker jag är en god idé.

Tragiskt :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top