Feminism

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hittar ingen lämplig tråd för detta ämnet.

Skulle mobben om det vore män behandlas med samma silkesvantar?

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet inte vad jag skall tycka, det var trots allt nakna bröst i filmen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Regeringens Digitaliseringskommission har lagt fram ett förslag som skulle innebära att kvinnliga studenter som läser IT-utbildningar ska få sina studieskulder avskrivna.

Man tror att det här förslaget skulle kunna fungera som en morot och få fler kvinnor att söka sig till IT-utbildningar skriver Computer Sweden. Förslaget riktar sig mot kvinnor som läser högre it-utbildningar där de idag utgör 15% av alla som läser sådana. Målet är att få upp detta till 30% vilket skulle innebära att cirka 5.000 kvinnor skulle kunna få sina studielån avskrivna efter avslutad utbildning. Även bidragsveckorna skulle nollställas för kvinnor som läser IT-utbildningar skulle nollställas så att de även skulle få möjlighet att läsa en annan utbildning senare.

Exakt hur mycket det här förslaget skulle kosta om det realiserades kan Digitaliseringskommissionen inte svara på utan säger att det beror på hur lång tid det skulle ta att uppnå målet på 30% kvinnor på högre IT-utbildningar och säger att det kan komma att kosta allt mellan några hundra miljoner kronor till strax över en miljard kronor.


Källa: Feber.se
Ursprungsartikel: ComputerSweden





Jakten på de magiska 50%....
Kan någon förklara för en korkad individ som mig vad hindret är för kvinnor i Sverige att söka till dessa program i dagsläget? Ja, förutom de "höga studieskulderna" då, som tydligen inte drabbar män....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Regeringens Digitaliseringskommission har lagt fram ett förslag som skulle innebära att kvinnliga studenter som läser IT-utbildningar ska få sina studieskulder avskrivna.

Man tror att det här förslaget skulle kunna fungera som en morot och få fler kvinnor att söka sig till IT-utbildningar skriver Computer Sweden. Förslaget riktar sig mot kvinnor som läser högre it-utbildningar där de idag utgör 15% av alla som läser sådana. Målet är att få upp detta till 30% vilket skulle innebära att cirka 5.000 kvinnor skulle kunna få sina studielån avskrivna efter avslutad utbildning. Även bidragsveckorna skulle nollställas för kvinnor som läser IT-utbildningar skulle nollställas så att de även skulle få möjlighet att läsa en annan utbildning senare.

Exakt hur mycket det här förslaget skulle kosta om det realiserades kan Digitaliseringskommissionen inte svara på utan säger att det beror på hur lång tid det skulle ta att uppnå målet på 30% kvinnor på högre IT-utbildningar och säger att det kan komma att kosta allt mellan några hundra miljoner kronor till strax över en miljard kronor.


Källa: Feber.se
Ursprungsartikel: ComputerSweden





Jakten på de magiska 50%....
Kan någon förklara för en korkad individ som mig vad hindret är för kvinnor i Sverige att söka till dessa program i dagsläget? Ja, förutom de "höga studieskulderna" då, som tydligen inte drabbar män....

Nah, inga problem, är du kille kan du ju då identifiera dig som kvinna och så slippa skulderna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och alla som identifierar sig som hen får en miljon kronor vardera.
De krakarna är ju underrepresenterade nästan överallt.

Och varför stanna vid kön, det är ju bara en social konstruktion. Man kan väl hitta alla möjliga grupper som är underrepresenterade inom något gebit och som därmed måste premieras.

Alla vänsterhänta borde få...
Alla skelögda borde få...
Alla astmatiker borde få...
Och alla... osv osv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var det inte någon som frågade sig huruvida kvotering och annan särbehandling bör ske på socialt kön, biologiskt kön eller annat kön?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Könsstympning? Tvångsabortering? Våldtäkt?

Ja det är ju verkligen dessa frågor dagens feminister kämpar för... när det inte skriker om att män sitter bredbent på tunnelbanan.

För övrigt så kan pojkar/män också könsstympas, tvångsaborteras och våldtas, men det kanske bara räknas när det är kvinnor som är offren?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill inte kalla mig själv feminist, för jag förstår inte vad dagens feminister egentligen vill. Jag är 100% för jämställdhet och jämlikhet mellan könen, men det verkar ju inte vara de så kallade feministernas agenda...

Dagens feminism verkar ha svängt över till någon slags "så länge du trycker ner vita medelålders män så främjar du alla förtryckta kvinnor, invandrare och minoriteter"-mentalitet, och det verkar inte spela någon roll om du särbehandlar män negativt eller kvinnor positivt så länge resultatet blir detsamma: Mer fördelar åt kvinnorna. Jag bara undrar, är det jämställt?

Jag vet ingen man idag som vågar uttrycka sig kritiskt mot kvinnor som grupp, för gör man det blir man ju genast lynchmobbad av en hoper arga feministiska aktivister som ska "krossa patriarkatet" och det ena med det femte. Men kvinnor kan minsann säga vad fan de vill om vem fan de vill, helt öppet i sociala medier om de så önskar. Såhär exempelvis:
feminist.png
Hade en man uttryckt något liknande hade han väl blivit stenad på stortorget dagen efter, men är man kvinna och hackar på vita män så går det ju bra. Är det jämställt??

Det här med jobb är också intressant... Rekrytering som riktar sig direkt till och/eller främjar kvinnor är ju helt ok, men hur hade det egentligen låtit om det varit tvärtom?
Sänkta krav på antagningarna till polis och brandmän för att fler kvinnor ska bli godkända, Försvarsmakten går ut med kampanjer som "vi ser gärna att du som är kvinna och/eller har invandrarbakgrund söker", och nöjesbladet skriver platsannonser som den här:
Screenshot_2015-11-19-12-38-55.jpg
Hur mycket hus i helvete hade det inte tagit om man gått ut med en platsannons som sagt "invandrare och kvinnor undanbedes"?? ÄR det jämställt??

Eller vad sägs egentligen om det här:
http://www.svd.se/forsta-jamstallda-regeringen-kanns-sjalvklart
Personligen kan jag ju tycka att ALL rekrytering ska handla om en enda sak, nämligen att den lämpligaste individen ska få jobbet. Men går man ut med en målsättning, att "min regering ska ha lika delar kvinnor och män", då har man ju liksom fyllt platserna av antingen det ena eller det andra baserat på kön och sen får man plocka andra halvan av den lämpligaste andelen av det andra könet. Vad hade egentligen hänt om urvalsprocessen konstaterat att de 30 lämpligaste individerna hade fördelats ojämnt över könen? vi tar ett exempel: Säg att de 30 allra allra bästa kandidaterna bestod av 20 kvinnor och 10 män. Ska man då säga nej till de här fem minst lämpliga kvinnorna och tillsätta fem ännu lite mindre lämpliga män bara för att de är män? Troligen inte... Personligen vägrar jag ju tro att det bara är en lycklig slump, att de 30 mest lämpade att sitta i parlamentet verkligen var exakt 15 kvinnor och 15 män. Men det kanske bara är jag... Och jag kan ge mig fasen på att det inte var några kvinnor som fick stryka på foten och ge plats åt män i det jämställda parlamentet. Då frågar jag igen, är detta jämställt??

Jag tycker att kön är en irrelevant och rentav löjlig rekryteringsmerit. Oavsett om det är politiker, brandmän, veterinärer eller sjuksköterskor vi söker så ska det väl fortfarande vara den bäst lämpade individen som ska få platsen?? Varför är det så att de som säger sig jobba för jämställdhet och jämlikhet är de som är allra mest fokuserade på könsfrågan? Om vi bara struntade helt i könet, utelämnade det helt ur rekryteringar och arbetsintervjuer och fokuserade helt och håller på personliga meriter så skulle vi fan inte få några könsneutrala arbetsplatser, för en så lycklig slump finns inte. Men däremot skulle det vara rättvist, för alla skulle som individer ha samma chans att få jobbet så länge man presterar bättre än övriga sökande. Och är det inte det jämställdhet ska handla om? Att alla ska ha samma individuella chans och att ingen ska diskrimineras baserat på kön och/eller etnicitet? Varför verkar det då som att detta inte gäller vita män?

Av definitionen framgår att "jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet.". Den säger ingenting om att "om kvinnor är underrepresenterade inom en yrkeskår så ska kraven sänkas för att hjälpa kvinnan nå upp i samma numerär som mannen" eller något liknande...

En annan sak som stör mig är dagens feministers oförmåga att leva som de lär ut:
http://nyheteridag.se/zara-larsson-...gick-till-flyktingar-akte-sjalv-till-jamaica/

Och deras övertygelse om att allt är en konspiration och bygger på fasta mönster (självklart satta av oss män):
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/helena-zachariasson-jag-koper-inte-era-argument
Skulle inte folk kunna bestämma över sina egna liv bara för att det så kallade patriarkatet sätter gränser och dikterar våra liv i hemlighet utan att folk själva vet om det? skulle mammor och pappor fördela sin barnledighet olika av andra anledningar än att det funkar bäst för deras egen familj? Det är som att hon dumförklarar hela svenska folket och skyller på någon suspekt skuggrörelse som ser allt och styr allt ifrån kulisserna...

Så nej, jag är inte feminist. Jag är för jämställdhet. Och det här är nog mer jämställt än dagens feminism om ni frågar mig:
http://www.expressen.se/debatt/viktigt-att-polisen-nu-erkant-diskriminering/

Edit: Det finns platser i världen där feminism behövs. Platser där kvinnor på allvar är förtryckta, där de inte får gå ut utan sällskap av sin man, inte får ta körkort, inte får rösta, där de könsstympas och tvingas till giftermål och en hel massa andra hemskheter. Men ändå är det här i västvärlden som feministerna skriker högst om mansförtrycket och att patriarkatet ska krossas. Vill man som feminist jobba för en jämställd värld kan jag ju tycka att man ska lägga fokus där det verkligen behövs. Men här, där kvinnor har samma rättigheter som män (och troligen några till)? Jag köper det helt enkelt inte. Jag tror att om Sverige blev helt jämställt ur ett individperspektiv så skulle många kvinnor bli besvikna, för då skulle de på allvar behöva kämpa och konkurrera med männen i ännu högre utsträckning än nu. Helt utan hjälp och "kvotering" .
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top