Diverse bränsleförbrukningar....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju iofs sant, eller sålänge energikostnaden för att få upp oljan är lägre än vad man kan få betalt för energin i oljan så kommer det vara lönsamt. Elektriciteten kan ju vara billigare per energienhet än oljan.

Olja kan användas som smörjmedel också plus att flytande energi har den goda egenskapen att man snabbt kan fylla tanken. Så ja, oljan kan och kommer nog har ett lite högre pris än el räknat per kWh.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Olja kan användas som smörjmedel också plus att flytande energi har den goda egenskapen att man snabbt kan fylla tanken. Så ja, oljan kan och kommer nog har ett lite högre pris än el räknat per kWh.

Jaoh.
Sedan finns det ju en till brytgräns, när det är billigare att tillverka oljan i labb än att pumpa upp den. Men jaja. :D Det är oavsett ganska långt fram i tiden. Vi kommer nog få en rejäl ekonomisk krash innan oljan tar slut ivf. :hihi
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nja, jag tror att det kommer nog vara lönsamt tills det åtgår mer energi att få fram än energivärdet man får upp.
Alternativen kommer bara bli dyrare och de kräver dessutom markyta som också är en tillgång som slutat tillverkas.

Precis (brytvärd), inte fan lär någon lägga ut 100kr för nått de kan sälja för 20.. Eller ju, Löfven kanske kan, med dina/våra pengar..
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hittade uppgifter på att dom 15 största fartygen i världen släpper ut lika mycket cancer- och astma framkallande ämnen som 760 miljoner bilar... det va ju en del...

Googlade och fann uppgifter på att det finns drygt 1 miljard bilar i världen.
Skulle väl tro att resterande av fartygen som finns släpper med råge ut så att det täcker upp för resten av världens bilar...
Tänker bara att det jagas så förbannat på bilars utsläpp...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du är inte först att tänka i de banorna, det brukar benämnas som förbrukning per personkilometer eller för gods ton/km.

Gäller det även min blåfård tro? Hela flakbilen räknas i mina ögon som gods och då bör således liter/mil delas i 3 för att få fram ton/km(mil) och med det resonemanget blir det svårt att hitta en snålare bil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gäller det även min blåfård tro? Hela flakbilen räknas i mina ögon som gods och då bör således liter/mil delas i 3 för att få fram ton/km(mil) och med det resonemanget blir det svårt att hitta en snålare bil.

Gods är vad du transporterar på flaket, så ensam i hytten med tomt flak så är du en statistisk outlier.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hittade uppgifter på att dom 15 största fartygen i världen släpper ut lika mycket cancer- och astma framkallande ämnen som 760 miljoner bilar... det va ju en del...

Googlade och fann uppgifter på att det finns drygt 1 miljard bilar i världen.
Skulle väl tro att resterande av fartygen som finns släpper med råge ut så att det täcker upp för resten av världens bilar...
Tänker bara att det jagas så förbannat på bilars utsläpp...

Jag har sett att flera delar den uppgiften på facebook. Men jag är lite skeptisk.

Tidigare i den här tråden står det att Emma Maersk som är världens största containerfartyg drar cirka 3000 liter per mil. 3000x15 skepp = 45000 liter per mil.

760 miljoner bilar med en snittförbrukning på 0,8 liter per mil drar 608 miljoner liter tillsammans per mil.

608000000-45000 visar då att bilarna har en förbrukning på 607955000 liter mer än 15 stora fartyg på samma distans. Jag tvivlar på att filter och katalysatorer i bilar ger så mycket mindre utsläpp jämfört med oljan som båtarna bränner.

Nu vet jag inte alls hur de har räknat. Statistik kan man ju vinkla hur mycket man vill för att få fram det svaret man vill ha. En mer riktig jämförelse borde kanske vara att räkna utsläpp per mil och ton mot lastbilar. Men då ger det nog inte samma genomslagseffekt i media. Oavsett så borde fartyg och flyg ha hårdare avgasreningskrav.

Sen kan jag inte fatta varför Europa fortfarande betalar fraktkostnaderna från Kina. Med "gratis" frakt blir det ju många fartyg som ska köras fram och tillbaka. Det är ju inte direkt så att de är ett fattigt utvecklingsland längre. Nånting säger mig att ett gäng korrupta politiker(?) tjänar stora pengar på att hålla liv i ett avtal som borde varit rivet för länge sen :confused:
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har sett att flera delar den uppgiften på facebook. Men jag är lite skeptisk.

Tidigare i den här tråden står det att Emma Maersk som är världens största containerfartyg drar cirka 3000 liter per mil. 3000x15 skepp = 45000 liter per mil.

760 miljoner bilar med en snittförbrukning på 0,8 liter per mil drar 608 miljoner liter tillsammans per mil.

608000000-45000 visar då att bilarna har en förbrukning på 607955000 liter mer än 15 stora fartyg på samma distans. Jag tvivlar på att filter och katalysatorer i bilar ger så mycket mindre utsläpp jämfört med oljan som båtarna bränner.

Nu vet jag inte alls hur de har räknat. Statistik kan man ju vinkla hur mycket man vill för att få fram det svaret man vill ha. En mer riktig jämförelse borde kanske vara att räkna utsläpp per mil och ton mot lastbilar. Men då ger det nog inte samma genomslagseffekt i media. Oavsett så borde fartyg och flyg ha hårdare avgasreningskrav.

Det är Svavel och kväveoxid som släpps ut från dessa fartyg och kan inte jämföras med dom ämnen vi tittar på i övrig fordonspark.
När man tillverkar bränsle så får man tjockolja som en restprodukt, tjockoljan körs i båtar.
Man räknar med att dom 15 största fartygen släpper ut som hela världens fordonspark.
Det är t.ex därför som man i städer som New Orleans har skyhöga luftrörsrelaterade sjukdomar som Astma i vindriktningen från hamnen.

Tänkvärt: Plats 16-10000 i storlek bland fartygen är nästa lika stora som 15e platsen enligt den SVT dokumentär som tog upp ämnet för ett par år sedan. :(
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är Svavel och kväveoxid som släpps ut från dessa fartyg och kan inte jämföras med dom ämnen vi tittar på i övrig fordonspark.
När man tillverkar bränsle så får man tjockolja som en restprodukt, tjockoljan körs i båtar.
Man räknar med att dom 15 största fartygen släpper ut som hela världens fordonspark.
Det är t.ex därför som man i städer som New Orleans har skyhöga luftrörsrelaterade sjukdomar som Astma i vindriktningen från hamnen.

Tänkvärt: Plats 16-10000 i storlek bland fartygen är nästa lika stora som 15e platsen enligt den SVT dokumentär som tog upp ämnet för ett par år sedan. :(

Läste lite mer om uträckningen och utsläppen för bilar är baserat på 1500 mil per år medans fartygens utsläpp är baserat på kontinuerlig drift nästan hela året. Då stämmer det säkert ganska bra.

Det har även räknats på utsläpp per tonkilometer mellan fartyg och lastbilar. Det var fortfarande ingen vacker läsning för fartygen. "Fartygstransporter orsakar de värsta svavelutsläppen - 150-200 gånger mer svavel per tonkilometer jämfört med lastbilstransporter".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gods är vad du transporterar på flaket, så ensam i hytten med tomt flak så är du en statistisk outlier.

Eftersom jag oftast bara transporterar mig själv, så är ju jag godset, så blir jag mycket fetare så blir det miljövänligare att köra bil!

Jag borde bli politiker...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top