Arrangörsmöte på SVEMO

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er!
Jag ska å Falkenbergs MK:s vägnar till ett arrangörsmöte på SVEMO:s kansli nu på lördag. Det som ska tas upp är följande:
1. Tävlingar 2015 - Synpunkter?
2. Säkerhet - Synpunkter?
3. Marknadsföring - Synpunkter?
4. Ljud - Hur ska mätning kunna ske så att utövare uppfattar det som korrekt och arrangörer får ner ljudet på godkända nivåer?
5. Kalendern - Synpunkter? (Den ser ungefär likadan ut 2016 som i år)
6. Uppklassning? (För få klassar upp sig)
7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen?
Tänk till och tyck till. Inget tomgångsgnäll nu, om man tycker något varit dåligt så föreslår man hur det ska kunna bli bättre, annars håller man tyst. Lägg gärna till vad ni själva kan bidraga med för att RR ska bli bättre i Sverige.
TJO!!!!
#22 Mozz
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
7. Dubbla poäng, straffvikter, omvänd startordning etc är SKIT!!! Det gör man när rejsingen är så usel att man behöver artificiell spänning.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ingen klass var avgjord innan sista tävlingshelgen i år, finns ingen anledning att ha dubbla poäng då.




P.S Då ses vi i Norrköping! Jag är också inbjuden!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Mer reklam för kommande tävlingar på communities där racingintresserade människor hänger.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Detta har ju diskuterats sen det blev känt att svemo köpte upp och sitter på www.roadracing.se. Skapa en vettig hemsida med serieinformation och resultatlistor, bilder och profiler samt nyheter. Det finns på svemo.se ja, men den sidan är ju inte så levande om man säger så.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
4. Ljud - Mät på RÄTT sätt, man får inte mäta över asfalt (om man mäter över asfalt på 10 meters avstånd, dra av 5dB).
Man får inte heller stå med mätaren i handen, höjden ska vara 1meter över marken (inte 1.2)
Var noga med att man mäter 1(EN!) hoj, inte flera.

Om inte, gå tillbaka till statiska/stillastående mätningen 50cm 45 graders vinkel och 100dB, den plockade 90% av alla som låter för högt, sen får man ta resten på förbifarten (och nu när 250R/125R är ganska få, plockar nog den närmare 95% skulle jag gissa)
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
4. Ljud - Mät på RÄTT sätt, man får inte mäta över asfalt (om man mäter över asfalt på 10 meters avstånd, dra av 5dB).
Man får inte heller stå med mätaren i handen, höjden ska vara 1meter över marken (inte 1.2)
Var noga med att man mäter 1(EN!) hoj, inte flera.

Om inte, gå tillbaka till statiska/stillastående mätningen 50cm 45 graders vinkel och 100dB, den plockade 90% av alla som låter för högt, sen får man ta resten på förbifarten (och nu när 250R/125R är ganska få, plockar nog den närmare 95% skulle jag gissa)

Den eneste målemetoden som FIM vil godkjenne i RR er stillestående 0,5M, 45 gradervinkel og turtall i henhold til midlere stempelhastighet. Lyd i DB får de respective forbund bestemme. Men målemetode er det kun FIM sin lovbestemte som gjelder. Hvorfor Svemo har valgt en ikke godkjent målemedode er veldig rart.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
6. Uppklassning
Det är ett ständigt problem att folk föredrar att vara big player in a small pond istället för att klassa upp sig och köra där man hastighetsmässigt hör hemma. Tyvärr tror jag inte på tvångsuppklassning, risken är bara att den tvångsuppklassade slutar då budgeten inte räcker till samtidigt som det inte direkt har visat sig ge bättre återväxt i råkkie. Och nu när vi har en ytterligare amatörliga läs speedster och bandagstävlingar så är behovet ännu mindre.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den eneste målemetoden som FIM vil godkjenne i RR er stillestående 0,5M, 45 gradervinkel og turtall i henhold til midlere stempelhastighet. Lyd i DB får de respective forbund bestemme. Men målemetode er det kun FIM sin lovbestemte som gjelder. Hvorfor Svemo har valgt en ikke godkjent målemedode er veldig rart.

Problemet är att FIM's mätmetod är bra för att ge sportslig rättvisa, men banägarna har krav från myndigheter på max ljudnivå hos grannar ( mätpunkter). Uppfyller inte banägarna dessa krav är risken stor att banan stängs eller att det blir böter. Våra myndigheter bryr sig inte om hur vi gör för att uppfylla deras krav.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Problemet är att FIM's mätmetod är bra för att ge sportslig rättvisa, men banägarna har krav från myndigheter på max ljudnivå hos grannar ( mätpunkter). Uppfyller inte banägarna dessa krav är risken stor att banan stängs eller att det blir böter. Våra myndigheter bryr sig inte om hur vi gör för att uppfylla deras krav.

Vet inte om jag missförstår, men..

Det sitter alltså mätpunkter i grannområdena till banorna som gäller enligt myndigheterna. Då gäller väl dem oavsett vilken utrustning & mätmetod som sitter vid banan? Mätpunkt grannområde trumfar mätpunkt bana?

Tex om maxgränsen är 95 dB och mätaren i villaområdet som ligger granne med banan visar att den gränsen överskridits så spelar det väl ingen roll om en mätare vid banan visar 93 dB?

Sen tycker jag personligen att 95 dB är i klenaste laget.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vet inte om jag missförstår, men..

Det sitter alltså mätpunkter i grannområdena till banorna som gäller enligt myndigheterna. Då gäller väl dem oavsett vilken utrustning & mätmetod som sitter vid banan? Mätpunkt grannområde trumfar mätpunkt bana?

Tex om maxgränsen är 95 dB och mätaren i villaområdet som ligger granne med banan visar att den gränsen överskridits så spelar det väl ingen roll om en mätare vid banan visar 93 dB?

Sen tycker jag personligen att 95 dB är i klenaste laget.

Ja miljötillståndet för banan stipulerar buller hos mest utsatta grannen. Hur vi uppnår det skiter kommunen i. Då kommer svårigheten att hitta en metod där man mäter på hojen och kan korrelera det till hur mycket det låter på tant Agdas altan.

Den enda riktigt rättvisa metoden är att köra superpole och mäta hos Agda men det är ju praktiskt omöjligt så man får hitta på något substitut och där har man genom åren provat olika mätmetoder.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det jag antar att Tobbe menar är att man tvingas använda en mätmetod som identifierar de högljudda INNAN de orsakar höga utslag på grannens mätare. Denna identifiering sker inte nödvändigtvis med FIM's metod...?
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Kom att tänka på några få saker...

1. Tävlingar 2015
Det är viktigt att arrangörerna kommer överens om hur de ska agera i olika situationer så det blir likformigt på de olika tävlingarna. Ex vis. vad gäller vid rödflagg på kval?? Drar man bara bort tiden med rödflagg från kvaltiden, eller stoppar man race-klockan så all tid finns till godo? Likformighet!!!!
*Kommer osökt in på waiting zone…

2. Säkerhet
*Jag tycker man ska utvärdera om man ska använda safety car istället för att rödflagga race ofta med omstart som följd. Vi vet att starten är kanske det farligaste momentet i ett race. Det skulle dessutom vara lättare för arrangören att hålla tidsschemat. OBS SC ska då INTE köra på curbsen eller utanför banan och dra in skit/vatten på banan!
*Eventuellt ett nät eller dylikt som separerar ingången och utgången till Ejes på Gelleråsen.
Idag kan en cykel ta sig över gräset in på den andra bandelen åt ena eller andra hållet, det har vi sett.
*Mer träningstid = säkrare och rättvisare race då många kanske har lång resväg och inte har annat träningstillfälle. Kanske en heldag med blandade klasser och indelning efter fart??
*Kan man på något sätt göra förarna mer säkerhetsmedvetna?? Vad är det som gör att erfarna förare ibland tar fel beslut?
*Reducera varje startled till 3 förare på Sviesta!
*Hur tänker man när man på Sviesta lägger kurbs i banans näst snabbaste (Sviesta kurvan) sväng och har helt lös jord både före och efter själva kurbsen i banans innerkant?? Jag gissar att det var nysått gräs där och tanken är den bästa, men var det bra och säkert??
*Varför är kurbs i Sverige ofta som en mindre bergskedja?

3. Marknadsföring
Det är svårt för vanligt folk att fatta när och var det är tävling, bekanta brukar ringa mig och jag försöker guida in dem på Svemos hemsida till tilläggsreglerna för att få all info, tidsschema etc. men nog måste det finnas ett lättare sätt!
Förslag:
*EN hemsida som är lätt att hitta för gemene man som alltid är samma där kalender och enskilda tävlingar med program finns lätt att hitta.
*I samband med anmälan skicka en pdf på affisch till alla deltagare som kan printas ut och sättas i den lokala butiken, i hojfiket eller på anslagstavlan vid torget etc..
*Skicka en riktad inbjudan för deltagande och/eller åskådare till alla mc klubbar inom ex-vis 500km’s radie. Kan ju lätt göras elektroniskt utan stor kostnad. Jag tror man kan locka åskådare ganska långt ifrån som tex inom dragracing, om man bara fattar när och var det är.
*Skicka pdf/affisch till alla hojfik (använd medlemmarna för att identifiera dem).


5. Kalendern
Årets kalender var riktigt konstig…
Varför skulle Anderstorp, en riktigt snabb bana vara så tidigt på säsongen???
2-3/5, det är faktiskt inte ovanligt med snöfall på valborg och definitivt temperaturer nära eller under 0. Är det vettigt??
Jag tänker på kall bana, kall luft och kalla däck syndromet.
Inte bra ur säkerhetssynpunkt och inte bra för deltagarantalet på Anderstorp. Kunde varit högre om tävlingen varit låt säga en månad senare, eller varför inte mitt i säsongen??
Närmaste tävling efter i kalendern var ju nu 2 MÅNADER senare! Varför??
*Lägg inte tävling samma datum SM och Classic, då tar ni både utövare och publik från varandra!
.
Ciao
//A
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det jag antar att Tobbe menar är att man tvingas använda en mätmetod som identifierar de högljudda INNAN de orsakar höga utslag på grannens mätare. Denna identifiering sker inte nödvändigtvis med FIM's metod...?

Ja..
Det är bara vid verklig körning som man hittar problemen som överskrider miljötillståndet hos grannarna. En mätning utan belastning är en missvisande och dålig testmetod oavsett vilken motoregenskap som skall testas. ( buller, avgasrening,bränsleförbrukning).

Vi kan räkna med att wv skandalen sätter ännu större fokus på mc's bullerdämpning och avgasrening i framtiden.

Nu skall erkännas att rättvisande mätningar är en hel " vetenskap" att genomföra oavsett verksamhet. I dom fallen som naturen ( motorbanor) är inblandad är det ännu svårare.
 
Last edited:

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
3. Marknadsföring
Det är svårt för vanligt folk att fatta när och var det är tävling, bekanta brukar ringa mig och jag försöker guida in dem på Svemos hemsida till tilläggsreglerna för att få all info, tidsschema etc. men nog måste det finnas ett lättare sätt!
Förslag:
*EN hemsida som är lätt att hitta för gemene man som alltid är samma där kalender och enskilda tävlingar med program finns lätt att hitta.
*I samband med anmälan skicka en pdf på affisch till alla deltagare som kan printas ut och sättas i den lokala butiken, i hojfiket eller på anslagstavlan vid torget etc..
*Skicka en riktad inbjudan för deltagande och/eller åskådare till alla mc klubbar inom ex-vis 500km’s radie. Kan ju lätt göras elektroniskt utan stor kostnad. Jag tror man kan locka åskådare ganska långt ifrån som tex inom dragracing, om man bara fattar när och var det är.
*Skicka pdf/affisch till alla hojfik (använd medlemmarna för att identifiera dem).


5. Kalendern
Årets kalender var riktigt konstig…
Varför skulle Anderstorp, en riktigt snabb bana vara så tidigt på säsongen???
2-3/5, det är faktiskt inte ovanligt med snöfall på valborg och definitivt temperaturer nära eller under 0. Är det vettigt??
Jag tänker på kall bana, kall luft och kalla däck syndromet.
Inte bra ur säkerhetssynpunkt och inte bra för deltagarantalet på Anderstorp. Kunde varit högre om tävlingen varit låt säga en månad senare, eller varför inte mitt i säsongen??
Närmaste tävling efter i kalendern var ju nu 2 MÅNADER senare! Varför??
*Lägg inte tävling samma datum SM och Classic, då tar ni både utövare och publik från varandra!
.
Ciao
//A

Håller verkligen med om kalendern. Anderstorp var alldeless för tidigt. Det var snö på backen i Nässjö (ca 4 mil bort) Lördag morgon.

Marknadsföring:
www.roadracing.no Se och lär.


Citerar inte för att jag vill skriva till "Japp" utan för att det han skriver vill jag belysa och beröma. :tummenupp
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Norska sidan var verkligen snygg!
Så fick man lära sig ett nytt norskt ord "uflaks" :)

Ciao
//A
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
1. Tävlingar 2015
Det är mycket på tävlingarna som fungerar bra. Lite fungerar sämre.
a) Utmärkt med besiktning direkt efter träning som på Sviestad.
b) Ett helhetsgrepp bör tas på signalering innan utsläpp. Det kan vara ljud/ljus, radio eller vad som, men idag är det problem om du inte fått en fördelaktig plats i depån att veta när det är dags att åka ut.
c) Undvik omstarter, särskilt med kalla däck. Det är egentligen en ren säkerhetsåtgärd, men också en sportslig fråga genom att väntan på omstart sker i banområdet där endast de med medhjälpare/teampersonal får hjälp med värmare, el och bensin.
Blir det längre uppehåll som kräver omstart kan racet läggas om schemamässigt direkt vid rödflagg. Alla får återgå till depå och vid infart informeras man om ny startid via en skylt eller liknande. Vid omstart görs bara sightinglap och sen start.

2. Säkerhet
Här finns hur mycket som helst att önska. Tyärr är verkligheten att möjligheten för oss att köra RR i Sverige riskerar att begränsas med varje kostnadsökning för arrangörerna. Med det sagt finns två saker jag vill ta upp:
a) En bana får fan inte se ut som Gelleråsen med tumhöga asfaltslagningar. Dessutom längsgående och nästan i idealspår. Helt vansinnigt. Borde definitivt utdelas böter för arrangörenn.
b) Vissa nyckelplatser där avåkningar sker oftare och lättare än annars alternativt med svåra konsekvenser bör ha en asfaltsyta utanför banan avskild av en smalare sträng gräs eller konstgräs. I internationella sammanhang tror jag att det varit det enskilt mest effektiva medlet att hålla nere antalet krascher till följd av avåkningar. Exempel på ställen är: hårnålen och snabbvänstern på Gelleråsen och torparn, crossböjen och depåkurvan på Sviestad.

3. Marknadsföring
Jag lägger inte särskilt mycket vikt vid marknadsföring till den breda allmänheten. Media bör självklart informeras men jag tror inte vi tjänar på att lägga alltför mycket energi på det. Däremot kan enskilda förare ha stort positivt genomslag (ex Mozz) vilket vi alla säkert är tacksamma för och tycker är kul.
Den interna marknadsföringen av träningar och tävlingar tycker jag däremot skulle kunna bli mycket bättre. Använd svemos sida, TA, sporthoj och mail för att pusha för träningar på gång, tävlingar man borde anmäla sig till, träningsmetoder under vintern eller vad det nu än är som är bra att veta. Nya RR-are hittar man nog enklast i kretsen av de redan frälsta och då nås de troligast på samma ställen.

4. Ljud
Som jag förstår är bullerkraven sådana att åtgärder mot enskilda fordon egentligen inte är en garanti mot sanktioner, även om inget fordon överskrider gränsen. Därför tycker jag att man kan titta på att tillfälligt eller permanent utföra extra bullerdämpning riktat mot mätplatserna - ont ska med ont fördrivas.

5. Kalendern
Den första tävlingen, på Anderstorp, gick väldigt tidigt på året. Bara det gör att möjligheten att träna är väldigt begränsad. Dessutom är träningstillfällen på Anderstorp väldigt begränsade. Heldagsträning innan tävling tycker jag är minimum. Varje arrangör bör förbinda sig att se till att ytterligare träningstillfällen finns innan tävling. Både bandagar arrangerade av fristående, men öppna för alla, och vanliga träningar kan kanske räknas. Dessutom gör det att tävlingar naturligt inte läggs för tidigt på året.

6. Uppklassning
Jag har svårt att se några goda argument för att man ska få välja fritt vilken klass man kör i. Fordonet i sig och uppvisade resultat borde rimligen bestämma klass. Vi vill väl ha så jämna klasser som möjligt? Ett argument som ofta framförs är att det blir för dyrt att tvångsuppklassas (Superbike och Superstock) har jag svårt att köpa. Kostnaden styrs ju mycket av konkurrensen och ju fler som klassas upp med jämförbar budget desto mindre kostar det att vara konkurrenskraftig. Självklart kostar det på att tillhöra toppen, men ärligt talat, de som är så bra vill ändå inte köra i en lägre klass. Däremot ser jag att man behöver lösa frågan om vilket som är mest avgörande - resultaten eller fordonet. Ett modifierat fordon kanske inte godkänns i de högsta klasserna, ska man då tvingas till justeringar eller kan man inte klassas upp?

7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen
Nej, varför?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
6. Uppklassning. Uppklassa folk! Kör någon sin första säsong så behöver man kanske inte klassa upp från amatör till elit. Även att hänvisa folk från speedster till rookie. Speedster är till för de riktigt långsamma och de som är rätt så gröna på bankörning. Lite som att prova på roadracing. När man provat på och är snabb så får man köra rookie tycker jag.

7. Bara det inte blir dubbla poäng. Finns inget sportsligt i det. Det är till för att göra långa och ointressanta mästerskap mer spännande. Ett mästerskap bestående av fem helger behöver det verkligen inte.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är att många banor i första hand är anpassade för bilracing. Där funkar sandfållor bra som stopp. Annars rullar bilarna långt och slår i skyddsmurar m.m. Skall man ha asfalt utanför banan krävs stora plana säkerhetsområden vilket bland annat innebär svårigheter att ha publik nära banan.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top