Pramac Australian Motorcycle Grand Prix 16-18 Oktober

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Näe jag tror lorre kommer klippa en mås igen och eftersom han är så lättstörd så blir det rossi som tar det.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Rossi kommer tänka titel istället för race, hon kommer inte slåss för att vinna racet, vilket är klokt. Hade de varit för 10årsedan skulle han slåss för en race seger men inte nu. Därför tror ja

Visst är det tråkigt :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst är det tråkigt :(

Fast att köra för titeln innebär att han måste komma före eller direkt efter Lorenzo. Och Lorenzo kommer köra för att komma etta, utan undantag. Lägg därtill en Marquez och Pedrosa som är revanschsugna av helt olika skäl så kan det nog bli ganska spännande även med en Rossi som kör för titeln. :hihi
4 skitsnabba, och antagligen aggresiva förare som alla premierar på samma platser på podiet, det kan bli riktigt intressant. Pedrosa visade ju att han minsann kan fajtas med den bäste, och gå segrande ur det, och Marquez... Jaaa... Han är Marquez helt enkelt. Lorenzo visade ju i slutet av 2013 att han kan köra tufft om han måste. Nu måste han antagligen det den här säsongsavslutningen med.

Hade det bara varit Rossi och Lorenzo som var kandidater på förstaplatsen så hade Rossi kunnat glida in som tvåa utan problem de kvarvarande racen, men nu måste han satsa, hitta farten och kvala bra för att skydda sig mot konstigheter på framtida race. Vem vet, ett Misano till kan ju rycka hela ledningen för honom om Lorenzo inte leker följa John.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag gissar på att Lorre är snabbast på alla träningar och tar kvalet men sedan börjar det regna under racet och någon högoddsare tar vinsten som vanligt :tungan

När inte JL vinner så är det som regel VR, MM eller DP som vinner. Minns faktiskt inte vem och när någon annan vann ett lopp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När inte JL vinner så är det som regel VR, MM eller DP som vinner. Minns faktiskt inte vem och när någon annan vann ett lopp.

Senast någon som inte var VR, MM, DP eller JL vann var Casey Stoner på Phillip Island 2012. Och förutom det underbarnet, så var det Ben Spies på Assen 2011. Innan den var det Andrea Dovisioso på Donington 2009. Så det är jääävligt ovanligt att någon annan än de där speciella grabbarna vinner.
 
Last edited:

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Det är ju lite otroligt. Jag blev nyfiken på, efter Ulvhamnes inlägg, hur länge sen det var nån annan än nån av de fem aliens som vann ett MotoGp-lopp. Ulvhamne nämnde Spies i Assen 2011, och Dovi i Donington Park 2009. Innan dess var det Capirossi som vann på Motegi 2007. De här fem, numera fyra, har alltså dominerat sporten i snart 10 år.

Jag brukar fundera på vilka som blir nästa aliens.
Mina gissningar utan inbördes ordning: Iannone, Smith, Rabat, Redding, Rins, Vinales. Gardera med Miller.
Och Marquez lär väl hålla några år till...

Vad tror ni andra, har jag missat nån blivande alien?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Senast någon som inte var VR, MM, DP eller JL vann var Casey Stoner på Phillip Island 2012. Och förutom det underbarnet, så var det Ben Spies på Assen 2011. Innan den var det Andrea Dovisioso på Donington 2009. Så det är jääävligt ovanligt att någon annan än de där speciella grabbarna vinner.

Japp man kan säga att CS ersattes av MM i fantastiska fyran
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju lite otroligt. Jag blev nyfiken på, efter Ulvhamnes inlägg, hur länge sen det var nån annan än nån av de fem aliens som vann ett MotoGp-lopp. Ulvhamne nämnde Spies i Assen 2011, och Dovi i Donington Park 2009. Innan dess var det Capirossi som vann på Motegi 2007. De här fem, numera fyra, har alltså dominerat sporten i snart 10 år.

Jag brukar fundera på vilka som blir nästa aliens.
Mina gissningar utan inbördes ordning: Iannone, Smith, Rabat, Redding, Rins, Vinales. Gardera med Miller.
Och Marquez lär väl hålla några år till...

Vad tror ni andra, har jag missat nån blivande alien?

2006 var det 8 olika förare som tog segrar, så det är väl lite styvt 10 år ja. :)
Förutom Stoner så är det bara yamaha och honda under de åren med. Hoppas verligen ducati får till den sista skvätten upp till toppen, så kanske det kan bli fler än en 4 förare stor grupp som kan vinna. Om dessutom aprilia eller suzuki kan få till det blir det en större möjlig klubb för vinster. :D
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
2006 var det 8 olika förare som tog segrar, så det är väl lite styvt 10 år ja. :)
Förutom Stoner så är det bara yamaha och honda under de åren med. Hoppas verligen ducati får till den sista skvätten upp till toppen, så kanske det kan bli fler än en 4 förare stor grupp som kan vinna. Om dessutom aprilia eller suzuki kan få till det blir det en större möjlig klubb för vinster. :D

Pratar vi -06 till -15 så är det fler än CS som vunnit på nåt som inte är en Yamaha eller Honda. Capirossi och Bayliss, båda på Ducati, samt Vermeulen på Suzuki.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pratar vi -06 till -15 så är det fler än CS som vunnit på nåt som inte är en Yamaha eller Honda. Capirossi och Bayliss, båda på Ducati, samt Vermeulen på Suzuki.

Jo, 2007 gjorde de det. Sedan dess är det inga andra tillverkare än honda/yamaha, med undantag för då Stoner. Iaf vad jag kunde se när jag snabbt ögnade igenom åren.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
oj, när man summerar Motogp på det sättet så måste jag nog säga att MotoGp e rätt fail då jue. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
oj, när man summerar Motogp på det sättet så måste jag nog säga att MotoGp e rätt fail då jue. :D

Hey, det är ju mer än en tillverkare, som när Mick Doohan körde hondan. :hihi
Men, när det är fler tillvkerkare som kan hamna på pallen ett par gånger eller så på toppen av pallen så blir den möjliga klubben aliens större. Nu måste man i princip sitta på en yamaha eller honda, annars spelar det ingen större roll hur bra man kör, vilket Rossi visade när han satte sig på Ducatin. Från pallprenumerant till mittfälts. :crash

Ett kul spektakel att kolla på är det ändå. Och det är ju 4 förare som allihopa kan komma på toppen av pallen nu, det är ju omöjligt att med någon större säkerhet säga vilken av dem som kommer vinna nästa race. Bra underhållning! Och titelfajten är inte avgjord än, även om den kan bli det i helgen.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om bara inte Redding hade krashat i San Marino så hade han kanske vunnit! Men samtidigt hade han kanske inte gjort däcksbytet vid samma tidpunkt som då...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det stämmer. :tummenupp Trodde att du menade de senaste 10 åren dock.

Joo, jag började väl med lite styvt 10 år för hur längesen det var sen det var en säsong med en drös olika förare, sen hoppade jag i min typiska stil iväg och raljerade om något annat utan att vara det minsta tydlig. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas lite på ett torrt race, vill se en riktig shootout mellan VR och JL. För att vara ensamma i toppen har de fajtats väldigt lite.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top