Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Vad är din teori? Jag tror jag vet, men jag har också hört en del resonera i termer om att det är en stor risk att ha pensionskapital i framtiden därför då kommer regimen kunna frysa inne ens allmänna pension "eftersom han/hon ändå har så mycket".
Bra att strypa skatteintäkten förstås, frågan är varför de inte förbjuder löneväxlingen helt, de tog ju bort möjligheten till IPS för vanligt folk nyligen, viktigare att ge pengarna till terrorister, förstås.

Den allmänna pensionen krymps lite varje år redan. Uppräkningen baseras på officiell inflation, vilken är kraftigt underdriven. Vad är de officiella siffrorna nu? 1% kanske? Det är snarare ett överlevnadsindex som gäller om man konsekvent väljer de billigaste produkterna. Ja skulle gissa att kostnadsökningarna ligger runt 4% till 5% per år.

Men det stämmer nog att vi inom några år kan drabbas av att staten gör uttag ur pensionsfonder för att täcka underskott i en allt mer ansträngd budget. Det har hänt förr.

Intressant att statens finanser redan efter ett år med en rödgrön regering befinner sig i fritt fall. Jag trodde inte att det skulle gå riktigt så snabbt. Om de har lyckats riktigt bra med något så är det att överträffa de värsta farhågor man kunde ha. Hur tror du att det ser ut vid mandatperiodens slut?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den allmänna pensionen krymps lite varje år redan. Uppräkningen baseras på officiell inflation, vilken är kraftigt underdriven. Vad är de officiella siffrorna nu? 1% kanske? Det är snarare ett överlevnadsindex som gäller om man konsekvent väljer de billigaste produkterna. Ja skulle gissa att kostnadsökningarna ligger runt 4% till 5% per år.

Men det stämmer nog att vi inom några år kan drabbas av att staten gör uttag ur pensionsfonder för att täcka underskott i en allt mer ansträngd budget. Det har hänt förr.

Intressant att statens finanser redan efter ett år med en rödgrön regering befinner sig i fritt fall. Jag trodde inte att det skulle gå riktigt så snabbt. Om de har lyckats riktigt bra med något så är det att överträffa de värsta farhågor man kunde ha. Hur tror du att det ser ut vid mandatperiodens slut?
Jag tror framför allt inte att moderaterna hade lyckats stoppa gummibåtarna snabbare så skillnaden hade varit marginell om ens någon.
Mycket kan och bör man beskylla S för, men flykting-fiaskot är främst moderaternas fel.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag tror framför allt inte att moderaterna hade lyckats stoppa gummibåtarna snabbare så skillnaden hade varit marginell om ens någon.
Mycket kan och bör man beskylla S för, men flykting-fiaskot är främst moderaternas fel.
Inte helt överens.
Iofs så har alla inom DÖ-överensk nästan samma åsikt betr migration, "vi ska ta emot alla som vill komma hit"
Skillnaderna är små..
Vad Fuhrer Reinfeldt egentligen ville med Sverige är det väl ännu ingen som vet?
Vad vi kan se är resultatet, ett Sverige i utförsbacken på väg att raseras, att det sociala kontraktet som fungerat lääänge håller på att upplösas.
"Tillskotten" som anländer gör inte situationen bättre, de saknar ju helt känsla för detta kontrakt, det existerar ju hos dem enbart inom familjen/släkten/klanen.
I vidare mening ställer jag mig fortfarande frågan VARFÖR gör man detta?
Konspirationsdelen hos mig misstänker att vi är ett experimentland för att se vad som händer när man snabbt förflyttar in helt avvikande kulturer i mängd i (fd) homogena sådana..

Ser inte heller något parti som skulle kunna reparera Sverige. Inte ens sd (för många amatörer och fortfarande en del suspekta och osmidiga åsiktsinnehavare)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Syftet var nog just detta, kollapsa välfärden och införa klassamhälle deluxe. Allt annat vore obegripligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad vänsterns agenda är förblir ett mysterium, vidöppna gränser, generös välfärd, höga löner, låga straff - hur tänkte de?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Håller med om att SD inte är fenomenalt i alla avseenden men det känns som ett lyxproblem
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har haft som intern policy i Markus AB att alla löneökningar och eventuella bonusar skall växlas till pension.

Det som känns galet tråkigt nu kommer man förhoppningsvis skratta åt sedan.

Låter smart. Jag har trots bättre vetande använt inkomstökningar till att betala av ett huslån. Visst skulle det vara en nettovinst att istället investera motsvarande medel, men det känns rätt bra när man betalt av kåken och ens fasta utgifter är försumbara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad vänsterns agenda är förblir ett mysterium, vidöppna gränser, generös välfärd, höga löner, låga straff - hur tänkte de?

Jag tror de besitter en så starkt gruppmentalitet så de låter sig styras av en mindre grupp individer som avlönas för sitt arbete.

Någon annan förklaring kan jag inte komma på, och jag har försökt.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Vad vänsterns agenda är förblir ett mysterium, vidöppna gränser, generös välfärd, höga löner, låga straff - hur tänkte de?

Fred på jorden! Inga gränser! Ingen svält! Ja det agenda 2030 är!
Kommer ihåg miljömuppar och vänsterfolk gapa ofta att det visst går att få fred på jorden!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fred på jorden! Inga gränser! Ingen svält! Ja det agenda 2030 är!
Kommer ihåg miljömuppar och vänsterfolk gapa ofta att det visst går att få fred på jorden!

Visst, bara att göra om hela jordklotet till ett land, då är det slut på krigandet för alltid.:död
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Inte helt överens.
Iofs så har alla inom DÖ-överensk nästan samma åsikt betr migration, "vi ska ta emot alla som vill komma hit"
Skillnaderna är små..
Vad Fuhrer Reinfeldt egentligen ville med Sverige är det väl ännu ingen som vet?
Vad vi kan se är resultatet, ett Sverige i utförsbacken på väg att raseras, att det sociala kontraktet som fungerat lääänge håller på att upplösas.
"Tillskotten" som anländer gör inte situationen bättre, de saknar ju helt känsla för detta kontrakt, det existerar ju hos dem enbart inom familjen/släkten/klanen.
I vidare mening ställer jag mig fortfarande frågan VARFÖR gör man detta?
Konspirationsdelen hos mig misstänker att vi är ett experimentland för att se vad som händer när man snabbt förflyttar in helt avvikande kulturer i mängd i (fd) homogena sådana..

Ser inte heller något parti som skulle kunna reparera Sverige. Inte ens sd (för många amatörer och fortfarande en del suspekta och osmidiga åsiktsinnehavare)

Det kan finnas olika syften. Förra regeringen insåg säkert att det i den rådande situationen inte skulle gå att genomföra systemförändringar. De skulle aldrig kunna ändra i arbetsrätten, verka för större lönespridning, miska den offentliga sektorn o s v. En möjlig väg var kanske att se till att dessa system havererar. Hur gör man enklast? Ja, det vi ser nu är ett rätt lyckat försök.

Vänstern vet man inte riktigt hur de resonerat. Det är främst deras traditionella väljare som kommer att drabbas av de nedskärningar vi kommer tvingas till i välfärden, den bostadsbrist som redan är skriande, och de skattehöjningar som kommer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det vänstern inte verkar ta till sig är att de flesta krigen är inbördes. Så utan gränser blir det inte färre, utan fler...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då får vi se då, blir det som jag sett som enda vägen eller är det en "papperstiger".

Strikt gränskontroll, om skyddsbehov-välkommen annars vänd.

Tror inte det håller i längden, efter jul är vi tillbaka på ruta 1 igen......
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Då får vi se då, blir det som jag sett som enda vägen eller är det en "papperstiger".

Strikt gränskontroll, om skyddsbehov-välkommen annars vänd.

Tror inte det håller i längden, efter jul är vi tillbaka på ruta 1 igen......

Romson började gråta under presskonferensen. :hihi
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top