Räkna ut höjd mha tid och längd.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om man vet att en golfboll skjuts upp i luften, landar ca 150m bort och det tar 9sek för den att landa. Kan man då räkna ut hur högt upp i luften den varit? :va
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Svar ja. Jag kan inte, men man kan :)
(man behöver nog veta bollens vikt eller massa också, så man vet med vilken mängd energi den sköts iväg)



*edit*

https://www.wolframalpha.com/input/?i=momentum+m=12kg,+v=30m/s&lk=3

nånting åt det där hållet är det i matematik-världen du bör vara för att hitta svaret :D (mekanik matematik alltså, inte exemplet i sig)

Då borde man även behöva veta med vilken kraft bollen blivit träffad?
Genomsnittshastigheten för färden råkar inte vara känd? :rolleyes:
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Klart de går att räkna ut de, men vad är syftet me att veta höjde????
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då borde man även behöva veta med vilken kraft bollen blivit träffad?
Genomsnittshastigheten för färden råkar inte vara känd? :rolleyes:
Jo, nämns i första inlägget. 150m på 9s. Vilket blir 16,66m/s. Eller ca 60kmh. Men det är endast snitthastigheten för den horisontella rörelsen, och trådstartaren efterfrågade hur långt bollen hade rört sig i vertikalled.

Det vi vet om bollens rörelse i vertikalled är att denna rörelse också tog 9s. Skulle man göra den enkla antagelsen att bollen spenderade halva den tiden med att stiga med hjälp av kraften från tillslaget och sedan halva tiden i fritt fall så skulle man kunna få ett svar. Men inte helt korrekt. Här har golfbollen rört sig i en kastparabel.

Hade man också vetat utgångsvinkeln och utgångshastighet så skulle det ha underlättat. Likaså om man vetat i vilken utsträckning luftmotståndet påverkar en golfboll. Men jag antar att svaret finns här någonstans: https://en.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om du hade frågat mig när jag gick i gymnasiet så hade jag kunnat ordna med formler mm för att lösa uppgiften. Men jag har glömt det mesta nu... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja man kan räkna ut hur högt den varit om man känner tiden eftersom tyngdaccelerationen är konstant.
Men för att veta hur långt den flyger behöver man även veta vinkel och utgångshastighet.

Och ska man vara petig så behöver man även lägga in luftmotståndet som väl förvisso bör gå ganska lätt att hitta för en golfboll men ekvationen blir lite jobbigare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och om du hade rutiga byxor nedstoppade i knähöga strumpor av finaste ull, icke att förglömma.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Svar nej.
Du kan inte räkna ut det.
Anledningen är enkel.
I teorin så är det så att om man räknar bort luftmotståndet så kan man räkna med Gravitationen och då går det enkelt att räkna ut hur högt den varit. Fritt fall i 4,5 sekunder.

I praktiken så är det så mycket som påverkar en golfboll. Du har spinn på bollen (ofta några tusen RPM) som tillsammans med groparna i bollen påverkar luftflöden en hel del på så sätt att det kan ge rätt mycket lyftkraft. Slår man ett driverslag som går lågt så kan den göra en luftfärd där den hänger bara någon meter över backen i flera sekunder. Släpper man en boll från 5 meters höjd så kommer den att landa efter en halv sekund.

så tyvärr. En golfboll har för mycket som påverkar den under luftfärden för att du på ett enkelt sätt ska kunna säga hur högt den varit. Det krävs rätt avancerad matte för det. Vist går det att räkna ut men då måste dy veta vilken boll du hade och vilket spinn bollen hade mm. Saker som man bara vet när man står framför en Trackman eller liknande.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tack för bra input och ideer!

Exakta höjden är inte så noga. Men på ett ungefär hade varit kul att veta, därav frågan. När man stod där och väntade (ca 9 sek) kändes det som en evighet).

Bollen skjöts iväg med en "potatiskanon".

V0 (utgångshastighet) kan gå att mätas upp enligt ägaren.

Vinkeln var nästan rakt upp :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för bra input och ideer!

Exakta höjden är inte så noga. Men på ett ungefär hade varit kul att veta, därav frågan. När man stod där och väntade (ca 9 sek) kändes det som en evighet).

Bollen skjöts iväg med en "potatiskanon".

V0 (utgångshastighet) kan gå att mätas upp enligt ägaren.

Vinkeln var nästan rakt upp :gnissla

Om du har skjutit den rakt upp utan spinn så kan man möjligen räkna på fritt fall och bortse från luftmotståndet.
Om den var uppe i 9 sekunder så betyder det 4,5 sekunder vardera för upp och ned.
På 4,5 sekunder fritt fall med acceleration av tyngdkraften så kommer bollen upp i ca 45 m/sek.
Eftersom accelerationen om man bortser från luftmotstånd blir linjär så blir medelhastigheten 45/2=22,5 m/sek.
Medelhastighet gånger tid = 22,5*4,5 = ca 100 m.

Dvs bollen har varit ca 100 m upp i luften.

Dock är det en del felkällor i detta pga att jag bortsett från luftmotståndet och när man börjar komma upp i hastigheter på 45 m/s (160 km/h) så är det inte längre försumbart.
Dvs jag har gjort en förenkling som troligen ger ett högst avsevärt fel.

Skulle man kontrollera så skulle troligen utgångshastigheten vara en bit över 45 m/s och landningshastigheten skulle vara en bit under pga att luftmotståndet är avsevärt i dom hastigheter det är frågan om.

Men 100 m eller strax därunder är det bästa jag orkar med att räkna ut.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om den var uppe i 9 sekunder så betyder det 4,5 sekunder vardera för upp och ned.

Fast, kan det stämma? :va Den borde ju naturligtvis ha kraftigare acceleration i starten innan den börjar nöta luftmotstånd. Och inte samma acceleration på vägen ned där den endast ökar från noll till den hastighet den har vid nedslag.
Men jag spelar inte moderatbandy så vad vet jag :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast, kan det stämma? :va Den borde ju naturligtvis ha kraftigare acceleration i starten innan den börjar nöta luftmotstånd. Och inte samma acceleration på vägen ned där den endast ökar från noll till den hastighet den har vid nedslag.
Men jag spelar inte moderatbandy så vad vet jag :gnissla

Jag gjorde ju en förenklad uträkning där jag bortsåg från luftmotståndet.

tar man med luftmotståndet så gissar jag att den tillbringar kortare tid på vägen upp och längre på vägen ned då den på uppvägen bromsas av både luftmotstånd och gravitation vilket leder till att den bromsas fortare medan den på vägen ned accelereras av gravitationen men bromsas av luftmotståndet. Mer ju fortare det går.
Dvs utgångshastigheten var troligen lite över 45 m/s på väg upp och när den landade så gick det troligen lite under 45 m/s vilket ger att den tillbringat lite längre tid på vägen ned än den behövde för vägen ned.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast, kan det stämma? :va Den borde ju naturligtvis ha kraftigare acceleration i starten innan den börjar nöta luftmotstånd. Och inte samma acceleration på vägen ned där den endast ökar från noll till den hastighet den har vid nedslag.
Men jag spelar inte moderatbandy så vad vet jag :gnissla

Låter som att du tror bollen accelererar i luften på vägen upp men så är inte fallet utan den har maximal fart direkt den lämnat klubban och börjar därefter att retardera pga luftmotstånd och gravitation.

Den enda accelerationen som finns är under millisekunderna när bollen träffas av golfklubban.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top