REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 12 av 12
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A

Crimp/Krimp/Krymptång - Vad/var köpa?

Utbudet ute i den fysiska handeln är ganska tveksamt när det kommer till dessa tänger, någon med bra erfarenhet så man vet vad man ska beställa på nätet?

Tänker mig någon multi typ Knipex, Würth, Snap-On, Facom mest för att de har fina serier och genomtänkta lösningar. No-name fungerar naturligtvis det med men fortfarande först om det är beprövat.

Handjagare, vet att det finns eldrivet men det känns som överkurs, modell denna:

Eller:

Lätt utbytbara käftar och helst säljas i färdiga set med verktyget, i första hand ämnat för vanliga kabelskor och oisolerade stift/hylskontakter.

Men, Trump sa ju det va lugnt..

Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Hoj
    Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
    När jag har köpt (för att ha på jobbet) var det genom Elfa eller Farnell, men inte ens de har det mesta sånt på lager.

Men jag hoppas att du ska använda det professionellt, för t.ex. crimptången för crimpstift/hylsor för kontaktdon som jag skaffade kostade 3400+moms... Och då vet jag inte ens om det är nån standard på dessa (längd på crimpdelen o.s.v.). Amphenol/TE/Tyco/Molex har egna verktyg för sina egna kontakter i alla fall...

De har Knipex systemtänger, men inte färdiga satser. Tången kostar typ 1700+moms och varje käft 6-700+moms.

Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Låter som en fin pjäs du införskaffat för dom pengarna =)

Alltid en utmaning med priset, räknade på Knipex 97 43 200 men nja..

Elfa

97 43 200 - 2 056.25:-
    97 49 06 för isolerade kabelskor - 798.75:-
    97 49 04 för oisolerade - 1 046.25:-

=

3901.25:- inkl moms

Conrad

97 43 200 - 1.399:-
    97 49 06 för isolerade kabelskor - 533:-
    97 49 04 för oisolerade - 699:-

= 2631:- inkl moms

Så visst går det att komma ner i pris om man kollar runt lite men fortfarande ganska duktigt prissatt och då med absoluta minimumkrav. Fördelen med Knipex är förmodad kvalité samt några fiffiga stöd för kontakterna när de ska pressas.

Hittade dock denna tillslut:

Efter lite googlande visade sig detta set fast med 6st käftar finnas på Swedol

Swedol Taiwan ("Designed by Germany" looovar) set - 906,25:- inkl moms.

I.o.m. att detta sett inte innehåller några fina stöd som Knipex så jämför jag priset med enbart tången och käftarna från Knipex.

Conrad

97 43 200 A (naken) - 999:-
    97 49 06 - 533:-
    97 49 04 - 699:-
    97 49 05 - 669:-
    97 49 08 - 519:-
    97 49 23 - 549:-
    97 49 09 - 519:-

=

4487:- inkl moms

Den billigare verkar duglig enligt klippet ovan även om den kanske inte uppfyller ISO.käft

Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Hoj
    Trampcykel...
    Ska du använda den proffisionellt eller är det bara världens mest ambitiösa hemmapulare? =)

Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Proffshemmapulare

Buy once cry once fast i detta fall lutar det åt det billigare alternativet som sagt.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2012
    Hoj
    Rasad mille kraschad xt, g450x
    Nog för att det är kul att köpa vektyg men man kan löda ganska mycket för fyraåetthalvt och en liten polygrip har du ju redan.

Det lät negg, var inte menat så, mest att jag gillar att löda.

Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Swedoldagen lyckades man pricka tydligen, förvånansvärt bra uppslutning av representanter från tillverkare måste jag säga men tyvärr ingen från Taiwan

Inköpt och testad:

Plus:
    • Bra pressning snyggt och prydligt

• Riktigt smidigt att byta käftar och trots det sitter de ordentlig på

• Bra ergonomi för mina strl 10-händer med gummerat grepp, greppens fastsättning känns trovärdigt vilket kan vara tveksamt på billigare verktyg men det visar sig

• Pris och tillgängligt på hyllan

Minus:
    • Lite pillrigt med små oisolerade kontakter, en öppning tar två storlekar för just dessa käftar = 1mm höjdskillnad på mitten vilket resulterar i en lätt stukad kontakt om man slarvar

?:
    • Lådans utformning innebär att crimptången ligger i spänt läge vid förvaring, raka motsatsen till skolboken vill jag minnas även om spärrmekanismens fjädring i detta fall troligtvis inte är direkt avgörande på något sätt

I det stora hela nöjd, minuset blir förhoppningsvis en vanesak i slutändan.

Klicka på bilden twajss

Citat Ursprungligen postat av Hejhå Visa inlägg
    Nog för att det är kul att köpa vektyg men man kan löda ganska mycket för fyraåetthalvt och en liten polygrip har du ju redan.

Det lät negg, var inte menat så, mest att jag gillar att löda.
    Inte alltför sällan blir det både och =)
    Senast redigerat av Brute Force den 2015-10-08 klockan 21:59. Anledning: stavfle

Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Hoj
    -
    Kamasa har något liknande m utbytbara keftar.

Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Ja se där, nu blev det no-name men...

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Har funnits ganska länge och jag är helt inkompatibel med dom =) Rätt länge sen sist nu, tror det var när jag skulle uppdatera till mosfet på hojpan men slutade med kläm-dito istället + att jag trodde jag skulle elda upp tvåhjulingen innan det där smälte.

Med det sagt fungerar det säkert bra för andra.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Jag gillar inte heller dom där hylsorna med "tenn" i (det är någon slags tennblandning som smälter mycket tidigare)

Däremot älskar jag klämskarvhylsor med smältlim i hylsan, jag jobbade ett kort tag på 80 talet som lastbilsmekaniker, och jag var en av dom få som inte var rädd för att göra eljobb (vi hade en enkom fordonselektriker också) så jag gjorde rätt många såna jobb.

Ett av jobben jag gjorde var att dra om ALL el på en släpvagn, förrådskillen sa att ingen annan hade tagit ut så många vattentäta kabelskor och kopplingslådor till ett enda jobb förut, det tog jag som en komplimang.

Jag fick också ut en Steinell testpenna och en crimptång (kommer inte ihåg märket) som lagret hade tagit in som utvärderingsexemplar trots att dom var för dyra att dela ut till personalen, det är dom bästa verktyg för fordonsel jag någonsin har haft, båda har dock tyvärr försvunnit med åren.

Testpennan hade ett 12V miniatyr batteri inuti som tog slut många år efter jag hade slutat, och jag höll baske mig inte på att få tag på ett nytt, det var som julafton när jag fick liv i den igen.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Körde för sakta i ett bostadsområde med tätt mellan korsningarna och ingen trafik. Enligt uppkörningsmannen skulle jag gasat på mellan korsningarna och bromsa h [...]

mzkjelle660
Vill du annonsera ovan? Klicka här