Bandag utan gat-reggad båge?

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
Tjena!
är lite sugen på att införskaffa en banhoj till våren. Jag är 16 och har a1 kort. tänkte köpa en A-hoj och köra endast på bana utan trafik-försäkring. Finns det några banor som tillåter detta? läste på svmc att dom ville att bågen skulle vara trafik-försäkrad.

Skulle uppskatta länkar till klubbar som är pro, oreggat.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ska du köra oreggat/avställt-oförsäkrat så får du nog ta licens och vara med på roadracing-träningar.

Är dock ingen expert på frågan.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du kommer få en brassiljon svar och uppmaningar att skaffa både det ena och det andra.
När jag skriver "försäkring" syftar jag på hjälp med läskigare personskador, inte omlackning ifall du får en insekt på toppkåpan.

Mina erfarenheter: det beror på arrangören, inte banan i första hand.
Tydligen ägs Falkenberg och Sviestad av klubbar vilket verkar göra deras bandagar till "träningar", alltså Svemo-sanktionerade. Då behöver du licens för att köra på dessa. Viss personförsäkring verkar ingå i licensen. Den är ganska lätt att ta, tar typ en helg.
Dessa tillfällen verkar spädas ut med provkörningsdagar och då ska hojen vara i fullt gatskick, du ska ha körkort och försäkringar, skatter, besiktningar o dyl avklarade. Försäkringsskydd för mig: okänt

Alternativ: bandagar. Actionpics, Zenergy, Bike Promotion m.fl hyr banor och säljer platser.
Inget känt krav på gatgodkänd hoj, inga försäkringar ingår. Du ska ha körkort eller licens som "intyg" på att du kan köra grundläggande.
Actionpics ser ut att ha ett samarbete med SMA där du kan köpa någon form av grundskydd.
Många (åtminstone jag) har privata olycksfallsförsäkringar med olika klarhet om hur eller om de ens gäller.

Den jag har gäller INTE under "tävling eller träning inför tävling" men SKA gälla annars.
Formuleringen har gjort att jag låter bli att skaffa licens eftersom jag misstänker att blotta innehavet av en sådan gör all bankörning till "träning inför tävling". Detta diskvalificerar mig att köra på Falkenbergs kvällskörningar eftersom jag alltså inte har licens och ingen hoj med lyktor och blinkers (i övrigt besiktigad och försäkrad).

SvMC-kurser räknas som utbildningar så hojen ska vara i trafik men ska enligt uppgift bara behöva ha nummerplåten monterad, inga andra krav på gatprylar.

Mina upplevelser, rätt eller fel. Jag kör alltså bandagar själv eftersom tillgången på körtillfällen är god.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lincensierad träning kan göras med oreggade fordon. Tyvärr fortfarande ganska långt till sådana träningar från stockholm, med Linköping och Karlskoga närmast såvitt jag vet. Jag skulle väl säga att licens är rätt väg att gå, för man har inte försäkringen för skojs skull. Den är bra att ha när det skiter sig och du som förare går sönder.
Sedan finns det säkert bandagsarrangörer som inte är så noga med om hojen är reggad, besiktad, försäkrad och allmänt godkänd.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Kul! Välkommen till träsket!!
Nu *tror* jag följande: På public driving- eller allmänna träningstiderna på banorna de väl inte så noga med att hojen är registrerad eller försäkrad. Eller ens att du ska har ett körkort. Men du måste alla måste skriva på ett papper att de kör på sitt eget ansvar, och vid en eventuell olycka "slicker alla sina egna sår". Viktigt att hojen inte låter för mycket, och såklart ska hon inte läcka olja, vätskor, tappa lösa delar..

Det alldedess bästa vore om du ansluter dig till ett motorklubb och skaffar en baslisens (Svemo lisens) för bankörning. Iom det innehåller viss försäkring (gäller under vissa bandagar & tävlingar) samt som att det inte skulle bli nån tjafs för körkortskrav på vissa banor/bandagar..

Materia går alltid att skaffa nytt, men tänk gärna också på försäkringar vilka skulle täcka om du skadar dig själv. Typ värre än "avbruten nyckelben". Jag tänker nu nåt sådant som personlig försäkring som också täcker "farliga" sports. (ofta är roligt sånt som fallskärmshopp och RR/motocross ekskluderade).
Mycket kul att få med "unga" som vill köra på banan. :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag *tror* inte att en vanlig "bandag" är sanktionerad av Svemo vilket borde innebära att licensförsäkringen inte gäller.
Stämmer min teori att olycksfallsförsäkringar oftast inte gäller ifall man har licens så får man välja spår eller chansa.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Gå in på actionpics.se och läs. Har Du några frågor maila Marcus. Han driver Actionpics tillsammans med sin kära och ett antal duktiga funktionärer samt engagerade instruktörer.
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
tack för alla svar! var kanske inte helt tydlig! finns det försäkringar som gäller bara på banan? för det är den förbannat dyra trafikförsäkringen jag vill slippa!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag *tror* inte att en vanlig "bandag" är sanktionerad av Svemo vilket borde innebära att licensförsäkringen inte gäller.
Stämmer min teori att olycksfallsförsäkringar oftast inte gäller ifall man har licens så får man välja spår eller chansa.
Det är sant, det är de inte (bandagar alltså).
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tjena!
är lite sugen på att införskaffa en banhoj till våren. Jag är 16 och har a1 kort. tänkte köpa en A-hoj och köra endast på bana utan trafik-försäkring. Finns det några banor som tillåter detta? läste på svmc att dom ville att bågen skulle vara trafik-försäkrad.

Skulle uppskatta länkar till klubbar som är pro, oreggat.
Alla banor tillåter det, typen av arrangemang styr.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
tack för alla svar! var kanske inte helt tydlig! finns det försäkringar som gäller bara på banan? för det är den förbannat dyra trafikförsäkringen jag vill slippa!
Om du har licens och kör licensträning så finns det försäkring som täcker 3e person. Inte dig. Återigen är detta beroende av arrangemanget, inte banan.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den naturliga hojen för dig är 600 cc t.ex r6 eller cbr 600 . Det är en hoj på 120 hk. Med en sådan hoj kan du inte delta på Smc kurser steg 1-4. Däremot kan du ta licens och delta i steg 6 eller köra på klubbarnas " licensträningar" eller hos t.ex actionpics.

En liten brasklapp...
Vänta några månader, för det pågår olika diskussioner inom Svemo, Smc och klubbarna. Det rör framtida organisation och licenspriser m.m.
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
Den naturliga hojen för dig är 600 cc t.ex r6 eller cbr 600 . Det är en hoj på 120 hk. Med en sådan hoj kan du inte delta på Smc kurser steg 1-4. Däremot kan du ta licens och delta i steg 6 eller köra på klubbarnas " licensträningar" eller hos t.ex actionpics.

En liten brasklapp...
Vänta några månader, för det pågår olika diskussioner inom Svemo, Smc och klubbarna. Det rör framtida organisation och licenspriser m.m.

hade tänkt mig en gammal ninja zx6r eller en gixxer.

är detta en kurs som ger mig licens eller behöver jag licens? (http://event.lmsroadracing.se/events/lms-rr-licenskurs-2-2015/ )
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
Den ger dig licens. Lite sent nu dock, men de har en till i mars eller april om jag inte minns fel.
Ska du ha en kawa så vill du ha en zx6rr 03-06, eller zx6r07-12, zx6r 03-06 är på 636cc o diskvalificerar sig från rookie-klasserna.

är det kw- gräns eller cylinder storlek som gäller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips är att köpa en R6 eller en CBR600RR, robusta och slitstarka grejer, och dom är absolut vanligast, dvs "alla" har erfarenhet av och delar till såna. Och delar kommer det att gå åt, broms och kopplingsgrepp, någon motorkåpa, lite fotpinnar och annat utstickande krimskrams :)
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top