Information om bandagsannonsering
Att annonsera ut bandagar på Sporthoj.com är gratis. Har du flera dagar varje år som är återkommande, vänligen lägg allting i 1 tråd.

• Har du en bandag till salu? Annonsera i Köp & Säljs annonskategori för bandagar. (Lägg inte trådar i bandagsforumet tack)

• Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
    Resultat 1 till 20 av 103
      Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005

Bandag utan gat-reggad båge?

Tjena!
      är lite sugen på att införskaffa en banhoj till våren. Jag är 16 och har a1 kort. tänkte köpa en A-hoj och köra endast på bana utan trafik-försäkring. Finns det några banor som tillåter detta? läste på svmc att dom ville att bågen skulle vara trafik-försäkrad.

Skulle uppskatta länkar till klubbar som är pro, oreggat.

Medlem Brobergs avatar
      Reg.datum
      sep 2007
      Hoj
      2002, Montesa 315R
      Ska du köra oreggat/avställt-oförsäkrat så får du nog ta licens och vara med på roadracing-träningar.

Är dock ingen expert på frågan.
      Senast redigerat av Broberg den 2015-10-04 klockan 21:15.
      original är för nostalgiker.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
      Reg.datum
      feb 2004
      Hoj
      R6zz. No more crossplejn.
      Du kommer få en brassiljon svar och uppmaningar att skaffa både det ena och det andra.
      När jag skriver "försäkring" syftar jag på hjälp med läskigare personskador, inte omlackning ifall du får en insekt på toppkåpan.

Mina erfarenheter: det beror på arrangören, inte banan i första hand.
      Tydligen ägs Falkenberg och Sviestad av klubbar vilket verkar göra deras bandagar till "träningar", alltså Svemo-sanktionerade. Då behöver du licens för att köra på dessa. Viss personförsäkring verkar ingå i licensen. Den är ganska lätt att ta, tar typ en helg.
      Dessa tillfällen verkar spädas ut med provkörningsdagar och då ska hojen vara i fullt gatskick, du ska ha körkort och försäkringar, skatter, besiktningar o dyl avklarade. Försäkringsskydd för mig: okänt

Alternativ: bandagar. Actionpics, Zenergy, Bike Promotion m.fl hyr banor och säljer platser.
      Inget känt krav på gatgodkänd hoj, inga försäkringar ingår. Du ska ha körkort eller licens som "intyg" på att du kan köra grundläggande.
      Actionpics ser ut att ha ett samarbete med SMA där du kan köpa någon form av grundskydd.
      Många (åtminstone jag) har privata olycksfallsförsäkringar med olika klarhet om hur eller om de ens gäller.

Den jag har gäller INTE under "tävling eller träning inför tävling" men SKA gälla annars.
      Formuleringen har gjort att jag låter bli att skaffa licens eftersom jag misstänker att blotta innehavet av en sådan gör all bankörning till "träning inför tävling". Detta diskvalificerar mig att köra på Falkenbergs kvällskörningar eftersom jag alltså inte har licens och ingen hoj med lyktor och blinkers (i övrigt besiktigad och försäkrad).

SvMC-kurser räknas som utbildningar så hojen ska vara i trafik men ska enligt uppgift bara behöva ha nummerplåten monterad, inga andra krav på gatprylar.

Mina upplevelser, rätt eller fel. Jag kör alltså bandagar själv eftersom tillgången på körtillfällen är god.
      Senast redigerat av MartinB den 2015-10-04 klockan 19:44.
      Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
      Reg.datum
      okt 2010
      Hoj
      Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
      Blogginlägg
      37
      Lincensierad träning kan göras med oreggade fordon. Tyvärr fortfarande ganska långt till sådana träningar från stockholm, med Linköping och Karlskoga närmast såvitt jag vet. Jag skulle väl säga att licens är rätt väg att gå, för man har inte försäkringen för skojs skull. Den är bra att ha när det skiter sig och du som förare går sönder.
      Sedan finns det säkert bandagsarrangörer som inte är så noga med om hojen är reggad, besiktad, försäkrad och allmänt godkänd.

Medlem Eses avatar
      Reg.datum
      okt 2013
      Hoj
      Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
      Kul! Välkommen till träsket!!
      Nu *tror* jag följande: På public driving- eller allmänna träningstiderna på banorna de väl inte så noga med att hojen är registrerad eller försäkrad. Eller ens att du ska har ett körkort. Men du måste alla måste skriva på ett papper att de kör på sitt eget ansvar, och vid en eventuell olycka "slicker alla sina egna sår". Viktigt att hojen inte låter för mycket, och såklart ska hon inte läcka olja, vätskor, tappa lösa delar..

Det alldedess bästa vore om du ansluter dig till ett motorklubb och skaffar en baslisens (Svemo lisens) för bankörning. Iom det innehåller viss försäkring (gäller under vissa bandagar & tävlingar) samt som att det inte skulle bli nån tjafs för körkortskrav på vissa banor/bandagar..

Materia går alltid att skaffa nytt, men tänk gärna också på försäkringar vilka skulle täcka om du skadar dig själv. Typ värre än "avbruten nyckelben". Jag tänker nu nåt sådant som personlig försäkring som också täcker "farliga" sports. (ofta är roligt sånt som fallskärmshopp och RR/motocross ekskluderade).
      Mycket kul att få med "unga" som vill köra på banan. :-)

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
      Reg.datum
      feb 2004
      Hoj
      R6zz. No more crossplejn.
      Jag *tror* inte att en vanlig "bandag" är sanktionerad av Svemo vilket borde innebära att licensförsäkringen inte gäller.
      Stämmer min teori att olycksfallsförsäkringar oftast inte gäller ifall man har licens så får man välja spår eller chansa.
      Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Medlem Zimbaws avatar
      Reg.datum
      apr 2012
      Hoj
      CBR600RR
      Gå in på actionpics.se och läs. Har Du några frågor maila Marcus. Han driver Actionpics tillsammans med sin kära och ett antal duktiga funktionärer samt engagerade instruktörer.
      Fånga dagen - annars gör någon annan det

Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005
      tack för alla svar! var kanske inte helt tydlig! finns det försäkringar som gäller bara på banan? för det är den förbannat dyra trafikförsäkringen jag vill slippa!

Medlem The Hayabusas avatar
      Reg.datum
      maj 2008
      Hoj
      GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
      Citat Ursprungligen postat av MartinLindwall Visa inlägg
      tack för alla svar! var kanske inte helt tydlig! finns det försäkringar som gäller bara på banan? för det är den förbannat dyra trafikförsäkringen jag vill slippa!
      Svaret är nej.
      // Mats.Mattiasson

Kör som du älskar livet.

Too slow! jpe70s avatar
      Reg.datum
      sep 2003
      Hoj
      Diverse gammalt Yamaha
      Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
      Jag *tror* inte att en vanlig "bandag" är sanktionerad av Svemo vilket borde innebära att licensförsäkringen inte gäller.
      Stämmer min teori att olycksfallsförsäkringar oftast inte gäller ifall man har licens så får man välja spår eller chansa.
      Det är sant, det är de inte (bandagar alltså).
      Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
      ....och bantar en rörram från 90-talet.

Too slow! jpe70s avatar
      Reg.datum
      sep 2003
      Hoj
      Diverse gammalt Yamaha
      Tjena!
      är lite sugen på att införskaffa en banhoj till våren. Jag är 16 och har a1 kort. tänkte köpa en A-hoj och köra endast på bana utan trafik-försäkring. Finns det några banor som tillåter detta? läste på svmc att dom ville att bågen skulle vara trafik-försäkrad.

Skulle uppskatta länkar till klubbar som är pro, oreggat.
      Alla banor tillåter det, typen av arrangemang styr.

Too slow! jpe70s avatar
      Reg.datum
      sep 2003
      Hoj
      Diverse gammalt Yamaha
      Om du har licens och kör licensträning så finns det försäkring som täcker 3e person. Inte dig. Återigen är detta beroende av arrangemanget, inte banan.

Medlem
      Reg.datum
      mar 2007
      Hoj
      -
      Den naturliga hojen för dig är 600 cc t.ex r6 eller cbr 600 . Det är en hoj på 120 hk. Med en sådan hoj kan du inte delta på Smc kurser steg 1-4. Däremot kan du ta licens och delta i steg 6 eller köra på klubbarnas " licensträningar" eller hos t.ex actionpics.

En liten brasklapp...
      Vänta några månader, för det pågår olika diskussioner inom Svemo, Smc och klubbarna. Det rör framtida organisation och licenspriser m.m.
      Numera träningsledare rr.

Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005
      Citat Ursprungligen postat av CB_tobbe Visa inlägg
      Den naturliga hojen för dig är 600 cc t.ex r6 eller cbr 600 . Det är en hoj på 120 hk. Med en sådan hoj kan du inte delta på Smc kurser steg 1-4. Däremot kan du ta licens och delta i steg 6 eller köra på klubbarnas " licensträningar" eller hos t.ex actionpics.

En liten brasklapp...
      Vänta några månader, för det pågår olika diskussioner inom Svemo, Smc och klubbarna. Det rör framtida organisation och licenspriser m.m.
      hade tänkt mig en gammal ninja zx6r eller en gixxer.

är detta en kurs som ger mig licens eller behöver jag licens? (http://event.lmsroadracing.se/events...nskurs-2-2015/ )

Medlem enrosabils avatar
      Reg.datum
      aug 2012
      Hoj
      zx6r -09 Banhoj, Dorsoduro 1200 -11, vfr400 -87
      hade tänkt mig en gammal ninja zx6r eller en gixxer.

är detta en kurs som ger mig licens eller behöver jag licens? (http://event.lmsroadracing.se/events...nskurs-2-2015/ )
      Den ger dig licens. Lite sent nu dock, men de har en till i mars eller april om jag inte minns fel.
      Ska du ha en kawa så vill du ha en zx6rr 03-06, eller zx6r07-12, zx6r 03-06 är på 636cc o diskvalificerar sig från rookie-klasserna.
      Hur svårt kan det va?

#9 Rookie 600

Tack MotoStop, NP-däck, Wellco Welding CO och Etikettdoktorn för att ni gör min satsning i roadracing möjlig!

Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005
      Citat Ursprungligen postat av enrosabil Visa inlägg
      Den ger dig licens. Lite sent nu dock, men de har en till i mars eller april om jag inte minns fel.
      Ska du ha en kawa så vill du ha en zx6rr 03-06, eller zx6r07-12, zx6r 03-06 är på 636cc o diskvalificerar sig från rookie-klasserna.
      är det kw- gräns eller cylinder storlek som gäller?

Medlem enrosabils avatar
      Reg.datum
      aug 2012
      Hoj
      zx6r -09 Banhoj, Dorsoduro 1200 -11, vfr400 -87
      är det kw- gräns eller cylinder storlek som gäller?
      Cylindervolymen. 4cyl 600cc, 3cyl 675cc, 2cyl 750cc.
      Hur svårt kan det va?

#9 Rookie 600

Tack MotoStop, NP-däck, Wellco Welding CO och Etikettdoktorn för att ni gör min satsning i roadracing möjlig!

Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005
      Citat Ursprungligen postat av enrosabil Visa inlägg
      Cylindervolymen. 4cyl 600cc, 3cyl 675cc, 2cyl 750cc.
      tack så mycket, ska ha det i åtanke! Får börja tjata på morsan tack för all hjälp!

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
      Reg.datum
      jan 2005
      Hoj
      K1300S
      Ett tips är att köpa en R6 eller en CBR600RR, robusta och slitstarka grejer, och dom är absolut vanligast, dvs "alla" har erfarenhet av och delar till såna. Och delar kommer det att gå åt, broms och kopplingsgrepp, någon motorkåpa, lite fotpinnar och annat utstickande krimskrams
      Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
      Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
      Reg.datum
      maj 2015
      Hoj
      Yamaha ybr125 2005
      fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Fem nollor - då blir man nog inte världsmästare.... Men en frisk fläkt är han Alvaro! Kanske kan han utmana på riktigt nästa säsong. Då har han fö [...]

cidair
    Vill du annonsera ovan? Klicka här