Köpa mc på distans

Styrelsen

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2015
Ort
Trelleborg
Hoj
Ducati 996
Hej
Jag har hittat en mc på annons som jag är intresserad av.
Strulet är att jag är bosatt utomlands och har ingen möjlighet att åka och kolla på mc'n som finns i norra Sverige. Närmsta vänner och bekanta finns i Skåne.
Finns det nån mc förmedling man kan anlita för att inspektera och ev göra affär, ordna transport. ägarbyte på min begäran ?
Tacksam för svar
Rickard
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Om du inte känner någon person med kunskapen och som du litar på i närheten så kan du höra med lokala mc-firmor... Kanske (stort kanske) kan de stå till tjänst med iallafall delar av vad du behöver, då givetvis mot betalning? Nu är det inte jättetätt mellan mc-firmorna i norr så det beror på var du hittat hojen om den lösningen över huvud taget är möjlig skulle jag tro...

/Roger
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Är det inte billigare och enklare att köpa en hoj i det land du bor i? Eller du planerar kanske att flytta hem till sverige? Jag skulle gissa att billigast för dig är att flyga hem och fixa affären själv.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag läste "Köra mc på distans", och undrade vad vitsen med det skulle vara även om det skulle vara tekniskt genomförbart...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
definera norra sverige....Uppsala eller kiruna? finns ju vitt skilda uppfattningar om var norr ligger.
sen ser jag inte alls vitsen med långdistansköp!
Antingen betalar du en vettig peng för en hoj som förväntas vara i det skick du vill ha för den pengen och då hittar du säkert en lika fin som du slipper chansa på i närheten.
Eller så betalar du ett kanonbra pris av den där superärliga killen där du förväntas göra din livs affär på distans och så blir du blåst på handpenningen som du betalat bara för att killen skulle hålla hojen åt just dig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Strulet är att jag är bosatt utomlands !
Köp då hojen utomlands !
Hur har du tänkt betala? Med Paypal ?
I så fall är du inte den förste ! :D
 

Smagatusk

Guest
Men vaffan är det frågan om...

Av fem svar finns det ett seriöst. De fyra andra består av:

1. Köp en hoj där du bor istället.

Undrar om TS tänkt på det?

2. En läste fel(!) och kände sig manad att berätta det.

Har du ätit pannkakor också?

3. Han ser inte vitsen med att köpa på långdistans.

Detta trots att han medger att han varken vet vilken hoj det gäller eller hur långt norrut hojen befinner sig.

4. Denne ser det som att du blir lurad av ett Afrika-brev.

Dina inköp sträcker sig förmodligen bara till den lokala ICA-affären där du betalar kontant.


Mitt råd är det samma som rogbo´s. Kolla upp nån MC-firma, eller nån verkstad i närheten som är lite kunniga inom området. Betala dem timpeng, körersättning eller löftet att om nåt behöver fixas så anlitas just den firman. Allt ställt i relation till vad hojen kostar, men det är jag ganska övertygad om att du tänkt på själv.

Lycka till.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Beroende på stad kanske det finns någon kunnig här på forumet som iallafall kan ta sig en titt och ge lite input på hur hojen är.
Frakten borde väl en frakt/flyttfirma kunna ordna?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vaffan är det frågan om...

Av fem svar finns det ett seriöst. De fyra andra består av:

1. Köp en hoj där du bor istället.

Undrar om TS tänkt på det?

2. En läste fel(!) och kände sig manad att berätta det.

Har du ätit pannkakor också?

3. Han ser inte vitsen med att köpa på långdistans.

Detta trots att han medger att han varken vet vilken hoj det gäller eller hur långt norrut hojen befinner sig.

4. Denne ser det som att du blir lurad av ett Afrika-brev.

Dina inköp sträcker sig förmodligen bara till den lokala ICA-affären där du betalar kontant.


Mitt råd är det samma som rogbo´s. Kolla upp nån MC-firma, eller nån verkstad i närheten som är lite kunniga inom området. Betala dem timpeng, körersättning eller löftet att om nåt behöver fixas så anlitas just den firman. Allt ställt i relation till vad hojen kostar, men det är jag ganska övertygad om att du tänkt på själv.

Lycka till.

Och var är det för konstigt med det då !
En nyregistrerad medlem som vill köpa en hoj i Sverige och vill ha hjälp !
Av totala främlingar på en MC-site i Sverige.
Klart varningsklockorna ringer !
 

Smagatusk

Guest
Och var är det för konstigt med det då !
En nyregistrerad medlem som vill köpa en hoj i Sverige och vill ha hjälp !
Av totala främlingar på en MC-site i Sverige.
Klart varningsklockorna ringer !

Du tycker att hans svenska låter som google-translate-svenska och därför finns det ingen möjlighet att det faktiskt är en kille som behöver tips och råd?

Helt underbart att vara nyreggad på SH. Blir en golgata innan man blir tagen på allvar.

Om man bor utomlands tillfälligt och hittar en hoj i Sverige man är intresserad av... Hur ska man uttrycka sig?
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Vet ej om du tänkt på det, men är du registrerad som utflyttad och saknar adress i Sverige kan du inte stå som ägare eller teckna en försäkring. Det går dock att ha en adress i Sverige även som utflyttad.

Kanske slår in öppna dörrar, men jag hade inte räknat med detta senast jag köpte hoj i Sverige:huvet

Lycka till!
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
TS har hållit sig borta, -troll eller "Nigeriabrev" ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du tycker att hans svenska låter som google-translate-svenska och därför finns det ingen möjlighet att det faktiskt är en kille som behöver tips och råd?

Helt underbart att vara nyreggad på SH. Blir en golgata innan man blir tagen på allvar.

Om man bor utomlands tillfälligt och hittar en hoj i Sverige man är intresserad av... Hur ska man uttrycka sig?

Alla bedragare är inte utlänningar. :7peta
För att vara framgångsrik bedragare i Sverige är det en stor fördel att tala perfekt svenska och vara allmänt trevlig.
 

Smagatusk

Guest
Alla bedragare är inte utlänningar. :7peta
För att vara framgångsrik bedragare i Sverige är det en stor fördel att tala perfekt svenska och vara allmänt trevlig.

Han undrar om det finns nån förmedling som kan göra jobbet åt honom. Alltså en firma. Firmor brukar ha någon form av procedur eller rutin i såna här frågor. Det är inte så att han säger "ey kompis, pynta hojen så får du pengar, 100%!".

Men jag orkar inte lägga mer tid på att diskutera detta med dig nu. Fortsätt med din "skjut-först-fråga-sen"-mentalitet och mota alla nyreggade vid grind så ska du se att återväxten på SH blir riktigt bra. Denna killen verkar redan tröttnat på SH.

Lycka till! :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du tycker att hans svenska låter som google-translate-svenska och därför finns det ingen möjlighet att det faktiskt är en kille som behöver tips och råd?

Helt underbart att vara nyreggad på SH. Blir en golgata innan man blir tagen på allvar.

Om man bor utomlands tillfälligt och hittar en hoj i Sverige man är intresserad av... Hur ska man uttrycka sig?

Men ta det lugnt. Han hade väl blivit tagen på mer allvar om han inte startat en mystisk trådstart och sedan hållit radiotystnad i en vecka. Sen är det många som startar trådar där de har satt upp premisserna för sitt handlade, men när man synar planen i sömmarna så uppdagas att det är noll koll från trådstartaren. Så det är friskt att faktiskt höra om han känner till att det är enklast att köpa i det land man bor i, att han inte kan stå på en svensk hoj om du saknar adress. Etc.
 

Goodyni

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2020
Ort
ARVIKA
Hoj
BMW X5
Jag blev 20 år gammal. Jag tänkte på en gåva till mig själv. Sedan barndomen har jag drömt om en motorcykel. Så att säga, Jag ville begränsa mig till motorfordon. Beställt från Stockholm. Jag tillbringade lång tid att välja alternativ för hur man levererar det. Jag rekommenderar besök hemsida
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men vafan, vad är det för hoj och var finns den? Ställ en direkt fråga.

Det kostar ju knappast nåt för någon i närheten att åka och kika på den och möjligen avyttra ett omdöme. Allt som har med affären att göra får vederbörande lösa med säljaren.

Det brukar ordna sig om man pratar med varandra och inte bara skickar SMS från utlandet...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
flyttfirma i Stockholm?

Men vafan, vad är det för hoj och var finns den? Ställ en direkt fråga.

Det kostar ju knappast nåt för någon i närheten att åka och kika på den och möjligen avyttra ett omdöme. Allt som har med affären att göra får vederbörande lösa med säljaren.

Det brukar ordna sig om man pratar med varandra och inte bara skickar SMS från utlandet...


Haha jag gillar dessa fina trådlyft :banana:banana:banana
Undrar om den finns kvar efter 5år????
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top