Vilket Lithiumbatteri till en Rejs-KTM

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Sneglar lite på att byta bly batteriet på Rejs Kåtis Duke 690 mot ett av biltemas (eller någon annans bättre) Li batterier. Då borde det bli ca 2,5 kg lättare samt mindre.
Borde då även vara möjligt att flytta ner Li batteriet ner till en position strax ovanför Generatorn jämte cylindern. Lägre vikt och bättre tyngdpunkt mao. Standard sitter batteriet strax bakom sadeln. Hojen wheelar ju vilt när man startar, så det borde bli bättre.

Meeeen vilken storlek skall man välja på Li batteriet. Vill inte ha för stort då det nya tänkta utrymmet är begränsat. Samtidigt är man gammal och bekväm och vill gärna ha kvar elstarten. Så frågan är vilken storlek bör man välja för att orka dra runt startmotoren.
Sedan är övriga elförbrukare bara bränsle pump och insprutet.

Tacksam för all input:)2015-09-13 12.12.17.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blir enklare om du talar om Vad som får plats samtidigt som om du halverar vikten på batteriet, eller vad det kan handla om, så kanske det inte är lika primärt att flytta det.

Tänk på att din gamla underhållsladdare kanske inte klarar det nya batteriet.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Blir enklare om du talar om Vad som får plats samtidigt som om du halverar vikten på batteriet, eller vad det kan handla om, så kanske det inte är lika primärt att flytta det.

Tänk på att din gamla underhållsladdare kanske inte klarar det nya batteriet.
Jag uttrycke mig riktigt oklart. Jag menade storlek i form av batterikapacitet. Jag har idag ett blybatteri 8Ah, men Li batterier ger väl bättre startström med mindre kapacitet vad jag har förstått? Så det är primärt inte storlek i mm utan i Ah jag frågar efter.
Tack för tipset. CTEKen funkar tydligen inte så bra till Li batterier. Givetvis får vi handla en anpassad laddare... Tack för tips och input:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har en enstånka på 690cc. Och vill använda Lithiumbatteri. Hoppas du har kick också. Störst chans starta motorn får du med det största Lithiumbatteri som får plats i originalplatsen. Jörgen Karlsson har väl ca 1100cc volym/cylinder i sin motor och får endast med svårighet igång den med ett Lithiumbatteri på 540CCA. Så du borde väl ha ett med 300CCA eller mer.
Sedan gick jag direkt på Shorais största variant, som har en uppgiven CCA på 540 A. Första exemplaret sprack sönder. Andra exmplaret har gått ca 300 mil. Men inte ens denna största variant av Shorai orkar starta motorn med mindre än att man får köra startmotorn ca 4 sekunder, vänta, köra fyra sekunder igen. Ofta upptill 4 ggr. Först då är batteriet tillräckligt varmt för att orka starta motorn, och detta vid inomhustemperatur.
från inlägg #4894 i
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot/page164
Intressant att ett Yuasa med CCA 310 har lättare dra igång Jörgens motor än ett Shorai med CCA 540 !
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
har du ett bly på 8Ah borde du lätt klara dig på 4Ah med ett LiFe 4cells.

Det är så oerhört mycket bättre sprutt i LiFe batterierna. Jag har kört flera säsonger på zippy 4200mAh eller 4,2Ah om du så hellre vill. 600 pix hemma i brevlådan. Väger inget så bry dig inte om att flytta det. inte värt besväret. (gixxer 750 05)

30c brukar de ligga på och 120 cca kan vara lite knappt. men kolla cca på de befintliga så du har något att utgå från.
 
Last edited:

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Tack för tipset. Nuvarande batteri är på 200CCA och funkar prima att starta med. Är ju auto deko och jag kör i princip bara i +10 och varmare. PMa gärna en länk var du kan hitta Zippy batterierna.:tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
CCA mäts vid 0ºF, inte relevant i TSs fall. Kolla istället på MCA (mäts vid 0ºC).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
CCA mäts vid 0ºF, inte relevant i TSs fall. Kolla istället på MCA (mäts vid 0ºC).
Formellt har du rätt att CCA värdet, Cold Cranking Ampere är vid 0F=-18C. Problemet är att det finns ett antal metoder att ta fram CCA på. Tex vid +10C eller varmare och med tanke på Jörgen Karlsson problem med de Shorai han provade så kanske man valt den temperatur som är optimal för Lithiumbatterier. Han var ju tvungen "värma" upp batterierna med "försöksstarter" för att kunna få ingång S&S motorn. Trots att Shoraibatteriet hade rumstemperatur, dvs omkring +20C.

A diversity of battery testers have emerged that measure the internal resistance of a starter battery, the gatekeeper that correlates with CCA. These devices are the trusted carbon pile, the pulse-load tester, the non-invasive AC conductance method and the modern electrochemical impedance spectroscopy (EIS).

To test the CCA with a carbon pile, a fully charged starter battery is loaded with half the rated CCA for 15 seconds at a moderate temperature of 10º C (50º F) and higher. As example, a 500 CCA battery will discharge at 250A for 15s and the battery passes if the voltage stays above 9.6V.

från http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_cca_cold_cranking_amp

Dvs: Eftersom Lithiumbatterier fungerar bättre när de är varmare än rumstemperatur så är det med "carbon pile" metoden helt OK att höja "batteritemperaturen" till Optimal temperatur för Lithiumbatteri innan man gör "carbon pile" CCA testet.

Inte konstigt att Jörgen konstaterade att ett Shorai med CCA 540 fungerade sämre än ett Yuasa med CCA 310.

CCA värdet beror på hur man mäter det. Och med Jörgens erfarenheter är det helt klart att när det gäller Lithiumbatterier så mäter Shorai INTE CCA vid 0F/-18C ! :D
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Kolla Biltemas nya! Vad jag förstått måste man dock ha nån speciell laddare som dom inte säljer? Ngn som vet mer?
Ngn som testat deras?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla Biltemas nya! Vad jag förstått måste man dock ha nån speciell laddare som dom inte säljer? Ngn som vet mer?
Ngn som testat deras?

Man behöver en dum laddare dvs en billigast möjliga ,den får inte ha några pulsladdningar eller annat skit som typ c-tech har. Alla lithiumbatterirer som säljs som startbatteri till fordon har inbyggda kretskort som ställer max ladd samt balans mellan cellerna.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?

De blir för kraftig amp med laddning från bilbatteri för de flesta hojlithiumbatterierna klarar bara ca 15 amp laddning.
Biltema skriver att batteriet kräver speciell litihumladdare men de är så ingen sopar dit en c-teck eller annan smart laddare. Lithiumladdare eller "vanlig stendum laddare is the shit
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Kör själv shido ltz10s, köpte på lelles under lelle dagarna, ca 2,5kg lättare hoj bara genom de bytet. De genererar mer startström än de vanliga batteriet. Exakt spec har ja inte i huvudet! Även en knapp på batteriet med led lampor som visar styrkan ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?

Ett vanligt laddat bil(bly)batteri ger 12,7 till 13,1 Volt.
Vilken spänning håller ett oladdat Lithiumbatteri? och ett laddat Lithiumbatteri?
Jag tvivlar på att ett blybatteri kan ladda ett Lithiumbatteri.
Förutsättningen är ju att ett fulladdat Lithiumbatteri inte har högre spänning än 12,7 Volt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
lifepo4 4 i serie är det som gäller.

Nedan är för hobbybruk och har inte stötsäker låda till som exempelvis Shorai har. Jag har ett 4200 som jag kört flera säsonger med. packade lite skummgummi runt i den vanliga batterilådan. (nederst i bild)

Anslutningarna är inte "orginal" heller. För tillfället har jag en sockerbit av modell gigantisk... Dock väger den inte så mycket trots allt.

ca 240cca är kanske lämpligt för dig. 8,4 * 30c ~ 250 burst.
mitten nedan:

batteri.jpg
 
Last edited:

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Tack för hjälpen!!!
Fick hem ett 4,2Ah batteri idag. Chansade på att det skulle räcka. Och det gjorde det. Bättre tryck i detta än std blybatteri. Me liiike!:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
lifepo4 4 i serie är det som gäller.

Nedan är för hobbybruk och har inte stötsäker låda till som exempelvis Shorai har. Jag har ett 4200 som jag kört flera säsonger med. packade lite skummgummi runt i den vanliga batterilådan. (nederst i bild)

Anslutningarna är inte "orginal" heller. För tillfället har jag en sockerbit av modell gigantisk... Dock väger den inte så mycket trots allt.

ca 240cca är kanske lämpligt för dig. 8,4 * 30c ~ 250 burst.
mitten nedan:

View attachment 424149

De va bra tips!!
Behöver man inte ladda det med speciell laddare och balansera cellerna ibland som med lipo?
Hur mycket tappar de i startström vid kyla vs vanligt blybatteri eller annat köpes lithiumbatteri?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Åter till Biltema; Kom på att jag har min RC-laddare som sväljer LiFePo4 om jag inte minns fel, man ska dock ställa in hur många celler det handlar innan laddning. Detta säger möjligtvis sig självt med V-antalet men jag har inte laddaren framför mig, är det kort och gott 4st LiFePo4 celler/batterier/ackar i ett mc-batteri? Får fram 3.2-3.7V för LiFePo4 (per cell) = vad är standard?

Såg för övrigt att i manualen för dessa batterier, sidan 10, så står det faktiskt följande:

"Motsvarar YUASA Nr"

Eftersom instruktionsboken är Sveriges minst lästa så kanske denna uppgift underlättar för folk när de klurar på vilket av dom de ska välja :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top